TQM dla AiR i MBM 2012 [tryb zgodności].pdf

(1606 KB) Pobierz
ZAPEWNIENIE JAKO ĺ CI W XX WIEKU
- RYS HISTORYCZNY
ZAPEWNIENIE JAKO ĺ CI W XX WIEKU
- RYS HISTORYCZNY
ZACHÓD
WSCHÓD
Lata 1920 -
Zarz Ģ dzania Jako Ļ ci Ģ
Lata 1940
System AQL spisuje si ħ dobrze,
szczególnie w latach wojny.
Szerokie zastosowanie
Pojawienie si ħ odmiennych opinii
ale nie zwrócono na
to szczególnej uwagi
Produkcja z Dalekiego Wschodu
postrzegana jako coraz wi ħ ksze
zagro Ň enie.
Produkcja masowa daj Ģ ca ni Ň szy koszt ale słab Ģ
jako Ļę
Lata 1950
Zastosowanie statystycznego
sterowania procesem - Deming
Zaanga Ň owanie naczelnego
kierownictwa.
Nowe techniki zapo Ň yczone lub
opracowane: KAIZEN, JIT, Poka
Yoke, FMEA, Ishikawa
Lata 1960
Kolejne techniki: Taguchi, QFD
Doskonalenie jako Ļ ci na przestrzeni
całego przedsi ħ biorstwa
Narodziny Statystycznego Sterowania Procesem: -
karty „ Ļ redniej i rozst ħ pu”.
Nacisk przesuwa si ħ z kontroli ko ı cowej na
sterowanie procesem.
Lata 1930 -
Akceptowalny poziom jako Ļ ci (AQL): - tabele
próbkowania Dodge’a i Roming’a dla szybkiego
okre Ļ lania poziomów wad.
Poziom jako Ļ ci staje si ħ cz ħĻ ci Ģ uzgodnie ı w
ramach umowy pomi ħ dzy dostawc Ģ i klientem
Lata 1970
Kompleksowa jako Ļę (TQM)
Prof. dr hab. inŇ. Tomasz Koch
ZAPEWNIENIE JAKO ĺ CI W XX WIEKU
- RYS HISTORYCZNY
Tradycyjne podej Ļ cie do jako Ļ ci
Koszty eliminowania bł ħ dów
Braki/
Koszt
ZACHÓD
WSCHÓD
Koszty
JAKO ĺĘ
=
doskonało Ļę
lub stopie ı
doskonało Ļ ci
Lata 1980
BS5750 (UK)=ISO 9000
Czczenie autorytetów
Nagroda Baldrige (USA)
Zastosowanie do sektora
usługowego
Wzrost paniki w zwi Ģ zku z
osi Ģ ganiem coraz wi ħ kszej przewagi
na rynku przez producentów z
Dalekiego Wschodu
Lata 1990
TQM nie odnosi takiego sukcesu jak
oczekiwano. Pada wiele inicjatyw.
Ci Ģ głe doskonalenie zaakceptowane
jako cz ħĻę naturalnego stanu
przedsi ħ biorstwa.
Skupianie coraz wi ħ kszej uwagi na
wymaganiach klienta.
Koncentrowanie si ħ
na projektowaniu i innowacjach
Braki
WŁASNY
PROCES
KONIEC
LINII
KONTROLA
KO İ COWA
KLIENT
Czas
Wysiłek maj Ģ cy
na celu
znalezienie i
wyeliminowanie
wady lub
problemu
• Doskonalenie jakoĻci jest drogie
• kultura zachowania reaktywnego (brak zachowaı zapobie-
gawczych - reagowanie dopiero gdy sĢ problemy)
• przyzwyczajenie do „akceptowalnego poziomu jakoĻci”
• winny jest zawsze pracownik
• podstawowy sposób na jakoĻę to kontrola.
Producenci z Dalekiego Wschodu
kontynuuj Ģ zwi ħ kszanie swojej
przewagi rynkowej
Total Quality Management
Ła ı cuch dostawców i klientów
zewn ħ trznych
Definiowanie Jako Ļ ci
Braki/
Koszt
JAKO ĺĘ
=
spełnienie
uzgodnionych
wymaga ı
klienta
JAKO ĺĘ
=
spełnienie uzgodnionych wymaga ı klienta
Koszty
D o s ta w c y
K lie n c i
D o s ta w c y
K lie n c i
w y m a g a n ia
w y m a g a n ia
T w o ja
O r g a n iz a c ja
Braki
G K N
A u to m o tiv
Czas
• JakoĻę płaci sama za siebie
• kultura zachowania pro-aktywnego (zachowania zapobiegawcze
wyprzedzajĢ pojawienie siħ problemów)
• celem jest produkcja „bez braków” poprzez ciĢgłe doskonalenie
• jakoĻę jest odpowiedzialnoĻciĢ kaŇdego
• takie zaplanowanie procesu, aby było „za pierwszym razem
dobrze”.
m a t e r ia ły
i u s łu g i
p r o d u k t y
i u s łu g i
924383803.307.png 924383803.318.png 924383803.329.png 924383803.340.png 924383803.001.png 924383803.012.png 924383803.023.png 924383803.033.png 924383803.044.png 924383803.054.png 924383803.065.png 924383803.075.png 924383803.086.png 924383803.097.png 924383803.108.png 924383803.119.png 924383803.130.png 924383803.141.png 924383803.152.png 924383803.163.png 924383803.174.png 924383803.185.png 924383803.196.png 924383803.206.png 924383803.217.png 924383803.228.png 924383803.238.png 924383803.249.png 924383803.260.png 924383803.271.png 924383803.282.png 924383803.284.png 924383803.285.png 924383803.286.png 924383803.287.png 924383803.288.png 924383803.289.png 924383803.290.png 924383803.291.png 924383803.292.png 924383803.293.png 924383803.294.png 924383803.295.png 924383803.296.png 924383803.297.png 924383803.298.png 924383803.299.png 924383803.300.png 924383803.301.png 924383803.302.png 924383803.303.png 924383803.304.png 924383803.305.png 924383803.306.png 924383803.308.png 924383803.309.png 924383803.310.png 924383803.311.png 924383803.312.png 924383803.313.png 924383803.314.png 924383803.315.png 924383803.316.png 924383803.317.png 924383803.319.png 924383803.320.png 924383803.321.png 924383803.322.png 924383803.323.png 924383803.324.png 924383803.325.png 924383803.326.png 924383803.327.png 924383803.328.png 924383803.330.png 924383803.331.png 924383803.332.png 924383803.333.png 924383803.334.png 924383803.335.png 924383803.336.png 924383803.337.png 924383803.338.png 924383803.339.png 924383803.341.png 924383803.342.png 924383803.343.png 924383803.344.png 924383803.345.png 924383803.346.png 924383803.347.png 924383803.348.png 924383803.349.png 924383803.350.png 924383803.002.png 924383803.003.png 924383803.004.png 924383803.005.png 924383803.006.png 924383803.007.png 924383803.008.png 924383803.009.png 924383803.010.png 924383803.011.png 924383803.013.png 924383803.014.png 924383803.015.png 924383803.016.png 924383803.017.png 924383803.018.png 924383803.019.png 924383803.020.png 924383803.021.png 924383803.022.png 924383803.024.png
 
924383803.025.png 924383803.026.png 924383803.027.png 924383803.028.png 924383803.029.png 924383803.030.png 924383803.031.png 924383803.032.png 924383803.034.png 924383803.035.png 924383803.036.png 924383803.037.png 924383803.038.png 924383803.039.png 924383803.040.png 924383803.041.png 924383803.042.png 924383803.043.png
 
Kto to jest klient
Ła ı cuch dostawców i klientów
wewn ħ trznych
Dostawcy i klienci wewn ħ trzni
Klient jest najwaŇniejszĢ osobĢ w twoim biurze – czy we
własnej osobie, w liĻcie, czy poprze telefon.
Klient nie jest zaleŇny od ciebie - to ty jesteĻ zaleŇny od
klienta .
Klient , nie przerywa ci pracy, ale jest jej celem. Ty nie
robisz uprzejmoĻci klientom obsługujĢc ich - to oni robiĢ ci
uprzejmoĻę dajĢc ci sposobnoĻę do ich obsługi.
Klienci to nie statystyka - oni sĢ ludŅmi z ciała i krwi,
uczuciowi, emocjonalni tak jak ty, z uprzedzeniami i
przesĢdami.
Klient to nie jest ktoĻ z kim moŇna siħ kłócię bĢdŅ zgadzaę.
Jeszcze nikt nie wygrał sporu z klientem .
Klienci to ludzie, którzy przynoszĢ ci ,swoje potrzeby. To
twoje zadanie zajmowaę siħ nimi i dziħki temu przynieĻę
klientowi i sobie profit
DOSTAWCA
ZEWN Ħ TRZNY
DOSTAWCA
ZEWN Ħ TRZNY
KLIENT
ZEWN Ħ TRZNY
KLIENT
WEWN Ħ TRZNY
KLIENT
WEWN Ħ TRZNY
KLIENT
WEWN Ħ TRZNY
KLIENT
WEWN Ħ TRZNY
DOSTAWCA
ZEWN Ħ TRZNY
KLIENT
WEWN Ħ TRZN
Y
  Spełnij wymagania nast ħ pnego klienta na linii produkcyjnej
  Zewn ħ trzni dostawcy nale ŇĢ do ła ı cucha jako Ļ ci
  B Ģ d Ņ odpowiedzialny za wynik swojej pracy
  Ka Ň dy jest zaanga Ň owany jako dostawca i/lub klient.
8 wymiarów jakoĻci
Wymagania klienta
8 wymiarów jakoĻci
SPECYFIKACJA (cechy) produktu lub wynik usługi
Co produkujemy?
Czy to jest to co klient chce?
SPECYFIKACJA
ZGODNO ĺĘ ze specyfikacj Ģ
Czy wynik pracy jest zgodny ze specyfikacj Ģ ?
Czy udaje si ħ nam to za ka Ň dym razem?
ZGODNO ĺĘ
NIEZAWODNO ĺĘ
Perspektywa
Klienta
DOSTAWA
WARTO ĺĘ
NIEZAWODNO ĺĘ - zgodno Ļę w ci Ģ gu upływaj Ģ cego czasu
Czy wynik pracy jest zgodny ze specyfikacj Ģ po pewnym czasie?
Czy klient zgłasza si ħ z pretensjami i reklamacjami?
POSTRZEGANIE
ESTETYKA
ŁATWO ĺĘ OBSŁUGI
DOSTAWA -dost ħ pno Ļę w wymaganym czasie
Czy wła Ļ ciwa ilo Ļę jest dostarczana?
Czy proces produkcyjny trwa nie za długo?
Czy wynik pracy jest dostarczany w umówionym czasie?
8 wymiarów jakoĻci
Model Kano
Definicja jako Ļ ci wg ISO 9000
Stopie ı
zadowolenia
klienta
WARTO ĺĘ
Czy koszt produktu/usługi jest atrakcyjny dla klienta?
Czy stosunek funkcjonalno Ļ ci produktu do jego ceny jest dla niego korzystny?
Czy nie daje si ħ wykona ę tego po mniejszym koszcie wewn ħ trznym?
Ekstra, nie
okre Ļlone przez
klienta
„stopie ı , w jakim zbiór inherentnych
wła Ļ ciwo Ļ ci spełnia wymagania”
Jako Ļę
oczekiwana jako
spe łnienie
Jako Ļę powoduj Ģ ca
„entuzjazm”
Oczekiwania ustalone
przez klienta
POSTRZEGANIE
Jak nasz produkt jest postrzegany przez klienta?
Czy nasza firma budzi zaufanie klienta?
Obszar niewyra Ņnych
wymagaı
Uwaga:
Termin jakoĻę moŇe byę uŇywany z przymiotnikiem takim jak
zła, dobra lub doskonała.
Obszar wyraŅnych
wymagaı
ESTETYKA
Czy design produktu budzi po ŇĢ danie u klienta? (w szczególno Ļ ci
bardzo wa Ň ne dla wyrobów konsumenckich)
Jaki jest styl wykonania usługi?
Poziom
urzeczywistnienia
wymaga ı
Samo przez si ħ
zrozumia łe
Uwaga:
„Inherentny”, jako przeciwny do „przypisany”, oznacza
istniejĢcy sam w sobie, szczególnie jako stała właĻciwoĻę.
ŁATWO ĺĘ OBSŁUGI
Czy produktu jest przyjazny we wszystkich aspektach dla klienta?
Obszar
niewyra Ņnych
wymagaı
Jako Ļę wymaga ı
podstawowych
924383803.045.png 924383803.046.png 924383803.047.png 924383803.048.png 924383803.049.png 924383803.050.png 924383803.051.png 924383803.052.png 924383803.053.png 924383803.055.png 924383803.056.png 924383803.057.png 924383803.058.png 924383803.059.png 924383803.060.png 924383803.061.png 924383803.062.png 924383803.063.png 924383803.064.png 924383803.066.png 924383803.067.png 924383803.068.png 924383803.069.png 924383803.070.png 924383803.071.png 924383803.072.png
 
Korzy Ļ ci z doskonalenia jako Ļ ci:
Jako Ļę jest tworzona przez
podstawowe elementy biznesu
Doskonalenie jako Ļ ci
poprawa finansowej efektywno Ļ ci
lepsze wykorzystanie zasobów przedsi ħ biorstwa
zadowolony klient wraca by znowu kupi ę i rekomenduje
innym
przewaga w konkurowaniu na rynku
lepszy duch i motywacja pracowników
zmniejszenie konfliktów w działach
poprawa wzajemnych stosunków mi ħ dzy pracownikami
zmniejszenie czasu przypływu produktu przez proces
wi ħ cej czasu na zajmowanie si ħ mniejsz Ģ liczb Ģ
problemów.
ZAPOBIEGANIE
PRODUKTY
I
USŁUGI
SZKOLENIE
PROCES
JAKO ĺĘ
KLIENT
PROJEKTOWANIE
LUDZIE
I
KULTURA
PROCESY
zmiana PROJEKTU produktu lub usługi
zmiana PROCESU w którym produkt lub usługa sĢ
tworzone
SZKOLENIE pracowników.
ELEMENTY KULTURY
WEWN ġ TRZ-ZAKŁADOWEJ TQM
Kultura wewn Ģ trz-zakładowa
Kultura wewn Ģ trz-zakładowa
zespołowy wynik tego jak ludzie my Ļ l Ģ , czuj Ģ i działaj Ģ gdy
pracuj Ģ razem
1 Zorientowanie na klienta
Troska o i dla zewn ħ trznego klienta
Pełna wiedza o tym kim s Ģ kluczowi klienci i jaki maj Ģ oni stosunek do
produktów / usług
Mierzenie zadowolenia wewn ħ trznych i zewn ħ trznych klientów
Wyra Ň a si ħ w:
W organizacjach panujĢ głħbokie przekonania o tym
jak praca powinna byę zorganizowana,
ZACHOWANIU - werbalnym (słownym) i niewerbalnym (w
działaniu)
jak powinna byę sprawowana władza kierownictwa,
2 Odpowiedzialno Ļę za jako Ļę pracy
Samopomiar jako Ļ ci pracy
Organizacja miejsca pracy tak aby wyniki pracy były widoczne
Czynno Ļ ci kontrolne/inspekcja (je Ļ li ci Ģ gle potrzebne) dokonywane przez
pracownika wykonuj Ģ ce prac ħ (samokontrola)
jak ludzie powinni byę nagradzani i sprawdzani,
POSTAWIE - wobec osoby, miejsca, rzeczy czy teŇ
zdarzenia
jaki poziom formalizmu jest potrzebny,
jak dokładnie trzeba planowaę,
WARTOĺCIACH - co dobre, a co złe
jaka jest właĻciwa kombinacja posłuszeıstwa i własnej
inicjatywy ze strony podwładnych,
PRZEKONANIACH - co jest waŇne, a co konieczne
czy waŇne jest ile godzin siħ pracuje,
jakie nosi siħ ubranie itd. itp.
To wszystko składa siħ na kulturħ organizacji.
1S
1S
Praktyki 5 S
selekcja - oddzielenie i uprzĢtniħcie rzeczy
selekcja - oddzielenie i uprzĢtniħcie rzeczy
niepotrzebnych
niepotrzebnych
angielski
polski
japo ı ski
1.S - Sortowanie
OkreĻl co jest
potrzebne,
a co nie
seiri
seiton
seiso
seiketsu
shitsuke
sort
systemize
sweep
sanitize
self-discipline
selekcja
systematyka
sprzĢtanie
schludnoĻę
samodyscyplina
POTRZEBNE
MOņLIWE, ņE
POTRZEBNE
NIEPOTRZEBNE
OZNACZ ETYKIETġ
I PRZECHOWUJ
OKREĺLONY CZAS
2.S Î Systematyka
(poukþadaj)
924383803.073.png 924383803.074.png 924383803.076.png 924383803.077.png 924383803.078.png 924383803.079.png 924383803.080.png 924383803.081.png 924383803.082.png 924383803.083.png 924383803.084.png 924383803.085.png 924383803.087.png 924383803.088.png 924383803.089.png 924383803.090.png 924383803.091.png 924383803.092.png 924383803.093.png 924383803.094.png 924383803.095.png 924383803.096.png 924383803.098.png 924383803.099.png 924383803.100.png 924383803.101.png 924383803.102.png 924383803.103.png 924383803.104.png 924383803.105.png 924383803.106.png 924383803.107.png 924383803.109.png 924383803.110.png 924383803.111.png 924383803.112.png 924383803.113.png 924383803.114.png 924383803.115.png 924383803.116.png 924383803.117.png 924383803.118.png 924383803.120.png 924383803.121.png 924383803.122.png 924383803.123.png 924383803.124.png 924383803.125.png 924383803.126.png 924383803.127.png 924383803.128.png 924383803.129.png 924383803.131.png 924383803.132.png 924383803.133.png 924383803.134.png 924383803.135.png 924383803.136.png 924383803.137.png 924383803.138.png 924383803.139.png 924383803.140.png 924383803.142.png 924383803.143.png 924383803.144.png 924383803.145.png 924383803.146.png 924383803.147.png 924383803.148.png 924383803.149.png 924383803.150.png 924383803.151.png 924383803.153.png 924383803.154.png 924383803.155.png 924383803.156.png 924383803.157.png 924383803.158.png 924383803.159.png 924383803.160.png 924383803.161.png 924383803.162.png 924383803.164.png 924383803.165.png 924383803.166.png 924383803.167.png 924383803.168.png 924383803.169.png 924383803.170.png 924383803.171.png 924383803.172.png 924383803.173.png 924383803.175.png 924383803.176.png 924383803.177.png 924383803.178.png 924383803.179.png 924383803.180.png 924383803.181.png 924383803.182.png 924383803.183.png 924383803.184.png 924383803.186.png 924383803.187.png 924383803.188.png 924383803.189.png 924383803.190.png 924383803.191.png 924383803.192.png 924383803.193.png 924383803.194.png 924383803.195.png 924383803.197.png 924383803.198.png 924383803.199.png 924383803.200.png
 
2S
3S
2S
systematyka - poukładanie i stworzenie
uporzĢdkowanego systemu ułoŇenia pozostałych
rzeczy
Systematyka oznacza takŇe
sterowanie wizualne
sprzĢtanie - wyczyszczenie, wysprzĢtanie i
całkowite uporzĢdkowanie miejsca pracy i jego
otoczenia
Lidl shop, Miħdzyrzecz, Poland, photo: T. Koch
3S
4S
schludnoĻę – Ustal zasady, aby zapewnię ze
pierwsze 3 S stanĢ siħ standardem
5S
• samodyscyplina - stosowanie
samodyscypliny (własnego przykładu), szkolenie i
rozpowszechnianie 5S, dbanie o Ļrodowisko i BHP.
sprzĢtanie
Karta czyszczenia
CzħstotliwoĻę
Co sprawdzaę ?
Jakie podjĢę kroki ?
Lp
Co
tydzieı
Co 2
tyg.
Codziennie
Czy wyznaczone jest miejsce na wszystko?
Czy wszystko jest na swoim miejscu?
1
Pulpit sterowniczy
WyczyĻcię
2
Filtry fizelinowe na silnikach
WyczyĻcię
Szybħ ochronnĢ i oĻwietlenie
wnħtrza
Podziaþ obowiĢzkw - ludzie muszĢ
wiedzieę i rozumieę co, jak, gdzie
oraz dlaczego robię !
3
WyczyĻcię
4
Podþoga wokþ miejsca pracy
WyczyĻcię
Szafa elektryczna i obudowa
maszyny sĢ czyste?
5
JeŇeli nie to wyczyĻcię
Narzħdzia, szafki, otoczenie
pracy itd.
CzyĻcię / utrzymywaę w
czystoĻci
6
Czy centralny ukþad
smarowania jest czysty ?
7
JeŇeli nie to wyczyĻcię
8
Wnħtrze maszyny
CzyĻcię
Czy centrala hydrauliczna jest
czysta ?
9
JeŇeli nie to wyczyĻcię
ELEMENTY KULTURY
WEWN ġ TRZ-ZAKŁADOWEJ TQM
ELEMENTY KULTURY
WEWN ġ TRZ-ZAKŁADOWEJ TQM
ELEMENTY KULTURY
WEWN ġ TRZ-ZAKŁADOWEJ TQM
9 Uczestnictwo
Ka Ň dy zaanga Ň owany w planowanie, sterowanie i doskonalenie jako Ļ ci
Zach ħ canie pracowników do udziału w tworzonych zespołach
realizuj Ģ cych „Projekty Doskonalenia Jako Ļ ci”
Ocena indywidualna wyników pracy zorientowana na przyszło Ļę
3 Zdolno Ļę procesu i sterowanie
Rozumienie zdolno Ļ ci procesu
Pomiar kluczowych parametrów procesu
Ustanowienie procesów na wymaganym poziomie zdolno Ļ ci i
zapewnienie wła Ļ ciwego sterowania
6 Zapobieganie
Uodpornianie na bł ħ dy - wykonywanie pracy tak, aby niemo Ň liwym było
wyst Ģ pienie bł ħ dów
Projektowanie cech produktu lub procesu wytwarzania
Szkolenie pracowników
10 Praca zespołowa
Szkolenie w ramach grup roboczych
Zespołowe rozwi Ģ zywanie problemów
Monitorowanie i doskonalenie efektywno Ļ ci zespołu
11 Kreatywno Ļę i innowacja
U Ň ywanie burzy mózgów
Dawanie ka Ň demu sposobno Ļ ci do my Ļ lenia nad nowymi sposobami działania
ĺ rodowisko stymuluj Ģ ce kreatywno Ļę
12 Uznanie dla sukcesów
Nagradzanie za sukces raczej ni Ň karanie za bł ħ dy
Publiczne uznanie dla sukcesów zespołów realizuj Ģ cych „Projekty
Doskonalenia Jako Ļ ci”
Ludzie czuj Ģ cy swoj Ģ warto Ļę i swoje znaczenie w organizacji 2.10.12
4 Ci Ģ głe doskonalenie
Nieakceptowanie nigdy stanu obecnego
Tworzenie „Projektów Doskonalenie Jako Ļ ci” i powoływanie zespołów dla ich
realizacji
Regularne dokonywanie przegl Ģ du „Projektów Doskonalenia Jako Ļ ci” i
rejestrowanie kosztów i korzy Ļ ci
5 Benchmarking (porównanie z konkurencj Ģ i poza)
Wiedza o tym kim s Ģ nasi najwi ħ ksi konkurenci i pomiar siebie wzgl ħ dem
wszystkich najwa Ň niejszych kryteriów
Ci Ģ głe poszukiwanie najlepszych praktyk
Bycie przygotowanym na zaakceptowanie lepszych pomysłów wymy Ļ lonych
przez innych
7 Inspiruj Ģ ce przewodzenie
Przewodzenie na „froncie” przez dawanie przykładu raczej, ni Ň sterowanie z
„tyłów”
Informowanie o celach przedsi ħ biorstwa umo Ň liwiaj Ģ c poszczególnym
pracownikom współudział w ustalaniu ich własnych celów
Bycie widocznym, dost ħ pnym, zach ħ caj Ģ cym, traktuj Ģ c potrzeby
współpracowników swojego zespołu jako własny interes
8 Otwarto Ļę i zaufanie
Regularno Ļę w komunikowaniu si ħ ze swoj Ģ grup Ģ robocz Ģ jako cał Ģ
Delegowanie
Szerokie informowanie (we wszystkich kierunkach organizacji) o wynikach i
innych sprawach przedsi ħ biorstwa bez cenzurowania
924383803.201.png 924383803.202.png 924383803.203.png 924383803.204.png 924383803.205.png 924383803.207.png 924383803.208.png 924383803.209.png 924383803.210.png 924383803.211.png 924383803.212.png 924383803.213.png 924383803.214.png 924383803.215.png 924383803.216.png 924383803.218.png 924383803.219.png 924383803.220.png 924383803.221.png 924383803.222.png 924383803.223.png 924383803.224.png 924383803.225.png 924383803.226.png 924383803.227.png 924383803.229.png 924383803.230.png 924383803.231.png 924383803.232.png 924383803.233.png 924383803.234.png 924383803.235.png 924383803.236.png 924383803.237.png
 
KAIZEN PROCESU
STATYSTYKA Z 1995 ROKU
KAIZEN PROCESU
STATYSTYKA Z 1995 ROKU
KAIZEN PROCESU
STATYSTYKA Z 1995 ROKU
USA
JAPONIA
TOYOTA
USA
JAPONIA
TOYOTA
LICZBA POMYSŁÓW
ZGŁASZANYCH W
CIAGU ROKU NA 100
PRACOWNIKÓW
LICZBA POMYSŁÓW
ZGŁASZANYCH W
CIAGU ROKU NA 100
PRACOWNIKÓW
13
2700
4700
Liczba pomysłów przypadaj Ģ ca na
pracownika silnie wzrasta wraz z
procentowym wzrostem liczby pomysłów,
które zostały wdro Ň one przez kierownictwo
PROCENT
WDRO ņ ONYCH
POMYSŁÓW
PROCENT
WDRO ņ ONYCH
POMYSŁÓW
33 %
66 %
96 %
Dwa rodzaje Kaizen
Rozwijanie kultury TQM
Rozwijanie kultury TQM
Misja przedsi ħ biorstwa
główny cel/zadanie dla jakiego istnieje przedsi ħ biorstwo
typy produktów i usług
silne zorientowanie na klientów, pracowników i akcjonariuszy
Wy Ň sze
Kierownictwo
Kaizen przepływu
Doskonalenie przepływu
produkcji (strumienia
warto Ļ ci)
Kaizen procesu
Misja przedsi ħ biorstwa
Zasady działania
sformułowania które odzwierciedlaj Ģ warto Ļ ci uznawane przez
przedsi ħ biorstwo jako wa Ň ne
stan idealny, który przedsi ħ biorstwo chciałoby osi Ģ gn Ģę
nacisk kładziony na JAKO ĺĘ produktów i usług, procesów i ludzi
Roczne/okresowe cele
definitywne, mierzalne zmiany do osi Ģ gni ħ cia w zakładanym czasie
np. roczne fazy mierzenia post ħ pu na drodze ku zasadniczemu celowi
kładzenie nacisku na przyszłe poziomy wyników, do których
pracownicy i zespoły mog Ģ d ĢŇ y ę i wzgl ħ dem których mog Ģ ustala ę
swoje cele do
Eliminacja marnotrawstwa :
najkrótszy czas
najni Ň szy koszt
Zasady działania
Bezpo Ļ rednio
produkcyjni
Roczne/okresowe cele
Kaizen wymaga:
ciĢgłego, stopniowego, bezustannego doskonalenia,
osi Ģ gni ħ cia w krótszych okresach
przez pracowników na wszystkich poziomach.
KAIZEN DLA STANOWISKA
Idee Kaizen
CiĢgłe Doskonalenie
Porz Ģ dek
– Eliminacja zagracenia
– Organizacja stanowiska
– CzystoĻę
Metody pracy
– Uproszczenia
– Techniki
– RównowaŇenie
Rozwój bez ci Ģ głego doskonalenia
Rozwój z ci Ģ głym doskonaleniem
Sterowanie wizualne
– Kodowanie kolorem /
etykietowanie
– Szablony / wzorniki
– Sygnalizacja
Przeorganizowanie
– Przepływ pracy
– Podawanie /
manipulowanie
– Rozmieszczenie
materiałów, narzħdzi,
osób
Post ħ p rezul-
tatem ci Ģ głego
doskonalenia
Narz ħ dzia
– Szybkie przezbrojenia
– Uodparnianie na błħdy
– OprzyrzĢdowanie
Operator obsługujĢcy piec uŇywał rħkawic spawalniczych do
wykładania półproduktu z pieca do maszyny formujĢcej. Czas
jego czekania wynosił ponad minutħ. Czas zdejmowania
rħkawiczek w tradycyjny sposób wynosił do 40 sekund.
Czas
Czas
Zmiany „technologiczne
924383803.239.png 924383803.240.png 924383803.241.png 924383803.242.png 924383803.243.png 924383803.244.png 924383803.245.png 924383803.246.png 924383803.247.png 924383803.248.png 924383803.250.png 924383803.251.png 924383803.252.png 924383803.253.png 924383803.254.png 924383803.255.png 924383803.256.png 924383803.257.png 924383803.258.png 924383803.259.png 924383803.261.png 924383803.262.png 924383803.263.png 924383803.264.png 924383803.265.png 924383803.266.png 924383803.267.png 924383803.268.png 924383803.269.png 924383803.270.png 924383803.272.png 924383803.273.png 924383803.274.png 924383803.275.png 924383803.276.png 924383803.277.png 924383803.278.png 924383803.279.png 924383803.280.png 924383803.281.png 924383803.283.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin