nie dla obowiazku i przymusu szczepien - uwagi do ustawy.pdf
(
103 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
TAK dla szczepieĝ. NIE dla
obowiĎzku i przymusu
szczepieĝ.
Krytyczne uwagi do nowelizacji ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu
zakaĪHĔ i chorób zakaĨnych u ludzi oraz ustawy o PaĔstwowej Inspekcji
Sanitarnej.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Wiedzy o Szczepieniach „STOP NOP”
os. JagielloĔskie 69/161-217 PoznaĔ
www.stopnop.pl
biuro@stopnop.pl
TAK dla szczepieĝ. NIE dla obowiĎzku i przymusu szczepieĝ.
STOP GODZENIU W PRAWA CZàOWIEKA I PACJENTA
6 lipca w Senacie poddano gáosowaniu ustawĊ o zmianie ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakaĪHĔ i chorób
zakaĨnych u ludzi oraz ustawy o PaĔstwowej Inspekcji Sanitarnej (druk senacki nr 141, druki sejmowe nr 293 i
416).
Projekt ten godzi w prawa czáowieka i pacjenta, znacznie poszerzając uprawnienia inspekcji sanitarnej. Pomimo
zapowiedzi medialnych nie znosi przymusu szczepienia dzieci, nadal w wielu miastach są nakáadane grzywny
przymuszające do szczepienia i poprzez znaczne rozszerzenie uprawnieĔ daje inspekcji sanitarnej moĪliwoĞü
naáRĪenia go równieĪ na osoby dorosáe.
Ponadto zwracamy uwagĊ na inne istotne i kontrowersyjne zmiany proponowane w projekcie:
1.
Zmiana definicji choroby zakaĨnej, co budzi obawy rozszerzenia przymusu szczepieĔ o kolejne szczepionki i
daje moĪliwoĞü ogáoszenia epidemii z báahych powodów, a co z tym siĊ wiąĪe naáRĪenie przymusu szczepieĔ na
wszystkich obywateli (art. 2 ust 2).
2.
OkreĞlenie obowiązku szczepieĔ ochronnych w art. 5 w sposób ogólny, przenosząc go na wszystkich obywateli,
a nie tylko dzieci. Intencją tej zmiany jest poáączenie przepisów dotyczących stanu epidemii z przepisami
ogólnym (art. 5 ust. 1).
3.
Rezygnacja z refundacji kosztów zgáoszenia niepoĪądanych odczynów poszczepiennych przez lekarzy
(uchylenie art. 21 ust. 9).
4.
Próba zmonopolizowania i ograniczenia dostĊpu do informacji o zakaĪeniach, chorobach zakaĨnych i
niepoĪądanych odczynach poszczepiennych przez ograniczenie ich rejestracji wyáącznie do systemu sentinel
oraz projektowany páatny dostĊp do tego systemu, wyáącznie dla niektórych instytucji i po wczeĞniejszym
podpisaniu umowy. Jednak nawet páatny dostĊp moĪe byü ograniczony, gdyĪ GIS przewiduje rozpatrzenie
podania z moĪliwoĞcią odmowy, której przyczyny nie są w projekcie ustawy w Īaden sposób okreĞlone (art.
29a)
5.
Kontrowersyjny temat przymusu bezpoĞredniego wykonywanego przez pracowników medycznych pod
nadzorem lekarza (art. 36 ust. 2).
6.
Zniesienie uprawnieĔ Ministerstwa Zdrowia do wydawania rozporządzeĔ dotyczących procedur dziaáania
inspekcji sanitarnej (uchylenie art. 8a. 2).
7.
Rozszerzenie uprawnieĔ Inspekcji Sanitarnej o nadzór nad
realizacją
obowiązków przez obywateli. Nadzór ten
ma dotyczyü obowiązków zawartych w art. 5 i obejmowaü równieĪ obowiązkowe poddawanie siĊ szczepieniom
(bez okreĞlenia jakim) oraz obowiązkowe profilaktyczne przyjmowanie leków (bez okreĞlenia o jakie leki
chodzi). Obowiązki te mają dotyczyü wszystkich osób przebywających na terytorium RP, równieĪ osób
zdrowych, nie wymagających pomocy lekarskiej.
8.
Brak jakichkolwiek regulacji dotyczących odszkodowaĔ za powikáania poszczepienne.
9.
Znaczne poszerzenie uprawnieĔ inspekcji sanitarnej do zbierania danych osobowych obywateli (art. 36 ust. 2).
1
y
TAK dla szczepieĝ. NIE dla obowiĎzku i przymusu szczepieĝ.
Wybrane zmiany w ustawie o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakaĪHĔ i chorób zakaĨnych u ludzi
Dotychczasowa ustawa
Nowelizacja
Art. 2. 3)
choroby zakaĨne
— choroby, które zostaáy
wywoáane przez biologiczne czynniki chorobotwórcze,
które ze wzglĊdu na charakter i sposób szerzenia siĊ
stanowią zagroĪenie dla zdrowia publicznego;
Art. 2. 3) choroba zakaĨna – choroba, która zostaáa
wywoáana przez biologiczny czynnik chorobotwórczy;
Argumentowanie tej zmiany dostosowaniem do
definicji medycznej wprowadza w báąd,
poniewaĪ ustawa nie sáXĪy celom edukacyjnym,
a podane w artykule definicje okreĞlono na
potrzeby ustawy. Podana definicja obowiązuje
wszĊdzie w ustawie, gdzie stosuje siĊ termin
„choroby zakaĨne” i naleĪy rozpatrywaü ją w
tym kontekĞcie prawnym.
Przykáad 1: „szczepienie ochronne - podanie
szczepionki przeciw chorobie zakaĨnej w celu
sztucznego
uodpornienia
przeciwko
tej
chorobie;"(Art. 2 26) )
Przykáad 2: „zaniechania wykonywania prac,
przy wykonywaniu których istnieje moĪliwoĞü
przeniesienia zakaĪenia lub choroby zakaĨnej
na inne osoby – jeĪeli są osobami zakaĪonymi,
chorymi na chorobĊ zakaĨQą lub nosicielami;”
(Art. 5 pkt 1 podpunkt 2)
W praktyce to kaĪda wirusowa, bakteryjna,
grzybicza czy pasoĪytnicza choroba – co moĪe
prowadziü do naduĪ\ü i nacisków ze strony firm
farmaceutycznych, szukających zbytu na
szczepionki. m.in. w sytuacji kolejnej fikcyjnej
pandemii.
Art. 2. 10) informacje — dane nieobejmujące danych
osobowych w rozumieniu przepisów o ochronie
danych osobowych;
Uchylony
Termin „informacje” pozostaje w ustawie,
usuniĊto jego definicjĊ zawierająFą
zaznaczenie, Īe są to dane NIE obejmujące
danych osobowych (w rozumieniu przepisów o
ochronie danych osobowych, Art. 6 pkt 1 „W
rozumieniu ustawy za dane osobowe uwaĪa siĊ
wszelkie
informacje
dotyczące
zidentyfikowanej
lub
moĪliwej
do
zidentyfikowania osoby fizycznej.”)
W innych miejscach ustawy, gdzie mowa o
przekazywaniu danych o zakaĪeniach, ustawa
enumeratywnie wylicza dane jakie mają byü
przekazywane i zbierane i ZAWSZE ich czĊĞcią
2
y
TAK dla szczepieĝ. NIE dla obowiĎzku i przymusu szczepieĝ.
Dotychczasowa ustawa
Nowelizacja
Vą dane osobowe.
To sprytny ustawodawczy zabieg: dane
osobowe inspekcja sanitarna bĊdzie mogáa
zbieraü i przetwarzaü, a jednoczeĞnie pod
pretekstem ochrony danych osobowych bĊdzie
moĪna utajniü wszelkie zbiory tych danych,
zasáaniając siĊ ich ochroną, gdyĪ tylko od
dysponenta danych – jedynym w istocie bĊdzie
GIS – bĊdzie zaleĪDáo, czy zechce przygotowaü i
przedstawiü
jakiekolwiek zbiorcze zestawienia
statystyczne.
UsuniĊcie z ustawy definicji „informacji” bĊdzie
stanowiáo idealną podstawĊ do takiej odmowy
e
y G S – j
o mi j a
przechowywania zbiorów danych!
Art. 5. 1. Osoby przebywające na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej są obowiązane na zasadach
okreĞlonych w ustawie do:
A . 5. . Osoby przebywające na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej są obowiązane na zasadach
okreĞlonych w ustawie do:
1) poddawania siĊ badaniom sanitarno-
epidemiologicznym, w tym równieĪ postĊpowaniu
mającemu na celu pobranie lub dostarczenie materiaáu
do tych badaĔ;
1)
poddawania siĊ:
a) zabiegom sanitarnym,
b) szczepieniom ochronnym,
c) poekspozycyjnemu profilaktycznemu
stosowaniu leków,
d) badaniom sanitarno-epidemiologicznym, w
tym równieĪ postĊpowaniu mającemu na celu
pobranie lub dostarczenie materiaáu do tych
badaĔ,
e) nadzorowi epidemiologicznemu,
f) kwarantannie,
g) leczeniu,
h) hospitalizacji,
i) izolacji;
2) poddawania siĊ obowiązkowym szczepieniom
ochronnym
w ramach Narodowego Programu
SzczepieĔ Ochronnych;
3) poddawania siĊ leczeniu, hospitalizacji, izolacji,
kwarantannie lub nadzorowi epidemiologicznemu;
OkreĞlenie obowiązku szczepieĔ ochronnych w
sposób ogólny, przenoszące go na wszystkich
obywateli, a nie tylko dzieci (dotąd
obowiązkowe szczepienia Narodowego
programu SzczepieĔ Ochronnych dotyczyáy
tylko dzieci). Poáączono przepisy z rozdziaáu
„Zasady postĊpowania w razie stanu
zagroĪenia epidemicznego i stanu epidemii” z
przepisami dziaáu „Przepisy ogólne“, co daje
narzĊdzia do áatwiejszego naáRĪenia obowiązku
szczepieĔ równieĪ na osoby dorosáe.
3
y
TAK dla szczepieĝ. NIE dla obowiĎzku i przymusu szczepieĝ.
Dotychczasowa ustawa
Nowelizacja
Dodano „poekspozycyjne stosowanie leków”
bez okreĞlenia, kiedy i jakie leki mają byü
profilaktycznie podawane zdrowym osobom w
ramach ustawowego obowiązku.
Art. 5. 1. Osoby przebywające na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej są obowiązane na zasadach
okreĞlonych w ustawie do:
A . 5. . Osoby p ebyw e na t yto ium
Rzeczypospolitej Polskiej są obowiązane na zasadach
okreĞlonych w ustawie do:
[…]
[…]
4) stosowania siĊ do nakazów i zakazów
organów
administracji publicznej
VáXĪących zapobieganiu
oraz zwalczaniu zakaĪHĔ i chorób zakaĨnych;
2) zaniechania wykonywania prac, przy wykonywaniu
których istnieje moĪliwoĞü przeniesienia zakaĪenia lub
choroby zakaĨnej na inne osoby – jeĪeli są osobami
zakaĪonymi, chorymi na chorobĊ zakaĨQą lub
nosicielami;
5) poddawania siĊ zabiegom sanitarnym;
6) zaniechania wykonywania prac, przy wykonywaniu
których istnieje moĪliwoĞü przeniesienia zakaĪenia lub
choroby zakaĨnej na inne osoby — jeĪeli są osobami
zakaĪonymi, chorymi na chorobĊ zakaĨQą lub
nosicielami;
3) stosowania siĊ do nakazów i zakazów organów
PaĔstwowej Inspekcji Sanitarnej
VáXĪących
zapobieganiu oraz zwalczaniu zakaĪHĔ i chorób
zakaĨnych;
4) udzielania danych i informacji:
a) organom PaĔstwowej Inspekcji Sanitarnej, Wojskowej
Inspekcji Sanitarnej, PaĔstwowej Inspekcji Sanitarnej
Ministerstwa Spraw WewnĊtrznych, Inspekcji
Weterynaryjnej, Wojskowej Inspekcji Weterynaryjnej,
Inspekcji Ochrony ĝrodowiska, jednostkom, o których
mowa w art. 30 ust. 1, oraz oĞrodkom referencyjnym i
instytutom badawczym, niezbĊdnych do prowadzenia
nadzoru epidemiologicznego nad zakaĪeniami i
chorobami zakaĨnymi i zapobiegania oraz zwalczania
zakaĪHĔ i chorób zakaĨnych
7) udzielania informacji oraz niezbĊdnych danych
podmiotom sprawującym nadzór epidemiologiczny.
b) wáDĞciwym paĔstwowym inspektorom sanitarnym –
niezbĊdnych
do
prowadzenia
nadzoru
epidemiologicznego nad niepoĪądanymi odczynami
poszczepiennymi,
c) organom PaĔstwowej Inspekcji Sanitarnej –
niezbĊdnych do sprawowania nadzoru nad
realizacją obowiązków, o których mowa w pkt 1–
3.”,
Nie jest jasne czym bĊGą „oĞrodki referencyjne”,
kiedy powstaną i czym bĊGą siĊ zajmowaü, bĊGą
potrzebowaáy akredytacji WHO i ECDC.
4
y
Plik z chomika:
allusia
Inne pliki z tego folderu:
obraz.png
(539 KB)
IMG-20200911-WA0000.jpg
(41 KB)
szczepionka.jpg
(72 KB)
Vaccinegate - Andrzej Bazgier - 27-08-2014.mp3
(3626 KB)
Lekarz przyznaje że szczepienie jest bardziej zabójcze niż sama świńska grypa [PL].flv
(16856 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 02.08.2019
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 21.01.2024
Avatar
Dokumenty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin