zadanie 4 _ krzywa przejsciowa.pdf

(875 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
2012-03-27
Zadanie 4: Projekt krzywej
przejściowej:
Zadanie 4: Projekt krzywej przejściowej:
1
853741844.017.png 853741844.018.png 853741844.019.png 853741844.020.png 853741844.001.png
 
2012-03-27
W jakim celu stosujemy krzywą przejściową?:
• wprowadzenie stopniowej zmiany wartości
przyspieszenia dośrodkowego przy przejściu z
prostej w łuk kołowy(§22.1):
W jakim celu stosujemy krzywą przejściową?:
• estetyka drogi:
  przeprowadzenie płynnej zmiany krzywizny
drogi w planie,
  zapewnienie optycznej płynności trasy.
2
853741844.002.png 853741844.003.png
2012-03-27
W jakim celu stosujemy krzywą przejściową?:
• uzyskanie poszerzenia jezdni (§16).
W jakim celu stosujemy krzywą przejściową?:
• uzyskanie przechyłki.
3
853741844.004.png 853741844.005.png 853741844.006.png
2012-03-27
Jaki typ krzywej może być zastosowany jako
krzywa przejściowa?
„Warunki techniczne” nie wskazują konkretnie na typ
krzywej,
Najczęściej stosuje się jako krzywą przejściową odcinek
klotoidy.
Klotoida jest to taka
krzywa, której krzywizna
K rośnie proporcjonalnie
do długości łuku L , co
wyrażamy wzorem:
- współczynnik proporcjonalności
Klotoida:
w punkcie początkowym K = 0, a więc w punkcie tym
krzywa łączy się w sposób ciągły z linią prostą styczną
do niej,
ponieważ: to:
w takim razie możemy zapisać:
A – parametr klotoidy
iloczyn długości łuku liczonego od stałego punktu i
promienia krzywizny jest w każdym punkcie
klotoidy stały.
4
853741844.007.png 853741844.008.png 853741844.009.png 853741844.010.png 853741844.011.png 853741844.012.png
2012-03-27
Klotoida:
Klotoida:
5
853741844.013.png 853741844.014.png 853741844.015.png 853741844.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin