KOMUNIKOWANIE SPOŁECZNEćw.docx

(30 KB) Pobierz

Ćw2

 

Podstawowe źródła zakłóceń w procesie komunikowania: nadawca, wiadomość, kanał, odbiorca, zasób znaków (niezrozumiałe pojęcia lub sposoby prezentacji), oczekiwania (mniejszy lub większy stopień koncentracji), mechanizmy selektywne, percepcja (wrażenie, doświadczenie, postrzeganie)

 

Van den Ban wyróżnia 7 mechanizmów selektywnych

1)      Selektywne wysyłanie

2)      Selektywne postrzeganie

3)      Selektywna uwaga

4)      Selektywne opracowanie

5)      Selektywne zapamiętanie

6)      Selektywne akceptowanie

7)      Selektywne rozmawianie o tym z innymi

Związku z tym można sformułować kilka instrumentażowych stwierdzeń:

- powiedział to jeszcze nie znaczy słyszał

- słyszał to jeszcze nie znaczy usłyszał

- usłyszał to jeszcze nie znaczy zrozumiał

- zrozumiał to jeszcze nie znaczy zaakceptował

- zaakceptował to jeszcze nie znaczy działał

 

PERCEPCJA – pewne wrażenie i doświadczenie, które mamy i posiadamy

Ćw3 Informacja zwrotna - FEEDBACK

 

Norbert Wiener sformułował tezę: „wiem co powiedziałem dopiero wtedy, gdy otrzymałem na to odpowiedź”

 

Def. FEEDBACKU:

1.       Informacja o różnicy pomiędzy stanem „jest” a stanem „powinno być” (planowanym)

2.       Jest to częścią odpowiedzi zwrotnej odbiorcy, z którego nadawca może wyczytać, jak jego informacje zostały odebrane

 

Rodzaje FEEDBACKU:

1)      Warunkowy – gdy pokazuje mojemu rozmówcy w sposób niejasny informacje o tym, jak ja go rozumiem, co odczuwam podczas jego wypowiedzi – nieszczere informacje

2)      Objaśniający – wyjaśnienie tego, co dokonało się we mnie podczas wypowiedzi; jest szczególnie ważny, gdy dostarcza wypowiedź ważnych dla mnie lub mówiących o mnie – szczere

 

Elementy składowe

1)      Komponent informacyjny – dotyczy treści czego dotyczy informacja, z czym została powiązana

2)      Komponent motywacyjny – ocenia tę informacje. Co oznacza dla odbiorcy, jaki do niej ma stosunek, co chce z nią zrobić.

Komponent informacyjny jest podstawą motywacyjnego

 

Błędy podczas wykonywania informacji zwrotnej:

1.       Brak feedbacku objaśniającego

2.       Przekazywanie „wiadomości TY”

3.       Informacja zwrotna przekazywana jest zbyt wolno

4.       Przekazywanie feedbacku typu negatywnego

Schemat Johan-Window

A – obszar zachowań, który znam sama i upubliczniłam dla tych z kim mam kontakt

B – obszar,  które znam sama, ale nie upubliczniłam

C w postrzeganiu swojej osoby nie znam sama swoich zachowań, ale jest postrzegany przez inne osoby, z którymi mam kontakt

D – nie znam sama swoich zachowań i nie są postrzegane przez innych

 

Cechy dobrej informacji zwrotnej:

1.       Jest opisem, a nie oceną

2.       Unika uogólnień

3.       Uwzględnia zainteresowanie

4.       Jest użyteczna

5.       Jest przekazywana we właściwym czasie

6.       Posiada zrozumiałą formułę

7.       Może być korygowana

 

Osoba udzielająca feedbacku powinna:

1)      Dotykać konkretów, sytuacji „tu” i „teraz”

2)      Ograniczyć udział ocen moralnych i interpretacji

3)      Być otwarta i szczera

4)      Podawać informacje możliwie szybko

5)      Podawać informacje o tym, co wprowadza w błąd

6)      Poddawać swoje spostrzeżenia ocenie innych

7)      Podawać informacje w taki sposób, który rzeczywiście pomaga

 

Osoba przyjmująca feedback powinna: przysłuchiwać się, dopytywać, wyjaśniać.

Osoba przyjmująca feedback nie powinna: argumentować, bronić.

Ćw4 Cztero składnikowy model komunikowania

 

Model ten składa się z: treści, autoprezentacji, kontaktu interpersonalnego, apelu.

 

Elementy: autoprezentacjaànadawcaàinformacja(treść i kontakt interpersonalny)àodbiorcaàapel

 

TREŚĆ:

- charakteryzujemy ją, ze względu na rzeczywistość i zrozumiałość

- rzeczywistość (zawartość rzeczowa wypowiedzi) – jak jasno i zrozumiale przekazywać informacje o aktualnym stanie rzeczy. Wypowiedź zawiera informacje dotyczące jak, gdzie, kiedy, co kto. Nie wypowiadamy swoich opinii, nie mówimy o uczuciach, np. informacje o świecie, fakty.

-zrozumiałość – stanom o stopniu powodzenia procesie komunikacyjnego

Metody, które oceniają zrozumiałość wypowiedzi:

1. mechaniczne – wystawiają opinie o stopniu zrozumienia tekstu na podstawie, np. długości słowa, zdania; mogą wpływać na zrozumiałość tekstu

2. system kategorii:

a) prostota i komplikacja

- prostota à krótkie zdania, proste słowa, język zrozumiały

- Komplikacja à nic nie rozumiemy, długie zdania, skomplikowane słownictwo, mało zrozumiały język fachowy

b) nieprzejrzystość i brak logiki oraz plan i porządek

              - nieprzejrzystość  à wszystko jedno po drugim, ważne zdania nie są podkreślone, brak pauz, zdania obok siebie nie mają związku

              - plan i porządek -à jedno wynika z drugiego, przejrzyste, uporządkowane, wewnętrzna spójność, odstępy

c) rozwlekłość i zwięzłość

              rozwlekłość – dużo słów, a mało informacji, długo wygłaszane kwestie, zbyt szczegółowo objaśniane rzeczy, odbieganie od tematu

              zwięzłość àodwrotnie

d) żadna dodatkowa symulacja i dodatkowa symulacja

              - żadna dodatkowa symulacja – rezygnacja ze wszystkiego co ożywia tekst, np. wesołe, przykłady, bezpośrednie zwroty, sama treść działa pobudzająco

              - dodatkowa symulacja à wszystko co urozmaica tekst, proste i wesołe przykłady

3. interakcji – zwraca się uwagę na potencjał czytelnika, jedni lepiej nas rozumieją, a inni gorzej

 

AUTOPREZENTCJA –wyrażanie samego siebie, bez względu na rodzaj czy treść prezentacji; prezentujący identyfikowany jest z organizacją, którą prezentuje. Dobra prezentacja to dobra autoprezentacja i odwrotnie

Efekty ważne podczas autoprezentacji:

1.       „pierwszego wrażenia” – efekt towarzyszący pierwszej chwili kontaktu, ludzie formułują swoje pierwsze opinie w tzw. „pierwszych trzech dziesiątkach”: pierwsze 10 sekund, pierwsze 10 elementów stroju i postawy, pierwsze 10 słów, które się wypowie

2.       „aureoli”- utrzymywania się ogólnego dobrego albo złego wrażenia powoduje, że dobrze (źle) myślimy o pozostałych jego cechach

3.       Kallrastowania – kształtowanie opinii na podstawie cech, faktów, wykorzystują swą skłonność do generalizacji

4.       Pierwszeństwa i świeżości – najlepiej wystąpić na początku i na końcu, gdyż odbiorcy najdokładniej to pamiętają

Techniki autoprezentacji:

- imponowania à wybór elitarnego języka, przytaczanie wypowiedzi autorytetów, które służą podkreślaniu własnej kompetencji

- fasadowe (milczenie; ukrywać coś pod fasadą – nie odp na ważne pytania; używanie zdań bezokolicznikowych celem uogólnień; używanie formuły „my”, aby nie eksponować własnego zdania, by utrzymać je w opinii grupy; stosowanie pytań jako techniki zapewniającej przewagę; używanie formuły „Ty”, dzięki której przenoszone są przeżycia na innych)

- demonstracji (demonstracyjne pomniejszanie ważności własnej osoby, jako środek dla utrzymania pozytywnego meldunku zwrotnego)

Ogólne zasady komunikacji w czasie wystąpień publicznych:

1)      Dbaj o postawę pamiętając, że mowa ciała w dużym stopniu wpływa na sposób odbioru przekazu

2)      Nawiązuj kontakt wzrokowy (od 30 do 60 %)

3)      Twoje gesty są oszczędne – nie machasz rękoma, nie biegasz po Sali

4)      Mów głośno i wyraźnie, w odpowiednim tempie, modeluj głos

5)      Unikaj żargonu i długich zdań

6)      Dodaj szczyptę humoru

7)      Cały czas przyglądaj się słuchaczom, reaguj na każdy ich sygnał – na gesty radościm oznaki niepokoju

 

KONTAKT INTERPERSONALNY:

- wiadomości typu „JA” – są ocenami bądź opisem dotychczas istniejącego kontaktu interpersonalnego; informacyjny komunikat, odpowiadamy za naszą reakcję, zwroty: moim zdaniem, wg mnie, ja tak sądzę

- wiadomości typu „TY” – meldunki zwrotne na wypowiedzi i zachowanie naszego rozmówcy np. „Twój pomysł nie jest najlepszy (brak wsparcia, element inf, ogólna krytyka)

 

APEL

- wywieranie wpływu na rozmówcę, chcemy osiągnąć, nakłonić. Powinien być komunikatem otwartym

- może  być wygłaszany:

a) tajemniczo (ukryty) np. ucieczka z domu -> zatroszcz się o mnie

b) paradoksalnie – prowadzą do celu poprzez przeciwne polecenia, np. spiesz się powoli

c) otwarcie (szczerze) – mogą dopomóc w likwidowaniu problemów komunikacyjnych. Powinny być przekazywane szczerze.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin