2010-08-07 23:46:00
Spis treści :
Zasady studiowania Biblii 3
Perspektywa prorocka 3
Znaki końca 4
Zwiedzenie 4
Wypełnione proroctwa 9
Błędne interpretacje 11
Nasza postawa względem końca 11
Yeshua = Zbawienie, Wybawienie, Uratowanie, Ratunek 13
Pierwsza połowa 7 lat – Początek Boleści – Pseudo-Christos 13
księga Daniela 13
24 rozdział Ewangelii Mateusza 14
Antychryst 14
Około połowy 7 lat 17
Na skrzydłach orła ... 17
12 rozdział Apokalipsy – Niewiasta i Smok 19
Druga połowa 7 lat – Wielki Ucisk – Anti-Christos 25
Fałszywy Prorok 25
Dwóch świadków 26
Liczba 666 27
Ostrzeżenie dla pozostawionych 29
144 tysiące ? 30
Wielka Nierządnica - Babilon 31
Trzej aniołowie 32
Plagi ostateczne 32
Pod koniec Wielkiego Ucisku 33
Trąba siódma - ostateczna 35
Dzień Pański 36
Przyjście Pana Jezusa po swój kościół 36
Pierwsze zmartwychwstanie – Kościoła 36
Pochwycenie Kościoła na obłoki 37
Nawrócenie Żydów 39
Bema - Sąd domu Bożego 39
Uczta weselna Baranka 41
Powrót Pana Jezusa na ziemię 41
Bitwa Armaggedon 43
Sąd na narodami i Izraelem 44
Milenium - Rządy Chrystusa na Ziemi 45
Chrystus Królem na ziemi 45
Świat podczas milenium 46
Brak wojen 47
Przyroda 47
Żydzi podczas milenium 47
Gdy minie 1000 lat 48
Sąd ostateczny 48
Drugie zmartwychwstanie 48
Nowe Niebo i Ziemia 49
Dodatki : 50
Słowniczek eschatologiczny 50
Polecane strony w internecie : 51
Uwaga 51
Chrześcijaństwo ewangeliczne – częste pytania 51
Koniec świata, z tego jak jest potocznie rozumiany, to pomieszanie ludowych wierzeń i przekazu biblijnego, dających w rezultacie nieprawdziwy obraz tego czym są czasy ostateczne ostatecznych lub koniec świata, o którym mówi Pan Jezus w Ewangelii Mateusza 24:3
Najpowszechniejsza amilenijna wersja wydarzeń pochodzi jeszcze z zamierzchłych czasów, kiedy Pismo nie było dobrze znane, tymczasem studium czasów ostatecznych jest wyjątkowo wielowątkowe i przenika całą Biblię. Bez tego całościowego spojrzenia uzyskujemy obraz niepełny, a co za tym często także nieprawdziwy, nazbyt uproszczony. Dzieje się to wtedy gdy nie uwzględnimy wszystkich wersetów mówiących na dany temat a brakującą resztę wypełnimy naszymi własnymi koncepcjami.
Przekaz tradycji dostarcza nam bardzo prostą, amilenijną perspektywę, zbudowaną na zaledwie kilku wersetach. Ale tak chyba jest z każdym badaniem - im bardziej studiujemy zagadnienie, tym więcej widać szczegółów. Niektóre z nich nawet mogą przeczyć naszym ustalonym wierzeniom. Dlatego do przyjęcia prawdy potrzebna jest wielka otwartość umysłu, a nie zatrzymywanie się na jednej prawdzie. Ja sam poglądy zmieniłem gruntownie kilka razy, ale im więcej studiuję temat tym bardziej opinia moja jest mocniej ugruntowana w Słowie Bożym, stabilniejsza i skuteczniej potrafię jej bronić. Uważam także, że prawda nie jest skupiona w jednym człowieka, że każdy wierzący może mieć własne poznanie, a że poznanie nasze jest częściowe (1 Kor 13:9) dlatego uznaję za pożyteczne czytanie komentarzy różnych autorów, choćbym nawet nie zgadzał się z ich główną opinią, zawsze mogę znaleźć tam coś ciekawego. Na końcu znajdziesz zatem drogi czytelniku bibliografię.
Tekst niniejszy to analiza biblijna, wierzę, że rzetelna. Podstawą dobrego studium są zasady herementeutyki (gr. hermeneuein - wyjaśniać, interpretować) :
1. Pismo musi być interpretowane wg kontekstu historycznego, gramatycznego, literackiego itp.
2. Pismo interpretuje Pismo – to znaczy, jeśli czegoś nie rozumiemy to odpowiedzi szukamy w innych fragmentach, a potem w źródłach pozabiblijnych.
3. O interpretacji decyduje prowadzenie Ducha Świętego – do studium Pisma siadamy w modlitwie i pokorze serca, aby przyjmować nowe rzeczy bez uprzedzeń.
To wspaniałe widzieć jak Pismo odkrywa swoje tajemnice. Najważniejsze jednak to przyjmować to co Pismo mówi, nawet jeśli burzy to nasz porządek i nie dodawać nic do tego co się dotychczas wiedziało. Jest to wyjątkowo trudne, kiedy tradycja np. tak wielkiej denominacji jak rzymski katolicyzm jest amilenijna i tak powszechna. Zatem pamiętając :
Ap 22:18-19
18. Ja świadczę każdemu, kto słucha słów proroctwa tej księgi: jeśliby ktoś do nich cokolwiek dołożył, Bóg mu dołoży plag zapisanych w tej księdze. 19. A jeśliby ktoś odjął co ze słów księgi tego proroctwa, to Bóg odejmie jego udział w drzewie życia i w Mieście Świętym - które są opisane w tej księdze.
Dokument ten nie wspiera doktryny żadnego kościoła, jest wynikiem mojego osobistego studium w oparciu o szerokie źródła. Egzegeza tekstu jest dla mnie ważniejsza niż opinie, więc szybko zauważysz czytelniku, że wersety dominują nad moimi komentarzami. Możesz nawet czuć niedosyt szczegółów w pewnych miejscach, ale postanowiłem, że tam gdzie Pismo nie podaje szczegółów, ja też tego nie zrobię, chyba, że mogą to być uzasadnione hipotezy. Dokument ten nie jest zamknięty, jego podstawowa wersja istnieje w wersji elektronicznej i wciąż jest rozbudowywana. Bardzo chętnie przyjmę wszelkie komentarze i dołączę ich wątek do treści. Cytaty pochodzą z katolickiej Biblii Tysiąclecia o ile nie zaznaczono inaczej. Zapraszam do lektury.
Aby dobrze rozumieć proroctwa trzeba wiedzieć, że w Bożej wielkiej mądrości proroctwa znajdują często nie jedno ale kilka wypełnień, z tym, że to ostatnie jest zwykle pełniejsze. Druga ważna rzecz to wiedzieć, że im dalej od wydarzenia tym bardziej wydarzenia są ogólniej widziane. Czyli im proroctwo bliżej danych wydarzeń, tym widzimy więcej szczegółów. Nazywamy to perspektywą prorocką. Jest to podobne do przyglądania się z daleka górom – z daleka widząc tylko zarys wydaje nam się, że ogarniamy wszystko a im bliżej widzimy coraz więcej szczegółów, zaczynamy widzieć doliny i ogarniamy ich wielkość. Podobnie prorok z daleka widzi kilka wydarzeń jako jedno, widzi góry ale nie rozróżnia dolin. Poniżej przykład z Mateusza 24:
1. Zbezczeszczenie świątyni czyli postawienie w niej obcego bożka.
15. Gdy więc ujrzycie "ohydę spustoszenia", o której mówi prorok Daniel, zalegającą miejsce ś...
wezuviusz