Wiedza_Techniczna_1_2011.pdf

(13056 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Wiedza Techniczna
SPIS TRE Ś CI:
Przykłady zastosowania przekładni hydrokinetycznych
w spółczesnych układach nap ę dowych
1
str. 3
dr in ż . Marek Wo ź niak
Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej
2
Koleje jednoszynowe
str. 9
Jarosław Bartłomiejczyk
Droga Ż elazna Warszawsko – Kaliska:
innowacja techniczna z pocz ą tku XX w.
3
str. 24
Agnieszka Misztal
Wymogi stawiane przed polskimi kierowcami,
na tle innych krajów europejskich,
w kwestii przygotowania ogumienia do warunków zimowych
4
str. 40
Mateusz Kowalski
Przegl ą d aktualnie wykorzystywanego taboru szynowego
dla transportu publicznego na terenie
5
str. 47
miast i na obszarach aglomeracyjnych
Krzysztof Ortel
Instytut Kolejnictwa
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Strona 1
840891381.040.png 840891381.041.png 840891381.042.png 840891381.043.png 840891381.001.png 840891381.002.png 840891381.003.png 840891381.004.png 840891381.005.png
 
REDAKCJA I WYDAWCA:
91-015 Łód ź , ul. Gandhiego 20/29
WYDAWCA:
Kamil Łukasz Deptuła
REDAKTOR NACZELNY:
Mateusz Kowalski
Z-CA REDAKTORA NACZELNEGO:
Magdalena Koniarczyk
KIEROWNIK SEKCJI PUBLIKACJI:
Aleksandra Kwapiszewska
SEKRETARZ REDAKCJI:
Mariusz Wiesław Stobiecki
MIEJSCE I DATA WYDANIA NUMERU:
Łód ź , 1 stycznia 2011
DRUK:
Drukarnia Cyfrowa „PIKTOR” s.c.
NUMER ISSN:
2082-0046
NUMER WPISU DO REJESTRU CZASOPISM: 1203
ADRES INTERNETOWY:
www.wiedza-techniczna.pl
KONTAKT:
redakcja@wiedza-techniczna.pl
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Strona 2
840891381.006.png 840891381.007.png 840891381.008.png 840891381.009.png 840891381.010.png
 
Przykłady zastosowania przekładni hydrokinetycznych
w spółczesnych układach nap Ę
Przykłady zastosowania przekładni hydrokinetycznych
spółczesnych układach nap Ę dowych
dr in ż . Marek Wo ź niak
Przykłady zastosowania przekładni hydrokinetycznych
Ę dowych
Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn
Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej
Politechniki Łódzkiej
zykłady zastosowania przekładni hydrokinetycznych w przemy ś le
, wraz z opisem zastosowanych rozwi ą za ń konstrukcyjnych, uzyskanych efektów
hydrokinetycznych w przemy ś le motoryzacyjnym
uzyskanych efektów
Przykłady zastosowania przekładni
i militarym, wraz z opisem zastosowanych rozwi
oraz korzy ś ci.
Mercedes 7G-Tronic ®
Jest pierwsz ą seryjnie produkowan ą ą
ą seryjnie produkowan ą , siedmiobiegow ą , automatyczna skrzyni ą
automatyczna skrzyni ą biegów
z przekładni ą hydrokinetyczn ą
ą hydrokinetyczn ą . Skrzynka 7G-Tronic pierwszy raz została zastosowana jesi
Tronic pierwszy raz została zastosowana jesie-
ni ą 2003 r. w najdro ż szych wersjach modeli E, S, i SL.
W zale ż no ś ci od modelu samochodu, nowo zaprojektowana skrzynia biegów obni ż ż
ż szych wersjach modeli E, S, i SL.
żś ci od modelu samochodu, nowo zaprojektowana skrzynia biegów obni ż ż
żś ci od modelu samochodu, nowo zaprojektowana skrzynia biegów obni ż a zu ż y-
cie paliwa nawet o 0,6 litra na 100 kilometrów, poprawia rozp ę
cie paliwa nawet o 0,6 litra na 100 kilometrów, poprawia rozp ę dzanie pojazdu o 0,3 sekundy
ę dzanie pojazdu o 0,3 sekundy
od zera 100 km/godz. w stosunku do mod
płynne przeł ą czanie biegów.
od zera 100 km/godz. w stosunku do modelu wcze ś niejszego oraz dodatkowo zapewnia
ś niejszego oraz dodatkowo zapewnia
Rys.1 Automatyczna skrzynia biegów 7G
Rys.1 Automatyczna skrzynia biegów 7G-Tronic.[1,2]
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Strona 3
 
840891381.011.png 840891381.012.png
 
840891381.013.png 840891381.014.png 840891381.015.png 840891381.016.png 840891381.017.png 840891381.018.png 840891381.019.png 840891381.020.png 840891381.021.png 840891381.022.png
 
W razie potrzeby szybkiego przeł ą czenia biegów w dół („kick-down”) nie ma ju ż koniecz-
no ś ci kolejnego przechodzenia przez wszystkie nast ę puj ą ce po sobie biegi. Sterowanie
w nowym systemie 7G-TRONIC przeskakuje poszczególne stopnie i na przykład przeł ą cza
z siódmego biegu bezpo ś rednio na pi ą ty, a nast ę pnie dalej na trzeci. Dzi ę ki temu, w zale ż no-
ś ci od sytuacji podczas jazdy, aby przy szybkim przeł ą czeniu na ni ż sze biegi („kick-down”)
samochód zdecydowanie przyspieszał, potrzebne s ą zaledwie dwa przeł ą czenia, zamiast
dotychczasowych czterech. Skrzynia biegów 7G-TRONIC jest niewiele wi ę ksza i ci ęż sza
od wcze ś niejszej stosowanej skrzyni pi ę ciobiegowej, w samochodach Mercedes-Benz.
Przyczynia si ę do tego przede wszystkim wykonana z stopu magnezu obudowa przekładni.[3]
Chrysler-Plymouth-Dodge Torqueflite ®
TorqueFlite jest nazw ą handlow ą Korporacji Chryslera nadan ą trójbiegowym skrzyniom
automatycznym wyposa ż onych w przekładni ę hydrokinetyczn ą , które zostały wprowadzone
w modelach produkowanych pod koniec 1956 roku i do dnia dzisiejszego jest uwa ż ana za
najlepsz ą skrzyni ę automatyczn ą na ś wiecie. TorqueFlite została wprowadzona w celu zast ą -
pienia dwubiegowej skrzyni automatycznej PowerFlite, produkowanej od 1954 roku. W roku
1990 nazwa TorqueFlite została uproszczona i skrzyniom zostało nadane oznaczenie nume-
rowe odnosz ą ce si ę do ich oszacowanego przeło ż enia i ilo ś ci biegów, chocia ż niektóre mode-
le pozostały bez zmian. Pierwsza skrzynia z rodziny Torqueflite posiadała trzy biegi do jazdy
na wprost oraz bieg wsteczny. Przeło ż enia biegów wynosiły 2.45 na pierwszym biegu, 1.45
na drugim i 1.00 na trzecim. Przekładnia była sterowana przez przyciski umieszczone na
tablicy rozdzielczej pojazdu po
lewej stronie kolumny kierowni-
czej. Rozmieszczenie przycisków
steruj ą cych zmieniało si ę w zale ż -
no ś ci od modelu pojazdu i roku
produkcji.
W 1990 roku zmieniono nazwy
przekładni,
jednak ż e
TorqueFlite
pozostała podstaw ą dla wszystkich
aktualnie projektowanych prze-
Rys.2 Widok na przekładni ę hydrokinetyczn ą
kładni Chryslera.[4]
w skrzyni TorqueFlite.[5]
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Strona 4
840891381.023.png 840891381.024.png 840891381.025.png 840891381.026.png 840891381.027.png 840891381.028.png
 
Automatyczna skrzynia biegów DIWA.5
Automatyczna skrzynia biegów DIWA.5 [6]
Kolejnym przykładem gdzie została zastosowana przekładnia hydrokinetyczna jest skrz
przykładem gdzie została zastosowana przekładnia hydrokinetyczna jest skrz
przykładem gdzie została zastosowana przekładnia hydrokinetyczna jest skrzy-
nia biegów DIWA.5, sterownik E 300 wraz oprogramowaniem diagnostycznym Aladin jest
nia biegów DIWA.5, sterownik E 300 wraz oprogramowaniem diagnostycznym Aladin jest
nia biegów DIWA.5, sterownik E 300 wraz oprogramowaniem diagnostycznym Aladin jest
idealnym rozwi ą zaniem automatycznej skrzyni biegów dla autobusu miejskiego. Skrzynia
ą zaniem automatycznej skrzyni biegów dla autobusu miejskiego. Skrzynia
ą zaniem automatycznej skrzyni biegów dla autobusu miejskiego. Skrzynia
z silnikami spalinowymi o momentach obrotowych do 1900 Nm. Umo ż liwia
ę kszego momentu obrotowego oraz 10% wi ę kszej mocy -
współpracuje z silnikami spalinowymi o momentach obrotowych do 1900 Nm. Umo ż
ona wykorzystanie prawie 20% wi ę
z silnikami spalinowymi o momentach obrotowych do 1900 Nm. Umo ż
ona wykorzystanie prawie 20% wi ę kszego momentu obrotowego oraz 10% wi ę
przy niemal identycznej długo ś ż
przy niemal identycznej długo ś ci monta ż owej i tylko nieznacznym wzro ś cie masy.
ś cie masy.
1. Przekładnia hydrokin
2. Hamulec pompy,
3. Sprz ę gło przej ś
4. Przekładnia ró ż
5. Sprz ę gło wej ś
6. Przekładnia obiegowa,
7. Przekładnia obiegowa dla biegu
wstecznego,
8. Tłumik drga ń ę
9. Wymiennik ciepła,
10. Sprz ę gło dla 4. biegu.
Przekładnia hydrokinetyczna,
Hamulec pompy,
ę gło przej ś ciowe,
Przekładnia ró ż nicowa,
ę gło wej ś ciowe,
Przekładnia obiegowa,
Przekładnia obiegowa dla biegu
wstecznego,
Tłumik drga ń skr ę tnych,
Wymiennik ciepła,
ę gło dla 4. biegu.
Rys.3
Rys.3 Przekrój przez skrzynie DIWA.5.[7]
Głównym elementem skrzyni biegów DIWA® jest przekładnia hydrokinetyczna. Przed ni ą
znajduj ą si ę hamulec pompy, sprz ę
Głównym elementem skrzyni biegów DIWA® jest przekładnia hydrokinetyczna. Przed ni ą
ąę hamulec pompy, sprz ę gło przej ś ciowe, przekładnia ró ż nicowa
Głównym elementem skrzyni biegów DIWA® jest przekładnia hydrokinetyczna. Przed ni ą
ś ciowe, przekładnia ró ż nicowa i sprz ę gło
wej ś ciowe oraz sprz ę gło dla 4. biegu zaprojektowane w
ś ę gło dla 4. biegu zaprojektowane w postaci nadbiegu. Ostatni zestaw
postaci nadbiegu. Ostatni zestaw
planetarny wł ą cza bieg wsteczny i podczas hamowania uruchamia retarder. Hydrauliczny
tłumik drga ń skr ę tnych na wej ś
ą cza bieg wsteczny i podczas hamowania uruchamia retarder. Hydrauliczny
ń ę tnych na wej ś ciu przekładni skutecznie zmniejsza drgania silnika.
ą cza bieg wsteczny i podczas hamowania uruchamia retarder. Hydrauliczny
ń ę ś ciu przekładni skutecznie zmniejsza drgania silnika.
Przeł ą czanie odbywa si ę w sposób elektrohydrauliczny
ą ę w sposób elektrohydrauliczny za pomoc ą opatentowanych zaworów
ą opatentowanych zaworów
magnetycznych, a niezb ę dne do tego polecenia przeł ą ą
ę dne do tego polecenia przeł ą czania wytwarzane s ą
ą czania wytwarzane s ą przez układ
sterowania. Wymiennik ciepła automatycznej skrzyni b
z obwodem chłodzenia silnika pojazdu, dzi ę
sterowania. Wymiennik ciepła automatycznej skrzyni biegów Voith jest zintegrowany
obwodem chłodzenia silnika pojazdu, dzi ę ki czemu powstaj ą ce ciepło zostaje natychmiast
iegów Voith jest zintegrowany
ą ce ciepło zostaje natychmiast
odprowadzone. Jednocze ś nie obieg oleju przekładni jest z
ś nie obieg oleju przekładni jest zaprojektowany w taki sposób,
aprojektowany w taki sposób,
ż e uzyskiwany jest mo ż liwie najni ż
ż liwie najni ż szy poziom temperatury, wi ę c nawet przy wy ż
ą tkowych płynu chłodz ą cego nie trzeba obawia ć si ę ograniczenia osi ą
ę c nawet przy wy ż szych tem-
ćę ograniczenia osi ą gów
peraturach pocz ą tkowych płynu chłodz ą
silnika.
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Strona 5
840891381.029.png 840891381.030.png 840891381.031.png 840891381.032.png 840891381.033.png
 
840891381.034.png 840891381.035.png 840891381.036.png 840891381.037.png 840891381.038.png 840891381.039.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin