Wiedza_Techniczna_1_2011.pdf
(
13056 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Wiedza Techniczna
SPIS TRE
Ś
CI:
Przykłady zastosowania przekładni hydrokinetycznych
w spółczesnych układach nap
ę
dowych
1
str. 3
dr in
ż
. Marek Wo
ź
niak
Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej
2
Koleje jednoszynowe
str. 9
Jarosław Bartłomiejczyk
Droga
Ż
elazna Warszawsko – Kaliska:
innowacja techniczna z pocz
ą
tku XX w.
3
str. 24
Agnieszka Misztal
Wymogi stawiane przed polskimi kierowcami,
na tle innych krajów europejskich,
w kwestii przygotowania ogumienia do warunków zimowych
4
str. 40
Mateusz Kowalski
Przegl
ą
d aktualnie wykorzystywanego taboru szynowego
dla transportu publicznego na terenie
5
str. 47
miast i na obszarach aglomeracyjnych
Krzysztof Ortel
Instytut Kolejnictwa
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Strona 1
REDAKCJA I WYDAWCA:
91-015 Łód
ź
, ul. Gandhiego 20/29
WYDAWCA:
Kamil Łukasz Deptuła
REDAKTOR NACZELNY:
Mateusz Kowalski
Z-CA REDAKTORA NACZELNEGO:
Magdalena Koniarczyk
KIEROWNIK SEKCJI PUBLIKACJI:
Aleksandra Kwapiszewska
SEKRETARZ REDAKCJI:
Mariusz Wiesław Stobiecki
MIEJSCE I DATA WYDANIA NUMERU:
Łód
ź
, 1 stycznia 2011
DRUK:
Drukarnia Cyfrowa „PIKTOR” s.c.
NUMER ISSN:
2082-0046
NUMER WPISU DO REJESTRU CZASOPISM: 1203
ADRES INTERNETOWY:
www.wiedza-techniczna.pl
KONTAKT:
redakcja@wiedza-techniczna.pl
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Strona 2
Przykłady zastosowania przekładni hydrokinetycznych
w spółczesnych układach nap
Ę
Przykłady zastosowania przekładni hydrokinetycznych
spółczesnych układach nap
Ę
dowych
dr in
ż
. Marek Wo
ź
niak
Przykłady zastosowania przekładni hydrokinetycznych
Ę
dowych
Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn
Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej
Politechniki Łódzkiej
zykłady zastosowania przekładni hydrokinetycznych w przemy
ś
le
, wraz z opisem zastosowanych rozwi
ą
za
ń
konstrukcyjnych, uzyskanych efektów
hydrokinetycznych w przemy
ś
le motoryzacyjnym
uzyskanych efektów
Przykłady zastosowania przekładni
i militarym, wraz z opisem zastosowanych rozwi
oraz korzy
ś
ci.
Mercedes 7G-Tronic
®
Jest pierwsz
ą
seryjnie produkowan
ą ą
ą
seryjnie produkowan
ą
, siedmiobiegow
ą
, automatyczna skrzyni
ą
automatyczna skrzyni
ą
biegów
z przekładni
ą
hydrokinetyczn
ą
ą
hydrokinetyczn
ą
. Skrzynka 7G-Tronic pierwszy raz została zastosowana jesi
Tronic pierwszy raz została zastosowana jesie-
ni
ą
2003 r. w najdro
ż
szych wersjach modeli E, S, i SL.
W zale
ż
no
ś
ci od modelu samochodu, nowo zaprojektowana skrzynia biegów obni
ż ż
ż
szych wersjach modeli E, S, i SL.
żś
ci od modelu samochodu, nowo zaprojektowana skrzynia biegów obni
ż ż
żś
ci od modelu samochodu, nowo zaprojektowana skrzynia biegów obni
ż
a zu
ż
y-
cie paliwa nawet o 0,6 litra na 100 kilometrów, poprawia rozp
ę
cie paliwa nawet o 0,6 litra na 100 kilometrów, poprawia rozp
ę
dzanie pojazdu o 0,3 sekundy
ę
dzanie pojazdu o 0,3 sekundy
od zera 100 km/godz. w stosunku do mod
płynne przeł
ą
czanie biegów.
od zera 100 km/godz. w stosunku do modelu wcze
ś
niejszego oraz dodatkowo zapewnia
ś
niejszego oraz dodatkowo zapewnia
Rys.1 Automatyczna skrzynia biegów 7G
Rys.1 Automatyczna skrzynia biegów 7G-Tronic.[1,2]
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Strona 3
W razie potrzeby szybkiego przeł
ą
czenia biegów w dół („kick-down”) nie ma ju
ż
koniecz-
no
ś
ci kolejnego przechodzenia przez wszystkie nast
ę
puj
ą
ce po sobie biegi. Sterowanie
w nowym systemie 7G-TRONIC przeskakuje poszczególne stopnie i na przykład przeł
ą
cza
z siódmego biegu bezpo
ś
rednio na pi
ą
ty, a nast
ę
pnie dalej na trzeci. Dzi
ę
ki temu, w zale
ż
no-
ś
ci od sytuacji podczas jazdy, aby przy szybkim przeł
ą
czeniu na ni
ż
sze biegi („kick-down”)
samochód zdecydowanie przyspieszał, potrzebne s
ą
zaledwie dwa przeł
ą
czenia, zamiast
dotychczasowych czterech. Skrzynia biegów 7G-TRONIC jest niewiele wi
ę
ksza i ci
ęż
sza
od wcze
ś
niejszej stosowanej skrzyni pi
ę
ciobiegowej, w samochodach Mercedes-Benz.
Przyczynia si
ę
do tego przede wszystkim wykonana z stopu magnezu obudowa przekładni.[3]
Chrysler-Plymouth-Dodge Torqueflite
®
TorqueFlite jest nazw
ą
handlow
ą
Korporacji Chryslera nadan
ą
trójbiegowym skrzyniom
automatycznym wyposa
ż
onych w przekładni
ę
hydrokinetyczn
ą
, które zostały wprowadzone
w modelach produkowanych pod koniec 1956 roku i do dnia dzisiejszego jest uwa
ż
ana za
najlepsz
ą
skrzyni
ę
automatyczn
ą
na
ś
wiecie. TorqueFlite została wprowadzona w celu zast
ą
-
pienia dwubiegowej skrzyni automatycznej PowerFlite, produkowanej od 1954 roku. W roku
1990 nazwa TorqueFlite została uproszczona i skrzyniom zostało nadane oznaczenie nume-
rowe odnosz
ą
ce si
ę
do ich oszacowanego przeło
ż
enia i ilo
ś
ci biegów, chocia
ż
niektóre mode-
le pozostały bez zmian. Pierwsza skrzynia z rodziny Torqueflite posiadała trzy biegi do jazdy
na wprost oraz bieg wsteczny. Przeło
ż
enia biegów wynosiły 2.45 na pierwszym biegu, 1.45
na drugim i 1.00 na trzecim. Przekładnia była sterowana przez przyciski umieszczone na
tablicy rozdzielczej pojazdu po
lewej stronie kolumny kierowni-
czej. Rozmieszczenie przycisków
steruj
ą
cych zmieniało si
ę
w zale
ż
-
no
ś
ci od modelu pojazdu i roku
produkcji.
W 1990 roku zmieniono nazwy
przekładni,
jednak
ż
e
TorqueFlite
pozostała podstaw
ą
dla wszystkich
aktualnie projektowanych prze-
Rys.2 Widok na przekładni
ę
hydrokinetyczn
ą
kładni Chryslera.[4]
w skrzyni TorqueFlite.[5]
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Strona 4
Automatyczna skrzynia biegów DIWA.5
Automatyczna skrzynia biegów DIWA.5 [6]
Kolejnym przykładem gdzie została zastosowana przekładnia hydrokinetyczna jest skrz
przykładem gdzie została zastosowana przekładnia hydrokinetyczna jest skrz
przykładem gdzie została zastosowana przekładnia hydrokinetyczna jest skrzy-
nia biegów DIWA.5, sterownik E 300 wraz oprogramowaniem diagnostycznym Aladin jest
nia biegów DIWA.5, sterownik E 300 wraz oprogramowaniem diagnostycznym Aladin jest
nia biegów DIWA.5, sterownik E 300 wraz oprogramowaniem diagnostycznym Aladin jest
idealnym rozwi
ą
zaniem automatycznej skrzyni biegów dla autobusu miejskiego. Skrzynia
ą
zaniem automatycznej skrzyni biegów dla autobusu miejskiego. Skrzynia
ą
zaniem automatycznej skrzyni biegów dla autobusu miejskiego. Skrzynia
z silnikami spalinowymi o momentach obrotowych do 1900 Nm. Umo
ż
liwia
ę
kszego momentu obrotowego oraz 10% wi
ę
kszej mocy -
współpracuje z silnikami spalinowymi o momentach obrotowych do 1900 Nm. Umo
ż
ona wykorzystanie prawie 20% wi
ę
z silnikami spalinowymi o momentach obrotowych do 1900 Nm. Umo
ż
ona wykorzystanie prawie 20% wi
ę
kszego momentu obrotowego oraz 10% wi
ę
przy niemal identycznej długo
ś ż
przy niemal identycznej długo
ś
ci monta
ż
owej i tylko nieznacznym wzro
ś
cie masy.
ś
cie masy.
1.
Przekładnia hydrokin
2.
Hamulec pompy,
3.
Sprz
ę
gło przej
ś
4.
Przekładnia ró
ż
5.
Sprz
ę
gło wej
ś
6.
Przekładnia obiegowa,
7.
Przekładnia obiegowa dla biegu
wstecznego,
8.
Tłumik drga
ń ę
9.
Wymiennik ciepła,
10.
Sprz
ę
gło dla 4. biegu.
Przekładnia hydrokinetyczna,
Hamulec pompy,
ę
gło przej
ś
ciowe,
Przekładnia ró
ż
nicowa,
ę
gło wej
ś
ciowe,
Przekładnia obiegowa,
Przekładnia obiegowa dla biegu
wstecznego,
Tłumik drga
ń
skr
ę
tnych,
Wymiennik ciepła,
ę
gło dla 4. biegu.
Rys.3
Rys.3 Przekrój przez skrzynie DIWA.5.[7]
Głównym elementem skrzyni biegów DIWA® jest przekładnia hydrokinetyczna. Przed ni
ą
znajduj
ą
si
ę
hamulec pompy, sprz
ę
Głównym elementem skrzyni biegów DIWA® jest przekładnia hydrokinetyczna. Przed ni
ą
ąę
hamulec pompy, sprz
ę
gło przej
ś
ciowe, przekładnia ró
ż
nicowa
Głównym elementem skrzyni biegów DIWA® jest przekładnia hydrokinetyczna. Przed ni
ą
ś
ciowe, przekładnia ró
ż
nicowa i sprz
ę
gło
wej
ś
ciowe oraz sprz
ę
gło dla 4. biegu zaprojektowane w
ś ę
gło dla 4. biegu zaprojektowane w postaci nadbiegu. Ostatni zestaw
postaci nadbiegu. Ostatni zestaw
planetarny wł
ą
cza bieg wsteczny i podczas hamowania uruchamia retarder. Hydrauliczny
tłumik drga
ń
skr
ę
tnych na wej
ś
ą
cza bieg wsteczny i podczas hamowania uruchamia retarder. Hydrauliczny
ń ę
tnych na wej
ś
ciu przekładni skutecznie zmniejsza drgania silnika.
ą
cza bieg wsteczny i podczas hamowania uruchamia retarder. Hydrauliczny
ń ę ś
ciu przekładni skutecznie zmniejsza drgania silnika.
Przeł
ą
czanie odbywa si
ę
w sposób elektrohydrauliczny
ą ę
w sposób elektrohydrauliczny za pomoc
ą
opatentowanych zaworów
ą
opatentowanych zaworów
magnetycznych, a niezb
ę
dne do tego polecenia przeł
ą ą
ę
dne do tego polecenia przeł
ą
czania wytwarzane s
ą
ą
czania wytwarzane s
ą
przez układ
sterowania. Wymiennik ciepła automatycznej skrzyni b
z obwodem chłodzenia silnika pojazdu, dzi
ę
sterowania. Wymiennik ciepła automatycznej skrzyni biegów Voith jest zintegrowany
obwodem chłodzenia silnika pojazdu, dzi
ę
ki czemu powstaj
ą
ce ciepło zostaje natychmiast
iegów Voith jest zintegrowany
ą
ce ciepło zostaje natychmiast
odprowadzone. Jednocze
ś
nie obieg oleju przekładni jest z
ś
nie obieg oleju przekładni jest zaprojektowany w taki sposób,
aprojektowany w taki sposób,
ż
e uzyskiwany jest mo
ż
liwie najni
ż
ż
liwie najni
ż
szy poziom temperatury, wi
ę
c nawet przy wy
ż
ą
tkowych płynu chłodz
ą
cego nie trzeba obawia
ć
si
ę
ograniczenia osi
ą
ę
c nawet przy wy
ż
szych tem-
ćę
ograniczenia osi
ą
gów
peraturach pocz
ą
tkowych płynu chłodz
ą
silnika.
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Wiedza Techniczna nr 1/2011
Strona 5
Plik z chomika:
Goofer86
Inne pliki z tego folderu:
Wiedza_Techniczna_3_2012.pdf
(1277 KB)
Wiedza_Techniczna_2_2012.pdf
(1627 KB)
Wiedza_Techniczna_1_2012.pdf
(1690 KB)
Wiedza_Techniczna_4_2011.pdf
(2382 KB)
Wiedza_Techniczna_2_2011.pdf
(5627 KB)
Inne foldery tego chomika:
Galeria
Kolej
Książki techniczne
mapy
Microsoft Train Simulator dodatki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin