Visual Basic NET Alchemia programowania.pdf
(
1266 KB
)
Pobierz
Visual Basic .NET.
Alchemia programowania
Autor: Jack Purdum
T³umaczenie: Rados³aw Wroñski,
Ma³gorzata D¹bkowska-Kowalik
ISBN: 978-83-246-0292-6
Tytu³ orygina³u:
Visual Basic .NET Primer Plus
Stron: 712
Utwórz w³asne aplikacje dla systemu Windows
•
Poznaj zasady projektowania obiektowego.
•
Wykorzystaj komponenty platformy .NET.
•
Zastosuj zaawansowane techniki programowania.
Visual Basic to jeden z najpowszechniej u¿ywanych jêzyków programowania. Ostatnie
badania potwierdzaj¹ jego popularnoœæ – korzysta z niego ponad 5 milionów
programistów z ca³ego œwiata. Jego ostatnia wersja, zintegrowana z platform¹ .NET, to
w pe³ni obiektowy jêzyk, który jednak nadal zachowa³ charakterystyczne dla siebie cechy,
czyli prost¹ i czyteln¹ sk³adniê, ³atwoœæ tworzenia nawet najbardziej rozbudowanych
aplikacji oraz ogromn¹ elastycznoœæ. Za jego pomoc¹ mo¿na budowaæ dla systemu
Windows wydajne aplikacje, korzystaj¹ce z baz danych oraz po³¹czeñ internetowych.
Ksi¹¿ka „Visual Basic .NET. Alchemia programowania” to podrêcznik wprowadzaj¹cy
w tajniki tworzenia aplikacji w tym jêzyku. Dziêki niemu poznasz jêzyk Visual Basic .NET
i nauczysz siê pisaæ w³asne programy przeznaczone dla systemu Windows, opieraj¹ce
siê na mechanizmach oferowanych przez platformê .NET. Zanim jednak przyst¹pisz
do pisania aplikacji, dowiesz siê, na czym polega programowanie obiektowe, poznasz
elementy jêzyka Visual Basic .NET i technologie, jakie mo¿esz wykorzystaæ w swoich
aplikacjach. Zdobêdziesz wiedzê niezbêdn¹ do tego, aby budowaæ z³o¿one aplikacje
oparte o bazy danych i mechanizmy sieciowe.
•
Podstawy programowania obiektowego
•
Typy danych w Visual Basicu
•
Operatory
•
Podprogramy i funkcje
•
Przetwarzanie tablic
•
Stosowanie komponentów .NET
•
Po³¹czenia z bazami danych
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Do³¹cz do grona milionów fanów jêzyka Visual Basic
SPIS TREŚCI
5
SPIS TREŚCI
O autorze
.......................................................................................................................................... 17
Wprowadzenie
................................................................................................................................. 19
Rozdział 1.
Zaczynamy pracę w Visual Studio .Net ................................................................. 25
Instalacja Visual Studio .NET ............................................................................................ 26
Kontrola poprawności działania zainstalowanego Visual Basic .NET ....................... 35
Uruchamianie Visual Studio .NET ............................................................................. 35
Zintegrowane
środowisko
programistyczne Visual Basic .NET ............................ 37
Przenoszenie obiektu z przybornika na formularz .................................................. 38
Zmienianie wartości właściwości ................................................................................ 39
Uruchamianie pierwszego programu .............................................................................. 39
Konsolidacja a kompilacja ............................................................................................ 39
Inne sposoby uruchomienia programu ..................................................................... 40
Kończenie sesji programowania w Visual Basic .NET .................................................... 40
Podsumowanie .................................................................................................................... 41
Pytania kontrolne ................................................................................................................ 41
Rozdział 2.
Podstawy programowania obiektowego ................................................................ 43
Krótka historia programowania komputerowego ......................................................... 44
Języki programowania .................................................................................................. 44
Programowanie strukturalne ...................................................................................... 51
Programowanie obiektowe .......................................................................................... 52
Przykład programu obiektowego ..................................................................................... 56
Okno projektu (Design Window) ............................................................................... 58
Okno właściwości (Properties Window) ................................................................... 58
Umieszczanie na formularzu innych obiektów ........................................................ 61
Kompilacja pierwszego programu ................................................................................... 63
Uruchamianie programu w Visual Basic .NET ............................................................... 65
6
VISUAL BASIC .NET. ALCHEMIA PROGRAMOWANIA
Pisanie kodu programu ...................................................................................................... 66
Operator kropki ............................................................................................................. 68
Wywoływanie metody obiektu ................................................................................... 69
Słowo kluczowe Me ...................................................................................................... 71
Eksperymenty z przykładowym programem .......................................................... 72
Podsumowanie .................................................................................................................... 73
Pytania kontrolne ................................................................................................................ 74
Rozdział 3.
Jak zaprojektować program ...................................................................................... 77
Po co się tym w ogóle zajmować? ..................................................................................... 77
Algorytmy ............................................................................................................................. 78
Algorytmy makro i mikro ............................................................................................. 78
Pięć kroków programowania ............................................................................................ 79
Krok inicjalizacji ............................................................................................................. 79
Krok wprowadzania danych ....................................................................................... 80
Krok przetwarzania ....................................................................................................... 80
Krok prezentacji wyniku .............................................................................................. 81
Krok porządkowania .................................................................................................... 81
Pięć kroków w każdym programie? ........................................................................... 82
Uściślanie .............................................................................................................................. 82
Uściślanie kroku inicjalizacji ........................................................................................ 83
Pseudokod ...................................................................................................................... 83
Co to jest UML? ................................................................................................................... 84
Krótka historia UML ..................................................................................................... 84
Diagramy UML .............................................................................................................. 85
OOA, OOD i OOP ........................................................................................................ 85
Diagramy klas UML ............................................................................................................ 87
Właściwości (atrybuty) klasy ....................................................................................... 88
Metody (operacje) klasy ............................................................................................... 88
Podsumowanie .................................................................................................................... 91
Pytania kontrolne ................................................................................................................ 91
Rozdział 4.
Typy danych i zmienne liczbowe ............................................................................ 93
Typy danych w języku Visual Basic .NET ....................................................................... 93
Którego typu danych użyć? ......................................................................................... 94
Szczegółowe omówienie typów danych języka Visual Basic .NET ............................ 96
Typ Boolean .................................................................................................................... 96
Typ Byte .......................................................................................................................... 97
Typ Char ......................................................................................................................... 97
Typ Decimal ................................................................................................................... 98
Typy danych Double i Single ...................................................................................... 99
Typy danych Integer, Long i Short ............................................................................ 99
Typ Object .................................................................................................................... 100
Typ danych String ....................................................................................................... 100
Typ User Defined (zdefiniowany przez użytkownika) ........................................ 101
SPIS TREŚCI
7
Zmienne .............................................................................................................................. 101
Nazwa zmiennej .......................................................................................................... 102
Słowa kluczowe ........................................................................................................... 103
Polecnie Dim: definiowanie zmiennych .................................................................. 104
Za kurtyną: tablica symboli Visual Basic .NET ............................................................. 105
Tablica symboli ............................................................................................................ 105
lvalue i rvalue ............................................................................................................... 106
Argumenty i operatory ............................................................................................... 107
W jaki sposób Visual Basic .NET przetwarza instrukcję przypisania? ............... 108
Program Inspector ............................................................................................................. 108
Błędy w programach w Visual Basic .NET .................................................................... 111
Błędy semantyczne ..................................................................................................... 112
Prosty program matematyczny ....................................................................................... 113
Konwersje typów danych .......................................................................................... 114
Biblioteki Visual Basic .NET ....................................................................................... 115
Liczby binarne .................................................................................................................... 116
Podsumowanie .................................................................................................................. 118
Pytania kontrolne .............................................................................................................. 119
Rozdział 5.
Podprogramy i funkcje ............................................................................................ 121
Podprogramy ..................................................................................................................... 121
Dlaczego używa się podprogramów? ...................................................................... 122
Piszemy prosty podprogram ..................................................................................... 122
Wywoływanie podprogramu .................................................................................... 124
Parametry podprogramów ........................................................................................ 125
Przykładowy program z parametrami podprogramu .......................................... 125
Funkcje ................................................................................................................................ 137
Podsumowanie .................................................................................................................. 139
Pytania kontrolne .............................................................................................................. 139
Rozdział 6.
Zmienne tekstowe .................................................................................................... 143
Łańcuchy
znaków ............................................................................................................. 143
Pola tekstowe i
łańcuchy
znaków ............................................................................. 144
Operacje na danych znakowych w Visual Basic .NET .......................................... 144
Łączenie łańcuchów
znaków ..................................................................................... 145
Długość tekstu .............................................................................................................. 147
Operacje na fragmentach
łańcuchów
znaków ....................................................... 148
Funkcja InStr() ............................................................................................................. 152
Bezpośrednie operowanie na danych typu String ................................................ 153
Korzystanie z klasy String języka Visual Basic .NET ................................................... 153
Metoda Length ............................................................................................................ 153
Metoda Concat ............................................................................................................. 154
Metoda SubString ........................................................................................................ 156
Imitowanie funkcji Left() i Right() przy użyciu metody SubString .................... 158
Szukanie fragmentów ciągów znaków .................................................................... 159
8
VISUAL BASIC .NET. ALCHEMIA PROGRAMOWANIA
Sprawdzanie, co jest zapisane na danej pozycji w ciągu znaków
— metoda Chars .................................................................................................... 160
Porównywanie tekstów — metoda Compare ........................................................ 161
Metoda Insert klasy String ......................................................................................... 163
Metoda Replace klasy String ..................................................................................... 164
Inne metody klasy String ................................................................................................. 165
Podsumowanie .................................................................................................................. 165
Pytania kontrolne .............................................................................................................. 166
Rozdział 7.
Tablice ......................................................................................................................... 169
Organizacja danych przy użyciu tablic ......................................................................... 169
Elementy tablicy .......................................................................................................... 170
Indeksy tablicy ............................................................................................................. 171
Prosty program przykładowy korzystający
z tablicy elementów typu String ......................................................................... 171
Udoskonalanie programu .......................................................................................... 173
Zmiana podstawowego indeksu tablicy ........................................................................ 174
Tablice dynamiczne ........................................................................................................... 176
Korzystanie z subtelnej właściwości instrukcji ReDim
w czasie działania programu ............................................................................... 178
Wymuszanie błędu ..................................................................................................... 179
Słowo kluczowe Preserve ........................................................................................... 179
Tablice wielowymiarowe ................................................................................................. 180
Tablice wielowymiarowe o więcej niż dwóch wymiarach ......................................... 184
Dynamiczne tablice wielowymiarowe ..................................................................... 184
Poznawanie rozmiaru tablicy .......................................................................................... 185
Podsumowanie .................................................................................................................. 186
Pytania kontrolne .............................................................................................................. 187
Rozdział 8.
Zasięg i czas
życia
zmiennych ................................................................................ 191
Co to jest zasięg? ................................................................................................................ 191
Zasięg lokalny (proceduralny) .................................................................................. 192
Zasięg blokowy .................................................................................................................. 196
Ta sama nazwa zmiennej na różnych poziomach zasięgu ................................... 197
Zasięg modułowy .............................................................................................................. 198
Definicja klasy .............................................................................................................. 199
Dim, Private i zasięg modułowy ............................................................................... 200
Przestrzenie nazw ............................................................................................................. 200
Przeznaczenie przestrzeni nazw ............................................................................... 201
Zasięg przestrzeni nazw ............................................................................................. 202
Współdzielenie zmiennych pomiędzy formularzami ........................................... 204
Czasy
życia
......................................................................................................................... 206
Klasa pamięci Static ..................................................................................................... 207
Podsumowanie .................................................................................................................. 207
Pytania kontrolne .............................................................................................................. 208
Plik z chomika:
janowiec
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
PHP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin