Muzyczna apteczka, czyli profilaktyka i terapia muzyczna na codzień- Kierył Maciej.txt

(142 KB) Pobierz
Maciej Kierył 
"Muzyczna apteczka, czyli profilaktyka i terapia muzyczna na co dzień", 
Warszawa 1996.

	Opracowanie graficzne Anna Łanczont.
	@Copyright by Maciej KierylWydanie li poprawione i uzupełnione Warszawa I 996.
	Redakcja techniczna, i łamanie komputerowe Jerzy Kiersz.
	Wszelkie prawa zastrzeżone.
	ISBN 83-903608-1-0.

	Podziękowanie.
Vpratwn goršce podziękowania Przyjaciołom z dawnego Towarzystwa Psychotonicznego w Warszawie(1976-J 982)Annie Łanczont dziękuję za nowe pomysły i opracowanie šrańczne.
Jeizeinu Kierszowi-za inspirację i redakcję technicznš wydania.
Do popularyzacji Profilaktyki i Terapii Muzycznej przyczynili się walnie dziennikarze, krytycy i redaktorzy RTV.
Szczególnie goršco vesporninamnicżyjšcych Stanisława i Józefa BALCERKÓW i Mateusza wišcicwteco.
Dziękuję, red, red.
:Romanowi Waschko, Ryszardowi Volańskieuw, *Edycje Frasowskiej, Janowi Borkowskiemu, Jerzemu Wundedicbowiwraz z zespołem.
Kliniki Zdrowego Calowieka", Marii Żabickiej, Danucie Krynskiej, Lidii Nowickiej, Magdalenie Szenk.
Wandale Konarzewskiej, Andrzejowi Noszowi, Irenie Kaczlowskiej i 40 dziennikarzom, którzy popularyzowali Mobilnš Rekreację Muzycznš w latach 1974:1996.

	Maciej Kierył
	lekarz anestezjolog-muzykoterapeuta.
Absolwent wrocławskiego Studium Muzykoterapii.
Opracował ulotki, poradniki, 'płytę, kasety magnetofonowe i video, model koncertu rekreacyjnego, audycje radiowe i TV.
Prowadzi szkolenia i warsztaty muzykoterapii, zajęcia praktyczne ze studentami Warszawskiej Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej, koncerty rekreacyjne, pogadanki, pokazy i szkolenia profilaktyki oraz terapii muzycznej.
Pracuje:Warszawa-Międzylesie.
Centralny Szpital Kolejowy Tel.
O-ZZ?121081 w.
316 Centrum Zdrowia Dziecka Tel.
0-22(152245 Dom Pomocy Społecznej Tel.
0-22(120772 Bliższe informacje tel.0-226483894 ee.
	ISBN 83-903608-1-O.

	Spis treci.
Xm cKJakwykorzystać przypadkowš muzykę G.nicienia mur, cc:ncj gimnastyki funkcjonalnej Muzyka naszych dzieci Spotkanie(rodzinne, towarzyskie)Niekonwencjonalne ródła Dwięku-Muzykowanie rodzinne--Rytrrt naszego serca(dla dticci stursYych i młodzieży)ljorriouy:testuje perkusyjny Zcstrtiv rrrc fmrfłłctrt y i'rtrrtišffsł rrrtt:.
X'żrtc g.krujtt i z, rułęrrtrttj.
	Dwięki natury-.

	MUZYCZNA APTECZKA MUZYCZNA APTECZKA llWytestowaneutwory o działaniu relaksacyjnymWylestowane utwory o działaniu aktywizujšcym Służebna funkcja muzyki w życiu codziennym MOBILNA REKREACJA MMUZYCZNA/MRM/Skrócony i ułatwiony układ ćuiczcń 5 lobilncj Rekreacji MušctncjUspokojenie-aktywizacja teksty Nad nnorzcnt--\Y lesie----------------\V słoneczny letni dzień--------ódun Mickiewicz-, .
Pant Tadeusz"-fragment------------------------------CI łza CrzcszJ-:owa..
Fial Sieni ncnu"-fracjiucnt-------------------------W'bis sanny sunuacr clay---Es un cha hcrrnoso cle v cranO---5 O 6 cstctcnic Mobilna Rekreacja 5 lutyctnu 7 MBM 6 Schemat Mobilnej Rekreacji Mntyctncj-fotografie Bojko a nutrctnych krainach Rekreacja-I-ułożenie ciała--Rekreacja-li Przerywniki rytmiczna-oddechowa-ruchowe dla zmęczonych(zdrowych)Koncertowo-estradowe formy Profilaktyki Muaycznej--Muzyka w anestezjologii i w gabinecie terapii manualnej Muzyczne uzupełnienie rehabilitacji ruchowej Muzyka dla kobiet w cišży Muzyka w Bibliotece Program warsztatów profilaktyki i terapii rnuzycznej Organizatorzy, popularyzatorzy i terapeuci stosujšcy Mobilnš Re.
	kreację Muzycznš Bibliografia Płytoteka, tamoteka, vidcoteka.
	62646669717577818 I 82838580868789949(9495.
	107-111114.

	Wstęp.
	Poradnik ten przeznaczony jest dla sceptyków i sympatyków zdrowotnego wykorzystania muzyki.
Pedagogów muzycznych zdziwi fakt uproszczeń nomenklatury muzyczaeji rezyšnacja z tradycyjnego sposobu umuzykalniania.
Jest wiele rodzajów spojrzeń na muzykę.
Autor prezentuje spojrzenie lekarza, pragmatyka, który pragnie ustrzec odbiorcę o przeciętnej wrażliwoci muzycznej przed rozczarowaniem do leczniczego działania muzyki.
Dlatego tak wiele powięca wzmocnieniom działania muzyki.
Poprzez równoczesne wielopoziomowe pojmowanie muzyki łatwiej będzie osišgnšć efekt profilaktyczny i szybciej można dotrzeć do wiata muzyki.
Poradnik sugeruje koniecznoć zrozumienia i wykorzystania muzyki młodzieżowej, która stanowi jeden z pomostów międzypokoleniowych.
Tytuł poradnika jest kontynuacjš marzeń człowieka o znalezieniu cudownego antidotum naszych dolegliwoci.
Choć "Muzyczna apteczka" przeznaczona jest jako forma profilaktyki dla zdrowego odbiorcy, ostrożne stosowanie ćwiczeń oddechowych i miękkiego ruchu stymulowanego muzykš relaksacyjnš może pomóc w przewlekłych schorzeniach.
Proponowane ćwiczenia były testowane w różnorodnych sytuacjach terapeutycznych z pacjentami trzech przedziałów wiekowych.
Dowiadczenia z gabinetu muzykoterapii zostały wykorzystane w pedagogice(orodki metodyczne, przedszkola, szkoły podstawowe, rednie, uczelnie, kluby I domy kultury).
Dzięki licznym zaproszeniom szkoleniowym wymieniane utwory testowane były w wielu częciach Polski z różnorodnymi grupami odbiorców.

	Dla sceptyków.
zdarza się, że czasem zachoóujcrny.
Idziemy wtedy do internisty laryngologa, chirurga lub ginekologa.
Tylko nieliczni poszukujš muzykoterapeutyale od, razu narażeni sš na stwierdzenie otoczenia, że nic im nie dolega.
Już to pierwsze zdanie wskazuje, że leczenie muzykš jest dyscyplinš dodatkowš, wspierajšcš główne sposoby leczenia.
Bez muzykoterapii w większoci przypadków nnożemy się obyć.
Zresztš nawet gdy bymy chcieli skorzystać z umiejętnoci lego specjalisty, to gdzie go znaleć i w czym mógłby nam pomóc?
Aktywnie działajšcych w kraju terapeutów muzycznych marny zaledwie Kilkudziesięciu i sš oni zwišzani głównie z lecznictwem zamkniętym(szpitale psychiatryczne, pediatryczne, sanatoria rehabilitacyjne).
Nadal również wštpliwa jest interpretacja kto jest, a tło nie jest muzykoterapeutš.
Jeszcze do niedawna dyplom muzykolerapeuly można było uzyskać w latach osiemdziesištych we Wrocławiu na dwuletnim Podyplomowym Studium lub po wydziale dziennym Wyższej Szkoły Muzycznej.
Obecnie można najwyżej ukończyć szkolenie w nielicznych placówkach VZarszawy.
Gdańska i Wrocławia co zresztš-i słusznie-nie uprawnia do używania tytułu muzykoterapeuty ponieważ orodki le szkolš w wšskim zakresie psychiatrycznym, pediatrycznym lub profilaktycznym.
rodowisko muzykoterapeutów polskich nie jest jednorodne i zintegrowane.
Specjalnoć podstawowa muzyka, lekarza, psychologa, pedagoga muzycznego czy muzykologa determinuje podejcie do pacjenta i muzykoterapii.
Dopiero czas pokaże czy bardziej terapeutš jest ten kto podob-@e jak dr Stupnicki we Lwowie w 1865 r.grywał z chorymi na skrzypcach czy len kto z dystansu, przez szkiełko'dubluje diagnozowanie nic dajšc pacjentowi radoci łatwego muzykowania.
Efekty muzykoterapii sš niewidoczne, często wplecione w skutki innych działań leczniczych(farmakologicznych, operacyjnych, kinezylerapeutycznych).
Muzykoterapeuci poprawiajš sobie samopoczucie poprzez korzystanie ze słownictwa zaadoptowanego od psychologów, psychoterapeutów, psychiatrów, pedagogów i muzykologów.
Słuchajšc lego napo-szonego stylu konferencji naukowych przypadkowy słuchacz może odnosić włażenie, że muzykoterapia jest specjalnociš ratujšcš życie, a jej efekty sš porównywalne z lransplaolacjami narzšdów wewnętrznych.
Ten.

	przerost formy nad treciš zachwyca poczštkujšcych adeptów ale z czasem następuje otrzewienie i rezygnacja z edukacji.
A zasadzie muzykoterapia jest szczególnš formš psychoterapii i jej efekty psychotropowe(katharsis, odreagowanie, relaksacja, uwrażliwienie, integracja, zmiana zachowań, korekta postawy, wal wymowy)skłaniajš do tego aby zaliczyć jš do technik psychiatryczna-psychologicznych.

	Pramuzykoterapia.
Dawno, dawno temu pierwotnego człowieka otaczały ze wszystkich stron dwięki natury.
Ze snu budził go wiergot ptaków, plusk wody łub odgłosy burzy.
Człowiek uważnie wsłuchiwał się w szum drzew i krzewów, które informowały go o zbliżajšcym się niebezpieczeństwie ze strony pogody, zwierzšt lub ludzi.
Wieczorem wpatrywał się w blask ognia.
Tizasł palšcego się drzewa uspakajal i zachęcał do odpoczynku.
A rzadkich chwilach sytoci człowiek siadał nad szemrzšcym strumieniem lub kładł się w cieniu drzew i zasypiał kołysany zawodzeniem wiatru.
Kiedy indziej melodyjny brzęk owadów, srebrzysta pień płynšcej wród kamieni wody czy monotonny szum deszczu budziły w nim niezrozumiałe uczucie wzruszenia i zamylenia.
Gdy krzesał ogień zauważył, że rytmiczne postukiwanie krzemieniami wzbudzało zainteresowanie a nawet wtórowanie współplemieńców.
Jedni Kołysali się do taktu, inni stukali patykami.
Wyschnięty szpik w porzuconej koci wydawał podczas potrzšsania grzecbol, który przycišgał uwagę dzieci.
Pramatka tulšc strwożone maleństwo wydawała przyjazne pomruki i kołysała się na boki.
Pewny siebie samiec, pizechwalajšc się swš siłš, uderzał rytmicznie rękami po udach, klatce pieisiowej lub biodrach wzbudzajšc zainteresowanie.
Pierwotny człowiek nie zdawał sobie spraezy, że dwięki spełniajš ważnš dla niego służebnš funkcję.
A poczštkowym okresie rozwoju ludzkoci pojęcie muzyka jeszcze nie było znane ale już wtedy człowiek korzystał z Dobrodziejstw informacyjnych, odreagowujšcych, rytmizujšcych i relaksacyjnychdziałania odgłosów przyrody.
Będšc przekonany, że jest częciš przyrody, z szacunkiem odnosił się do grzmotów burzy, błyskawic, potoków deszczu, tęczy czy wschoaów i zachodów słońca.
W zależnoci od sytuacji były one synonimami złych lub dobrych mocy dla których miał respekt i przypisywał im wpływ na swoje życie.
Praprzodek uważał, że głosy przyrody sš głosami duchów i bogów totemicznych.
Wyobrażał sobie, że wobec potęgi dwięku, który i on sam nauczył się wytwarzać, złe moce stajš się-podobnie jak człowiek-bezbronne.
Terapia ludów pierwotnych wykorzystywała muzykę jako jeden z ważniejszych elementów uzupełniajšcych działali magiczna-religijn...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin