kochajcie-ogry-dziewczyny,37.pdf

(175 KB) Pobierz
f i l m o w a p s y c h o t e r a p i a
W TRZECIEJ CZ CI SHREKA NA ZIELONEGO BOHATERA SPADA WIELKI
KŁOPOT: NIESZCZ SNY DZIEDZICZY TRON PO TE CIU. MUSI SI MOCNO
NABIEDZI , EBY NIE ZOSTA KRÓLEM. NIE POCI GA GO WŁADZA. ZA CO
GO JESZCZE KOCHAMY? DLACZEGO ZACHWYCAMY SI JEGO UKOCHAN ,
KTÓRA Z KRÓLEWNY ZAMIENIŁA SI W OGRZYC ? NA TE PYTANIA PRÓBUJ
ODPOWIEDZIE Katarzyna Miller i Manana Chyb
Shrek Trzeci
re . Chris Miller
K O C H A J C I E O G R Y ,
Wywodz€ce si† z mitów Północnej Europy ogry , to człekoształtne
stworzenia, •ywi€ce si† ludzkim mi†sem. S€ gwałtowne i okrut-
ne, ale jednocze™nie tak głupie, •e mimo ich wielkiej siły ludziom
udaje si† je zwykle pokona›.
Jak wida› bohater Shreka mocno odbiega od swojego prototypu:
to tylko jeden z wielu stereotypów, które łami€ twórcy filmu.
D Z I E W C Z Y N Y
winna dojrze w sobie królewn bez zamieniania si
w zupełnie inn , obc sobie posta . To jest taki de-
monta bajkowej metafory: jestem gruba, jestem
zielona i jestem królewn !
– I chc mie grubego, zielonego ogra za ksi cia! To
jest dopiero normalne. Zobacz, ile chodzi cudow-
nych grubych par po wiecie, trzymaj si za r cz-
ki, maj poczucie, e s dla siebie stworzeni i maj
gdzie , czy si innym podobaj , czy nie. Albo chu-
dy z grub . Albo na odwrót. I to jest zdrowe. Bo baj-
ka zawsze pokazuje, e człowiek ma dotrze do
swojego, a nie do cudzego. Pami tam, jak mn
wstrz sn ło, kiedy po raz pierwszy ogl dałam
Shreka, e ta przepi kna, wiotka królewna zamie-
nia si w zielon ogrzyc i ju ni pozostaje na za-
wsze. Przecie pół wiata odetchn ło wtedy z ulg !
- Czy to nie prawdziwa psychoterapia?
- No i ja mam tu taki apel do kobiet. Kobitki, doce-
niajcie normalnych facetów, bo latacie za jak ilu-
zj . W mojej pracy z pacjentkami słysz bardzo cz -
sto: ten, co mnie chce, jest zwykły, nudny, przeci t-
ny, nie rajcuje mnie. Bo ja bym chciała ksi cia.
– Z reklamy ferrari.
– Ale by miała dziewczyno ycie! Takie, e ci po-
tem tylko ły eczk zbiera do trumny. Doce‹cie
normalnych facetów, bo oni jak ten ogr: usi dzie ty-
łem, te uszka tylko wystawi i nie powie, e cierpi,
nie powie, e kocha. Trzeba tylko do niego trafi .
Ale przecie gołym okiem wida , e wra liwe, tro-
ch mieszne to stworzenie m skie.
– Rozumiej ce inne stworzenia.
Manana Chyb: – Nadchodzi trzecia cz „Shreka”.
Nie miały•my w tpliwo•ci, e to •wietny temat na
rozpocz cie naszego cyklu Filmowa psychoterapia.
Pokochali go widzowie na całym •wiecie – doro•li
i dzieci. Ten zielony stwór ma wyraŽne cechy tera-
peutyczne. Co on w nas leczy, na jakie choroby cywi-
lizacyjne jest lekarstwem?
Katarzyna Miller: – Dwie rzeczy mnie w tym filmie
uderzaj jako najbardziej cenne. Cho na pewno za-
raz si oka e, e jest ich znacznie wi cej. Po pierwsze,
Shrek pokazuje, jak blisko jest zwykło od niezwy-
kło ci. Siedzi sobie pozamykany w swojej komórecz-
ce i nie yczy sobie, eby mu tam przeszkadzali.
– Gbur i odludek.
– Mo emy si domy la , e oberwał ju od ycia.
– Ogólnie nie jest lubiany, otoczenie uwa a go za
brzydala.
– W takim razie on te ich nie b dzie lubił. I yje,
r c w samotno ci te swoje paskudztwa i wmawia-
j c sobie, e mu to całkowicie wystarcza do szcz -
cia. Wielu z nas tak yje. Jak cz sto uwa amy to za
sposób na prze ycie - eby nie bolało! Jak wy cie
si ode mnie odwrócili, to ja was te nie chc . Mo -
na powiedzie , e to jest taka siermi na zwykło .
I nagle zwala mu si na głow osioł, który ma od-
wrotn strategi : namolny, gadaj cy.
– Koniecznie chce si zaprzyjaŽni
– I nie bierze pod uwag , e go nie chc . Ja jestem
przecie taki fajny, nie? Musisz mnie lubi , po prostu
musisz. Takich ludzi te znamy. No i si okazuje, e
jak kto wystarczaj co długo popuka
– a zwłaszcza kto taki uroczy jak osioł, to skorupa
musi p kn . Ze swojego ycia w izolacji Shrek wy-
chodzi w ko‹cu na szeroki wiat, otwieraj si przed
nim przestrzenie, zaprzyja nia si z kompletnie inn
istot , ni on sam, spotyka po drodze mnóstwo ró -
nych stworze‹, przydarzaj mu si ne sytuacje.
To jest bajka o naszym yciu. Shrek to troch znany
z innej bajki Głupi Ja , ale te ma cechy własne,
wcze niej u bajkowych bohaterów niespotykane: to
taki smutny, przeci tny człowiek. Pokazuje nam, e
niezwykło ma na wyci gni cie r ki (łapy). Potrzeb-
ny jest tylko ten drugi, który otworzy szczelin , by
przez ni zacz ła si s czy cudowno wiata.
– Warto w tym miejscu przypomnie , e Shrek po-
wstał w wytwórni Dreamworks zało onej m.in.
przez Jeffreya Katzenberga. Ten znany producent
po latach pracy u Disneya rozstał si z najsłynniej-
szym studiem rysunkowym w wielkiej niezgodzie
i trudno si oprze wra eniu, e „Shrekiem” bierze
ideologiczny i estetyczny odwet na tych wszystkich
disneyowskich słodkich •liczno•ciach. Jakby mó-
wił: patrzcie, mój bohater jest zwalistym zielonym
potworem o nie•wie ym oddechu, a ludzie kocha-
j go bardziej ni tych waszych blond przystojniacz-
ków królewiczów.
– I z tym wła nie wi e si drugi w tek, który uwa-
am za jeszcze wa niejszy od poprzedniego. Wyra -
nie odwołuje si on do kondycji dzisiejszych kobiet
i m czyzn. Bo dziewczyny nie zauwa aj na ogół
tych smutnych, naburmuszonych facetów. I same
chc by królewnami zamiast ogrzycami. A tu kró-
lewna zamienia si w ogrzyc !
- Wszystko jest tu na odwrót. Zauwa , to jest wła•ci-
wie postawienie bajek na nogi. W drugiej cz •ci, jak
zapewne wszyscy pami taj , Shrek znajduje pami t-
niczek swojej ukochanej z dzieci stwa z wymalowa-
nym na ka dej stronie •licznym ksi ciem, marze-
niem wszystkich dziewczynek. Shrek w desperacji
postanawia nawet uwolni Fion od swojej brzydkiej
osoby, by jej marzeniom mogło sta si zado• .
Twórcy Shreka przypominaj nam, e w bajkach
przecie nie o to chodzi, by ka daz nas została kró-
lewn cud urody i spotkała na swej drodze bogatego
i równie przystojnego ksi cia. Nie o to chodzi, eby
ka da łykała •rodki odchudzaj ce, robiła liftingi i szu-
kała drogich ciuchów lansowanych w pismach mo-
dowych. W bajkach chodzi o to, e ka da z nas po-
7 8 p o r a d n i k p s y c h o l o g i c z n y c z e r w i e c 2 0 0 7
7 9
890494980.015.png 890494980.016.png 890494980.017.png 890494980.018.png 890494980.001.png 890494980.002.png 890494980.003.png
f i l m o w a p s y c h o t e r a p i a
40 x 20
l i tera od 7 pt .
40 x 20
l i tera od 7 pt .
63 x 20
l i tera od 7 pt .
Instytut Realizacji Siebie zaprasza na:
WCZASY Z DUCHOWYM ROZWOJEM
Zakopane KoÊcielisko 7–14.07
KURS DUCHOWEGO UZDRAWIANIA
Szczecin 30.06–01.07, Gdaƒsk 18–19.08, Wroc aw 29–30.09
WARSZTATY ROZWOJU INTUICJI I st.
Poznaƒ: 16–17.06, Warszawa: 2–3.07
– Kto , na kogo mo na liczy . Jakie ty chcesz mie
ycie, dziewczyno, z tym kretynem Ksi ciem z Baj-
ki, te wietnie w filmie pokazanym, ustawionym
przez mamu k . Bo ksi to na ogół maminsynek.
– Mama mu ycie urz dza od pocz tku do ko ca. On
sam wiele do powiedzenia nie ma. A mamu ka to ta-
ka „królowa Hollywoodu” – producentka eliksirów
młodo ci i pi kno ci. Trzyma stra nad pozorami.
– Królowa fałszu. Przypominaj ca, e wi kszo
z nas dała sobie wmówi , e pozory to prawda. Cho
niby wszyscy wiemy, ile si trzeba napracowa , eby
wyprodukowa tak pi kno dla filmu czy sesji
zdj ciowej. A tu prawdziwa, niepoprawiana dziew-
czyna z kartoflanym noskiem, taka troch nawet
polska. Mieli my kiedy „Pyz na mazowieckich
dró kach”, pami tasz? Czemu nie chcemy by takie?
– Dajemy sobie narzuci€ inny wzór. Wprz gni ty jest
w to cały system produkcyjno-medialny, który robi
wszystko, eby sprzeda€ jak najwi cej produktów. I
przy okazji zakupujemy pewien model mentalny, re-
klamowe uciele nienie tych wszystkich towarów.
– Mam jeszcze inny pomysł: to jest perfidia znacznie
bsza. Jednocze nie na rynku zachwala ci si obfi-
to produktów spo ywczych, na ogół tucz cych, i
wielk ilo produktów i maszyn odchudzaj cych.
Jedno nap dza drugie, inaczej ten interes runie. A ty
jeste w tym wszystkim trybikiem przez ten wielki
biznes wyzyskiwanym. Wi c b d‰ wesołym osioł-
kiem, b d‰ dziewczyn z kartoflanym noskiem i nie
dawaj si nabiera na wciskane ci pozory. Cho po-
zory s najcz ciej widowiskowe. A ten film pokazu-
je raczej nie to, co wida , tylko to, co czu .
– Bo prawda nie zawsze jest widoczna. To bardzo
charakterystyczne, e prawdziw posta€ odzyskuje
ksi niczka Fiona w nocy, a nie w wietle dnia. To
symbolika znana naszej kulturze, np. w „Mistrzu
i Małgorzacie” Bułhakowa prawda ujawnia si za-
wsze wła nie w ciemno ciach nocy.
– W mitach, starych podaniach jest to samo: zamie-
nieni bohaterowie tylko w nocy pokazuj swoje
prawdziwe oblicze. Mo na powiedzie – patrz tam,
gdzie ciemno. Co nie jest widoczne od razu, to jest
wła nie warte zobaczenia. Bo noc jest po pierwsze
kobieca, po drugie w nocy pi to wszystko, co robi
hałas, zaburza spokój i zakłóca odbiór.
Ja my l , e z kultur współczesn nie jest najgo-
rzej, skoro potrafi wyda na wiat takie filmy, jak
„Shrek”. Ten film oddziałuje na tak wielu pozio-
mach, e nawet człowiek najbardziej oporny na
niestereotypowe my lenie nie zauwa y, jak go ku-
pi w cało ci. Dzi ki dowcipowi, lekko ci. Do ka -
dego chyba dotrze przekaz: jeste my o wiele bar-
dziej skomplikowani, ciekawi, ni nam si zwykło
wydawa .
40 x 40
l i tera od 7 pt .
40 x 40
l i tera od 7 pt .
63 x 40
l i tera od 7 pt .
Prowadzi ANTONI PRZECHRZTA psychoterapeuta
i nauczyciel brytyjskiej National Federation of Spiritual Healers
Zapisy: tel. 0607 38 77 37
www.uzdrawianie.com; biuro@uzdrawianie.com
DORADZTWO PSYCHOLOGICZNO PEDAGOGICZNE DPP
PSYCHOLOGOWIE TERAPEUCI
TRENERZY PSYCHIATRZY
63 x 110
l i tera od 7 pt .
DORADZTWO BIZNESOWE PARTNERSKIE I RODZINNE
LOGOPEDIA EMISJA GŁOSU PRACA GŁOSEM
(TRENINGI DLA MENAGERÓW I OSÓB PRACUJ•CYCH GŁOSEM)
TERAPIE INDYWIDUALNE - MENOPAUZA ANDROPAUZA DEPRESJA
HOMOSEKSUALIZM RELACJE Z PARTNEREM
„Szósty zmysł” - znajdujemy w Tobie rezerwy, które mo esz wykorzysta !
0 2 2
Shrek ma cechy wcze niej u bajkowych
bohaterów niespotykane: to taki smutny,
przeci tny człowiek. A przecie niezwykło
ma na wyci•gni cie łapy. Jak ka dy!
6 6 3 1 9 0 6
w w w . d p p . w a r s z a w a . p l
Tu mo e by Twoja rekl ama
KONTAKT:
Beata Hentosz tel. 022 312 37 14;
b.hentosz@zwierciadlo.pl
Julia Poruczko tel. 022 312 37 15;
j.poruczko@zwierciadlo.pl
Anna Ruszkowska tel. 022 312 37 44;
a.ruszkowska@zwierciadlo.pl
8 0 p o r a d n i k p s y c h o l o g i c z n y c z e r w i e c 2 0 0 7
8 1
890494980.004.png 890494980.005.png 890494980.006.png 890494980.007.png 890494980.008.png 890494980.009.png 890494980.010.png 890494980.011.png 890494980.012.png 890494980.013.png 890494980.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin