Mikolajewska Barbara - Hymny Rigwedy o stworzeniu swiata.pdf

(663 KB) Pobierz
Na początku na to jedno przyszło pożądanie
...
Hymny Rigwedy o stworzeniu świata
Barbara Mikołajewska
The Lintons’ Video Press
New Haven
2003
Copyright © 2003 Barbara Mikolajewska
Wszelkie prawa zastrzeżone
Porada techniczna i edytorska: F.E.J. Linton
Wydane w USA, 2003, przez
The Lintons’ Video Press
New Haven, CT
06511-2208 USA
ISBN: 1-929865-25-2
E-mail: tlvpress @ yahoo.com
Tytuł oryginału:
Desire Came upon that One in the
Beginning ...:
Creation Hymns of the Rig Veda
The Lintons’ Video Press, 1997, 1999
Okładka: figury rzeźbione na ścianach
świątyni Kandarija Mahadew,
Khadźuraho, India.
Ta niewielka książeczka proponuje nowe odczytanie czterech najstraszych hinduskich hymnów Rigwedy ,
zainspirowane przez analizy teoretyczne francuskiego krytyka literackiego René Girarda; analiza tekstu ujawinia
ukryte podobieństwa między tymi starożytnymi tekstami religijnymi i dramatami Szekspira.
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział I: Na początku na to jedno przyszło pożądanie ...
Pożądanie i początek świata
1
989371853.117.png 989371853.128.png 989371853.139.png 989371853.150.png 989371853.001.png 989371853.012.png 989371853.023.png 989371853.034.png 989371853.045.png 989371853.056.png 989371853.067.png 989371853.074.png 989371853.075.png 989371853.076.png 989371853.077.png 989371853.078.png 989371853.079.png 989371853.080.png 989371853.081.png 989371853.082.png 989371853.083.png 989371853.084.png 989371853.085.png 989371853.086.png 989371853.087.png 989371853.088.png 989371853.089.png 989371853.090.png 989371853.091.png 989371853.092.png 989371853.093.png 989371853.094.png 989371853.095.png
Rozdział II: Ku niemu spoglądały dwie zwalczające się masy , dygocząc w swych sercach ...
Stwórca jako pośrednik pragnień
Rozdział III: Składając ofiarę , bogowie złożyli ofiarę złożonej w ofierze ofierze .
Przemoc na początku istnienia świata
Rozdział IV: Co było oryginalnym modelem , a co było kopią ...?
Generująca przemoc
Podsumowanie
Podziękowania
Przypisy
Appendix: Hymny o stworzeniu świata Rigwedy
Hymn o stworzeniu świata ( Nasadiya )
Ów nieznany Bóg, ów Złoty Zarodek
Purusza-Sukta , czyli Sława Człowiekowi
Stworzenie składania ofiary
Wprowadzenie
Niekiedy wiele można się nauczyć, tłumacząc jedną wizję świata na język innej. Mając to
na uwadze, i nie opowiadając się po żadnej stronie, spróbujmy przetłumaczyć starożytne
religijne hymny o stworzeniu świata Rigwedy na język współczesnej perspektywy
mimetycznej rozwiniętej przez René Girarda.
Podejście Girarda do tekstu religijnego jest podejściem filozoficznego realizmu. Girard
twierdzi, że tekst religijny nie jest czystą fantazją, lecz odnosi się do rzeczywistości pewnego
typu społecznego impasu, którego w życiu społecznym trudno uniknąć, gdyż ma on swe
źródło w kondycji ludzkiej. Tekst religijny nie tylko odnosi się, lecz faktycznie ma swe źródło
lub wyrasta z rzeczywistości tego społecznego impasu. Co więcej, sam tekst religijny sprzyja
rozwojowi nowej rzeczywistości społecznej, gdyż dostarcza recepty przeciw temu impasowi.
Ostatecznie tekst religijny opisuje mimesis (czyli w języku starożytnej Grecji imitację i
tworzenie wizerunków) i tzw. mimetyczny kryzys [1] . Sam tekst jest również produktem
mimesis i próbuje dostarczyć przeciw niej lekarstwa. Religijne narracje są faktycznie
ukrytymi źródłami wiedzy o paradoksach mimesis, widzianej jako siła, która zarówno tworzy
jak i niszczy ludzki wszechświat.
Mimesis, jako nieodłączna właściwość procesu pragnienia (jest to tzw. skłócająca lub
konfliktowa mimesis), niszczy wszechświat w kolejnych stadiach rozwoju tego procesu.
Wszczepia ona bowiem konflikt w ludzkie interakcje. Mimesis jednakże również tworzy
nowy wszechświat, jeżeli przekształci się skutecznie ze skłócającej w imperatywną , czyli w
naśladowanie normatywnych wzorów społeczeństwa. Mimesis niszczy więc wszechświat w
procesie pragnienia i tworzy nowy wszechświat, jeżeli skutecznie przekształci się w
imperatywną mimesis. Przekształcenie to rozpoczyna nowe stwarzanie świata. Jest ono
2
989371853.096.png 989371853.097.png 989371853.098.png 989371853.099.png 989371853.100.png 989371853.101.png 989371853.102.png 989371853.103.png 989371853.104.png 989371853.105.png 989371853.106.png 989371853.107.png 989371853.108.png 989371853.109.png 989371853.110.png 989371853.111.png 989371853.112.png 989371853.113.png 989371853.114.png 989371853.115.png 989371853.116.png 989371853.118.png 989371853.119.png 989371853.120.png 989371853.121.png 989371853.122.png 989371853.123.png 989371853.124.png 989371853.125.png 989371853.126.png 989371853.127.png 989371853.129.png 989371853.130.png
największą religijną tajemnicą i dokonuje się za pośrednictwem tego, co Girard nazywa
victimage i co sprowadza się do mimetycznego tworzenia boskości i rytuału składania ofiary.
Powstaje pytanie o to, jak się to dokładnie dzieje?
Odpowiadając na to pytanie, Girard twierdzi, że zarówno boskość jak i rytuał składania
ofiary są mimetycznymi kopiami tego, co nazywa on założycielskim morderstwem . Pojęcie
założycielskiego morderstwa odnosi się do hipotetycznego linczu (nazywanego tutaj
scapegoatingiem ), który ku zaskoczeniu jego uczestników przyniósł kres okresowi totalnego
zniszczenia, czyli zakończył mimetyczny kryzys charakterystyczny dla późnego stadium
procesu pragnienia.
Stworzenie nowego świata oznacza więc, że skutecznie dokonało się przekształcenie
skłócającej mimesis w imperatywną. Na pytanie o to, kto lub co jest w stanie wprowadzić tak
radykalną zmianę, religie odpowiadają, że dzieła tego dokonał Stwórca i czczenie go poprzez
składanie mu ofiary. Girard odpowiada jednak, że dokonała tego sama mimesis. Hymny
Rigwedy o stworzeniu świata udzielają równocześnie obydwóch odpowiedzi.
Rozdział I.
Na początku na to jedno przyszło pożądanie ...
Pożądanie i początek świata
Na początku na to jedno przyszło pożądanie ;
było ono pierwszym nasieniem umysłu .
Poeci , szukając z mądrością w swych sercach ,
znaleźli w nieistnieniu wiązanie istnienia .
Rigweda , Hymn o stworzeniu świata ( Nasadiya ), 10.129, 4
Hymn Rigwedy o stworzeniu świata ( Nasadiya ) łączy tworzenie świata z pożądaniem. Jednakże zarówno ów
związek jak i stworzenie świata pozostają dla hymnu tajemnicą. Koncepcja mimetycznego pożądania rozwinięta
przez René Girarda dostarcza odpowiedzi na pytania, które ten hymn formułuje.
1. Zwalczające się odróżnicowanie
Rigwedyjski hymn Nasadiya formułuje trzy zaskakujące stwierdzenia:
1. łączy tworzenie świata z pożądaniem:
(4) Na początku na to jedno przyszło pożądanie ...
2. oddziela proces stwarzania od bogów i odróżnia proces stwarzania od stworzenia
świata:
(6) Skąd jest to stwarzanie? Bogowie przyszli później razem ze stworzeniem tego świata .
Któż więc wie , skąd to wyniknęło?
(7) Skąd to stwarzanie świata wyniknęło — być może samo się uformowało lub być może
nie ...
3
989371853.131.png 989371853.132.png 989371853.133.png 989371853.134.png 989371853.135.png 989371853.136.png 989371853.137.png 989371853.138.png 989371853.140.png 989371853.141.png 989371853.142.png 989371853.143.png 989371853.144.png 989371853.145.png 989371853.146.png 989371853.147.png 989371853.148.png 989371853.149.png 989371853.151.png 989371853.152.png 989371853.153.png 989371853.154.png 989371853.155.png 989371853.156.png 989371853.157.png 989371853.158.png 989371853.159.png 989371853.160.png 989371853.002.png 989371853.003.png 989371853.004.png 989371853.005.png
3. widzi siłę życiową jako wyłaniającą się z kosmicznej nicości (próżni), która istniała na
początku. Owa próżnia jest poetyckim odpowiednikiem girardowskiego zwalczającego się
odróżnicowania charakteryzującego kryzys mimetyczny.
Na początku wszystko było odróżnicowane. Nie było ani przeciwieństw, ani różnic:
(1) Nie było w owym czasie ani nieistnienia , ani istnienia ; nie było ani dziedziny
przestrzeni , ani nieba , które sięga ponad .
(2) Nie było w owym czasie ani śmierci , ani nieśmiertelności . Nie było znaku
odróżniającego noc od dnia .
(3) Na początku ciemność kryła się w ciemności ; bez znaku odróżniającego wszystko to
było wodą .
Jednakże coś na początku istniało. Było jakiś działanie, coś się wyprodukowało:
(1) Co poruszało? Gdzie? W czyjej obronie?
(2) To jedno oddychało , bezwietrzne , samo z siebie . Poza tym nie istniało nic od tego
odmienne .
(3) Siła życiowa pokryta pustką , ona powstała mocą żaru .
Różnice narodziły się mocą żaru, czyli mocą kontemplacji boskości i wyrzeczenia się
pragnień (pożądań) [2] . Żar ( tapas ) jest rodzajem ascetyzmu dedykowanego bogom. O mocy
żaru mówi 10.190 Hymn Rigwedy :
(1) Porządek i prawda narodziły się z żaru , gdy wybuchnął on płomieniem . Z niego
narodziła się noc i z niego narodził się falujący ocean .
(2) Z falującego oceanu narodził się rok , który uporządkował dnie i noce , władając tym
wszystkim , co mruga oczami .
(3) Ów Porządkujący ustawił we właściwym miejscu słońce i księżyc , niebo i ziemię ,
środkowe królestwo przestrzeni i w końcu światło słoneczne .
Stwierdzenia hymnu o stworzeniu świata mogą wydać się mniej dziwne, gdy zauważymy,
że podobne stwierdzenia formułuje René Girard w swojej interpretacji Szekspira. Według
Girarda w sztukach Szekspira ludzki wszechświat ma zarówno swój koniec jak i początek w
wymazywaniu różnic. Mówiąc inaczej, nowy wszechświat ma swe źródło w odróżnicowaniu,
w którym stary wszechświat rozpłynął się, jak rzeka rozpływa się w oceanie. René Girard
wszechświatem nazywa różnicujący system kultury. Próżnię, odróżnicowanie nazywa
również kryzysem mimetycznym. Kryzys ten jest sytuacją ostatecznego społecznego impasu,
który jednak nagle kończy się dzięki tajemniczemu pojedynczemu aktowi przemocy. Nowe
różnice wypływają z kontemplowania tego, jak się wydaje cudownego, pojedynczego aktu
przemocy.
Girard charakteryzuje odróżnicowanie jako zwalczające się lub używające przemocy.
Działanie opisane w hymnie Nasadiya zdaje się również charakteryzować przemocą. Co
poruszało? Gdzie? W czyjej obronie? Nowy wszechświat opiera się więc na fundamentach
poprzedzającego ten wszechświat zniszczenia.
Skąd się wzięło owo zwalczające się odróżnicowanie? Od czego się ono zaczęło?
2. Na początku na to jedno przyszło pożądanie ...
René Girard nie znalazłby również nic niezwykłego w powyższym cytacie ze starożytnej
Rigwedy . Uważa on bowiem, że zwalczające się odróżnicowanie, czy też mówiąc inaczej
używająca przemocy próżnia, ma swój początek w pożądaniu. Powyższy cytat z Rigwedy
prowokuje jednak dalsze pytania. Na kogo właściwie to pożądanie przyszło? Od czego się
zaczęło? Na początku czego ono przyszło? Czy przyszło ono na początku stwarzania? A jeżeli
4
989371853.006.png 989371853.007.png 989371853.008.png 989371853.009.png 989371853.010.png 989371853.011.png 989371853.013.png 989371853.014.png 989371853.015.png 989371853.016.png 989371853.017.png 989371853.018.png 989371853.019.png 989371853.020.png 989371853.021.png 989371853.022.png 989371853.024.png 989371853.025.png 989371853.026.png 989371853.027.png 989371853.028.png 989371853.029.png 989371853.030.png 989371853.031.png 989371853.032.png 989371853.033.png 989371853.035.png 989371853.036.png 989371853.037.png 989371853.038.png 989371853.039.png
tak, to co zostało stworzone?
Girard prawdopodobnie poradziłby nam szukać odpowiedzi w lekturze Szekspira.
Szekspirowscy bohaterzy cierpią z powodu pożądania. Pożądanie uderza w nich jak
błyskawica i jest zaraźliwe jak zaraza.
3. ... na to jedno przyszło pożądanie ...
Na kogo przyszło owo pożądanie? Od czego się ono zaczęło?
Od czego w ogóle to wszystko się zaczęło? Pożądanie nie przyszło na jedną osobę, lecz
równocześnie na kilka. Pożądanie jest zaraźliwe i rozprzestrzenia się na innych. Czytając
Szekspira możemy zauważyć, że to samo pożądanie pojawia się nagle u bliskich przyjaciół
lub braci. Jak wytłumaczyć tę dziwną właściwość pożądania?
Osoba doświadczająca jest podmiotem pożądania. Jednakże pożądanie nie ma swego
źródła ani w podmiocie, ani w przedmiocie pożądania, lecz w mimetycznym związku , który
mamy z Innym . Jednostkowy podmiot jest rzeczywistością wtórną. Rzeczywistością pierwotną
jest dwoje ludzi połączonych przez mimesis (imitację). Związek mimetyczny jest pierwotnym
związkiem międzyludzkim . Ludzkie ego ma swój początek we własnym odbiciu w oczach
Innego, które imituje. Pierwotną boskością jest bycie Innego, gdyż ono zdaje się mieć boską
wartość. Pożądanie zaczyna się od uwielbienia dla boskości cudzego bycia i rozwija się dzięki
mimesis przez to uwielbienie sprowokowanej.
Chęć posiadania, zwyczajowo zwana pożądaniem , jest również rzeczywistością wtórną.
Subiektywne, emocjonalne doświadczenie głodu jakiegoś przedmiotu jest jedynie widoczną
częścią tego, co powinno być nazwane pożądaniem. Pożądanie jest procesem i w związku z
tym ma ono swój początek, środek i koniec. Proces pożądania zostaje uruchomiony przez
mimesis, rozwija się dzięki mimesis i mimesis przyniesie jego zakończenie. Mimesis
towarzysząca pożądaniu ma charakter skłócający . Zaszczepia ona konflikt w interakcje
międzyludzkie i ostatecznie doprowadza je do stanu zwalczającego się odróżnicowania.
4. ... było ono pierwszym nasieniem umysłu ...
Czytając Szekspira można śledzić pożądanie od samego początku aż do końca. Można
również śledzić jego wytwory. Proces pożądania zostaje sprowokowany przez mimesis
między przyjaciółmi lub braćmi. Tworzą oni jednostkę powiązaną pierwotną mimetyczną
więzią. Wzrastając razem imitują wzajemnie swoje przypadkowe wybory. Są do tego
zachęcani zarówno przez nauczycieli, jak i przez ich własny związek przyjaźni. Można wręcz
powiedzieć, że imitacja jest samą istotą przyjaźni. Imitacja jest również tym, co wiąże
społeczeństwo. Społeczeństwo oczekuje rozwoju pragnień lub mówiąc inaczej celów, do
których człowiek może dążyć. Girard przyjmuje, że człowiek sam z siebie nie wie, czego chce
i że musi się dopiero swoich pragnień nauczyć. Przyjaciele, powtarzając nawzajem swoje
wybory, tworzą swój pierwszy wspólny boski wizerunek . Przekonują siebie nawzajem o
wartości pożądania pewnego przedmiotu poprzez tworzenie boskich symbolicznych
reprezentacji jego wizerunku. Przyjaciele próbują wpływać na siebie nawzajem w kierunku
upodobnienia swoich wyboru: chcą wręcz sprowokować mimesis. Mimesis jest bowiem
nagradzająca. Dokonanie takiego samego wyboru jest potwierdzeniem, że dany przedmiot jest
wart pożądania.
5
989371853.040.png 989371853.041.png 989371853.042.png 989371853.043.png 989371853.044.png 989371853.046.png 989371853.047.png 989371853.048.png 989371853.049.png 989371853.050.png 989371853.051.png 989371853.052.png 989371853.053.png 989371853.054.png 989371853.055.png 989371853.057.png 989371853.058.png 989371853.059.png 989371853.060.png 989371853.061.png 989371853.062.png 989371853.063.png 989371853.064.png 989371853.065.png 989371853.066.png 989371853.068.png 989371853.069.png 989371853.070.png 989371853.071.png 989371853.072.png 989371853.073.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin