Zależne Pochodzenie Wszystkich Zjawisk M.38.doc

(22 KB) Pobierz
Zależne Pochodzenie Wszystkich Zjawisk

Zależne Pochodzenie Wszystkich Zjawisk

M.38

Jeżeli, kiedykolwiek spostrzegamy: wizualny przedmiot, dźwięk, zapach, smak, cielesne wrażenie, albo przedmiot umysłu,[i postrzegamy], że przedmiot jest miły, przedmiot ten jest przyciągany [natychmiast lgniemy do niego i do wrażeń z nim związanych];

a, jeżeli [odbieramy go, jako] nieprzyjemny, przedmiot zostaje odtrącony [co jest stroną- formą lgnięcia].

W ten sposób, jakikolwiek rodzaj uczucia (vedanaa), którego ktoś doświadcza, jako: miły, nieprzyjemny albo obojętny [ani taki, ani taki] - jeśli go aprobuje i ceni to uczucie, i trzyma się tegoż, wtedy postępując tak powoduje, że żądza wzrasta; ponad to żądza odczuwania oznacza 'chwytanie się' (upaadaana) a od chwytania współzależy (obecny) ' proces stawania [się kimś, czymś]'; na procesie stawania (bhava; tutaj kamma - bhava, proces Karmy) wspierają się [dosł. : zawisają] (przyszłe) 'narodziny' (jaati); a zależne od narodzin są : 'rozkład i śmierć', zmartwienie [cierpienie psychiczne], lamentacja, ból, smutek [zgryzota] i rozpacz. W ten sposób powstaje ta cała masa cierpienia.

Formuła Zależnego Pochodzenia [współzależności] (pa.ticca - samuppaada), któregokolwiek tylko z dwunastu związków, została wspomniana w poprzedzającym urywku tekstu, może być szczegółową ilustracją objaśnienia Drugiej SzlachetnejPrawdy.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin