28
1. Wymień najważniejsze założenia GMDSS dotyczące jego podsystemów składowych:
Koordynuje współdziałanie wielu podsystemów w celu automatyzacji:
alarmowania w niebezpieczeństwie,
wywołań bezpieczeństwa
wywołań ogólnych
automatycznego odbioru pogody, ostrzeżeń oraz innych pilnych informacji dla statku.
Wymień najważniejsze założenia GMDSS dotyczące wyposażenia statków.
Jednostka musi być wyposażona w odpowiednie środki łączności dla każdej ze stref działania, ale Każda jednostka musi być posiadać:
Radiotelefon VHF,
Odbiornik nasłuchowy DSC/VHF,
Radiostacje środków ratunkowych (liczba zależna od wielkości statku i liczby środków),
Odbiornik ostrzeżeń nawigacyjnych NAVTEX,
Radiopławę alarmową COSPAS-SARSAT (INMARSAT lub CH 70-dla obszaru A1),
Transpondery radarowe (min 2/3 – zal. od statku),
Radiostację MF (z urządz. DSC) – poza strefą A1,
Odbiornik rozszerzonych wywołań grupowych EGC – poza zasięgiem NAVTEX.
– Radiostację KF (z urządz. DSC) lub Statkowy terminal INMARSAT z EGC – poza strefą A2,
– Inne, dla pływania np. w strefie A4
Istotnym założenie jest, iz każda jednostka konwencyjna musi posiadać dwa niezależne środki alarmowania w niebezpieczeństwie dla każdego rejonu, w którym odbywa żeglugę.
Wyjaśnij dlaczego wprowadzono w GMDSS podział akwenów żeglugi na strefy.
Podział wynika z różnic w wymaganiach sprzętowych w poszczególnych strefach (A1,A2, A3, A4), podyktowanych głównie zasięgiem łączności zastosowanych radiowych środków nadawczych.
Podaj definicję strefy A1.
– Jest to obszar morski będący w zasięgu przynajmniej jednej radiotelefonicznej stacji brzegowej VHF zapewniającej statkom ciągłą i skuteczną łączność alarmowania za pomocą DSC na kanale 70 (156,525 MHz) – zasięg 30 NM. Jest ich zatem tyle, ile stacji nadbrzeżnych wyznaczono do nasłuchu DSC k. 70
Podaj definicję strefy A2.
– Jest to obszar morski będący w zasięgu przynajmniej jednej radiotelefonicznej stacji brzegowej MF (z wyłączeniem obszarów A1) zapewniającej statkom ciągłą i skuteczną łączność alarmowania za pomocą DSC na F= 2187,5 kHz– zasięg 150 NM. Ich liczba zależy także od liczby stacji nasłuchowych
Podaj definicję strefy A3.
– Jest to obszar morski, w którym zapewniona jest ciągłą i skuteczną łączność alarmowania, wyznaczony zasięgiem „widzialności” satelitów systemu INMARSAT, czyli w pasie szerokości geograficznych od 75º N do 75º S, z wyłączeniem obszarów A1 i A2 mieszczących się w tym obszarze.
Podaj definicję strefy A4.
– Jest to obszar morski, z wyłączeniem obszarów A1, A2 i A3, gdzie łączność alarmowania nie może być realizowana za pomocą systemu INMARSAT (kąt elewacji mniejszy od 15º), a jedynie za pomocą środków łączności – HF i/lub EPIRB COSPAS-SARSAT
Wymień podsystemy składowe GMDSS.
ze wzgl. na wyposażenie techniczne rozróżniamy:
INMARSAT - satelitarny morski system radiokomunikacyjny.
EPIRB - radiopławy satelitarne,
COSPAS-SARSAT - satelitarny system alarmowania i lokalizacji obiektów w niebezpieczeństwie,
DSC - cyfrowe selektywne wywołanie,
NBDP – wąskopasmowa radiotelegrafia dalekopisowa
Radiotelefonia MF i HF – jednowstęgowa z emisją J3E,
Radiotelefonia VHF – z emisją F3E (G3E),
NAVTEX i NAVAREA – ostrzeżenia nawigacyjne i meteorologiczne.
EGC – satelitarny system wywołania grupowego,
SART – transpondery radarowe
ze względu na zasięg i możliwości:
- INMARSAT i COSPAS-SARSAT – satelitarna radiokomunikacja morska,
- Radiokomunikacja dalekiego zasięgu HF (4 do 27,5 MHz) – w tym:
- NBDP sposobami ARQ i FEC,
- System DSC,
- Radiotelefonia jednowstęgowa – SSB (USB), z emisją J3E.
- Radiokomunikacja średniego zasięgu MF (1,6 do 4 MHz) – w tym:
- NBDP,
- Radiokomunikacja bliskiego zasięgu VHF (156 do 174 MHz) – w tym:
- Radiotelefonia F3E (G3E) .
- Transmisja morskich informacji bezpieczeństwa - MSI:
- NAVTEX (MF - 518 kHz), (radioteleks metodą FEC)
- EGC – w paśmie satelitarnym (INMARSAT),
- WWNWS – radioteleks w zakresie HF,
- AMVER, AUSREP.. – systemy raportowania o pozycji
- naziemna sieć radiokomunikacyjna SAR .
Wymień funkcje spełniane przez GMDSS.
Funkcje spełniane przez GMDSS:
- Alarmowanie
- Łączność koordynacyjna
- Łączność na miejscu akcji
- Lokalizacja miejsca wypadku
- Rozpowszechnianie informacji związanych z bezpieczeństwem żeglugi
- Łączność ogólna
- Łączność mostek-mostek, dla potrzeb bezpieczeństwa nawigfacji
Wyjaśnij na czym polega i podaj jakimi środkami jest w GMDSS realizowane alarmowanie.
Alarmowanie
- szybkie i skuteczne zawiadomienie o niebezpiecznym wypadku,
- skierowanie wiadomości do jednostek mogących udzielić pomocy lub ją koordynować (RCC, statek) za pomocą środków stosownych dla obszaru żeglugi, w relacjach statek-statek, statek-brzeg, brzeg –statek.
Alarm powinien wskazywać rodzaj zagrożenia i zawierać dane usprawniające pomoc.
Alarmowanie statek-statek – rejon o promieniu 100 NM.
- W rejonach A2, A3 i A4 na MF 2187,5 kHz (DSC).
- W rejonie A1 na VHF CH 70 (DSC)
Alarmowanie statek-brzeg, brzeg-statek -
- W rejonach A3 przez SES, w A4 za pomocą HF lub alternatywnie EPIRB,
- W rejonach A2, na MF 2187,5 KHz (DSC).
- W rejonie A1 na VHF CH 70 (156,525 MHz) (DSC)
W sytuacji tonięcia lub zatonięcia statku – radiopława EPIRB,
Wyjaśnij na czym polega i podaj jakimi środkami jest w GMDSS realizowana łączność koordynacyjna.
Jest ona niezbędna do koordynacji działań statków i lotnictwa w akcji poszukiwania i ratowania (akcja SAR), prowadzona dla zapewnienia łączności pomiędzy RCC i dowódcą akcji ratowniczej (OSC) lub koordynatorem poszukiwań nawodnych (CSS). Jednostki biorące udział w akcji powinny mieć możliwość przekazywania komunikatów na częstotliwościach niebezpieczeństwa za pomocą łączności radiotelefonicznej, radioteleksowej i ich kombinacji.
Wyjaśnij na czym polega i podaj jakimi środkami jest w GMDSS realizowana łączność lokalizacyjna.
Prowadzona jest w oparciu o :
Radiopławy statkowe (EPIRB)
- SART – transpondery radarowe (9 MHz)
Łączność prowadzona automatycznie w oparciu o sygnały wysyłane przez EPIRB oraz SART w celu określenia miejsca zatonięcia statku i położenia rozbitków.
Wyjaśnij na czym polega i podaj jakimi środkami jest w GMDSS realizowana łączność na miejscu akcji.
Utrzymywana jest za pomocą radiotelefonii lub radioteleksu na częstotliwościach niebezpieczeństwa VHF 156,8 MHz (CH 16) i na MF (odpowiednio 2182 kHz lub 2174,5 kHz)
Podaj kalendarz wprowadzenia GMDSS.
Do 01.02.1992 stary system łączności (SOLAS 74)
Wdrażanie od 01.02.1992 do 01.02 1999 –okres przejściowy- oba systemy równolegle.
Od 01.02 1999 tylko GMDSS (SOLAS 74 z poprawkami z 1987)
Wymień rodzaje świadectw operatorów GMDSS.
Świadectwo radioelektronika I klasy,
Świadectwo radioelektronika II klasy,
Świadectwo ogólne operatora – GOC,
Świadectwo ograniczone operatora – ROC, (A1)
oraz dla załóg statków nie podlegających konwencji:
1. Operatora łączności dla pływania w dalekim zasięgu – LRC,
2. Operatora łączności dla pływania w bliskim zasięgu – SRC,
Wymień elementy wyposażenia radiowego statku, których posiadanie jest obecnie obowiązkowe.
Każdy statek musi posiadać:
1. Urządzenie VHF z Odbiornikiem nasłuchowym DSC/VHF na CH 70 i radiotelefonią na kanałach 16,13,06
2. Odbiornik nasłuchowy DSC/VHF na CH 70 – może być częścią 1.
3. Odbiornik ostrzeżeń nawigacyjnych NAVTEX,
4. Transpondery radarowe SART (min 2/3 – zal. od statku)
5. Odbiornik rozszerzonych wywołań grupowych EGC – poza zasięgiem NAVTEX.
6. Radiopławę alarmową COSPAS-SARSAT (INMARSAT-E dla obszaru A3 lub CH 70-dla obszaru A1),
7. Radiotelefon przenośny
minimum 2 szt. –300 do 500 RT,
minimum 3 szt. - statek powyżej 500 RT
Podaj znaczenie skrótów: RCC, AAIC, NCS, NBDP, FM.
RCC – Rescue Coordination Centre,
AAIC – Accounting Authority Identification Code
NCS – Network Coordination Station
NBDP – Narrow Band Direct Printing
FM – Frequency Modulation
Podaj znaczenie skrótowo SART, ITU, LES, DSC, SSB.
SART – Search And Rescue Transponder
ITU – International Telecommunication Union
LES – Land Earth Station
DSC – Digital Selective Calling
SSB- Single Side Band
Podaj znaczenie skrótowo: MID, EGC, CES, ARQ, AM,
MID – Maritime Identification Digits
EGC – Enhanced Group Call
CES – Coast Earth Station
ARQ– Automatic Repeatition Request
AM – Amplitude Modulation
Podaj znaczenie skrótów: SAR, WWNWS, SES, FEC, HF.
SAR – Search and Rescue
WWNWS – World Wide Navigational Warrning Service
SES – Ship Earth Station
FEC – Forward Error Correcting
HF – High Frequency
Podaj znaczenie skrótowo EPIRB ,LUT, MES, MMSI, VHF.
EPIRB – Emergency Position Indicating Radio Beacon
LUT – Local User Treminal
MES – Mobile Earth Station
MMSI – Maritime Mobile Service Identity (dla EPIRB INMARSAT-E i Maritime Mobile Selective Identity code (dla tożsamości DSC)
VHF – Very High Frequency
Podaj zakresy częstotliwości fal: MF, HF, VHF, UHF (wg podziału dekadowego).
MF– fale średnie - 300 kHz do 3 MHz,
HF – Fale krótkie – 3 MHz do 30 MHz,
VHF – fale UKF zakres metrowy – 30 MHz do 300 MHz
UKF - fale UKF zakres decymetrowy – 300 MHz do 3000 MHz
Podaj pasma częstotliwości przyznane radiokomunikacji morskiej w zakresie HF.
Pasma przyznane morskiej służbie radiotelefonicznej na HF to: 4; 6; 8; 12; 16; 18/19; 22; 25/26 MHz
Podaj charakterystykę fal z zakresu „T” (MF) - zakres częstotliwości, propagacja, stosowane emisje, dopuszczalna moc nadajnika.
- Przedział częstotliwości – 1605 – 4000 kHz;
- Fala powierzchniowa przyziemna, w nocy możliwa jest łączności na fali jonosferycznej
- Emisja : J3E z pasmem 2,7 kHz, do korespondencji w niebezpieczeństwie i dla bezpieczeństwai, a także do łączności ogólnej
- Moc nadajnika – maks. 400 W
- Zasięg skuteczny 300 NM (DSC-150 NM)
- Odstęp między kanałami – 3 KHz
- Łączność statek – brzeg w dupleksie, łączność statek – statek w simpleksie
Podaj charakterystykę fal z zakresu „U” (HF) - zakres częstotliwości, propagacja, stosowane emisje, dopuszczalna moc nadajnika.
- Przedział częstotliwości – 4 – 27,5 MHz;
- Pasma w komunikacji radiotelefonicznej: 4; 6; 8; 12; 16; 18/19; 22; 2...
dariusz.lipinski