2182 radiotelefoniczna częstotliwość dla łączności w niebezpieczeństwie i dla zapewnienia bezpieczeństwa, włącznie z funkcjami koordynacyjnymi SAR i samolotami, a także dla zapewnienia łączności w miejscu akcji.
2174,5 częstotliwość do łączności radioteleksowej (NBDP) w niebezpieczeństwie oraz zapewnienia bezpieczeństwa.
2177 międzynarodowa częstotliwość DSC pomiędzy statkami, do zrealizowania wymiany informacji dla celów ogólnych, a także międzynarodowa częstotliwość odbiorcza w relacji statek - st.brzegowa.
2187,5 częst. do alarmowania w niebezpieczeństwie i przesyłania wywołań w celu zapewnienia bezpieczeństwa za pomocą DSC.
8414,5 częstotliwość do alarmowania w niebezpieczeństwie i przesyłania wywołań w celu zapewnienia bezpieczeństwa za pomocą DSC, oraz przekazywania tych informacji drogą radiotelexową lub/i radiotelefoniczna.
4125 radiotelefoniczna częst. dla łączności w niebezpieczeństwie oraz dla zapewnienia bezpieczeństwa ( po wywołaniu DSC na 4207,5 ), a także w celu zapewnienia łączności z samolotami.
6215 radiotelefoniczna częst. dla łączności w niebezpieczeństwie oraz dla zapewnienia bezpieczeństwa ( po wywołaniu DSC na 6112,0 ).
12290 radiotelefoniczna częst. dla łączności w niebezpieczeństwie oraz dla zapewnienia bezpieczeństwa ( po wywołaniu DSC na 12577,0 ).
CH 16 156,8 do łączności pomiędzy stacjami statkowymi i samolotami w skoordynowanych akcjach SAR.
CH 13 156,65 do łączności między statkami ( tzw. MOSTEK - MOSTEK ) dotyczącej bezpieczeństwa żeglugi.
DSC:2187,5 4207,5 6112,0 8414,5 12577
RTF:2182 4125 6215 8291 12290
NBDP:2174,5 4177,5 6268 8176,5 12520
156,8 MHz ( CH 16 ) 156,3 MHz ( 06 ) 2182, 4125, 3023,3680 kHz, 121,5 MHz, 123,1 MHz
3 INFORMACJE ZAWARTE W KOMUNIKACIE ALARMOWYM NADANYM ZA POMOCĄ DSC
Identyfikacja statku
Pozycja i czas wprowadzone ręcznie lub aut. z GPS
Rodzaj zagrożenia-
Sposób dalszej łączności
SILANCE MAYDAY zwrot nakazujący ciszę stacji lub stacjom zakłócającym korespondencję niebezp. przez stację zagrożoną lub kierującą koresp. niebezp.
SECURITE sygnał ostrzegawczy poprzedzający wiadomość w celu zapewnienia bezpieczeństwa.
PRUDANCE wznowienie
MAYDAY RELAY zwrot poprzedzający nadanie zawiadomienia o niebezp. przez stację w nim nie będącą.
Alarm DISTRESS powinien być wysłany jeżeli w opinii kapitana statek albo osoby na nim są w niebezpieczeństwie i wymagają natychmiastowej pomocy. Alarm DISTRESS powinien o ile jest to możliwe zawierać ostatnią znaną pozycję i czas (UTC) jej ważności. Pozycja i czas mogą być wprowadzane ręcznie lub automatycznie z odbiornika GPS. Alarm DISTRESS wysyłamy w następujący sposób:
Nastaw nadajnik na ch DSC 2187,5 na MF, ch 70 na VHF
Jeżeli czas pozwoli wprowadź z klawiatury:
rodzaj niebezp, ostatnią znaną pozycję, czas UTC jej ważności, rodzaj dalszej komunikacji (telefon),wyślij alarm DISTRESS
przygotuj się do korespondencji w niebezpieczeństwie poprzez nastawienie nadajnika i odbiornika radiostacji na częstotliwość w paśmie, na którym wyslano alarm (2182 kHz na MF, CH 16 na VHF). Oczekuj na potwier. na DSC.
Potwierdzenie alarmu DISTRESS przy użyciu DSC powinno być dokonywane normalnie jedynie przez stację brzegową. Tylko w przypadku gdy wydaje się, że żadna stacja nie odebrała alarmu DISTRESS, a jego nadawanie jest kontynuowane, statek odbierający powinien potwierdzić alarm na DSC, a następnie zawiadomić stację brzegową lub Naziemną Stację Brzegową za pomocą wszelkich dostępnych środków. Statek, który odebrał alarm DISTRESS z innego statku powinien:
Przygotować się do prowadzenia korespondencji w niebezpieczeństwie poprzez nastawienie odbiornika i nad. radiostacji na częstotliwość w paśmie w którym odebrano alarm (2182 kHz, CH 16)
Potwierdzić na fonii w odpowiednim paśmie (2182 kHz, CH 16) odebranie alarmu DISTRESS następująco:
MAYDAY
9-cyfrowy nr statku w niebezp. powtórzony 3 razy
this is
9-cyfrowy nr własny lub call sign razy 3
RECEIVED MAYDAY
3 Korespondencja w niebezpieczeństwie.
Po otrzymaniu potwierdzenia na DSC statek w niebezpieczeństwie powinien rozpocząć korespondencję na fonii na częst. bezpieczeństwa (2182 na MF i CH 16 na VHF) następująco:
This is
9-cyfrowy nr i call sign lub inna identyfikacja statku
poz. statku jeśli nie była ujęta w alarmie DISTRESS DSC
rodzaj niebezpieczeństwa i oczekiwanej pomocy
inne informacje mogące ułatwić akcję ratunkową
Statek wiedzący że inny statek jest w niebezpieczeństwie może wysłać alarm DISTRESS RELAY na DSC jeżeli:
statek w niebez. sam nie jest w stanie wysłać alarmu DISTRESS Kapitan statku uzna że wymagana jest dalsza pomoc. Alarm DISTRESS RELAY wysyła się następująco:
Nastaw na nadajniku częst. bezp. (2187,5 kHz lub CH 70)
Wybierz na przystawce DSC format DISTRESS RELAY
Wprowadź lub wybierz z klawiatury:
wywołanie ALL SHIPS lub 9-cyf nr stacji brzegowej
9-cyf nr stacji w niebez jeśli znany
rodzaj niebezp
ostatnią pozycję statku w niebez jeśli znana
czas ważności pozycji UTC jeśli znany
rodzaj dalszej łączności (telefon)
wyślij alarm DISTRESS RELAY na DSC
5 Potwierdzanie alarmu DISTRESS RELAY odebranego ze stacji brzegowej.
Stacja brzegowa po odebraniu i potwierdzeniu alarmu DISTRESS na DSC zwykle retransmituje uzyskane informacje w formie wywołania DISTRESS RELAY adresowanego do wszystkich statków, statków w wybranym rejonie geograficznym, grupy statków lub wybranego statku. Statek odbierający alarm DISTRESS RELAY wysłany przez S B powinien potwierdzić odbiór na fonii w paśmie w którym odebrał(2182 kHz, CH 16) następująco:
9-cyf nr lub call sign lub inna identyfikacja stacji brzegowej
9-cyf nr własny lub call sign
6 PROCEDURY DLA KOMUNIKACJI DSC NA HF.
6.1 Nadawanie alarmu DISTRESS na DSC.
Alarm DISTRESS powinien o ile jest to możliwe zawierać ostatnią znaną pozycję i czas (UTC) jej ważności. Pozycja i czas mogą być wprowadzane ręcznie lub automatycznie z odbiornika GPS. Alarm DISTRESS w relacji statek-brzeg.Wybór pasma HF
Przy wyborze pasma HF należy wziąć pod uwagę charakterystyki propagacji fal krotkich dla danej pory roku i dnia. Generalnie częstotliwość z pasma 8 MHz ( 8414,5 kHz) w wielu przypadkach może być odpowiednia. Nadawanie alarmu DISTRESS w więcej niż jednym paśmie zwiększa prawdopodobieństwo odbioru przez stację brzegową. Alarm DISTRESS może być wysyłany w kilku pasmach na 2 sposoby:
- przez nadanie alarmu w jednym paśmie i odczekanie kilku minut na uzyskanie potwierdzenia ze stacji brzegowej
- przez nadanie alarmu w kilku pasmach bez przerw między wywołaniami na oczekiwanie potwierdzenia. Poleca się stosować procedurę 1 w przypadku gdy czas pozwala. Nadawanie alarmu:
Nastaw nadajnik na czestotliwość z wybranego pasma( 4207,5 6312 8414,5 12577 16804,5)
Wprowadź informacje :
- rodzaj niebez, ostatnią pozycję i czas jej ważności, rodzaj dalszej komunikacji
Wyślij alarm DISTRESS
6.2 Przygotowanie do korespondencji w niebezp
Po wyslaniu alarmu na odpowiedniej częstotliwości DSC przygotuj się do prowadzenia korespondencji przez nastawienie radiostacji na częst w paśmie wysłanego alarmu
6.3 Korespondencja w niebezpieczeństwie
Po otrzymaniu potwierdzenia na DSC statek w niebezpieczeństwie powinien rozpocząć korespondencję na fonii na częst. bezpieczeństwa w następujący sposób:
9-cyfrowy nr i call sign lub inna identyfikacja st.
pozycja st. jeśli nie była ujęta w alarmie DISTRESS DSC
-inne informacje mogące ułatwić akcję ratunkową
W przypadku korespondencji na teleksie należy stosować procedurę: tryb pracy FEC
komunikaty powinny być poprzedzone przez:
- min 1 powrót karetki,- 1 wolny wiersz,- 1 spację
- słowo MAYDAY
statek prowadzi korespondencję na odpowiedniej teleksowej częst bezp następująco:
- powrót karetki, wolny wiersz, spacja
- sygnal alarmowy MAYDAY
- this is
- 9-cyf nr wlasny i call sign
pozycja statku jeśli nie była zawarta w alarmie DSC
inne informacje ułatwiające akcję ratowniczą
6.4 Odebranie alarmu DISTRESS DSC na HF
Statek który odebral alarm DISTRESS na DSC w paśmie HF nie potwierdza odbioru lecz: czeka na odbiór DISTRESS ACKNOWLEDGE
na DSC ze stacji brzegowej
w trakcie oczekiwania na DISTRESS ACKNOWLEDGE przygotowuje się do prowadzenia korespondencji przez nastawienie nadajnika i odbiornika HF na częst bezpieczeństwa w pasmie w którym odebrano alarm
jeżeli na ustawionej częst HF nie odbieramy żadnej korespondencji w ciągu 2-3 min należy przestroić radiostację na inne pasmo HF uważane za właściwe dla danych warunków
jeżeli nie odbierzemy DISTRESS ACKNOWLADGE ze stacji brzegowej w ciągu 5 min i nie obserwujemy wymiany korespondencji między stacją brzeg. a statkiem w niebezp:
- wyślij DISTRESS RELAY na DSC
- powiadom RCC za pomocą odp środków łączności
-MAYDAY(3 -this is -cal sign(3
-MAYDAY -call sign lub nazwa -pozycja
-rodzaj niebezpieczeństwa i oczekiwanej pomocy
-inne ważne informacje -MASTER
-MAYDAY -call sign statku w nieb -this is
-call sign statku własn -RECEIVED MAYDAY
4 Zakończenie korespond
-MAYDAY -HALLO ALL STATIONS(3
-this is -call sign statku własnego
-czas UTC od którego obowiązuje zawiadomienie
-nazwa i call sign statku w niebezpieczeństwie
-SILANCE FINI
-PANPAN(3 -HELLO ALL STATIONS(3
-this is -call sign -treść -MASTER
-SECURITE(3 -HELLO ALL STATIONS(3
T(1605-4000 kHz ) W U(4 - 27.5 MHz ) W
V(156-174 MHz) 25 W
Dummy Load -sztuczne odciążenie- test nadajnika dokonywany przed przystąpieniem do pracy eksploatacyjnej.Testowanie nadajnika nie jest konieczne przy każdorazowym uruchamianiu radiostacji. Należy je przeprowadzać przy przejmowaniu obowiązków radiooperatora i w przypadku wątpliwości co do prawidłowej pracy urządzenia.
Wywołanie to ma na celu ustalenie czy wywoływana stacja jest w zasięgu nadawania i odbioru naszego radiotelefonu VHF MF lub HF
11 DOKŁADNOŚĆ OKREŚLANIA POZYCJI RADIOPŁAWY W SYSTEMIE COSPAS SARSAT
-stabilność częstotliwości nośnej sygnału emitowanego przez radiopławę
-moc sygnału emitowanego
-czas niejednoznaczności pozycji
-możliwość włączenia w skład informacji kodu identyfikacyjnego oraz danych o pozycji wprowadzonych ręcznie lub automatycznie
W celu zlokalizowania miejsca katastrofy nadawane sa sygnały z radiopław EpiRB, ponadto do naprowadzania na miejsce rozbitków stosuje się transpondery radarowe SART pracujące na częst 9GHz,których sygnały są odbierane przez pokładowe radary jednostek udzielających pomocy.
Store and Forward-rejestracja w pamięci-buforowanie-i przekazywanie dalej-jest to system transmisji całych wiadomości (przygotowanych wcześniej)odnoszący się do transmisji danych wysyłanych od nadawcy do stacji pośredniczącej gdzie sa one generowane, a następnie przesyłane do odbiorcy. Stacja pośrednicząca działa jako interfejs stosowany min w INMARSAT C czy NBDP
14 ODSTĘPSTWA WYPOSAŻENIA RADIOKOMUNIKACYJNEGO STATKU OD KONWENCJI SOLAS
-jeśli zwolnienie nie pogarsza funkcji z łącznością bezpieczeństwa i dla zapewnienia bezpieczeństwa
-w sytuacjach wyjątkowych gdy statek odbywa jednorazową podróż poza obszar lub obszary pływania do których jest dostosowane jego wyposażenie
Zwolnień dokonuje administracja kraju i musi przedstawić wszystkie zwolnienia do IMO w możliwie najkrótszym terminie po 1 stycznia każdego roku
H3E-jednowstęgowa modulacja amplitudy pełną nośną używana w radiotelefonii w paśmie T
F1B-modulacja częstotliwości waskopasmowa bez modulacji podnośnej używana w telegrafii (navtex,radiotelex,dsc MF/HF)
J3E-jednowstęgowa modulacja amplitudy ze szczątkową falą nośną dla pojedyńczego kanału używana w telefonii MF/HF w paśmie T i U
G3E-modulacja fazy dla pojedyńczego kanału używana w telefonii np.radiotelefon VHF
A3E-dwuwstęgowa modulacja amplitudy dla pojedyńczego kanału zawierającego informację analogową używana w telefonii np. do łączności z samolotami
1 Wciskam jednocześnie przycisk SET i ALARM na 5 sek.
2 Wchodzę w opcję DISTRESS, wybieram stację do której chcę wysłać alarm, wybieram rodzaj zagrożenia i wciskam SEND
3 W edytorze tekstu piszę teleks, wchodzę w opcję TRANSMIT, wybieram stację, priorytet, pozycję, godzinę i naciskam SEND.
17 JAK NADASZ ZAPOWIEDŹ NADANIA OSTRZEŻENIA NAWIGACYJNEGO ZA POMOCĄ DSC
1 Nastroić nadajnik na częst. kanału alarmowego DSC ( CH 70) w paśmie VHF
2 Wybrać odpowiedni format sekwencji wywoławczej DSC
3 Na klawiaturze urządzenia wybrać:
-parametry obszaru geograficznego lub 9-cyf nr id statku
-kategoria wywołania (bezp/niebezp)
-częst lub kanał w którym zostanie wysłane ostrzeżenie
-rodzaj komunikacji która będzie zastosowana- RTLF
-wysłać zawiadomienie o wiadomości bezpieczeństwa
Głównie zależy od pory doby. W dzień silna jest absorbcja w warstwie D szczególnie w niższych zakresach częst., więc nie wykorzystuje się podczas dnia fali jonosferycznej. Zasięg fali przyziemnej zależy od mocy nadajnika, częst. i rodzaju powierzchni i wynosi do kilkuset km. W nocy warstwa D zanika a warstwa E podwyższa się i zasięg wzrasta nawet do 3 tyś.km.
Decydujące znaczenie mają tu fale jonosferyczne które cechują się małym tłumieniem w jonosferze i wielokrotnym odbiciem od warstw jonosfery. Łączność w zasięgu globalnym można osiągnąć przy stosunkowo małej mocy odbiornika. Jakość transmisji zależy od f i od pory doby. Optymalna f w dzień 8-30 MHz, w nocy 3-12 MHz
MUF-maximal useful frequency-to największa f przy której w danych warunkach propagacji możliwa jest łączność radiowa
LUF-lowest useful frequency-to najmniejsza f przy której w danych warunkach jonosferycznych możliwa jest łączn. rad.
FOT-frequence optimum traffic- to najlepsza f dla której istnieje w określonych warunkach łączność radiowa.
00-automatyczne połączenie : 15-telegram : 32-lekarz(porada)
38-asysta medyczna
SIMPLEX- nad i odb na tej samej częstotliwości
DUPLEX- nad i odb na różnych częstotliwościach
SEMIDUPLEX-statek na 1 częst nad i odb, stacja brzegowa 2 różne częst nad i odb
DIRTLX bezpośrednie połączenie z abonentem
BRK+ rozłączenie
KKKK rozłączenie z abonentem lądowym ale nie ze stacją brzegową
MSG+ czy są jakieś telexy do mnie
OPR+ przywołanie operatora stacji do klawiatury
GA+ zaproszenie do pracy
CI rozmowa niemożliwa
Safety net jego celem jest rozpowszechnianie informacji związanych z bezpieczeństwem żeglugi jest servisem bezpłatnym i jest adresowany do waszystkich statków będących w danym rejonie lub w zasięgu pokrycia systemu INMARSAT, lub do statków w danym obszarze geog.
Fleet net jednokierunkowa łączność komercyjna związana z przesyłaniem informacji handlowych i giełdowych i jest płatna
A1 - VHF z DSC CH 70, navtex, transponder w paśmie X, EPIRB, radiotelefon przenośny na
CH 6 i 16, odbiornik nasłuchowy na 2182, odbiornik EGC (INMARSAT) lub WWNWS
(HF)
A2 - VHF z DSC CH 70, navtex, transponder pasmo X, EPIRB, rtlf przenośny, odbiornik
EGC (INMARSAT) lub WWNWS (HF), rtlf MF SSB z DSC...
dariusz.lipinski