Informatyka Europejczyka Poradnik metodyczny dla gimnazjum Wydanie II.pdf

(247 KB) Pobierz
Informatyka Europejczyka.
Poradnik metodyczny
dla gimnazjum. Wydanie II
Autor: Jolanta Paĺczyk
ISBN: 978-83-246-1808-8
Format: 122x194, stron: 120
âInformatyka EuropejczykaÒ to zestaw edukacyjny przygotowany przez lidera na rynku
ksiĴŃek informatycznych. Zawiera w sobie doľwiadczenie wydawnicze i dydaktyczne
zdobyte przez wydawnictwo Helion w trakcie publikacji ponad 2500 ksiĴŃek, z ktrych
korzystajĴ na co dzieĺ zarwno zawodowi informatycy, jak i zwykli uŃytkownicy
komputerw Ï ĀĴcznie to ponad 4 miliony czytelnikw. To miķdzy innymi dziķki ksiĴŃkom
Helionu najmĀodsze pokolenie polskich informatykw uwaŃane jest za ľwiatowĴ elitķ
informatycznĴ, poszukiwanĴ przez pracodawcw na miķdzynarodowym rynku pracy.
âInformatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla gimnazjum. Wydanie IIÒ jest
ksiĴŃkĴ pomocniczĴ dla nauczyciela, ktry podczas prowadzenia zajķě korzysta
z podrķcznika âInformatyka Europejczyka. Podrķcznik dla gimnazjumÒ. ZnajdujĴ siķ tu
propozycje rozkĀadu materiaĀu, regulamin szkolnej pracowni komputerowej oraz
przykĀadowe zestawy ěwiczeĺ do wykorzystania na zajķciach z informatyki.
W poradniku tym moŃna znalełě omwienie wszystkich zagadnieĺ przygotowujĴcych
ucznia do aktywnego i odpowiedzialnego Ńycia we wspĀczesnym spoĀeczeĺstwie.
GĀwnym zaĀoŃeniem jest tu zaprezentowanie rozwiĴzaĺ metodycznych i sposobu
przedstawienia okreľlonego materiaĀu. Obejmuje on nastķpujĴce bloki tematyczne:
¤ Budowa i zastosowanie komputera
¤ System operacyjny
¤ Edycja grafiki
¤ Praca z edytorem tekstu
¤ Multimedia
¤ Internet
¤ Arkusze kalkulacyjne
¤ Bazy danych
¤ Algorytmy
¤ Modelowanie i symulacja
âInformatyka EuropejczykaÒ to:
¤ doľwiadczenie dydaktyczne autorw wsparte rzetelnĴ wiedzĴ profesjonalistw,
¤ edukacja informatyczna na najwyŃszym europejskim poziomie, przygotowujĴca
uczniw do konfrontacji z elitĴ informatycznĴ caĀego ľwiata,
¤ najnowsze i najbardziej aktualne podrķczniki z informatyki i technologii informacyjnej.
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
944955037.049.png 944955037.051.png 944955037.052.png 944955037.053.png 944955037.001.png 944955037.002.png 944955037.003.png 944955037.004.png 944955037.005.png 944955037.006.png 944955037.007.png 944955037.008.png 944955037.009.png 944955037.010.png 944955037.011.png 944955037.012.png 944955037.013.png 944955037.014.png 944955037.015.png 944955037.016.png 944955037.017.png 944955037.018.png 944955037.019.png 944955037.020.png 944955037.021.png 944955037.022.png 944955037.023.png 944955037.024.png 944955037.025.png 944955037.026.png 944955037.027.png 944955037.028.png 944955037.029.png 944955037.030.png 944955037.031.png 944955037.032.png 944955037.033.png 944955037.034.png 944955037.035.png 944955037.036.png 944955037.037.png 944955037.038.png 944955037.039.png 944955037.040.png 944955037.041.png 944955037.042.png 944955037.043.png 944955037.044.png 944955037.045.png 944955037.046.png
 
Spis tre!ci
1. Wprowadzenie
5
2. Propozycja rozk"adu materia"u z informatyki
w trzyletnim cyklu kszta"cenia
(1 godzina zaj#$ w tygodniu)
7
3. Tematyka zaj#$, wskazówki do realizacji
oraz przyk"ady rozwi%za& metodycznych
13
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
budowa i zastosowanie komputera .......................................... 14
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
system operacyjny ........................................................................ 25
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
podstawy edycji grafiki ............................................................... 34
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
praca z edytorem tekstu ............................................................. 39
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny): multimedia ........ 55
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny): Internet .............. 64
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym ....................................... 77
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny): bazy danych ...... 90
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny): algorytmy .......... 97
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
modelowanie i symulacja ..........................................................112
 
1 4
P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y D L A G I M N A Z J U M
Tre#ci programowe w poradniku (podobnie jak w programie
nauczania) obudowane s$ wokó" zagadnie' tematycznych (bloków
tematycznych):
1. Budowa i zastosowanie komputera
2. System operacyjny
3. Podstawy edycji grafiki
4. Praca z edytorem tekstu
5. Multimedia
6. Internet i sieci
7. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
8. Bazy danych
9. Algorytmy
10. Modelowanie i symulacja
Zagadnienie tematyczne
(blok tematyczny):
budowa i zastosowanie komputera
Podstawa programowa:
PosDugiwanie siA sprzAtem i korzystanie z usDug systemu operacyjnego.
Podstawowe elementy komputera i ich funkcje. Zasady bezpiecznej pracy
z komputerem. Podstawowe usDugi systemu operacyjnego. SpoDeczne,
etyczne i ekonomiczne aspekty rozwoju informatyki. Konsekwencje dla
osób i spoDeczeCstw. Zagro2enia wychowawcze: szkodliwe gry, depra-
wuj?ce tre1ci, uzale2nienie. Zagadnienia etyczne i prawne zwi?zane
z ochron? wDasno1ci intelektualnej i ochron? danych.
I ROK NAUKI
(8 godzin)
II ROK NAUKI
(2 godziny)
III ROK NAUKI
(2 godziny)
1. Regulamin
szkolnej pracowni
komputerowej.
Przedmiotowy
system oceniania
z informatyki.
1. Organizacja pracy
na zaj%ciach
z informatyki.
Przedmiotowy
system oceniania
z informatyki.
1. Organizacja pracy
na zaj%ciach
z informatyki.
Przedmiotowy
system oceniania
z informatyki.
944955037.047.png
T E M A T Y K A Z A J ) * , W S K A Z Ó W K I D O R E A L I Z A C J I
1 5
I ROK NAUKI
(8 godzin)
II ROK NAUKI
(2 godziny)
III ROK NAUKI
(2 godziny)
2. Bezpieczna
i higieniczna praca
z komputerem ( EP ).
3. Znaczenie komputera
we wspó"czesnym
#wiecie ( EF ).
4. Ochrona w"asno#ci
intelektualnej.
Prawo autorskie.
5. Budowa komputera.
6. – 7. Urz$dzenia s"u!$ce
do komunikowania
u!ytkownika
z komputerem.
8. Przygotowanie zestawu
komputerowego
do pracy.
2. Zagadnienia etyczne
i prawne zwi$zane
z ochron$ w"asno#ci
intelektualnej ( EF ).
2. Zagro!enia i po!ytki
wynikaj$ce
z zastosowa'
komputerów
i powszechnego
dost%pu
do informacji ( EF ).
Na realizacj% pierwszego bloku tematycznego, „Budowa i zastosowa-
nie komputera”, przewidziano 12 jednostek lekcyjnych w trzyletnim
cyklu kszta"cenia. Je#li w danej szkole przewidziany jest dwuletni cykl
kszta"cenia z zakresu informatyki, zagadnienia tematyczne z ka!dego
z bloków nale!y roz"o!y+ na dwa lata.
Zakres tre'ci nauczania:
Regulamin szkolnej pracowni komputerowej. Przedmiotowy system
oceniania z informatyki. Bezpieczna i higieniczna praca z kompute-
rem. Znaczenie komputera we wspó"czesnym #wiecie. Zagro!enia
i po!ytki wynikaj$ce z zastosowa' komputerów i powszechnego do-
st%pu do informacji. Dziedziny !ycia, w których ma zastosowanie
komputer. Informatyka jako dziedzina wiedzy. Prawo autorskie. Co
jest w"asno#ci$ w Internecie, a co nie? Budowa komputera . Urz$dze-
nia wej#ciowe i wyj#ciowe. Jednostki pami%ci. Pod91czanie elementów
zestawu komputerowego (tre>ci rozszerzaj1ce) .
Osi gni%cia ucznia:
Ucze':
stosuje si% do zasad regulaminu szkolnej pracowni
komputerowej;
potrafi wyja#ni+, na czym polega higieniczna i bezpieczna
praca z komputerem;
944955037.048.png
1 6
P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y D L A G I M N A Z J U M
wie, jakie znaczenie ma komputer we wspó"czesnym #wiecie
oraz w jakich dziedzinach znalaz" zastosowanie;
rozumie potrzeb% wykorzystania wszechstronnego narz%dzia,
jakim jest komputer;
potrafi wyja#ni+ poj%cie: informatyka ;
zna poj%cia: prawo autorskie , licencja (wymienia i opisuje
przyk"ady licencji), piractwo komputerowe ;
rozumie konieczno#+ prawnej ochrony twórczo#ci;
dostrzega potrzeb% poszanowania i ochrony pracy innych
osób;
wie, jak zgodnie z prawem mo!na korzysta+
z oprogramowania;
zna elementy zestawu komputerowego;
potrafi po"$czy+ elementy zestawu;
potrafi wymieni+ elementy znajduj$ce si% wewn$trz
komputera. Potrafi je scharakteryzowaB (tre>ci rozszerzaj1ce) ;
rozró!nia rodzaje i jednostki pami%ci;
zna rodzaje i zastosowanie no#ników informacji.
Poni2ej przedstawiam wskazówki do zajAB oraz przykDady rozwi?-
zaC metodycznych poszczególnych lekcji.
I rok nauki
Temat 1.:
Regulamin szkolnej pracowni komputerowej.
Przedmiotowy system oceniania z informatyki
Wskazówki do zaj!":
1. Pierwsze zaj%cia z informatyki rozpoczynamy od omówienia
w"a#ciwego sposobu zachowania si% w pracowni komputerowej.
Nauczyciel odczytuje oraz omawia regulamin pracowni,
a uczniowie wypowiadaj$ si%, o czym jeszcze powinni pami%ta+.
Regulamin powinien znajdowa+ si% w pracowni w widocznym
miejscu, aby w razie zaistnia"ej sytuacji na zaj%ciach mo!na
by"o odwo"ywa+ si% do niego. Regulamin szkolnej pracowni
komputerowej znajduje si% na p"ycie CD-ROM.
944955037.050.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin