Or_Diagnosta samochodowy.doc

(261 KB) Pobierz
ORZ djagnosta samochod.

OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO

wg PN-N-18002

DIAGNOSTA  SAMOCHODOWY

 

 

Wstęp.

Ocena ryzyka zawodowego w została przeprowadzona w oparciu o wymagania polskiej normy PN-N-18002.

Pierwszym etapem w analizie ryzyka jest zebranie informacji dotyczących:

·        charakterystyki stanowiska pracy (lokalizacja, realizowane zadania),

·        charakterystyki osób pracujących na stanowisku ze szczególnym uwzględnieniem kobiet w ciąży, młodocianych, osób niepełnosprawnych,

·        stosowanych technologii i używanych materiałów,

·        wykonywanych czynności oraz czasu ich wykonywania,

·        źródeł zidentyfikowanych zagrożeń,

·        możliwych skutków zagrożeń,

·        stosowania środków ochronnych,

·        występowania chorób zawodowych, wypadków, itp. na analizowanym stanowisku.

Następnym etapem jest identyfikacja zagrożeń, która powinna obejmować:

·        określenie czynników szkodliwych i niebezpiecznych występujących na stanowisku pracy i ustalenie w jaki sposób mogą one oddziaływać na pracownika,

·        określenie wartości czynników szkodliwych i niebezpiecznych,

·        ustalenie czasu lub częstotliwości ekspozycji pracownika na zagrożenie,

·        określenie liczby osób narażonych.

              Równolegle z identyfikacją zagrożeń powinna być prowadzona wstępna ocena ich potencjalnych skutków. Przy prowadzeniu oceny należy skoncentrować się na najistotniejszych zagrożeniach mogących być przyczyną poważnych urazów lub chorób zawodowych.

Trzecim etapem w procesie analizy ryzyka jest oszacowanie ryzyka. Obejmuje ono przyporządkowanie miar poszczególnym elementom ryzyka – prawdopodobieństwu urazu i ciężkości urazu lub pogorszenia się stanu zdrowia (skutków).

 

W normie PN-N-18002 przedstawiona jest trójstopniowa skala szacowania ryzyka.

Tabela nr 1

 

CIĘŻKOŚĆ NASTĘPSTW

PRAWDOPODOBIEŃSTWO ZDARZENIA

MAŁA

ŚREDNIA

DUŻA

MAŁO PRAWDOPODOBNE

małe

1

małe

1

średnie

2

PRAWDOPODOBNE

małe

1

średnie

2

duże

3

WYSOCE PRAWDOPODOBNE

średnie

2

duże

3

duże

3

 

Ciężkość następstw

·         Mała: „urazy i choroby, które nie powodują długotrwałych dolegliwości i absencji w pracy. Są to czasowe pogorszenia stanu zdrowia, takie jak niewielkie stłuczenia, zranienia, podrażnienia oczu, objawy niewielkiego zatrucia, bóle głowy, itp.”.

·         Średnia: „urazy i choroby, które powodują niewielkie ale długotrwałe lub nawracające okresowo dolegliwości i są związane z krótkimi okresami absencji.
Są to np. zranienia, oparzenia II-stopnia na niewielkiej powierzchni ciała, alergie skórne, nieskomplikowane złamania, zespoły przeciążeniowe układu mięśniowo-szkieletowego (np. zapalenie ścięgna)”.

·         Duża: „urazy i choroby, które powodują ciężkie i stałe dolegliwości lub śmierć.
Są to np. oparzenia III stopnia, oparzenia II stopnia dużej powierzchni ciała, amputacje, skomplikowane złamania z następową dysfunkcją, choroby nowotworowe, toksyczne uszkodzenia narządów wewnętrznych i układu nerwowego w wyniku narażenia na czynniki chemiczne, zespół wibracyjny, zawodowe uszkodzenia słuchu, astma, zaćma, itp.”

Prawdopodobieństwo urazu

·         Mało prawdopodobne: zalicza się te następstwa zagrożeń, które nie powinny nastąpić podczas całego okresu aktywności zawodowej pracownika.

·         Prawdopodobne: mogą wystąpić nie więcej niż kilkakrotnie w ciągu okresu aktywności zawodowej pracownika.

·         Wysoce prawdopodobne: mogą wystąpić wielokrotnie podczas aktywności zawodowej pracownika.

Dla takich wartości jak hałas, zapylenie czy oświetlenie, będących wartościami mierzalnymi, do oszacowania ryzyka można zastosować poniższą tabelę.

 

Tabela nr 2

Wartość wielkości charakteryzującej narażenie (P)

Oszacowanie ryzyka zawodowego

P>Pmax

DUŻE

Pmax>P>0,5Pmax

ŚREDNIE

P<0,5Pmax

MAŁE

Pmax – wartość dopuszczalna wielkości charakteryzującej narażenie (NDS - najwyższego dopuszczalnego stężenia lub NDN – najwyższego dopuszczalnego natężenia).

              Po oszacowaniu ryzyka wyznaczamy jego dopuszczalność. Znając wartość ryzyka (duże, średnie, małe) możemy stwierdzić czy jest ono dopuszczalne czy niedopuszczalne i na podstawie tego określić niezbędne działania dotyczące organizacji stanowiska pracy.

Możemy to zrobić przy pomocy tabeli nr 3.

 

Tabela nr 3 (źródło: PN-N-18002)

OSZACOWANIE RYZYKA

DOPUSZCZALNOŚĆ RYZYKA

NIEZBĘDNE DZIAŁANIA

duże - 3

niedopuszczalne

Jeżeli ryzyko zawodowe związane jest z pracą już wykonywaną, działania w celu jego zmniejszenia należy podjąć natychmiast. Planowana praca nie może być rozpoczęta do czasu zmniejszenia ryzyka zawodowego do poziomu dopuszczalnego.

średnie - 2

 

Zaleca się zaplanowanie i podjęcie działań, których celem jest zmniejszenie ryzyka zawodowego.

małe - 1

Konieczne jest zapewnienie, że ryzyko zawodowe pozostaje co najwyżej na tym samym poziomie.

 

             

Ostatnim etapem, który jest pochodną procesu oceny ryzyka, są działania korygujące, które mają na celu zredukować ryzyko do poziomu dopuszczalnego. Działań korygujących dokonuje się poprzez:

·        upewnienie się o istniejącym zagrożeniu i jego wielkości w wyniku sprawdzenia stanu technicznego wyposażenia przed jego użyciem, dokładną ocenę warunków w miejscu wykonywania zadań, dokonanie pomiarów ochronnych,

·        wyeliminowanie niepełnowartościowego materiału,

·        zastosowanie zabezpieczeń, osłon stających się przegrodą pomiędzy źródłem zagrożenia a organizmem człowieka,

·        zastosowanie niezbędnych środków ochrony indywidualnej przez poszczególnych pracowników,

·        opracowanie szczegółowych procedur bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności pomimo zagrożenia,

·        zapewnienie pracownikom specjalnej wiedzy, umiejętności oraz sprzętu pozwalającego na bezpieczne wykonanie czynności.

 

Przy redukcji ryzyka należy kierować się zasadą, aby w pierwszej kolejności eliminować zagrożenie, mogące powodować najcięższe skutki. Następnie redukujemy prawdopodobieństwo wystąpienia urazu lub pogorszenia stanu zdrowia. Po wprowadzeniu zmian korygujących należy dokonać ponownej analizy i oceny ryzyka.

 

 

 

1.     Wymagania ogólne dla stanowiska pracy diagnosty.

 

Diagnostyk samochodowy

Diagnostyk samochodowy rozpoznaje stan techniczny pojazdów bez ich demontażu lub tylko z demontażem częściowym bez naruszenia podstawowego funkcjonowania połączeń elementów, z wykorzystaniem specjalnej aparatury techniczno-pomiarowej i metod badań diagnostycznych. Ocenia on stan techniczny poszczególnych układów i zespołów pojazdów mechanicznych na podstawie porównania wartości parametrów stanu z wartościami parametrów określonych przez producenta. Kontroli na wydzielonych stanowiskach mogą podlegać między innymi:

·              hamulce (nożny i ręczny),

·              geometria układu kierowniczego i zawieszenia,

·              układy przenoszenia napędu (np. paski rozrządu, klinowe itd.),

·              układy wtryskowe i zapłonowe silnika,

·              skład spalin,

·              ciśnienie sprężania silnika i podciśnienie w rurze dolotowej,

·              amortyzatory,

·              ustawienia świateł,

·              sygnalizacja świetlna i dźwiękowa,

·              stan instalacji elektrycznej,

·              akumulator.

Celem prac diagnostycznych jest określenie stanu technicznego pojazdu oraz kwalifikowanie jego lub jego zespołów do dalszych czynności regulacyjnych, naprawczych lub nawet kasacyjnych.
 

Wyposażenie do prowadzenia prac

Diagnostyk samochodowy wykorzystuje w swojej pracy szereg wyspecjalizowanych urządzeń, takich jak:

·              stetoskopy (do osłuchiwania silnika),

·              ciśnieniomierze i mierniki podciśnienia,

·              stanowiska do wykrywania i usuwania uszkodzeń w instalacji elektrycznej, w tym testery elektronicznych urządzeń sterujących np.: do pomiarów układów zapłonowych i wtryskowych,

·              urządzenia do badania sprawności i szybkości działania układu hamulcowego np.: stanowiska rolkowe,

·              urządzenia do badania stanu technicznego amortyzatorów z wykorzystaniem metody drgań swobodnych lub wymuszonych,

·              wyważarki do elementów wirujących samochodu,

·              przyrządy do kontroli geometrii podwozi samochodowych,

·              urządzenia do kontroli i regulacji geometrii zawieszenia,

·              urządzenia do badania układów napędowych,

·              urządzenia do analizy spalin (pomiar składu spalin, przestawne odsysacze spalin),

·              testery akumulatorów,

·              urządzenia do kontroli i ustawiania świateł,

·              przyrządy do kontroli ciśnienia sprężania silników, do diagnostyki układów wtryskowych oraz gaźnikowych,

·              suwmiarki, mikrometry, średnicówki, szczelinomierze

·              urządzenia do wykrywania nadmiernego zużycia łożysk w kołach pojazdów

·              testery świec żarowych do silników Diesel`a.

Oprócz tego diagnostyk samochodowy w swojej pracy wykorzystuje:

Ø      narzędzia ręczne np.: klucze oczkowe i nasadowe, wkrętaki, klucze dynamometryczne

Ø      narzędzia ręczne zmechanizowane (pneumatyczne i elektryczne) np.: klucze, wkrętarki, pistolety do przedmuchiwania

Ø      kanały

Ø      urządzenia wentylacyjne (np. odciągi)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin