Polski mundur wojskowy 1918-1939 (Wielecki H.).pdf

(3043 KB) Pobierz
1033350091.001.png
Wstęp
7
SPIS,
Pierwsze mundury żołnierzy niepodległej Polski
TREŚCI
(1918-1919) 12
Jak rodziła się polska barwa khaki 31
Ewolucja umundurowania ogólno wojskowego
w latach 1920-1939 44
Mundur wz. 1919 w garnizonie i w polu 44
Kierunki przemian ubioru wojskowego do 1936 roku
46
Prace nad udoskonalaniem barwy ochronnej
56
Sprawa munduru galowego 59
Rodzaje ubiorów i okoliczności ich noszenia (1929-1939)
61
Reforma umundurowania w latach 1935-1937
62
Oznaki i odznaki mundurowe 70
Godło, barwy broni i służb
70
Oznaki stopni 74
Inicjały, emblematy i numery porządkowe
76
Odznaki (oznaki) służbowe i honorowe
80
Noszenie odznaczeń 83
Noszenie broni bocznej 84
Umundurowanie wyróżniające 87
Marynarka wojenna
87
Lotnictwo 101
Obrona Narodowa (1937-1939)
105
Żandarmeria 108
Szkoły wojskowe 109
Oddziały reprezentacyjne 118
Oznaki specjalne orkiestr wojskowych
118
Ekwipunek polowy żołnierza 122
Wyposażenie indywidualne
122
Broń indywidualna 133
Obciążenie żołnierza 134
Wytwórczość i system zaopatrywania wojska 141
Baza surowcowa. Wełna, bawełna, len, skóry i barwniki
141
Możliwości wytwórcze 145
Produkcja umundurowania i oporządzenia
14 7
Koszty umundurowania wojska 149
Stan umundurowania i wyposażenia armii w 1939 roku 154
Planowanie produkcji wojennej i przygotowania mobilizacyjne
154
System umundurowania wojska w chwili wybuchu wojny
160
Właściwości umundurowania i oporządzenia użytego
w wojnie obronnej Polski w 1939 roku
167
Zakończenie 777
Słowniczek niektórych terminów użytych w tekście 180
Bibliografia
181
Spis ilustracji
185
Mundur z punktu widzenia hierarchii potrzeb wojennych nie jest konie-
WSTĘP
cznością pierwszoplanową. Dzieje naszego narodu obfitują w przykłady
podejmowania walki zbrojnej bez mundurów, ba, nawet bez broni. Mo­
glibyśmy naliczyć więcej wystąpień zbrojnych podejmowanych przez
Polaków bez uniformów niż w regulaminowym odzieniu wojskowym.
Ale zawsze w takich sytuacjach obracano uwagę wstecz, na ostatni ubiór
regularnego wojska, którego żywot był kilkakrotnie w dramacie klęski
przecinany. Doń się odwoływano, zeń czerpano wzorce do powstańczej
mundurowej improwizacji. Z pokolenia na pokolenie przekazywana była
pamięć o polskiej rogatywce, o barwach dawnych mundurów, kolorach
proporców i kształcie najważniejszego godła walczących powstańców —
orła narodowego lub biało-czerwonej kokardy, przypinanych do jakiej­
kolwiek czapki, gdy wzywano do szeregów.
Mundur wojskowy w Polsce, jak chyba w żadnym innym kraju, odegrał
ważną rolę czynnika integrującego szeregi w czasach budowania siły
zbrojnej, i tej regularnej, i tej organizowanej wielokrotnie w pośpiechu,
doraźnie, w cieniu przemożnego wroga.
Jednolity ubiór wojskowy rozpoczął swoje dzieje w służbie narodowej w
sposób pełny w okresie podejmowania próby zbudowania wymarzonej
100-tysięcznej armii przez Sejm Wielki. Tenże Sejm postanowił o stwo­
rzeniu jednakowego w kroju ubioru wojskowego dla wszystkich żołnierzy
od szeregowca do hetmana, opierając się na mundurach wypróbowanych
już w kawalerii narodowej. Ukształtowano go w latach 1789-1791, a już
w 1792 r. poddany został próbie bojowej na polach bitew pod Zieleńcami
i Dubienką, dwa lata później zaś w ostatnich bitwach upadającej Rze­
czypospolitej: pod Racławicami, Szczekocinami, na szańcach Warszawy,
w powstańczej Wielkopolsce, na Litwie i pod Maciejowicami. Pierwszy
ubiór narodowej armii, która miała być tarczą chroniącą Polskę przed
ostateczną klęską, istniał krótko, zaledwie parę lat. Dramat trzeciego
rozbioru przeciął żywot Siły Zbrojnej Narodowej, ale pamięć o narodo­
wych znakach Polaków zabrali ze sobą na emigrację ci, którzy z klęską nie
pogodzili się. Jeden z tych żarliwych patriotów owych czasów, gen. Jan
Henryk Dąbrowski, zabiegając o utworzenie Legionów Polskich we
Włoszech, kiedy nie pozwolono mu podnieść nad szeregami sztandarów
z białym orłem, toczył uporczywe boje przynajmniej o mundur polski,
taki jaki pamiętał z insurekcji kościuszkowskiej: „Wolę dowodzić moimi
żołnierzami gołymi, niż ubrać ich w mundur obcy!" W owych mundu­
rach chciał Dąbrowski przyprowadzić swoich żołnierzy „z ziemi włoskiej
do Polski". Skończyło się kolejnym dramatem na San Domingo. Później
był świt nadziei sprawiony blaskiem napoleońskiego słońca. W scenerii
pięknych mundurów ułanów, szwoleżerów, strzelców konnych, huza­
rów, ogromnych rogatywek z orłem walecznej piechoty, wreszcie po
latach nad szeregami wzniosły się dumnie orły sztandarowe trzymające w
szponach tablice z napisem „Wojsko Polskie". Czekano, kiedy Księstwo
Warszawskie stanie się Polską. I znów polskie mundury poszły w strzępy
na tragicznym szlaku odwrotu spod Moskwy pod Lipsk w latach
1812-1813.
Przyszły lata małej stabilizacji Królestwa Polskiego. Obiecano wojsku
mundur polski, ale próbowano unifikować w duchu armii zwycięskiego
caratu. Wiele z tradycji udało się jednak uratować za sprawą gen. Józefa
Wielhorskiego i za pomocą starannych projektów ubiorów wojska wyko­
nanych przez wybitnego artystę i byłego żołnierza insurekcji kościusz­
kowskiej Aleksandra Orłowskiego. Armia miała być piękną zabawką w
rękach wielkiego księcia Konstantego, pedantycznie umundurowaną,
perfekcyjną w musztrze i paradach. Na polach Stoczka, Olszynki Gro­
chowskiej, Wawra, Ostrołęki i Igań dowiodła, że równie świetnie potrafi
się bić, wprawiając w zachwyt swego byłego naczelnego wodza, który
miał możność widzieć pod Grochowem od czoła „swoje" pułki naciera­
jące z niebywałą zawziętością. Wobec przewagi wroga padły ostatnie
reduty Warszawy. W jesieni 1831 r. na kilka dziesiątków lat przestało
istnieć Wojsko Polskie i jego mundur.
Do tamtej powstańczej tradycji odwoływano się w kilku kolejnych zry­
wach niepodległościowych na ziemiach polskich oraz także na obcych
wykazując światu obecność Polaków wszędzie tam, gdzie toczyła się
walka o wolność. Za Waszą i naszą wolność.
Nadszedł rok 1914. Odżyły nadzieje na niepodległość. Nie czekano na nią
biernie. Młodzież wstępowała ochotniczo w szeregi tych oddziałów, w
których wywalczono sobie prawo do orłów na czapkach i własnych
sztandarów.
W listopadzie 1918 r. Polska odzyskała niepodległość po przeszło
120-letniej niewoli. Odrodziło się natychmiast Wojsko Polskie jako gwa­
rant niepodległego bytu.
Żołnierze pierwszego roku niepodległości nosić musieli jeszcze mun­
dury odziedziczone po zaborcach, ale już z polskimi godłami, ozna­
kami i barwnymi dodatkami „przydającymi im narodowego charak­
teru".
Natychmiast niemal przystąpiono do prac zmierzających w kierunku
kreowania nowego, polskiego uniformu wojskowego. Kiedy przedstawi­
ciel Ministerstwa Spraw Wojskowych stawiał na Zamku Królewskim w
Warszawie świeżo powołanej do życia Komisji Ubiorczej zadania, opra­
cowania projektu narodowego umundurowania dla tworzącej się armii
w celu przedstawienia do akceptacji Sejmowi, upłynęło równo 130 lat od
chwili podjęcia uchwały Sejmu Wielkiego o wprowadzeniu w Polsce
pierwszego munduru narodowego. Wraz z odzyskaniem niepodległości
w 1918 r. narodzić się miał drugi w naszych dziejach mundur narodowy
dla siły zbrojnej narodowej, którą od czasów Księstwa Warszawskiego
Wojskiem Polskim nazywano.
Ustalenie genezy tego ubioru, jego dalszych dróg rozwojowych, ocena
funkcjonalności na placu walki, wytropienie śladów powiązań z tradycją,
a także jego znaczenia w życiu wojska i narodu stanowią główne motywy
pracy.
Specyfika ubioru przeznaczonego do służby wojskowej i walki skłania do
wysunięcia na czoło czynników kształtujących kryteria funkcjonalności
munduru wojskowego. Będą to zatem właściwości fizyczne oraz wartości
informacyjne uniformu.
Do pierwszych zaliczyć należy funkcje ubioru wojskowego jako ochrony
ciała od wpływów atmosferycznych i uszkodzeń mechanicznych, wy­
godę, swobodę wykonywania różnorodnych czynności w warunkach
służby i zadań taktycznych w polu, ciężar, higroskopijność, łatwość
utrzymania w czystości, odporność na gazy bojowe oraz należyte masko­
wanie w polu przez unifikację kroju i zastosowanie najodpowiedniejszej
barwy ochronnej. W sferze zadań informacyjnych i wyróżniających
wyodrębnić należy: odróżnianie od nieprzyjaciela, rozpoznawanie stopni
wojskowych, rodzajów broni, służb lub formacji oraz względy re­
prezentacyjne.
Do drugiej grupy czynników wywierających wpływ na kształt i ogólny
wygląd umundurowania zaliczyć należy względy ekonomiczne, takie jak:
koszty i łatwość wykonania, jakość materiałów, ich trwałość oraz okres
użytkowania.
Trzecia grupa czynników silnie rzutująca na genezę ubioru to sfera
emocjonalna, wynikająca z odwołania się do tradycji i potrzeby podkreś­
lania polskości munduru, nadania mu cech odrębności narodowej.
Istotne znaczenie mają również upodobania estetyczne epoki, aprobata
lub dezaprobata przez ogół, przywiązanie do niektórych elementów
ubioru wyrażające się w inicjatywach i presji oddolnej użytkowników,
często też styl i „fason" lansowane przez pewne formacje oraz regiona­
lizm przejawiający się w nadawaniu mundurowi wojskowemu niektórych
cech charakterystycznych regionalnego ubioru ludowego. Sprawy umun-
8
durowania żołnierzy są nie tylko ważne dla samego woj ska, ale i dla całego
społeczeństwa, muszą więc uwzględniać tradycje narodowe i aktualne
nastroje rodaków.
Do grupy czynników natury ogólnej należą niewątpliwie oddziaływania
trendów ogólnoświatowych w dziedzinie umundurowania i ekwipunku,
wpływy obce, moda cywilna oraz przemiany organizacyjne wojska.
Te cztery grupy czynników pozostają w dość ścisłym związku z sobą, ale
w zależności od przeznaczenia ubioru wojskowego niektóre z nich
odgrywają większą lub mniejszą rolę. W polskim ubiorze polowym naj­
ważniejsza była jego, funkcjonalność, w ubiorze garnizonowym natomiast
uwidoczniło się działanie presji czynników emocjonalnych, by stworzyć
strój, który godnie i z pełną aprobatą społeczeństwa będzie stanowił
wyróżnienie służby wojskowej. Stąd też większe w nim widać wpływy
tradycji narodowej, dbałość o estetykę, styl, jakość materiałów i wy­
konanie.
Wybitny badacz dziejów polskiego munduru, Bronisław Gembarzewski,
twierdził, że w mundurze wojsk wszystkich narodów odzwierciedla się
ich charakter: „W mundurach niemieckich uwydatniała się estetyka
dobrze skonstruowanych maszyn. Sylwetka niemieckiego żołnierza to
wyraźne kontury linii ostrych, suchych, zimnych i surowa kolorystyka.
Mundury francuskie cechowała pewna swoboda i elegancja, brytyjskie
konserwatyzm w ubiorach paradnych i dbałość o maksimum wygody w
ubiorze polowym. W ubiorze rosyjskim dominowały cechy swobodnego
chłopskiego ubioru". Na tle mundurów innych armii korzystnie wyróż­
niał się wojskowy ubiór polski, łącząc w sobie uznane wartości tradycji
narodowej, estetykę i praktyczność.
W umundurowaniu wojska II Rzeczypospolitej, pomijając względy
praktyczności, na podkreślenie zasługują takie cechy, jak: skromność,
powaga, szacunek dla tradycji, logiczny system oznak, których sens był
żołnierzom znany i przez nich rozumiany. Każdy, kto nosił mundur
wojskowy, wie, że ma on w życiu żołnierza wielkie znaczenie moralne,
zmienia psychikę, zwłaszcza ludzi młodych, pogłębia przywiązanie do
wojskowej społeczności i swojej jednostki, potęguje solidarność i umac­
nia dyscyplinę. Od wieków trwa ta „magiczna" siła munduru, na którą
zwrócił uwagę zastępca szefa sztabu powstańczej armii w 1831 r. gen.
Jakub Lewiński: „Byle włościanin mundur wdział na siebie, zaraz w nim
wszystkie potrzebne wojskowemu rozwijały się przymioty: odwaga, łat­
wość w musztrowaniu się i karność".
Po raz pierwszy to duchowe znaczenie ubioru wojskowego sformułował
lapidarnie Napoleon Bonaparte: „Trzeba, żeby żołnierz kochał swój
zawód, żeby w nim umieścił swoje zamiłowanie i swój honor. Oto dla­
czego piękne mundury są tak przydatne. Często dla drobiazgu [guzika] ci
ludzie trzymają się dzielnie w ogniu, ludzie, którzy bez tego tam nie
przetrwaliby".
O znaczeniu munduru w służbie wojskowej świadczy między innymi
doświadczenie, które przed II wojną światową przeprowadzono w armii
szwajcarskiej. Dwie kompanie wojska o jednakowym poziomie rekrutów
szkolono przez pewien czas — jedną w ubraniach cywilnych, drugą w
mundurach wojskowych. Mimo starannego doboru kadry i doskonałych
warunków szkolenia pierwsza kompania pozostała daleko w tyle pod
względem wyszkolenia i dyscypliny.
Pozytywne właściwości munduru narodowego rozumiano i doceniano w
Polsce od XVIII wieku, zarówno w regularnych formacjach, jak i w
oddziałach partyzanckich i powstańczych, gdzie szczególnie starano się
wyposażyć walczących w ubiory mające cechy uniformu wojskowego.
Istnienie munduru, jego narodowe cechy i wartości estetyczne oddziały­
wają niewątpliwie na psychikę i dyscyplinę ludzi, którzy go noszą, mają
duże znaczenie wychowawcze, są czynnikiem kształtującym esprit de
corps.
Problematyka polskiego munduru wojska II Rzeczypospolitej nie docze­
kała się dotychczas szerszego opracowania. Przed wybuchem wojny
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin