Cwiczenia_nauka_czytania.doc

(30 KB) Pobierz
Ćwiczenia dla chętnych rodziców z dziećmi

Ćwiczenia dla chętnych rodziców z dziećmi

(przygotowujące do nauki czytania)

 

 

1. “Zgadnij, jaki wyraz powiedziałam(-em) sylabami”, np.:

R. Ka-ro-li-na                 Dz. Karolina

R. sa-mo-chód               Dz. samochód    itp.

 

 

2. Podział wyrazów na sylaby

“Podziel na sylaby wyrazy” (dziecko rytmicznie klaszcząc wypowiada podane wyrazy), np.:

R. samolot                      Dz. sa-mo-lot

R. rower                         Dz. ro-wer        itp.

 

 

3. Podział wyrazów na sylaby ilustrowany kartonikami, przeliczanie sylab w wyrazach.

“Ułóż tyle kartoników, ile sylab słyszysz w następujących wyrazach” (kartoniki to kartka papieru pocięta na kwadraty równej wielkości), np.:

R. kwiatek                       Dz.  

 

R. Dominika                   Dz.       █     itp.

 

 

4. Wyróżnianie głoski w nagłosie  (pierwsza głoska w wyrazie)

“Podaj wyraz, który zaczyna się na głoskę ( w którym na początku słyszysz gloskę) , np.:

R. “s”                            Dz. samolot, samochód

R. “m”                          Dz. mama, Mateusz   itp.

 

5. Wyodrębnianie pierwszych głosek w wyrazach.

Rodzic wymienia kilka nazw przedmiotów, owoców. Zadaniem dziecka jest wysłuchanie i powiedzenie, jaką głoskę słychać pierwszą, np.:

R. okno                                    Dz. “o”

R. arbuz                                   Dz. “a”

R. banan                                  Dz. “b”   itp.

 

 

6. “Zgadnij, jaki wyraz powiedziałam (-em) głoskami”, np.:

R. r-y-b-a                                 Dz. ryba

R. k-o-m-a-r                            Dz. komar

R. l-a-l-k-a                             Dz. lalka       itp.

 

 

7. Podział wyrazów na głoski

Klaszcząc dziecko dzieli na głoski wyrazy:

R. nos                                      Dz. n-o-s

R. koza                                    Dz. k-o-z-a

R. sowa                                   Dz. s-o-w-a    itp.

 

 

8. Przeliczanie głosek w wyrazach

“Ile glosek słyszysz w wyrazach?”, np.:

R. las                                     Dz.-3

R. kura                                   Dz.-4              itp.

 

 

9. Tworzenie graficznego modelu dźwiękowej budowy wyrazu

“Narysuj tyle kółek (trójkątów), ile głosek słyszysz w wyrazach, np.: dom, nos, sowa, itp. (można dzieciom pokazywać też obrazki i dzieci układają model nazwy obrazka).

 

                                                                                            Opracowała: Iwona Michalik

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin