1. Na promieniach słońca układamy kolejno nazwy miesięcy.
2. Wyszukujemy wspólnie miesiąc, w którym urodził się przedszkolak.Opowiadamy, jak to było, gdy dziecko było wtedy malutkie, czego jeszcze nie potrafiło robić itp. Oglądamy zdjęcia i rzeczy z jego pierwszych dni .
3. Potem pytamy dziecko, czy wie, ile lat kończy. I co to oznacza? Co to jest rok? Tłumaczymy, że rok to jest czas jednego okrążenia naszej Ziemi dookoła Słońca. I żeby to wszystko było bardziej konkretne, namacalne i zrozumiałe dziecko bierze globus i zaczyna okrążać Słońce położone na dywanie. Wspólnie odliczamy kolejno miesiące.
4. Kiedy przedszkolak dochodzi ponownie do miesiąca urodzin, zapalamy pierwszą świeczkę i wspominamy, co się działo jak miał roczek. Tak samo wyglądają kolejne okrążenia, aż do aktualnych urodzin.
5. Następnie dzieci składają życzenia, a przedszkolak zdmuchuje świeczki.
6. Poczęstunek – zdrowy ;)
I jeszcze kilka rzeczy uzupełniająco:
• na dywaniku można umieścić cyfrę oznaczającą ile lat dziecko kończy, może to być jedna z szorstkich cyfr czy drewniana lub jakakolwiek inna cyferka
• przy każdym miesiącu można położyć małą miseczkę, do której dziecko będzie wrzucać małe kamyczki czy liczmany licząc ilość miesięcy
• istnieje specjalna piosenka, którą śpiewa się podczas chodzenia dziecka z globusem:
„Musi minąć jeden długi rok, zanim ziemia zrobi wokół słońca krąg, cały rok, długi rok, zanim ziemia wokół słońca zrobi krąg.”
jasminowa6