20131009193804.doc

(72 KB) Pobierz
Przedmiotowy system oceniania z języka polskiego

Przedmiotowy system oceniania z języka polskiego

1.    Dokumenty określające przedmiotowy system oceniania

 

·        Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r.                   w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół;

·        Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów               i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych;

·        Program nauczania języka polskiego w klasach IV-VI szkoły podstawowej „Słowa na start” Marlena Derlukiewicz i Anna Wojciechowska;

·        Program nauczania języka polskiego w klasach IV – VI szkoły podstawowej Ewa Horwath, Anita Żegleń „Słowa z uśmiechem”;

·        Wewnątrzszkolne zasady oceniania;

·        Statut Zespołu Szkół w Gródku.

 

2.    Cele przedmiotowego systemu oceniania

 

·        Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.

·        Niesienie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju.

·        Motywowanie ucznia do dalszej pracy.

·        Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia.

·        Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.

 

3.    Zasady PSO


1. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów o zakresie
wymagań z języka polskiego oraz o sposobie i zasadach oceniania.
Wskazane jest powtórzenie tych czynności na początku II semestru.


2. Prace klasowe są obowiązkowe. Jeżeli uczeń w tym czasie był nieobecny na
lekcji, powinien pisać w terminie późniejszym, uzgodnionym                                         z nauczycielem.


3. Za prace klasowe uważane są wypracowania klasowe, sprawdziany
gramatyczne, różnego rodzaju testy - zapowiadane z 1-tygodniowym
wyprzedzeniem. Uczniowie znają zakres materiału przewidzianego do kontroli.

Spisywanie (ściąganie) na sprawdzianach, testach jest jednoznaczne z obniżeniem oceny o stopień.


4. Wszystkie sprawdzone przez nauczyciela prace klasowe muszą być przez
ucznia poprawione (w zeszycie do prac klasowych) i podpisane przez
rodzica/prawnego opiekuna.


5. Dwa razy w semestrze uczeń może zgłosić brak przygotowania do lekcji
bez żadnych sankcji, nie podając przyczyny. Nie dotyczy to lekcji, na których
nauczyciel zaplanował sprawdzian.


6. Uczeń nie ponosi żadnych konsekwencji, jeśli zgłosi brak przygotowania,
które nastąpiło z ważnych przyczyn, potwierdzonych pisemnie przez
rodzica/opiekuna.


7. Prace domowe, szczególnie wypracowania, powinny być wykonywane w
terminie. Ich brak nauczyciel odnotowuje w dzienniku i wyznacza nowy termin.         W przypadku ponownego niedotrzymaniu terminu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.


8. Jeśli uczeń ma trudności w opanowaniu materiału, ma prawo do pomocy ze
strony nauczyciela lub innego ucznia. Warunkiem jest aktywna obecność na
lekcjach lub usprawiedliwiona dłuższa nieobecność.


9. Nie ocenia się ucznia po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
Okres ten trwa od 3 do 7 dni (w zależności od długości absencji).

 

4. Co podlega ocenie na języku polskim?
 

Ocenie podlegają:

·        sprawdziany pisemne (prace klasowe 1 i 2-godzinne z przerobionego działu, testy, kartkówki, dyktanda);

·        praca ucznia na lekcji (aktywność, praca w grupie);

·        samodzielna praca domowa ucznia (pisemna praca w zeszycie, ćwiczenia);

·        wypowiedzi ustne: odpowiedzi na pytania, opowiadanie;

·        wypowiedzi pisemne: odpowiedzi na pytania, rozwiązywanie ćwiczeń, redagowanie tekstów użytkowych i form wypowiedzi przewidzianych programem nauczania;

·        recytacja z pamięci (wiersz i proza);

·        czytanie;

·        zeszyt ćwiczeń (poprawność merytoryczna wykonanych ćwiczeń oraz staranność).

 

5. Sposoby oraz częstotliwość sprawdzania osiągnięć uczniów
 

·        Odpytywanie bieżące - na każdej lekcji.

·        Wykonywanie przez uczniów ćwiczeń - według uznania nauczyciela.

·        Prace klasowe w postaci testów rozszerzonej odpowiedzi - minimum 1              w semestrze.

·        Sprawdziany gramatyczne - po każdej większej partii materiału.

·        Dyktanda - 2 w semestrze.

·        Testy badania kompetencji - minimum 1 w semestrze.

·        Kartkówki - z bieżącego materiału - według uznania nauczyciela.

·        Zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń - przynajmniej raz w semestrze.

 

6. Skala ocen

 

·        Zgodnie z WSO stosuje się skalę ocen od 1 do 6 .

·        W celu dokładniejszego pokazania jakości pracy ucznia dopuszcza się przy ocenach cząstkowych plusy (+) i minusy (-).

·        Na koniec roku wystawia się ocenę bez znaku (+), (-).

·        Ponadto znakiem plus (+) oceniana jest na bieżąco aktywność ucznia na lekcji. Pięć znaków plus (+) równa się ocenie bardzo dobrej (5).

·        Brak przygotowania do lekcji zaznaczany jest minusem (-). Trzy minusy            w rubryce ”braki” równają się jedynce, przy czym nie jest to ocena wiedzy czy umiejętności, lecz jedynie informacja o pilności ucznia.

Nieoddanie w terminie pracy zaznaczane jest w dzienniku kółeczkiem, w które wpisywana jest później ostateczna ocena. Nieoddanie w terminie nie wpływa na ocenę pracy, o ile nauczyciel wyznaczył dodatkowy termin.

7. Kryteria oceniania
 

Ustala się następujące kryteria wystawiania stopni cząstkowych oraz klasyfikacyjnych (uczeń otrzymuje stopień, którego kryteria jako całość najbliższe jest jego sprawdzonym osiągnięciom):
 

Stopień celujący (6) - może otrzymać uczeń, który:

·        pracował systematycznie, z dużym zaangażowaniem na każdej lekcji i w domu;

·        wykazywał się inwencją twórczą, nie czekając na inicjatywę nauczyciela;

·        biegle posługiwał się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy;

·        wykazywał się indywidualną pracą wykraczającą poza realizowany program;

·        reprezentował klasę, szkołę w konkursach przedmiotowych np.                           w polonistycznym, ortograficznym, recytatorskim itp., kwalifikując się do dalszego etapu.
 

Stopień bardzo dobry (5) - otrzymuje uczeń, który:

·        pracował systematycznie z zaangażowaniem na każdej lekcji i w domu;

·        wykazał się wiedzą i umiejętnościami na poziomie ponadpodstawowym (PP),     o znacznym stopniu trudności;

·        wszystkie zadania wykonywał w terminie.


...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin