Jpol_SP_Czar_sl_kl_6_Materialy_pomocnicze_lektury_Ten_obcy (1).pdf

(553 KB) Pobierz
Język polski
|
Czarowanie słowem
|
Klasa 6
Szkoła podstawowa 4–6
IrenA JurgIelewIczowA,
Ten obcy
W
trakcie czytania lektury zwróć uwagę na następujące zagadnienia. Możesz zanotować w zeszycie swoje ustalenia.
1.
Bohaterowie
Jaka jest Ula,
a
jaka Pestka? Co je różni, a co łączy?
Co powiesz na temat Mariana
i
Julka?
Jakie znaczenie dla dzieci miała wyspa? Czy przypominasz sobie inne utwory, w których bohaterowie mieli ważne
dla siebie miejsce?
Kim jest tytułowy „obcy”
z
książki Jurgielewiczowej? Opowiedz jego historię.
2.
relacje dzieci z rodzicami
Jakie troski
i
kłopoty mają młodzi bohaterowie? Jak je przeżywają?
Przyjrzyj się relacjom: Ula – ojciec; Pestka – matka; Zenek – ojciec. Co możesz o nich powiedzieć?
Jak zostały opisane emocje dzieci?
3.
Przyjaźń, miłość czy Pokrewieństwo dusz
Jak wygląda przyjaźń Uli
z
Pestką?
Do kogo Zenek ma największe zaufanie?
W
czyim towarzystwie najlepiej się czuje? Jak myślisz, dlaczego?
Jakie jest miejsce Dunaja
w
życiu dzieci? Który
z
bohaterów jest szczególnie wrażliwy na cierpienie zwierząt?
4.
obcość Przedstawiona
w
książce
Jak rozumiesz słowa:
obcość,
obcy?
Kto dla kogo jest obcy
w
książce Jurgielewiczowej?
Czy tytuł książki można odnieść tylko do jednego
z
bohaterów?
5.
czy można wędrować
w
głąb siebie
Zastanów się, co może oznaczać słowo
wędrówka.
Kto
i
jak wędruje
w
powieści? Jakiego rodzaju podróż odbywają bohaterowie?
Przypomnij sobie mitologicznego Odyseusza. Jaki był cel tułaczki Odysa? Czy któregoś z bohaterów książki
można porównać do bohatera mitu? Dlaczego?
Autorzy:
Karolina Kwak
1
©
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Zgłoś jeśli naruszono regulamin