RON JOHNSON Doskonały biznesplan WPROWADZENIE - JAK KORZYSTAĆ Z TEGO PODRĘCZNIKA Ksišżka ta została przygotowana głównie z mylš o członkach kadry kierowniczej małych i rednich firm, w których osoba stojšca na czele ma jednego lub więcej partnerów współzarzšdzajšcych firmš. Pisanie planu ma umożliwić podejmowanie lepszych decyzji już dzi, a nie w przyszłoci. Gotowy plan -choć sam w sobie użyteczny - nie jest być może najbardziej wartociowym rezultatem prac nad jego przygotowaniem. Najistotniejsze jest to, czego się uczysz, opracowujšc poszczególne jego elementy. Przygotowuje cię do podejmowania w zmiennych okolicznociach trafniejszych decyzji, ponieważ pozwala ci zrozumieć powišzania twojej firmy ze wiatem zewnętrznym (z klientami, dostawcami i otoczeniem przedsiębiorczoci) oraz zależnoci między poszczególnymi elementami. Sporzšdzanie biznesplanu nie odbywa się mechanicznie. Nie sposób zaczšć od pierwszej strony i napisać wszystkiego za jednym zamachem. Kusi cię, żeby potraktować swój pomysł na firmę" powierzchownie i od razu dokładnie wyliczyć przewidywane wydatki i dochody, a potem już łatwo (!) obliczyć spodziewane zyski i straty oraz przepływ gotówki. Nie na tym jednak polega istota planowania ani też w niczym takie podejcie ci nie pomoże. Jeżeli już sporo wiesz o swoim interesie, klientach, dostawcach, konkurentach i otoczeniu biznesu, a także co i w jakiej cenie możesz sprzedać i jakie będš koszty każdego aspektu działalnoci firmy, dojdziesz do wniosku, że możesz przeskoczyć wczeniejsze partie ksišżki. Tego nie polecam. Każdy, kto zajmował się czynnikami warunkujšcymi sukces bšd niepowodzenia nowo powstałych przedsiębiorstw bšd też firm podejmujšcych nowe ryzykowne działania lub przechodzšcych trudny okres, powie, że jednym z kluczowych warunków sukcesu sš badanie i analiza" - innymi słowy, badanie rynku i każdego aspektu swojej działalnoci. Ksišżka ta powstała więc z mylš o tych, którzy nie chcš ić na skróty, pragnš natomiast poznać i zrozumieć proces planowania, przedstawiony w przystępny sposób, krok po kroku. Metoda jest prosta -zacznij od poczštku i starannie opracuj każdy punkt. Trzeba podjšć wiele ważnych decyzji, a wszystkie one - w większym lub mniejszym stopniu - majš wymiar finansowy. Wiele z nich jest ze sobš powišzanych. Zmienisz jednš decyzję, a wpłynie to na zmianę wielu innych wskaników finansowych. Pewne fragmenty ksišżki mogš sprawiać wrażenie powtórzeń. Na poczštek twoim zadaniem jest wykonanie paru pobieżnych obliczeń i opracowanie z grubsza tekstu poszczególnych częci planu. W miarę postępów prac nad planem obliczenia te należy powtórzyć, tym razem z zachowaniem większej cisłoci, uwzględniajšc też pewne decyzje, jakie wstępnie podjšłe, oraz więcej dostępnych informacji. W miarę jak ujawnia się ogólny charakter twojego przedsięwzięcia, musisz ponownie przeanalizować także szkice wczeniej opracowane. Nie możesz robić wszystkiego naraz. Musisz zdecydować, w jakiej kolejnoci podejmować decyzje i wykonywać obliczenia. Jakikolwiek porzšdek wybierzesz, przekonasz się, że do prac uprzednio wykonanych trzeba będzie powracać. Mierzšc się z poszczególnymi częciami planu, możesz przyjšć różne sposoby ich porzšdkowania. Sš jednak metody lepsze i gorsze, a w przypadku większoci osób, którym pomagałem, sprawdził się porzšdek tutaj podany. Roń Johnson Guildford, 1992 CZĘĆ I ORGANIZOWANIE PROCESU PLANOWANIA - Zdaj sobie sprawę, w jakim celu przygotowujesz biznesplan. - Zapoznaj się z kluczowymi elementami biznesplanu. - Zbierz podstawowe informacje i sformułuj na pimie swojš koncepcję prowadzenia firmy. - Przekonaj osoby, których wymagania plan musi zaspokoić. 1. CEL PLANOWANIA Opracowanie planu działalnoci firmy pomoże ci (oraz innym) w podejmowaniu na co dzień trafniejszych decyzji, pozwalajšc uwzględnić wszystkie te czynniki, które w twoim mniemaniu będš miały istotne znaczenie. Nie chodzi przy tym o to, jakie decyzje podjšć następnego dnia. Plan, o jakim tutaj mowa, ma ogromne znaczenie dla: (a) osób, które będš inwestować w twojš działalnoć, na przykład akcjonariusze; (b) osób, które zasilš kredytem twojš firmę w oczekiwaniu, że w stosownym czasie otrzymajš zwrot kredytu wraz z odsetkami; oraz (c) osób zarzšdzajšcych firmš na co dzień. W wielu przedsiębiorstwach redniej wielkoci osoba zarzšdzajšca ma udziały w firmie bšd jako współwłaciciel, bšd jako akcjonariusz, i w ten sposób występuje w roli inwestora". Także inne osoby, łšcznie z kadrš kierowniczš lub przyjaciółmi, mogš w okrelone przedsięwzięcie - na prawach akcjonariuszy - włożyć pienišdze, spodziewajšc się jakich zysków, choć liczš się także z możliwociš poniesienia strat. Akcjonariusze sš zainteresowani zwrotem swoich nakładów, zyskownociš przedsięwzięcia, jego przetrwaniem i powodzeniem na rynku. Będš oni również zwracali uwagę na przepływ gotówki, ponieważ jeli się go nie kontroluje, firmy szybko bankrutujš, mimo że wydajš się przynosić zyski. Kredytodawcy będš chcieli uzyskać zapewnienie, że otrzymajš zwrot swoich pieniędzy, a odsetki będš terminowo spłacane. Oznacza to, że kredytodawcy sš szczególnie zainteresowani prognozami przepływu gotówki, bo to włanie one będš wskanikiem, czy znajdš się pienišdze na obsługę spłat pożyczki. Dyrektor (dyrektorzy) będš chcieli mieć przewiadczenie, że wykorzystywane metody, wybrana lokalizacja, wyznaczone cele, koszty zwišzane z przedsięwzięciem oraz przyjęta cena sprzedaży towarów i usług składajš się na obraz użytecznych w praktyce działań na wybranym rynku. Czasami zdarza się, że każda z osób należšcych do kadry kierowniczej jest na swój sposób zainteresowana konstrukcjš planu w zależnoci od pełnionych przez siebie funkcji. Na przykład szef działu marketingu i sprzedaży będzie przywišzywał szczególnš wagę do takich spraw jak profil klienta (charakterystyka typowego odbiorcy danego wyrobu), sposoby reklamy, techniki sprzedaży czy okrelanie strategii cen, natomiast kierownik działu zaopatrzenia będzie zwracał uwagę na wykorzystanie materiałów, przewidywane koszty i czas dostaw oraz na proponowany poziom zapasów magazynowych zakupionych materiałów. W dalszych częciach tego podręcznika będziemy zachęcać czytelnika, by wszystkie te zagadnienia opracował bardziej szczegółowo. Jednak przez cały czas nie powinien on tracić z oczu przyczyny, dla której sporzšdza plan działania, a mianowicie umożliwienia sobie - a także swoim współpracownikom oraz partnerom w interesach - podejmowania n a bieżšco trafniejszych decyzji. 2. ZAPOZNAJ SIĘ ZE SZKICEM BIZNESPLANU Zapoznaj się z Zestawieniem Rozpatrz po kolei poszczególne rubryki. Twoje zadanie polega na uzupełnieniu każdej częci i ułożeniu ich w takiej kolejnoci, w jakiej pojawiš się w twoim planie. Warto, żeby zdawał sobie sprawę z tego, że poszczególnych rubryk nie wypełnia się w podanym tu porzšdku. W rzeczywistoci wiele pozycji, takich jak nazwa i adres firmy, należy uzupełniać dopiero wtedy, gdy pewne decyzje zwišzane z prowadzeniem firmy zostały już podjęte i znalazły pisemny wyraz w innych częciach planu. Prowadzenie interesów -a w zwišzku z tym i biznesplan - nie jest nagromadzeniem oderwanych od siebie faktów. Różnorodne aspekty prowadzenia firmy: zakup materiałów, docieranie do potencjalnych klientów, dostarczanie towarów i wiadczenie usług, okrelanie ich cen oraz generowanie wpływów i zysków - wszystko to jest cile ze sobš powišzane. Musi to znaleć odbicie w twoim planie. Po rozpatrzeniu bowiem wszystkich jego punktów i przeprowadzeniu nowych obliczeń może się okazać, że -w wietle uzyskanych wyników - niektóre częci trzeba będzie zaktualizować. Podręcznik ten poprowadzi cię krok po kroku przez proces planowania i pozwoli ci zorientować się, w jakich okolicznociach należy dokonywać aktualizacji i zmian. W rzeczywistoci każda decyzja, jakš podejmiesz w zwišzku z prowadzeniem firmy, i każdy wyszczególniony przez ciebie aspekt działalnoci mogš mieć wpływ na wyniki finansowe. Będziesz musiał nieustannie powracać do obliczania zysków i strat oraz prognoz dotyczšcych przepływu gotówki, drobiazgowo je analizujšc i ulepszajšc, w miarę jak będziesz bardziej szczegółowo zajmował się poszczególnymi aspektami prowadzenia firmy. 3. OPRACUJ HARMONOGRAM PROCESU PLANOWANIA Przejrzyj uważnie Zestawienie 2. Zadbaj o to, by uwzględnić wszystkie punkty widzenia, a także aby wszystkie czynnoci wstępne przebiegały zgodnie z ustalonym harmonogramem. Od czasu do czasu zaglšdaj do tego kalendarium, aby skontrolować własne postępy. Pamiętaj, że wraz z pojawieniem się nowych informacji niejednokrotnie będziesz musiał, ponownie przejrzawszy swoje poprzednie ustalenia, wprowadzić stosowne korekty. Więcej szczegółów pomocnych w opracowaniu każdego z obszarów, jakimi należy się zajšć, znajdziesz po zapoznaniu się z treciš poszczególnych działów oznaczonych liczbami podanymi w drugiej kolumnie Zestawienia 2. Jeżeli nie masz dużego dowiadczenia i brakuje ci aktualnych wiadomoci w dziedzinach, którymi musisz się zajmować, potrzebna ci będzie pomoc ekspertów z zewnštrz. Nie wydawaj pieniędzy na jakiekolwiek porady, dopóki nie zapoznasz się z częciš II tej ksišżki. Niektóre elementy procesu planowania sš proste i oczywiste, natomiast inne mogš ci się wydać bardzo specjalistyczne, a także nużšce. Nie wolno ci jednak pominšć żadnego z opisanych tu punktów, dopóki nie uzyskasz całkowitej pewnoci, że w przypadku twojej firmy nie majš one zastosowania. 4. NASZKICUJ ZARYS PRZEDSIĘWZIĘCIA, KTÓRE CHCESZ ZAPOCZĽTKOWAĆ LUB ROZWINĽĆ Niewykluczone, że masz już dobrš orientację w charakterze przedsięwzięcia, które zamierzasz rozwinšć. Wobec tego musisz teraz zadać sobie trud sformułowania tego...
The9