Doskonały biznesplan - Ron Johnson.txt

(138 KB) Pobierz
RON JOHNSON

Doskonały biznesplan

WPROWADZENIE - JAK KORZYSTAĆ Z TEGO PODRĘCZNIKA
Ksišżka ta została przygotowana głównie z mylš o członkach kadry kierowniczej 
małych i rednich firm, w których osoba stojšca na czele ma jednego lub więcej 
partnerów 
współzarzšdzajšcych firmš. Pisanie planu ma umożliwić podejmowanie lepszych 
decyzji już 
dzi, a nie w przyszłoci. Gotowy plan -choć sam w sobie użyteczny - nie jest 
być może 
najbardziej wartociowym rezultatem prac nad jego przygotowaniem. 
Najistotniejsze jest to, 
czego się uczysz, opracowujšc poszczególne jego elementy. Przygotowuje cię do 
podejmowania w zmiennych okolicznociach trafniejszych decyzji, ponieważ pozwala 
ci 
zrozumieć powišzania twojej firmy ze wiatem zewnętrznym (z klientami, 
dostawcami i 
otoczeniem przedsiębiorczoci) oraz zależnoci między poszczególnymi elementami.
Sporzšdzanie biznesplanu nie odbywa się mechanicznie. Nie sposób zaczšć od 
pierwszej strony i napisać wszystkiego za jednym zamachem. Kusi cię, żeby 
potraktować 
swój pomysł na firmę" powierzchownie i od razu dokładnie wyliczyć przewidywane 
wydatki 
i dochody, a potem już łatwo (!) obliczyć spodziewane zyski i straty oraz 
przepływ gotówki. 
Nie na tym jednak polega istota planowania ani też w niczym takie podejcie ci 
nie pomoże. 
Jeżeli już sporo wiesz o swoim interesie, klientach, dostawcach, konkurentach i 
otoczeniu 
biznesu, a także co i w jakiej cenie możesz sprzedać i jakie będš koszty każdego 
aspektu 
działalnoci firmy, dojdziesz do wniosku, że możesz przeskoczyć wczeniejsze 
partie ksišżki. 
Tego nie polecam. Każdy, kto zajmował się czynnikami warunkujšcymi sukces bšd 
niepowodzenia nowo powstałych przedsiębiorstw
bšd też firm podejmujšcych nowe ryzykowne działania lub przechodzšcych trudny 
okres, powie, że jednym z kluczowych warunków sukcesu sš badanie i analiza" - 
innymi 
słowy, badanie rynku i każdego aspektu swojej działalnoci. Ksišżka ta powstała 
więc z 
mylš o tych, którzy nie chcš ić na skróty, pragnš natomiast poznać i zrozumieć 
proces 
planowania, przedstawiony w przystępny sposób, krok po kroku. Metoda jest prosta 
-zacznij 
od poczštku i starannie opracuj każdy punkt. Trzeba podjšć wiele ważnych 
decyzji, a 
wszystkie one - w większym lub mniejszym stopniu - majš wymiar finansowy. Wiele 
z nich 
jest ze sobš powišzanych. Zmienisz jednš decyzję, a wpłynie to na zmianę wielu 
innych 
wskaników finansowych. Pewne fragmenty ksišżki mogš sprawiać wrażenie 
powtórzeń. Na 
poczštek twoim zadaniem jest wykonanie paru pobieżnych obliczeń i opracowanie z 
grubsza 
tekstu poszczególnych częci planu. W miarę postępów prac nad planem obliczenia 
te należy 
powtórzyć, tym razem z zachowaniem większej cisłoci, uwzględniajšc też pewne 
decyzje, 
jakie wstępnie podjšłe, oraz więcej dostępnych informacji. W miarę jak ujawnia 
się ogólny 
charakter twojego przedsięwzięcia, musisz ponownie przeanalizować także szkice 
wczeniej 
opracowane.
Nie możesz robić wszystkiego naraz. Musisz zdecydować, w jakiej kolejnoci 
podejmować decyzje i wykonywać obliczenia. Jakikolwiek porzšdek wybierzesz, 
przekonasz 
się, że do prac uprzednio wykonanych trzeba będzie powracać. Mierzšc się z 
poszczególnymi 
częciami planu, możesz przyjšć różne sposoby ich porzšdkowania. Sš jednak 
metody lepsze 
i gorsze, a w przypadku większoci osób, którym pomagałem, sprawdził się 
porzšdek tutaj 
podany.
Roń Johnson Guildford, 1992
CZĘĆ I
ORGANIZOWANIE PROCESU PLANOWANIA
- Zdaj sobie sprawę, w jakim celu przygotowujesz biznesplan.
- Zapoznaj się z kluczowymi elementami biznesplanu.
- Zbierz podstawowe informacje i sformułuj na pimie swojš koncepcję prowadzenia 
firmy.
- Przekonaj osoby, których wymagania plan musi zaspokoić.
1. CEL PLANOWANIA
Opracowanie planu działalnoci firmy pomoże ci (oraz innym) w podejmowaniu na co 
dzień trafniejszych decyzji, pozwalajšc uwzględnić wszystkie te czynniki, które 
w twoim 
mniemaniu będš miały istotne znaczenie. Nie chodzi przy tym o to, jakie decyzje 
podjšć 
następnego dnia. Plan, o jakim tutaj mowa, ma ogromne znaczenie dla: (a) osób, 
które będš 
inwestować w twojš działalnoć, na przykład akcjonariusze; (b) osób, które 
zasilš kredytem 
twojš firmę w oczekiwaniu, że w stosownym czasie otrzymajš zwrot kredytu wraz z 
odsetkami; oraz (c) osób zarzšdzajšcych firmš na co dzień. W wielu 
przedsiębiorstwach 
redniej wielkoci osoba zarzšdzajšca ma udziały w firmie bšd jako 
współwłaciciel, bšd 
jako akcjonariusz, i w ten sposób występuje w roli inwestora". Także inne 
osoby, łšcznie z 
kadrš kierowniczš lub przyjaciółmi, mogš w okrelone przedsięwzięcie - na 
prawach 
akcjonariuszy - włożyć pienišdze, spodziewajšc się jakich zysków, choć liczš 
się także z 
możliwociš poniesienia strat. Akcjonariusze sš zainteresowani zwrotem swoich 
nakładów, 
zyskownociš przedsięwzięcia, jego przetrwaniem i powodzeniem na rynku. Będš oni 
również zwracali uwagę na przepływ gotówki, ponieważ jeli się go nie 
kontroluje, firmy 
szybko bankrutujš, mimo że wydajš się przynosić zyski. Kredytodawcy będš chcieli 
uzyskać 
zapewnienie, że otrzymajš zwrot swoich pieniędzy, a odsetki będš terminowo 
spłacane. 
Oznacza to, że kredytodawcy sš szczególnie zainteresowani prognozami przepływu 
gotówki, 
bo to włanie one będš wskanikiem, czy znajdš się pienišdze na obsługę spłat 
pożyczki. 
Dyrektor (dyrektorzy) będš chcieli mieć przewiadczenie, że wykorzystywane 
metody, 
wybrana lokalizacja, wyznaczone cele, koszty zwišzane z przedsięwzięciem oraz 
przyjęta 
cena sprzedaży towarów i usług składajš się na obraz użytecznych w praktyce 
działań na 
wybranym rynku.
Czasami zdarza się, że każda z osób należšcych do kadry kierowniczej jest na 
swój 
sposób zainteresowana konstrukcjš planu w zależnoci od pełnionych przez siebie 
funkcji. Na 
przykład szef działu marketingu i sprzedaży będzie przywišzywał szczególnš wagę 
do takich 
spraw jak profil klienta (charakterystyka typowego odbiorcy danego wyrobu), 
sposoby 
reklamy, techniki sprzedaży czy okrelanie strategii cen, natomiast kierownik 
działu 
zaopatrzenia będzie zwracał uwagę na wykorzystanie materiałów, przewidywane 
koszty i 
czas dostaw oraz na proponowany poziom zapasów magazynowych zakupionych 
materiałów.
W dalszych częciach tego podręcznika będziemy zachęcać czytelnika, by wszystkie 
te zagadnienia opracował bardziej szczegółowo. Jednak przez cały czas nie 
powinien on tracić 
z oczu przyczyny, dla której sporzšdza plan działania, a mianowicie umożliwienia 
sobie - a 
także swoim współpracownikom oraz partnerom w interesach - podejmowania n a 
bieżšco 
trafniejszych decyzji.
2. ZAPOZNAJ SIĘ ZE SZKICEM BIZNESPLANU
Zapoznaj się z Zestawieniem Rozpatrz po kolei poszczególne rubryki. Twoje 
zadanie 
polega na uzupełnieniu każdej częci i ułożeniu ich w takiej kolejnoci, w 
jakiej pojawiš się w 
twoim planie. Warto, żeby zdawał sobie sprawę z tego, że poszczególnych rubryk 
nie 
wypełnia się w podanym tu porzšdku. W rzeczywistoci wiele pozycji, takich jak 
nazwa i 
adres firmy, należy uzupełniać dopiero wtedy, gdy pewne decyzje zwišzane z 
prowadzeniem 
firmy zostały już podjęte i znalazły pisemny wyraz w innych częciach planu. 
Prowadzenie 
interesów -a w zwišzku z tym i biznesplan - nie jest nagromadzeniem oderwanych 
od siebie 
faktów. Różnorodne aspekty prowadzenia firmy: zakup materiałów, docieranie do 
potencjalnych klientów, dostarczanie towarów i wiadczenie usług, okrelanie ich 
cen oraz 
generowanie wpływów i zysków - wszystko to jest cile ze sobš powišzane.
Musi to znaleć odbicie w twoim planie. Po rozpatrzeniu bowiem wszystkich jego 
punktów i przeprowadzeniu nowych obliczeń może się okazać, że -w wietle 
uzyskanych 
wyników - niektóre częci trzeba będzie zaktualizować. Podręcznik ten poprowadzi 
cię krok 
po kroku przez proces planowania i pozwoli ci zorientować się, w jakich 
okolicznociach 
należy dokonywać aktualizacji i zmian. W rzeczywistoci każda decyzja, jakš 
podejmiesz w 
zwišzku z prowadzeniem firmy, i każdy wyszczególniony przez ciebie aspekt 
działalnoci 
mogš mieć wpływ na wyniki finansowe. Będziesz musiał nieustannie powracać do 
obliczania 
zysków i strat oraz prognoz dotyczšcych przepływu gotówki, drobiazgowo je 
analizujšc i 
ulepszajšc, w miarę jak będziesz bardziej szczegółowo zajmował się 
poszczególnymi 
aspektami prowadzenia firmy.
3. OPRACUJ HARMONOGRAM PROCESU PLANOWANIA
Przejrzyj uważnie Zestawienie 2. Zadbaj o to, by uwzględnić wszystkie punkty 
widzenia, a także aby wszystkie czynnoci wstępne przebiegały zgodnie z 
ustalonym 
harmonogramem. Od czasu do czasu zaglšdaj do tego kalendarium, aby skontrolować 
własne 
postępy. Pamiętaj, że wraz z pojawieniem się nowych informacji niejednokrotnie 
będziesz 
musiał, ponownie przejrzawszy swoje poprzednie ustalenia, wprowadzić stosowne 
korekty. 
Więcej szczegółów pomocnych w opracowaniu każdego z obszarów, jakimi należy się 
zajšć, 
znajdziesz po zapoznaniu się z treciš poszczególnych działów oznaczonych 
liczbami 
podanymi w drugiej kolumnie Zestawienia 2. Jeżeli nie masz dużego dowiadczenia 
i brakuje 
ci aktualnych wiadomoci w dziedzinach, którymi musisz się zajmować, potrzebna 
ci będzie 
pomoc ekspertów z zewnštrz. Nie wydawaj pieniędzy na jakiekolwiek porady, dopóki 
nie 
zapoznasz się z częciš II tej ksišżki. Niektóre elementy procesu planowania sš 
proste i 
oczywiste, natomiast inne mogš ci się wydać bardzo specjalistyczne, a także 
nużšce. Nie 
wolno ci jednak pominšć żadnego z opisanych tu punktów, dopóki nie uzyskasz 
całkowitej 
pewnoci, że w przypadku twojej firmy nie majš one zastosowania.
4. NASZKICUJ ZARYS PRZEDSIĘWZIĘCIA, KTÓRE CHCESZ 
ZAPOCZĽTKOWAĆ LUB ROZWINĽĆ
Niewykluczone, że masz już dobrš orientację w charakterze przedsięwzięcia, które 
zamierzasz rozwinšć. Wobec tego musisz teraz zadać sobie trud sformułowania tego...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin