ow100.pdf

(11592 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Dwumiesięcznik
Vol. XIX, Nr 2/2010 (100)
ISSN-1231-014X, Indeks 386138
W NUMERZE
3
Redaktor naczelny
Jarosław Malinowski
Kolegium redakcyjne
Rafał Ciechanowski, Michał Jarczyk,
Maciej S. Sobański
Współpracownicy w kraju
Andrzej S. Bartelski, Jan Bartelski,
Stanisław Biela, Jarosław Cichy,
Andrzej Danilewicz, Józef Wiesław Dyskant,
Maciej K. Franz, Przemysław Federowicz,
Michał Glock, Tadeusz Górski,
Krzysztof Hanuszek, Rafał Mariusz Kaczmarek,
Jerzy Lewandowski, Oskar Myszor, Piotr Nykiel,
Grzegorz Nowak, Grzegorz Ochmiński,
Jarosław Palasek, Jan Radziemski,
Marek Supłat, Tomasz Walczyk
Współpracownicy zagraniczni
BELGIA
Leo van Ginderen
CZECHY
René Greger, Ota Janeček
FRANCJA
Gérard Garier, Jean Guiglini, Pierre Hervieux
HISZPANIA
Alejandro Anca Alamillo
LITWA
Aleksandr Mitrofanov
MALTA
Joseph Caruana
NIEMCY
Siegfried Breyer, Richard Dybko,
Hartmut Ehlers, Jürgen Eichardt,
Christoph Fatz, Zvonimir Freivogel,
Reinhard Kramer
ROSJA
Siergiej A. Bałakin, Nikołaj W. Mitiuckow,
Siergiej W. Patjanin, Konstantin B. Strelbickij
STANY ZJEDNOCZONE. A.P.
Arthur D. Baker III
UKRAINA
Anatolij N. Odajnik, Władimir P. Zabłockij
WIELKA BRYTANIA
Ralph Edwards
WŁOCHY
Maurizio Brescia, Achille Rastelli
Adres redakcji
Wydawnictwo „Okręty Wojenne”
Krzywoustego 16, 42-605 Tarnowskie Góry
Polska/Poland tel: +48 032 384-48-61
www.okretywojenne.pl
e-mail: okrety@ka.home.pl
Skład, druk i oprawa:
DRUKPOL sp. j.
Kochanowskiego 27, 42-600 Tarnowskie Góry
tel. 032 285 40 35, www.drukujemy.pl
© by Wydawnictwo „Okręty Wojenne” 2010
Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved.
Przedruk i kopiowanie jedynie za zgodą
wydawnictwa. Redakcja zastrzega sobie prawo
skracania i adjustacji tekstów. Materiałów nie
zamówionych nie zwracamy.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść
publikowanych artykułów, które prezentują
wyłącznie opinie i punkt widzenia ich autorów.
Nakład: 1500 egz.
Z życia flot
Wiktor A. Gałynia
4
Niemieckie kanonierki typu „Iltis”, część I
Maciej S. Sobański
14
Bałtyckie boginie, część III
Piotr Nykiel
23
Turecki krążownik pancernopokładowy
„Hamidye”, część I
Nikołaj W. Mitiuckow, Jesús M a Medel Soteras 38
Brytyjskie kutry „CMB”
we flocie hiszpańskiej
Karol Lipiński, Arkadiusz Worona
41
Japońskie okręty podwodne
typu „Junsen”, część I
Mikołaj Kubacki
52
Francuska Marynarka Wojenna w latach
1918-1939, część II
Jarosław Malinowski, Oskar Myszor
65
„Zaginiony” flagowiec estońskiej floty
Siergiej W. Patjanin
68
Najgłośniejsze zwycięstwo floty włoskiej
Hartmut Ehlers
76
Marynarka Wojenna Paragwaju, część II
Krzysztof Hanuszek
86
Morskie bitwy rakietowe podczas wojny
Jom Kippur
Jan Radziemski
96
Podwodne monstra projektu 941 (Akuła)
Maciej S. Sobański
111
Spadek po Saddamie
Oskar Myszor
117
Indyjskie okręty desantowe
typów „Magar” i „Shardul”
Na okład ce:
Malezyjska korweta rakietowa Laksamana
Tun Abdul Jamil , 4 grudnia 2005 roku.
120
Nowości wydawnicze
Fot. zbiory Leo van Ginderen
865087094.140.png 865087094.150.png 865087094.161.png 865087094.171.png 865087094.001.png 865087094.012.png 865087094.023.png 865087094.034.png 865087094.045.png 865087094.056.png 865087094.067.png 865087094.078.png 865087094.089.png 865087094.100.png 865087094.101.png 865087094.102.png 865087094.103.png 865087094.104.png 865087094.105.png 865087094.106.png 865087094.107.png 865087094.108.png 865087094.109.png 865087094.110.png 865087094.111.png 865087094.112.png 865087094.113.png 865087094.114.png 865087094.115.png 865087094.116.png 865087094.117.png 865087094.118.png 865087094.119.png 865087094.120.png 865087094.121.png 865087094.122.png 865087094.123.png 865087094.124.png 865087094.125.png 865087094.126.png 865087094.127.png 865087094.128.png 865087094.129.png 865087094.130.png 865087094.131.png 865087094.132.png 865087094.133.png 865087094.134.png 865087094.135.png
 
Szanowni Czytelnicy!
W grudniu 1991 roku, na fali następujących w kraju przemian politycz-
no-gospodarczych, ukazał się numer pilotażowy naszego magazynu, któ-
ry kosztował 15 000 ówczesnych złotych. Obecnie doszliśmy do numeru
o magicznej liczbie 100. Przez ten okres „Okręty Wojenne” przekształciły
się z wręcz amatorskiego czasopisma w opiniotwórczy i pełny profesjo-
nalizmu magazyn. Również szata graficzna i objętość czasopisma w tym
okresie ewoluowała, co głównie jest zasługą szybkiego postępu w poligra-
fii. Tutaj przypomnę, że w początkowym okresie skład druku był ręczny,
a fotografie wykonywane w diapozytywach. Dzisiaj jest to o wiele prost-
sze i łatwiejsze dzięki komputerom i skanerom. Ogromna zasługa w tym
miejscu również internetu, umożliwiającego szybką wymianę wiadomo-
ści i materiałów z praktycznie całym światem.
Dziękuję Wam za ten czas spędzony razem, a jesteśmy już 19 lat. To duży okres, ba wręcz pokoleniowy. Jed-
nak cieszy mnie, że nadal przybywa nam czytelników i sympatyków, tak pośród weteranów jak i młodzieży.
W tym miejscu pragnę szczególnie podziękować gronu przyjaciół, którzy lojalnie i sumienie są ze mną od
samego początku. Dziękuję również stałym i dorywczym współpracownikom z kraju i zagranicy. To dzię-
ki ich pasji, wytężonej pracy oraz fantastycznym zbiorom fotografii „Okręty Wojenne” prezentują tak wyso-
ki poziom merytoryczny. Ja tylko nadaję tok pracy i staram się sensownie łączyć to w całość lub inspirować
pewne tematy. Faktem jest, że nadzoruję skład komputerowy, druk i wysyłkę. Te elementy składowe wyko-
nuję samodzielnie, bez niczyjej pomocy. Przyznam, że w początkowym okresie wydawania, miałem chwi-
le zwątpienia co do sensu dalszej pracy. Jednak Wasze telefony i listy były dla mnie wręcz mobilizujące,
uświadomiliście mi, że jest to nasza wspólna sprawa.
Przed nami jeszcze dużo wytężonej pracy,
gdyż ciągle akces do współpracy zgłaszają nowi
shiploverzy, którzy przesyłają rezultaty swo-
jej pracy, pasji o naukowych dociekań. Pragnę
aby owoce tych prac jak najszybciej znalazły się
w druku.
Bardzo dziękuję za wszystkie otrzymane
w ostatnim okresie podziękowania od Was oraz
przeróżnych instytucji.
Zapraszam do lektury niniejszego nume-
ru „Okrętów Wojennych”, posiadających dzię-
ki życzliwości drukarni objętość poszerzoną do
120 stron z racji jubileuszu oraz na wspólny rejs
w przyszłość.
Jarosław Malinowski
redaktor naczelny
865087094.136.png 865087094.137.png 865087094.138.png
A życia flot
INDIE
wych, o wyporność 1100-1700 t, długości 52-60 m i załodze
22-28 osób. W 2004 z programu wycofała się jednak Kopen-
haga i projekt zarzucono. W 2008 rząd Szwecji zdecydował
jednak o samodzielnym kontynuowaniu programu. Otworzy-
ło to drogę do bezpośrednich negocjacji z Kockums, należącą
obecnie do niemieckiej grupy ThyssenKrupp Marine Systems.
2 lata temu zakładano, że umowa w sprawie rozpoczęcia prac
projektowych zostanie zawarta w ciągu kilku miesięcy. W tym
czasie zdefiniowano jednak bardziej precyzyjne dane nowych
jednostek, występujących pod roboczym oznaczeniem A26.
Mimo ogólnych charakterystyk, zbliżonych do „Gotlandów”,
nowe jednostki mają czerpać z rozwiązań, przygotowanych
dla „Vikingów”, w tym ich modułowej budowy, umożliwiającej
przygotowanie okrętu do konkretnych zadań, w tym wspar-
cia działań grup specjalnych (stąd m.in. tak duża rozpiętość li-
czebności załogi).
Okręty będą projektowane i budowane przez stocznię Koc-
kums, część ThyssenKrupp Marine Systems. Ich wyporność
podwodna ma wynosić 1860 ton, a nawodna 1700 ton. Dłu-
gość jest planowana na 63 m, a średnica na 6,4 m. Załogę, za-
leżnie od wykonywanego zadania, ma stanowić 17-26 osób.
Okręt ma mieć zdolność do przebywania w zanurzeniu przez
czas liczony w tygodniach. A26 ma wykonywać zadania głów-
nie w strefie wód płytkich, ale wymagane są też możliwości
operowania na oceanach.
Nowy zaopatrzeniowiec
12 lutego w stoczni Fincantieri w Muggiano (La Spezia) wo-
dowano pierwszy z dwóch zamówionych uniwersalnych za-
opatrzeniowców. Otrzymał on tradycyjną w Indian Navy na-
zwę Deepak . Kontrakt na budowę jednostek został zawarty
podczas salonu Euronaval 2008.
Oficjalnie podana charakterystyka jednostki jest następują-
ca: wyporność 27 500
ton, długość 175 m,
szerokość 25 m. Napęd
dieslowski posiada moc
13 600 KM (10 000
kW), prędkość maksy-
malna 20 węzłów. Na
pokładzie ma bazować
śmigłowiec, zapewne
typu „Sea King”. Mak-
symalna liczba zało-
gi podawana jest na
250 ludzi i ma obejmu-
je również personel lot-
niczy, grupę specjalną,
itp.
Wodowanie okrętu zaopatrzeniowego
Deepak .
Fot. Fincantieri
ROSJA
Druga korweta
W dniu 3 marca wodowano w stoczni „Siewernaja Werft”
w Sankt Petersburgu korwetę Soobrazitielnyj . Jest to druga
jednostka typu „Stiereguszczij” (proj. 20380). W budowie znaj-
dują się dwie kolejne jednostki tego typu: Bojkij Stojkij . Warto
nadmienić, że Rosjanie planują budowę 20 korwet tego typu
dla wszystkich czterech flot. Zainteresowanie 2 okrętami tego
typu wyraziła również Indonezja.
Krótką charakterystykę tego typu przedstawiliśmy w nume-
rze 99 „OW”.
SZWECJA
Kockums zaprojektuje A26
Szwedzka agencja zamówień wojskowych FMV i stocznia
Kockums AB podpisały 26 lutego umowę o rozpoczęciu prac
projektowych nowego okrętu podwodnego, następcy „Gotlan-
dów .
Na przełomie wieków Szwecja, Norwegia i Dania zdecydo-
wały o wspólnym finansowaniu programu budowy 10 okrę-
tów podwodnych nowej generacji, nazwanych „Wiking”. Miały
być to jednostki przeznaczone do działań na wodach szelfo-
Korweta Soobrazitielnyj na pochylni stoczniowej.
Fot. Internet
Napęd A26 ma stanowić diesel-elektryczny system Koc-
kums Stirling AIP Mk III o mocy 3 x 500 kW (diesel) plus 3 x
65 kW (Stirling). Pozwoli on na długotrwałe przebywanie pod
wodą, a jednocześnie zapewni małą wykrywalność okrętu. Na-
pęd taki jest też odporny na bliskie eksplozje i wywołane nimi
fale uderzeniowe. Okręt ma rozwijać prędkość 20 w, a 5 w tyl-
ko z wykorzystaniem silników Stirlinga. A26 będzie uzbrojo-
ny w cztery wyrzutnie torped kal. 533 mm oraz uniwersalny
zamek do mocowania innych systemów uzbrojenia. Praw-
dopodobne jest użycie przystosowanych do wystrzeliwania
spod wody norweskich pocisków samosterujących Kongsberg
NSM. Modułowa budowa ma pozwolić na łatwą adaptację do
różnych zadań, a także pozwolić na wielokrotną modernizację
w trakcie eksploatacji.
Prototyp A26 ma zostać zwodowany w 2018. Seryjne okrę-
ty mają kosztować ok. 200 mln USD za egzemplarz, czyli kilka
razy mniej niż okręty podwodne oferowane przez stocznie nie-
mieckie. Stocznia może jednak liczyć na zamówienia ekspor-
towe. Wstępne zainteresowanie A26 wyraziła Norwegia.
Artystyczna wizja nowego
szwedzkiego okrętu podwodnego.
Rys. Kockums
Opracowali: Zespół AL „Altair”, Jarosław Malinowski
Nr 100 (2/2010) • OKRĘTY WOJENNE
3
865087094.139.png 865087094.141.png 865087094.142.png 865087094.143.png
 
Wiktor A. Gałynia (Białoruś)
Piękne ujęcie kanonierki Panther wykonane na redzie
Kilonii.
Tekst
Fot. zbiory Anatolij Odajnik
część I
Niemieckie kanonierki typu „Iltis”
Projektowanie i budowa
Do lat 90-tych XIX wieku dzięki sta-
raniom kanclerza Otto Bismarcka ce-
sarstwo niemieckie przekształciło się
w potężne państwo, odgrywające jed-
ną z czołowych ról w Europie. Rów-
nocześnie nastąpiło pewne przeorien-
towanie – blask Weltpolitik oślepił
przywódców Niemiec, którzy zdecydo-
wali, że państwo nie może zadawalać
się już jedynie areną europejską, a po-
winno stać się jedną ze światowych po-
tęg, wymagającą kolonii, światowe-
go rynku, floty wojennej i handlowej,
tak by nikt nie ośmielał się rzucać wy-
zwania ich światowym interesom. Od
tej chwili rozpoczęła się budowa silnej
floty wojennej, a polityka zagraniczna
nastawiła się na zwiększanie wpływów
w Afryce i na Dalekim Wschodzie, do-
kąd w szybkim tempie przenikał nie-
miecki kapitał.
W dniu 6 grudnia 1897 r. niedawno
desygnowany przez cesarza Wilhelma
II na ministra sprawa zagranicznych
książę Bernard Bülow w toku rozpatry-
wania nowego projektu rozbudowy flo-
ty wygłosił z trybuny Reichstagu swo-
ją słynną mowę, przyjętą burzliwymi
oklaskami: „ Niemiec nie można z punk-
tu wykluczać z współzawodnictwa o pa-
nowanie nad innymi państwami, dys-
ponującymi dużymi perspektywami.
Czasy, w których Niemcy ustępowali jed-
nemu sąsiadowi ziemię, a drugiemu mo-
Nie tylko Chiny przyciągały uwa-
gę Niemców. W strefie interesów po-
zostawała również Afryka i wyspy Oce-
anu Spokojnego. Nie sposób zapomnieć
także o państwach południowej i środ-
kowej Ameryki, na które już wcześniej
skierowana była uwaga pruskiej, a póź-
niej i niemieckiej polityki zagranicznej.
Wszystko to powodowało, że niezbęd-
ne okazały się nowe okręty, zdolne do
demonstrowania bandery Cesarstwa,
nie tylko w morskich portach, ale tak-
że na rzecznych farwaterach oddalo-
nych kolonii. Liczne jednostki niemiec-
kiej floty, z których pomocą realizowano
„politykę kanonierek”, zdążyły się już ze-
starzeć i wymagały wymiany, tym bar-
dziej, że w latach poprzednich na Dale-
kim Wschodzie zatonęły niemal od razu
3 niemieckie kanonierki. Adler Eber
w dniu 16 marca 1889 r. padły ofiarą
tajfunu w atolu Apia na Samoa, a  Iltis
zatonął 23 czerwca 1896 w czasie tajfu-
nu na Morzu Żółtym.
Wszystko to spowodowało, że w roku
1897 Wydział Konstrukcyjny opraco-
wał projekt nowej kanonierki. Podsta-
wowym wymogiem było stworzenie jed-
nostki zdolnej do działań na rzekach
Chin, z równoczesnym zachowaniem
dobrej dzielności morskiej. Przy wypor-
ności około 900 t, zwiększonej w sto-
sunku do poprzedników mocy siłow-
ni, zanurzenie nie miało przekraczać
3,6 m. Takie zanurzenie było niezbęd-
rze, pozostawiając sobie niebo, gdzie pa-
nuje czysta teoria – już minęły. Mówiąc
najkrócej, nie chcemy spychać nikogo
w cień, jednak żądamy dla siebie miejsca
pod słońcem… W Azji Wschodniej, po-
dobnie jak i w Indiach Zachodnich bę-
dziemy bronili swoich praw i interesów
zgodnie z tradycją niemieckiej polityki –
bez zbędnej ostrości, ale także i bez sła-
bości ”.
Trzy tygodnie przed powołaniem
Bülowa, 14 listopada 1897 r. eskadra
dowodzona przez kontradm. O. von Di-
derichsa weszła do Zatoki Kiautszou na
wybrzeżu prowincji Szantung i wysa-
dziła desant, zajmując pod byle pretek-
stem niewielką osadę Cingtao. W roku
następnym Niemcy wymusiły na Chi-
nach dzierżawę na okres 99 lat Zato-
ki Cingtao i znacznego sąsiedniego te-
rytorium wraz z pobliskimi wyspami
również koncesję na budowę linii kole-
jowej z Cingtao w głąb kraju wraz z pra-
wem eksploatacji zasobów naturalnych
w 10 kilometrowym pasie wzdłuż no-
wej linii. Dogodne położenie strategicz-
ne, nie zamarzająca zatoka, wspaniały
klimat, obecność na terytorium pro-
wincji Szantung niemal darmowej siły
roboczej i cennych kopalin, w pierw-
szym rzędzie węgla, pozwoliły na szyb-
kie przekształcenie Cingtao w wysunię-
tą placówkę niemieckiego Cesarstwa
i główną bazę jej marynarki wojennej na
Dalekim Wschodzie.
4
Nr 100 (2/2010) • OKRĘTY WOJENNE
865087094.144.png 865087094.145.png 865087094.146.png 865087094.147.png 865087094.148.png 865087094.149.png 865087094.151.png 865087094.152.png 865087094.153.png 865087094.154.png 865087094.155.png 865087094.156.png 865087094.157.png 865087094.158.png 865087094.159.png 865087094.160.png 865087094.162.png 865087094.163.png 865087094.164.png 865087094.165.png 865087094.166.png 865087094.167.png 865087094.168.png
 
Niemieckie kanonierki typu „Iltis”
Daty budowy
Nazwy pierwotne
Stocznia
Nr stoczn. Poł. stępki Wodowanie W służbie
Iltis
„Ersatz Iltis”
F. Schichau Danzig (Gdańsk)
630
27.11.1897
04.08.1898
01.12.1898
Jaguar
„Ersatz Hyäne” F. Schichau Danzig (Gdańsk)
631
19.09.1898
04.04.1899
Tiger
„Ersatz Wolf”
Kaiserliche Werft Danzig (Gdańsk)
...
11.1898
15.08.1899
03.04.1900
Luchs
„Ersatz Habicht” Kaiserliche Werft Danzig (Gdańsk)
...
12.1898
18.10.1899
15.05.1900
Panther
„ A”
Kaiserliche Werft Danzig (Gdańsk)
...
07.1900
01.04.1901
15.03.1902
Eber
„B”
A.G. Vulcan Stettin (Szczecin)
257
1902
06.06.1903
15.09.1903*
* E. Gröner podaje datę ukończenia budowy za datę wejścia do służby.
kanonierek została rozpoczęta pod na-
zwami Ersatz Iltis (to znaczy „zastępu-
jący” Iltisa), Ersatz Hyäne , Ersatz Wolf
Ersatz Habicht . Dwie ostatnie jednost-
ki serii zamówiono w ramach nowe-
go programu budownictwa okrętowe-
go, w związku, z czym oznaczono je
jako kanonierki „A” i „B”. Przy wodo-
waniu okręty otrzymały tradycyjne dla
swojej klasy nazwy dzikich zwierząt: Il-
tis (Tchórz), Jaguar , Tiger (Tygrys), Luchs
(Ryś), Panther (Pantera) oraz trochę
nie przystającego do tego szeregu Ebe-
ra (Dzik). W składzie niemieckiej ma-
rynarki wojennej już wcześniej pełniły
służbę 3 kanonierki noszące takie na-
zwy – drewniana II klasy Tiger (1860 r.)
typu „Jäger” i stalowe I klasy – Iltis typu
„Wolf” (1878 r.) i  Eber (1887 r.).
Kontrakt na budowę kanonierki Er-
satz Iltis otrzymała stocznia Schichau
Danzig (Gdańsk) w marcu 1897 r.
Dla stoczni budującej dla floty przede
wszystkim torpedowce, było to drugie
obok małego krążownika Gefion , za-
mówienie na większą jednostkę. Stępkę
położono 27 listopada 1897 r., a po po-
nad 9 miesiącach, 4 sierpnia następnego
roku, odbyło się wodowanie kanonierki.
Uroczystą przemowę wygłosił dyrektor
stoczni marynarki wojennej w Gdań-
sku – KptzS (pol. kmdr) von Witersheim.
Po zakończeniu prac wykończeniowych
i przejściu prób stoczniowych okręt
przeszedł do Kilonii, gdzie w cesarskiej
stoczni dokonano montażu uzbrojenia.
W sumie budowa kosztowała skarb pań-
stwa sumę 1,497 mln marek.
W ślad za Iltisem , w końcu 1897 – po-
czątku 1898 Schichau rozpoczął pra-
ce przy budowie drugiej kanonierki.
W dniu 19 września 1898 odbyła się
uroczystość wodowania Jaguara . Ojcem
chrzestnym jednostki był nowy dyrektor
stoczni marynarki wojennej w Gdańsku
KptzS von Prittwitz und Gaffron. Koszt
budowy drugiej jednostki serii, jak na-
leżało tego oczekiwać okazał się nieco
mniejszy – 1,462 mln marek.
Kolejne 2 kanonierki budowano
w stoczni marynarki wojennej rów-
nież w Gdańsku, choć już wg zmienio-
nego projektu. Stępkę pod Ersatz Wolf ,
późniejszego Tigera położono w listo-
padzie 1898, a 15 sierpnia 1899 okręt
został wodowany. Ojcem chrzestnym,
podobnie jak to miało miejsce w przy-
ne by okręt mógł dotrzeć rzeką Peiho do
miasta Tiensin 1 . Zewnętrznie kanonierki
przypominały zminiaturyzowaną wersję
małego krążownika. Posiadały kadłub
z dziobnicą w kształcie taranu, wysokim
pokładem dziobowym, charakterystycz-
ną sylwetkę z 2 wysokimi i wąskimi ko-
minami, pochylonymi w kierunku rufy,
a na 2 masztach mogły podnosić rów-
nież ożaglowanie. Typową dla czasu po-
wstania okrętów była siłownia, składają-
ca się z 2 poziomych maszyn parowych
potrójnego rozprężania oraz 4 wodno-
rurkowych kotłów systemu Thornycroft.
W charakterze uzbrojenia artyleryjskie-
go przewidywano 4 szybkostrzelne dzia-
ła kal. 88 mm, zamontowane pojedyn-
czo na dziobie i rufie okrętu, równolegle
do jego osi symetrii.
W czasie, gdy prowadzona była budo-
wa 2 pierwszych kanonierek serii, Wy-
dział Konstrukcyjny dokonał pewnych
zmian w projekcie (projekt 1898 r.).
Dziobnica stała się praktycznie piono-
wa, z niewielkim jedynie nachyleniem,
dzięki czemu zlikwidowano przedział
taranu. Przestarzałe poziome maszyny
parowe zastąpiono bardziej nowocze-
snymi pionowymi. Zamiast dział kal. 88
mm zamontowano, dopiero co przyjęte
na uzbrojenie, szybkostrzelne działa kal.
105 mm o długości lufy 40 kalibrów. Za-
pas węgla zwiększono o 13 t. Wszystko
to razem doprowadziło do wzrostu wy-
porności o w przybliżeniu 50 t.
Ostatnie 2 jednostki przeznaczono
do pełnienia służby na etapach ame-
rykańskich i afrykańskich. W związku
z tym dla poprawy dzielności morskiej
okrętów zwiększono nieco ich wymia-
ry. Większy stał się zapas przewożone-
go paliwa, dzięki czemu zasięg zwięk-
szył się o około 400 Mm w porównaniu
z pierwotnym projektem. Wszystkie te
ulepszenia doprowadziły do wzrostu
wyporności o kolejne 100 t.
Zgodnie z obowiązującym porząd-
kiem, budowa nowych jednostek finan-
sowana była przez Reichstag jako zastą-
pienie zatopionych lub wycofanych ze
składu floty okrętów, w związku z czym
budowa pierwszych 4 „kolonialnych”
1. Peiho – rzeka w Chinach, na której w odległo-
ści 45 km od ujścia znajduje się miasto Tiensin, któ-
re od połowy XIX wieku było jednym z głównych
„otwartych portów” Chin i „wrotami” Pekinu. Głę-
bokość ujścia rzeki w koncu XIX wieku wahała się
między 2,6 a 3,6 m, a przy silnym wietrze od mo-
rza dochodziła do 4 m. U ujścia rzeki znajdowała
się osada Taku.
Kanonierka Tiger krótko przed wodowaniem w stoczni Schichau Danzig, sierpień 1899 roku.
Z tej racji okręt udekorowany girlandami.
Fot. zbiory Herbert Sachse
Nr 100 (2/2010) • OKRĘTY WOJENNE
5
865087094.169.png 865087094.170.png 865087094.172.png 865087094.173.png 865087094.174.png 865087094.175.png 865087094.176.png 865087094.177.png 865087094.178.png 865087094.179.png 865087094.180.png 865087094.181.png 865087094.002.png 865087094.003.png 865087094.004.png 865087094.005.png 865087094.006.png 865087094.007.png 865087094.008.png 865087094.009.png 865087094.010.png 865087094.011.png 865087094.013.png 865087094.014.png 865087094.015.png 865087094.016.png 865087094.017.png 865087094.018.png 865087094.019.png 865087094.020.png 865087094.021.png 865087094.022.png 865087094.024.png 865087094.025.png 865087094.026.png 865087094.027.png 865087094.028.png 865087094.029.png 865087094.030.png 865087094.031.png 865087094.032.png 865087094.033.png 865087094.035.png 865087094.036.png 865087094.037.png 865087094.038.png 865087094.039.png 865087094.040.png 865087094.041.png 865087094.042.png 865087094.043.png 865087094.044.png 865087094.046.png 865087094.047.png 865087094.048.png 865087094.049.png 865087094.050.png 865087094.051.png 865087094.052.png 865087094.053.png 865087094.054.png 865087094.055.png 865087094.057.png 865087094.058.png 865087094.059.png 865087094.060.png 865087094.061.png 865087094.062.png 865087094.063.png 865087094.064.png 865087094.065.png 865087094.066.png 865087094.068.png 865087094.069.png 865087094.070.png 865087094.071.png 865087094.072.png 865087094.073.png 865087094.074.png 865087094.075.png 865087094.076.png 865087094.077.png 865087094.079.png 865087094.080.png 865087094.081.png 865087094.082.png 865087094.083.png 865087094.084.png 865087094.085.png 865087094.086.png 865087094.087.png 865087094.088.png 865087094.090.png 865087094.091.png 865087094.092.png 865087094.093.png 865087094.094.png 865087094.095.png 865087094.096.png 865087094.097.png 865087094.098.png 865087094.099.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin