Plan Darka.doc

(38 KB) Pobierz
Plan Darka

Plan ćwiczeń

 

1.)           ĆWICZENIA ODDECHOWE

 

·       dmuchanie na piórko

·       gwizdanie

·       wydłużanie wydechu

·       dmuchanie na piórko z jednoczesną artykulacją „u”

 

2.)           ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

 

- ćwiczenie języka

 

·       oblizywanie warg , podnoszenie języka do nosa i brody (czekolada)

·       masowanie wędzidełka językowego z jednoczesnym podbiciem języka w górę

·       przyklejanie chrupek (kawałek) do wałka dziąsłowego i próba „ściągnięcia” go językiem

 

- ćwiczenie warg

 

·       cmokanie , parskanie, dźwiękonaśladowanie

brr , brr-brum …

 

3.)           MOWA

 

·       czytanie ciągu sylabowego – melodyjnie i z nie zaciśniętą krtanią

np. .

ma  -  mi  -  mo  -  mu  -  me  -  mi

mami  -  memo  -  mama

 

oraz słowa podstawowe np. „mama” , „mam”

·       organizacja tak pytań czy sytuacji aby Darek wymawiał te słowa np. Kto to jest? , Kto gotuje obiad w domu ? ,

Kogo kocha Darek ? à odp.  Mama

Czy masz kredkę ? , Masz łyżeczkę ? ,

Masz kamerę ?  à odp.  Mam

 

·       podbijamy palcem język Darka (od dołu żuchwy) i pytamy ?

Kto jest mistrzem ? , Kto jest najlepszy na świecie ?

Kto się uśmiecha ?  à  odp. Ja

 

·       gdy  Darek ma coś do zrobienia i to skończy wtedy podchodzi i mówi :  à odp. Już (ż – nie wymagamy )

pamiętamy o nie – siłowej mowie

 

·       Darek zna głoski (j.e.m.y) więc możemy śmiało wymagać wypowiadał wyraz poprawnie np.

Co robisz przy obiedzie ?  à odp .  Jem

Co robimy z kanapką ?   à odp .   Jemy

Komu oddam karteczki ?  à odp.  Mi

 

Ćwiczenia w domu polegające na wprowadzaniu danych słów do słownika , by bez nich uważać że się czegoś nie rozumie …

 

·       pokazujemy jajko lub obrazek i pytamy :

Co to jest ? , Co znosi kura ? , Co można ugotować na twardo / miękko ?  à  odp.   Jajo

 

·       zdejmujemy buta lub kapcia z nogi Darka i pytamy :

Czyj to jest but ?  à  odp. Mój

Pytamy o jakikolwiek inny przedmiot należący do Darka .

 

·       gdy Darek trzyma coś w ręce pytamy się go :

Kto ma np. karteczki ?  à odp .  Ja mam

 

·       gdy umawiamy się z Darkiem na coś – np. :

Gdy zadzwoni timer to kończymy oglądać katalog ok ?  à

Darek odpowiada   ok („okej”)

 

Ćwiczenia

 

Przed lustrem otwieramy szeroko buzie (najlepiej gdy są widoczne zęby ) i mówimy Darkowi à język do góry . Język (jego czubek ) powinien dotknąć wałka dziąsłowego (jest to zgrubienie na podniebieniu tuż za górnymi zębami ) i się wyprostować . Ćwiczenie to wykonujemy przed lustrem razem z Darkiem . To bardzo ważne ćwiczenie .

Można spróbować wykorzystywać słowo „mama” w codziennych interakcjach – np. reagować na Darka (gdy o coś prosi ) tylko wtedy gdy powie „mama” .

Poznane słowa / zwroty , które Darek wypowiada powinny funkcjonować w codziennym słowniku tak jakby miało od nich wszystko zależeć . Trzeba zrobić wszystko aby pojawiły się w mowie spontanicznej .

 

Materiał do powtarzania w domu :

 

jejo     jaje     joje     jeje

ej       aj        oj        uj

aja      eje      ojo       ejo

oje       eja      aje       oja

 

(z mocnym akcentem na „j”)

 

Gdyby pojawiła się u Darka ochota na próbę nazwania (samodzielnie) jakiegoś np. przedmiotu to pomagamy mu w wymowie , wzmacniamy go  i bardzo się cieszymy .

Zgłoś jeśli naruszono regulamin