Plan ćwiczeń
1.) ĆWICZENIA ODDECHOWE
· dmuchanie na piórko
· gwizdanie
· wydłużanie wydechu
· dmuchanie na piórko z jednoczesną artykulacją „u”
2.) ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE
- ćwiczenie języka
· oblizywanie warg , podnoszenie języka do nosa i brody (czekolada)
· masowanie wędzidełka językowego z jednoczesnym podbiciem języka w górę
· przyklejanie chrupek (kawałek) do wałka dziąsłowego i próba „ściągnięcia” go językiem
- ćwiczenie warg
· cmokanie , parskanie, dźwiękonaśladowanie
brr , brr-brum …
3.) MOWA
· czytanie ciągu sylabowego – melodyjnie i z nie zaciśniętą krtanią
np. .
ma - mi - mo - mu - me - mi
mami - memo - mama
oraz słowa podstawowe np. „mama” , „mam”
· organizacja tak pytań czy sytuacji aby Darek wymawiał te słowa np. Kto to jest? , Kto gotuje obiad w domu ? ,
Kogo kocha Darek ? à odp. Mama
Czy masz kredkę ? , Masz łyżeczkę ? ,
Masz kamerę ? à odp. Mam
· podbijamy palcem język Darka (od dołu żuchwy) i pytamy ?
Kto jest mistrzem ? , Kto jest najlepszy na świecie ?
Kto się uśmiecha ? à odp. Ja
· gdy Darek ma coś do zrobienia i to skończy wtedy podchodzi i mówi : à odp. Już (ż – nie wymagamy )
pamiętamy o nie – siłowej mowie
· Darek zna głoski (j.e.m.y) więc możemy śmiało wymagać wypowiadał wyraz poprawnie np.
Co robisz przy obiedzie ? à odp . Jem
Co robimy z kanapką ? à odp . Jemy
Komu oddam karteczki ? à odp. Mi
Ćwiczenia w domu polegające na wprowadzaniu danych słów do słownika , by bez nich uważać że się czegoś nie rozumie …
· pokazujemy jajko lub obrazek i pytamy :
Co to jest ? , Co znosi kura ? , Co można ugotować na twardo / miękko ? à odp. Jajo
· zdejmujemy buta lub kapcia z nogi Darka i pytamy :
Czyj to jest but ? à odp. Mój
Pytamy o jakikolwiek inny przedmiot należący do Darka .
· gdy Darek trzyma coś w ręce pytamy się go :
Kto ma np. karteczki ? à odp . Ja mam
· gdy umawiamy się z Darkiem na coś – np. :
Gdy zadzwoni timer to kończymy oglądać katalog ok ? à
Darek odpowiada ok („okej”)
Ćwiczenia
Przed lustrem otwieramy szeroko buzie (najlepiej gdy są widoczne zęby ) i mówimy Darkowi à język do góry . Język (jego czubek ) powinien dotknąć wałka dziąsłowego (jest to zgrubienie na podniebieniu tuż za górnymi zębami ) i się wyprostować . Ćwiczenie to wykonujemy przed lustrem razem z Darkiem . To bardzo ważne ćwiczenie .
Można spróbować wykorzystywać słowo „mama” w codziennych interakcjach – np. reagować na Darka (gdy o coś prosi ) tylko wtedy gdy powie „mama” .
Poznane słowa / zwroty , które Darek wypowiada powinny funkcjonować w codziennym słowniku tak jakby miało od nich wszystko zależeć . Trzeba zrobić wszystko aby pojawiły się w mowie spontanicznej .
Materiał do powtarzania w domu :
jejo jaje joje jeje
ej aj oj uj
aja eje ojo ejo
oje eja aje oja
(z mocnym akcentem na „j”)
Gdyby pojawiła się u Darka ochota na próbę nazwania (samodzielnie) jakiegoś np. przedmiotu to pomagamy mu w wymowie , wzmacniamy go i bardzo się cieszymy .
arwense