Witold Kwaśnicki - Historia myśli liberalnej - wolność własność odpowiedzialność (2000).pdf

(1614 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Historia myśli liberalnej
Wolność Własność Odpowiedzialność
Witold Kwaśnicki
Jakubowi i Mateuszowi
by zawsze cenili wolność swoją
i szanowali wolność innych
842392879.002.png 842392879.003.png
 
Spis treści
Wstęp ................................................................................................................................4
Liberalizm .........................................................................................................................7
Idee liberalne w starożytnej Grecji .............................................................................11
Idee chińskiego taoizmu .............................................................................................13
Idee liberalne w średniowieczu...................................................................................15
Parlamentaryzm, common law i idee liberalne na wyspach brytyjskich ....................19
Liberalizm – krótka historia rozwoju teorii ................................................................26
Liberalizm klasyczny (wigowski) w okresie rozwoju liberalizmu socjalnego...........55
Leseferyzm i anarchizm..................................................................................................68
Anarchizm – przedstawiciele, myśliciele. ..................................................................73
Anarchizm jako ideał. .................................................................................................85
Spontaniczność rozwoju .................................................................................................87
Przykłady ingerencji ...................................................................................................99
Agresja ......................................................................................................................105
Altruizm ....................................................................................................................109
Wolność i równość........................................................................................................114
Własność .......................................................................................................................131
Prawo do godnego życia ...........................................................................................137
Literatura.......................................................................................................................155
Wstęp
Wolność, własność i odpowiedzialność – te trzy słowa w podtytule książki zdają się
stanowić o istocie liberalizmu. Trudno wyobrazić sobie istnienie systemu liberalnego bez
nieistnienia choćby jednego z tych trzech elementów. Pisząc „własność‟ mamy na myśli
własność prywatną. Nie popełniając większego błędu możemy przyjąć, że dobrą miarą
zakresu naszej wolności jest wielkość posiadanej przez nas własności. W kontekście
społecznym zakres wolności może być dobrze mierzony udziałem własności prywatnej w
ogólnej własności całego społeczeństwa. Warunkiem wolności jest odpowiedzialność,
liberałowie nigdy nie utożsamiali wolności ze swawolą, pełną swobodą czynienia co każda
jednostka pragnie, bez uwzględniania potrzeb i oczekiwań innych ludzi. Jeżeli mówimy o
odpowiedzialności to warto podkreślić, że wolność ściśle łączy się z moralnością.
Liberalizm wydaje się być tak trudnym do zaakceptowanie i wytrwania w nim gdyż
wymaga od jednostki odpowiedzialności, chęci podjęcia ryzyka, zaakceptowania porażki
jako elementu życia. Rozwój tak indywidualny jak i rozwój na poziomie społecznym
nigdy nie jest „usłany różami‟. Droga rozwoju liberalnego jest raczej drogą wyboistą,
pełną meandrów, zakrętów. Podobna raczej do ścieżki w górach niż do szerokiej drogi, czy
autostrady, na równinie. Często osiągnięcie celu, wejście na górę wymaga zejścia w dół i
ponownej wspinaczki. W wędrówce tej stajemy często przed alternatywą – iść dłużej,
powoli ale bezpieczniej, czy szybciej ale z podjęciem dużego ryzyka. Większość
liberałów, zwłaszcza znajdujących swe korzenie w myśli XVIII wiecznych Wigów,
wybiera pierwszą możliwość. Słuszność takiego postępowania potwierdza doświadczenie
historyczne (jak również doświadczenie wielu ludzi w wymiarze indywidualnym).
Społeczeństwa wybierające drogę raczej ewolucyjna niż rewolucyjna w krótkiej
perspektywie wydawały się ponosić porażkę, jednakże w dłuższym okresie czasu to one
okazywały się „zwycięzcami‟ osiągającymi cel podstawowy jakim jest dobrobyt
społeczeństwa – „bogactwo narodów‟. Chyba nie przez przypadek idee rozwoju
ewolucyjnego (zarówno w wymiarze biologicznym jak i społecznym) tak ściśle powiązane
są z myślą liberalna i nie przez przypadek współczesna idea ewolucji biologicznej zrodziła
się w Wielkiej Brytanii w XIX wieku, mającej wówczas najdłuższe tradycje liberalne.
Najbardziej interesującym pytaniem społecznym, stale obecnym w historii gatunku
ludzkiego, jest czy człowiek będzie rządzonym czy będzie wolnym, czy będzie
odpowiedzialny za swoje działanie jako jednostka czy też pozbawiony tej
odpowiedzialności pozostając jedynie członkiem społeczności, czy będzie wolno mu żyć
w pokoju jako jego własny nieprzymuszony wybór. W książce problem odpowiedzi na to
podstawowe pytanie staje się centralnym.
Książka ta nie powstałaby gdyby nie głębokie przekonanie autora o nadchodzącym
cyklu liberalnego rozwoju społeczeństw uprzemysłowionych. Analiza cykliczności
rozwoju społeczno-gospodarczego ma swoją bogatą tradycję. Istnienie cykli rozwojowych
Historia myśli liberalnej 5
o rożnych długościach jest dobrze udokumentowane. Analiza danych historycznych
sugeruje, że cykle rozwojowe mogą być krótkimi cyklami Kitchina (ok. 3 lata),
średniookresowymi cyklami Juglara (ok. 9 lat) i Kuznietza (ok. 25 lat), oraz znanymi
długimi cyklami Kondratiewa (ok. 50-60 lat). Niektórzy autorzy (jak np. Alvin Tofler)
sugerują istnienie bardzo długich fal rozwojowych (patrz np. jego Trzecia fala ). W latach
osiemdziesiątych postawiliśmy tezę, że rozwój społeczno-gospodarczy może być
postrzegany jako cykliczny o rożnych długościach cykli na rożnych poziomach życia
społeczno-gospodarczy (np. Kwaśnicka, Kwaśnicki, 1986, 1989). Teza to została potem
rozwinięta w (Kwaśnicki 1994/1996, 1998a, 1998b). Wydaje się, że na podstawie analizy
rozwoju społeczno-gospodarczego z perspektywy paradygmatu ewolucyjnego możliwe
jest wykazanie istnienia także dłuższych cykli rozwoju społeczno-gospodarczego rzędu
100-150 lat.
Proponując ewolucyjne spojrzenia na rozwój wiedzy, wyrażamy opinię, że organizacja
wiedzy człowieka jest uporządkowana podobnie jak informacja genetyczna w genomie
osobnika biologicznego. Analogiem genów biologicznych w rozwoju kulturowym są
wzorce – postrzegania, postępowania, rozumienia, itp. określające sposób zachowania się
człowieka w pewnych określonych sytuacjach życiowych. Zaproponowano wyróżnienie
sześću hierarchicznie uporządkowanych poziomów (albo, używając języka biologów,
taksonów) wiedzy człowieka, mianowicie: 1) wzorce warunkowane genetycznie, 2)
wizerunek świata, 3) wizerunek społeczeństwa, 4) wizerunek sposobów gospodarowania,
5) epistechne, i 6) paradygmat. Najwyższym poziomem odnoszącym się do rozwoju
kulturowego czlowieka jest wizerunek świata (który utożsamiany może być ze
światopoglądem). W Tabeli poniżej podano szacunkowe wartości czasu trwania fazy
substytucji (tzn. okresu najszybszego rozprzestrzeniania się nowej postaci taksonu) i fazy
względnej równowagi dla poszczególnych taksonów.
Fale rozwoju; cywilizacja zachodnioeuropejska
Takson
Faza substytucji
Faza względnej
równowagi
Wizerunek świata/kultura
100-300
400-1000
Wizerunek
społeczeństwa/
ustrój
50-100
200-300
polityczny
Wizerunek sposobów gospodarowania/
system ekonomiczny
30-60
100-150
Epistechne/ system epistemologiczny
10-30
40-120
Paradygmat (naukowy i technologiczny)
5-10
30-60
Wiele zebranych danych zdaje się sugerować nadejście kolejnej fali rozwoju
gospodarczego związanego z koncepcjami liberalnymi. Podobnie jak to było w
przeszłości, nie należy się spodziewać, że będzie to proces szybki, dominacji tego wzorca
należy spodziewać się za około trzydzieści-czterdzieści lat. Wiele wskazuje na to, że faza
substytucji już się zaczęła. Wyidealizowane spojrzenie na ewolucję stosunków
społecznych i połączoną z tym ewolucję wiedzy ekonomicznej przedstawiono na rysunku
poniżej. Ten jakościowy wykres obrazuje zmiany stosunku społeczeństw do dwóch
podstawowych i przeciwstawnych poglądów na organizację gospodarki, mianowicie
etatyzmu i liberalizmu.
Liberalizm jest elementem zarówno wizerunku świata jak i wizerunku społeczeństwa,
ale najbardziej widoczny jest w wizerunku sposobów gospodarowania. Jako hipotezę
stawiamy przypuszczenie, że wizerunek sposobów gospodarowania zmienia się cyklicznie
co ok. 100-150 lat – w końcu osiemnastego wieku dokonała się zmiana w kierunku
842392879.004.png 842392879.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin