Ostatnia reforma szkolnictwa na tle szkolnictwa po roku 1989.
(Nauczanie wczesnoszkolne jako przykład na zmiany w polskim systemie szkolnym)
napisana pod kierunkiem
,
-
1.1. Przełom roku 1989 12
1.2. Szkolnictwo po roku ’89 12
1.2.1. Szkolnictwo prywatne 14
1.2.2. Podejście do nauczania wczesnoszkolnego 20
1.3. Szkolnictwo w Polsce po 1998 roku 21
1.4. Cele wprowadzenia reformy systemu szkolnego 25
1.5. Opinia społeczeństwa o wprowadzanej reformie 28
1.6. Szkolnictwo w Polsce po reformie w 1999 r oku 32
1.6.1. Najważniejsze obszary szkolnictwa objęte reformą 32
1.6.2. Struktura szkoły po roku 1999 36
1.7. Reforma nauczania wczesnoszkolnego 50
1.7.1. Cele edukacji wczesnoszkolnej 50
1.7.2. Nauczanie zintegrowane 52
1.7.3. Nowy system oceniania 52
1.7.4. Programy nauczania 57
1.8. Lokalne trudności związane z reformą szkolnictwa 57
Rozdział II Metodologiczne podstawy badań własnych
2.1. Cel i przedmiot badań 63
2.2. Problem badawczy i hipotezy robocze 63
2.3. Metody, techniki i narzędzia badawczy 65
2.4. Plan i etapy badań 66
2.4.1.Badania pilotażowe 66
2.4.2. Badania właściwe 66
2.5. Narzędzie badawcze pt. Opinia nauczycieli nauczania początkowego na temat reformy edukacji w 1999 roku 66
2.5.1.Konstrukcja narzędzia 67
2.5.2.Procedura badania 67
2.5.3.Ocena i zasady interpretacji wyników 67
2.6. Organizacja i przebieg badań 67
2.7. Dobór osób do badań 67
3.1. Opis uzyskanych wyników 68
3.1.1. Płeć badanych osób 68
3.1.2. Wiek badanych osób 69
3.1.3. Staż pracy badanych osób 70
3.2. Weryfikacja hipotez 70
3.2.1. Hipoteza 1: Była potrzeba wprowadzonej w 1999 roku reformy nauczania początkowego 71
3.2.2. Hipoteza 2: Nauczycieli byli niepoinformowani o celu wprowadzanej reformy 72
3.2.3. Hipoteza 3: Zmiany proponowane przez rząd były konsultowane z nauczycielami 73
3.2.4. Hipoteza 4: Nowy system nauczania początkowego jest zdecydowanie dobry 74
3.2.5. Hipoteza 5: Pojawiły się lokalne problemy związane z reformą 75
3.2. 6. Hipoteza 6: System oceniania jest obecnie lepszy niż przed reformą 76
3.2.7. Hipoteza 7: Nowy system oceniania jest bardziej sprawiedliwy 77
3.2.8. Hipoteza 8: W opinii nauczycieli dzieci wolą ocenianie przez symbole 78
3.2.9. Hipoteza 9: Nauczanie zintegrowane daje większe możliwości nauki i rozwoju 79
3.3. Hipotezy – analiza zbiorcza 80
Zakończenie 82
Literatura 83
Załącznik nr 1 Narzędzie badawcze pt. Opinia nauczycieli nauczania początkowegona temat reformy edukacji w 1999 roku 87
Rys. 1. 1. Poziom respektowania prawa dziecka do godności i autonomii
przez nauczycieli w szkołach niepublicznych 19
Rys. 1. 2. Szanse powodzenia reform 23
Rys. 1. 3. Obawy i nadzieje związane z reformą szkolnictwa 24
Rys. 1. 4. Cele reformy 26
Rys. 1. 5. Znajomość zasad wprowadzanej reformy edukacji 29
Rys. 1. 6. Potrzeba przeprowadzenia reform edukacji w 1996 roku 32
Rys. 1. 7. Potrzeba przeprowadzenia reform edukacji w 1999 roku 32
Rys. 1. 8. Cztery kręgi związane z wychowaniem dziecka 35
Rys. 1. 10. Czy w Pana/i miejscu zamieszkania gminie, reforma szkolnictwa
przyniosła już coś dobrego uczniom, nauczycielom lub szkołom? 58
Rys. 1. 11. Czy w Pana/i miejscu zamieszkania gminie pojawiły się jakieś
problemy, trudności związane z reformą? 57
Rys. 1. 12. Funkcjonowanie szkolnictwa w porównaniu z okresem przez
wprowadzeniem reformy 62
Rys. 3.1. Płeć badanych osób 69
Rys. 3.2. Wiek badanych osób 70
Rys. 3.3. Staż pracy badanych osób 71
Rys. 3.4. Hipoteza 1: potrzeba wprowadzonej reformy 71
Rys. 3.5. Hipoteza 2: Poinformowanie o celu reformy 73
Rys. 3.5. Hipoteza 3: konsultacja zmian 74
Rys. 3.7. Hipoteza 4: Nowy system nauczania początkowego jest zdecydowanie dobry 75
Rys. 3.8. Hipoteza 5: Lokalne problemy związane z reformą 76
Rys. 3.9. Hipoteza 6: System nauczania początkowego jest obecnie lepszy niż przed
reformą 77
Rys. 3.10. Hipoteza 7: Nowy system oceniania jest bardziej sprawiedliwy 78
Rys. 3.11. Hipoteza 8: W opinii nauczycieli dzieci wolą ocenianie przez symbole 79
Rys. 3.12. Hipoteza 9: Nauczanie zintegrowane daje większe możliwości nauki
i rozwoju 80
Spis Tabel
Tab. 1. 1. Opinie na temat wprowadzonych reform 22
Tab. 1. 2. Nastroje związane z reformą szkolnictwa 24
Tab. 1. 3. Ocena szkolnictwa 31
Tab. 1. 4. Problemy, trudności związane z reformą szkolnictwa 58
Tab. 1. 5. Odpowiedzi ankietowanych, którzy dostrzegają problemy
związane z reformą szkolnictwa 59
Tab. 1. 6. Odpowiedzi ankietowanych, którzy dostrzegają korzyści związane z
reformą szkolnictwa 60
Tab. 1.7. Opinie na temat funkcjonowania szkolnictwa 61
Tab.3.1. Rozkład płci w badanych grupach 69
Tab. 3.2. Rozkład wieku w badanych grupach 70
Tab. 3.3. Staż pracy w badanych grupach 71
Tab. 3.4. Hipoteza 1: potrzeba wprowadzonej reformy 72
Tab. 3.5. Hipoteza 2: poinformowanie o celu reformy 73
Tab. 3.6. Hipoteza 3: konsultacja zmian 74
Tab. 3.7. Hipoteza 4: Nowy system nauczania początkowego jest zdecydowanie dobry...
skyline1985