praca Nauczanie wczesnoszkolne.doc

(10052 KB) Pobierz

 

 

 

 

WYŻSZA SZKOŁA HUMANISTYCZNO –EKONOMICZNA

 

Wydział Pedagogiki

 

 

nr albumu

 

 

Ostatnia reforma szkolnictwa na tle szkolnictwa po roku 1989.

(Nauczanie wczesnoszkolne jako przykład na zmiany w polskim systemie szkolnym)

 

Praca

napisana pod kierunkiem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

,

 

,

,

,

-

,

 

 

 

 

Spis treści

Wstęp              10

 

Rozdział 1. Szkolnictwo w Polsce

1.1. Przełom roku 1989              12

1.2. Szkolnictwo po roku ’89              12

              1.2.1. Szkolnictwo prywatne              14

              1.2.2. Podejście do nauczania wczesnoszkolnego               20

1.3. Szkolnictwo w Polsce po 1998 roku              21

1.3.1. Sytuacja społeczno - polityczna w kraju w chwili wprowadzania reformy              22

1.4. Cele wprowadzenia reformy systemu szkolnego              25

1.5. Opinia społeczeństwa o wprowadzanej reformie              28

1.6. Szkolnictwo w Polsce po reformie w 1999 r  oku              32

1.6.1. Najważniejsze obszary szkolnictwa objęte reformą              32

1.6.2. Struktura szkoły po roku 1999              36

1.6.3. Kształcenie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych              40

1.6.4. Kształcenie ustawiczne              44

1.7. Reforma nauczania wczesnoszkolnego              50

1.7.1. Cele edukacji wczesnoszkolnej              50

1.7.2. Nauczanie zintegrowane              52

1.7.3. Nowy system oceniania              52

1.7.4. Programy nauczania              57

1.8. Lokalne trudności związane z reformą szkolnictwa              57

 

Rozdział II Metodologiczne podstawy badań własnych

2.1. Cel i przedmiot badań              63

2.2. Problem badawczy i hipotezy robocze              63

2.3. Metody, techniki i narzędzia badawczy              65

2.4. Plan i etapy badań              66

2.4.1.Badania pilotażowe              66

2.4.2. Badania właściwe              66

2.5. Narzędzie badawcze pt. Opinia nauczycieli nauczania początkowego na temat reformy edukacji w 1999 roku              66

2.5.1.Konstrukcja narzędzia              67

2.5.2.Procedura badania              67

2.5.3.Ocena i zasady interpretacji wyników              67

2.6. Organizacja i przebieg badań              67

2.7. Dobór osób do badań              67

 

Rozdział III Analiza wyników badań własnych

3.1. Opis uzyskanych wyników              68

3.1.1. Płeć badanych osób              68

3.1.2. Wiek badanych osób              69

3.1.3.  Staż pracy badanych osób              70

3.2. Weryfikacja hipotez              70

3.2.1. Hipoteza 1: Była potrzeba wprowadzonej w 1999 roku reformy nauczania początkowego              71

3.2.2.      Hipoteza 2: Nauczycieli byli niepoinformowani o celu wprowadzanej reformy              72

3.2.3.      Hipoteza 3: Zmiany proponowane przez rząd były konsultowane z nauczycielami              73

3.2.4. Hipoteza 4: Nowy system nauczania początkowego jest zdecydowanie dobry              74

3.2.5.      Hipoteza 5: Pojawiły się lokalne problemy związane z reformą              75

3.2.                                                                                                                                                                                                                                                                                                           6. Hipoteza 6: System oceniania jest obecnie lepszy niż przed reformą              76

3.2.7. Hipoteza 7: Nowy system oceniania jest bardziej sprawiedliwy              77

3.2.8. Hipoteza 8: W opinii nauczycieli dzieci wolą ocenianie przez symbole              78

3.2.9. Hipoteza 9: Nauczanie zintegrowane daje większe możliwości nauki i rozwoju              79

3.3. Hipotezy – analiza zbiorcza              80

Zakończenie              82

Literatura              83

Załącznik nr 1 Narzędzie badawcze pt. Opinia nauczycieli nauczania początkowegona temat reformy edukacji w 1999 roku              87

 

 

Spis Rysunków

 

Rys. 1. 1. Poziom respektowania prawa dziecka do godności i autonomii

przez nauczycieli w szkołach niepublicznych              19

Rys. 1. 2. Szanse powodzenia reform               23

Rys. 1. 3. Obawy i nadzieje związane z reformą szkolnictwa              24

Rys. 1. 4. Cele reformy               26

Rys. 1. 5.  Znajomość zasad wprowadzanej reformy edukacji              29

Rys. 1. 6. Potrzeba przeprowadzenia reform edukacji w 1996 roku               32

Rys. 1. 7. Potrzeba przeprowadzenia reform edukacji w 1999 roku              32

Rys. 1. 8. Cztery kręgi związane z wychowaniem dziecka              35

Rys. 1.9. Struktura szkolnictwa w Polsce po reformie 1999 roku              37

Rys. 1. 10. Czy w Pana/i miejscu zamieszkania gminie, reforma szkolnictwa

przyniosła już coś dobrego uczniom, nauczycielom lub szkołom?              58

Rys. 1. 11. Czy w Pana/i miejscu zamieszkania  gminie pojawiły się jakieś

problemy, trudności związane z reformą?               57

Rys. 1. 12. Funkcjonowanie szkolnictwa w porównaniu z okresem przez

wprowadzeniem reformy              62

Rys. 3.1. Płeć badanych osób              69

Rys. 3.2. Wiek badanych osób              70

Rys. 3.3. Staż pracy badanych osób              71

Rys. 3.4. Hipoteza 1: potrzeba wprowadzonej reformy               71

Rys. 3.5. Hipoteza 2: Poinformowanie o celu reformy              73

Rys. 3.5. Hipoteza 3: konsultacja zmian              74

Rys. 3.7. Hipoteza 4: Nowy system nauczania początkowego jest zdecydowanie dobry              75

Rys. 3.8. Hipoteza 5: Lokalne problemy związane z reformą              76

Rys. 3.9. Hipoteza 6: System nauczania początkowego jest obecnie lepszy niż przed

reformą              77

Rys. 3.10. Hipoteza 7: Nowy system oceniania jest bardziej sprawiedliwy              78

Rys. 3.11. Hipoteza 8: W opinii nauczycieli dzieci wolą ocenianie przez symbole              79

Rys. 3.12. Hipoteza 9: Nauczanie zintegrowane daje większe możliwości nauki

i rozwoju              80

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis Tabel

 

Tab. 1. 1. Opinie na temat wprowadzonych reform              22

Tab. 1. 2. Nastroje związane z reformą szkolnictwa              24

Tab. 1. 3. Ocena szkolnictwa               31

Tab. 1. 4. Problemy, trudności związane z reformą szkolnictwa              58

Tab. 1. 5. Odpowiedzi ankietowanych, którzy dostrzegają problemy

związane z reformą szkolnictwa               59

Tab. 1. 6. Odpowiedzi ankietowanych, którzy dostrzegają korzyści związane z

reformą szkolnictwa              60

Tab. 1.7. Opinie na temat funkcjonowania szkolnictwa              61

Tab.3.1. Rozkład płci w badanych grupach              69

Tab. 3.2. Rozkład wieku w badanych grupach               70

Tab. 3.3. Staż pracy w badanych grupach               71

Tab. 3.4. Hipoteza 1: potrzeba wprowadzonej reformy              72

Tab. 3.5. Hipoteza 2: poinformowanie o celu reformy              73

Tab. 3.6. Hipoteza 3: konsultacja zmian              74

Tab. 3.7. Hipoteza 4: Nowy system nauczania początkowego jest zdecydowanie dobry...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin