Objawy autyzmu według kryteriów diagnostycznych DSM-IVDla prawidłowego ustalenia diagnozy autyzmu niezbędne jest uwzględnienie następujących kryteriów:
A. Łącznie sześć (lub więcej) punktów z grup objawów 1, 2, 3, w tym przynajmniej dwa z grupy 1 i po jednym z grup 2 i 3:
1. jakościowe zaburzenia interakcji społecznych , manifestowane przez przynajmniej dwa z następujących:
a. znaczne zaburzenia w używaniu różnorodnych zachowań niewerbalnych, takich jak kontakt wzrokowy, mimika twarzy, postawa ciała i gestykulacja służąca regulowaniu interakcji społecznych
b. brak rozwoju relacji z rówieśnikami, odpowiednich do wieku rozwojowego
c. brak spontanicznego dzielenia się radościami, zainteresowaniami lub osiągnięciami z ludźmi (np. brak pokazywania, przynoszenia lub wskazywania przedmiotów zainteresowania)
d. brak świadomości fizycznej obecności lub uczuć innych ludzi;
2. jakościowe zaburzenia w komunikowaniu się, manifestowane przez przynajmniej jedno z następujących:
a. opóźnienie lub całkowity brak rozwoju mowy ( czemu nie towarzyszy próba kompensowania przez alternatywne sposoby komunikacji, takie jak gestykulacja lub mimika)
b. u jednostek z adekwatną mową znacznie zaburzona umiejętność do inicjowania lub podtrzymywania konwersacji z innymi
c. stereotypowe i powtarzające się użycie języka lub język idiosynkratyczny
d. brak zróżnicowanych, spontanicznych zabaw w udawanie lub zabaw grupowych odpowiednich do poziomu rozwojowego
3. ograniczone, powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności , manifestowane przez przynajmniej jedno z następujących:
a. pochłaniające przywiązanie do jednego lub więcej stereotypowych i ograniczonych wzorców zachowania, które są anormalne ze względu na swe nasilenie lub przedmiot
b. widoczne nieelastyczne przywiązanie do specyficznych, niefunkcjonalnych rutyn lub rytuałów
c. stereotypowe i powtarzające się manieryzmy ruchowe (np. trzepotanie rękami lub palcami lub złożone ruchy ciała)
d. uporczywe zaabsorbowanie fragmentami przedmiotów
B. Opóźnienia lub nienormalne funkcjonowanie w przynajmniej jednej z następujących sfer, zapoczątkowane przez trzecim rokiem życia:
1. interakcje społeczne
2. język używany do komunikacji społecznej
3. symboliczna lub wyobrażeniowa zabawa
C. Zaburzenie nie odpowiada lepiej Zespołowi Retta lub Dziecięcemu Zaburzeniu Dezintegracyjnemu
DSM-IV, czyli Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-IV, jest to diagnostyczno-statystyczny podręcznik zaburzeń psychicznych opracowany przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne, który zawiera klasyfikacje oraz szczegółowe kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych. Podręcznik ten jest co kilka lat rewidowany, ostatnia wersja pochodzi z 1994r.
sroka54