Egzamin.docx

(22 KB) Pobierz

Zagadnienia egzaminacyjne

 

       Literatura staropolska

 

1.      Periodyzacja literatury staropolskiej. Zasady i kryteria podziału na okresy. Ramy chronologiczne wobec rozwoju kultury. Ocena staropolskiej tradycji literackiej w następnych epokach. Współczesne odwołania do literatury dawnej.  Przegląd ważniejszych stanowisk badawczych.

2.      Odmienne warunki i cechy rozwojowe piśmiennictwa łacińskiego i polskiego średniowiecznej Polski. Zakres użycia łaciny i języka rodzimego. Literatura pisana wobec literatury ustnej.

3.      Kultura umysłowa i literacka średniowiecza. Filozofia scholastyczna, jej nurty i podstawowe fazy rozwoju. Wpływ doktryn religijno-społeczno-politycznych na kształtowanie się postaw i wzorców. Geneza średniowiecznych gatunków literackich. 

4.      Humanizm, renesans (odrodzenie), reformacja – zakresy znaczeniowe pojęć w skali europejskiej i w warunkach polskich. Rola czynników społeczno-politycznych w rozwoju kultury renesansowej. Znaczenie humanistycznych idei w kształtowaniu świadomości narodowej.

5.      Podstawowe założenia humanizmu renesansowego w literaturze polskiego odrodzenia. Problem przełomu renesansowego i opozycji wobec średniowiecznej tradycji. Idea humanizmu w twórczości literackiej. Dwujęzyczność literatury renesansu i proces rozwoju polskiego języka literackiego.

6.      Literatura polskiego odrodzenia wobec tradycji biblijnej oraz antycznej. Rozwój publicystyki społeczno-politycznej i jej związek z rzeczywistością. Humanistyczne wzorce osobowe wobec konstrukcji bohatera literackiego.

7.      Zarys typologii reprezentatywnych gatunków literackich na tle głównych kierunków rozwoju literatury renesansowej. Zróżnicowanie odmian poetyckich. Próby w zakresie humanistycznego dramatu. Tendencje rozwojowe prozy renesansowej.

8.      Barok jako prąd literacki, styl i postawa. Rehabilitacja pojęcia baroku. Nowożytność barokowej filozofii i estetyki. Problem wielości i złożoności barokowych tendencji artystycznych. Miejsce tradycji biblijnej i antycznej w literaturze baroku.

9.      Kontrreformacja i sarmatyzm wobec kultury i literatury polskiego baroku. Kontrreformacja a nowe prądy umysłowe i estetyczne. Ewolucja sarmatyzmu jako formy ideologii szlacheckiej. Sarmatyzm w tendencjach ideowych XVI I XVII w. oraz w literaturze i sztuce.

10.  Nowy obraz świata i człowieka w poezji metafizycznej. Nurt poezji światowych rozkoszy. Twórczość szlachecko-ziemiańska jako kontynuacja tradycji renesansowych. Konwencje poetyckie konceptyzmu wobec klasycyzmu barokowego. Opozycyjny nurt literatury plebejsko-mieszczańskiej. Kontynuacja poetyki barokowej w literaturze czasów saskich.

11.  Literatura barokowa i jej znaczenie w literaturze.  Proces rozwoju odmian i form gatunkowych wobec założeń ideowych i artystycznych. Kształtowanie nowatorskich technik poetyckich. Kierunki rozwoju prozy barokowej.            

 

 

Literatura oświeceniowa

                                                                                                               

1.       Oświecenie jako epoka historycznoliteracka. Periodyzacja. Przegląd stanowisk badawczych.

2.       Słownik podstawowych terminów filozoficznych oświecenia: racjonalizm, empiryzm, krytycyzm historyczny, libertynizm, deizm, ateizm. Terminy z zakresu filozofii państwa: absolutyzm oświecony, konstytucjonalizm angielski, republika demokratyczna.

3.       Rola oświecenia w Anglii i we Francji.

4.      Realia historyczne polskiego oświecenia.  Działalność króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.

5.      Prądy literackie epoki oświecenia: klasycyzm, sentymentalizm, rokoko.

6.      Adam Naruszewicz  poetą przełomu. 

7.       Poezja konfederacji barskiej

 

8.       Stanisława Trembeckiego cykl wierszy politycznych. Artyzm Bajek. Wiersze rokokowe. Sofiówka - przykładem klasycystycznego poematu opisowego.              

9.       Ignacy Krasicki – klasyk i moralista. Poemat heroikomiczny, satyra, bajka, Hymn do miłości ojczyzny.  Krasicki jako publicysta, komediopisarz, teoretyk literatury i translator.

10.   Portret literacki Tomasza Kajetana Węgierskiego. 

11.   Poeci polskiego sentymentalizmu. 

12.   Rozwój teatru stanisławowskiego. 

13.   Powieść polskiego oświecenia.

14.  Czasopiśmiennictwo i publicystyka polskiego oświecenia.

15.   Oświecenie postanisławowskie (1795-1822).  Znaczenie poezji legionowej, poematu opisowego i politycznej ody. Wielokierunkowy rozwój powieści (wojennej, obyczajowej, historycznej, powieści grozy). Warstwy powieściowe w Malwinie Marii Wirtemberskiej. Barbara Radziwiłłówna Alojzego Felińskiego jako przykład tragedii klasycystycznej.                                                       

  Literatura powszechna

1. Epos  antyczny. Model eposu, tzw. kwestia homerycka; herosi, bogowie i koncepcja losu u Homera; sytuacja i tok narracji; realizm – idealizacja – cudowność; koncepcje kompozycyjne; język, styl i metrum poematu; ewolucja eposu oraz jego późniejsze odmiany. Geneza  chansons de geste. Pieśń o Rolandzie jako arcydzieło epiki rycerskiej. Elitarny charakter romansu dworskiego. Mit miłości tragicznej zawarty w Dziejach Tristana i Izoldy. Epos nowożytny. Specyfika eposu staropolskiego na tle dokonań literatury europejskiej.

2. Narodziny i budowa tragedii (Ajschylos, Sofokles, Eurypides). Problemy moralne (wina, kara, odkupienie). Arystotelesa Poetyka (kluczowe pojęcia: mimesis, katharsis). Geneza komedii, jej struktura i charakter. Różne odmiany komizmu.

3. Koncepcje piękna u myślicieli starożytnych, średniowiecznych i nowożytnych.

4. Sielanka grecka i rzymska. Sielanka jako termin i gatunek literacki, ludowe początki bukoliki i jej przemiany (Teokryt i Wergiliusz).

             

5. Wybitne przykłady literatury autobiograficznej. Różne koncepcje świata i człowieka.

 

6. Boska komedia Dantego jako arcydzieło literatury wizyjnej na tle eschatologii chrześcijańskiej. 

 

7. Model liryki erotycznej stworzony przez Petrarkę i jego kontynuacje.

 

8.  Nowela jako gatunek  - Dekameron Boccaccia.

 

9. Fenomen dramatu Williama Shakespeare`a.       

 

10. Narodziny powieści. Przemyślny szlachcic Don Kichot z Manczy Cervantesa jako parodia romansu rycerskiego.

 

11. Francuska tragedia klasycystyczna. Cyd  Pierre Corneille`a, czyli teatr powagi i czynu.  Fedra Jeana Racine'a jako model XVII-wiecznego klasycyzmu.

 

12. Świat wyobraźni barokowej i scena hiszpańska. Tragedia nieregularna - Życie snem Calderona.

 

13. Molier jako mistrz francuskiej komedii charakterów i komedii obyczajowej (struktura utworu, rola intrygi, kreacje postaci).

 

14Kandyd Voltaire'a jako powiastka filozoficzna. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin