midi. cyfrowy interfejs instrumentów muzycznych full.pdf

(5794 KB) Pobierz
888425367.013.png
Aktywne kolumny.......................................................................................................47
Widok partii instrumentalnych ...................................................................................48
Panel sterujcy ............................................................................................................48
Klawisze skrótów........................................................................................................49
Przyborniki..................................................................................................................49
Tryby edycji — wprowadzenie .........................................................................................51
Key Edit ......................................................................................................................51
List ..............................................................................................................................52
Drum ...........................................................................................................................53
Score ...........................................................................................................................54
Mastertrack .................................................................................................................54
Konfiguracja programu .....................................................................................................54
Setup MME.................................................................................................................56
MIDI System Setup.....................................................................................................57
MIDI Filtering.............................................................................................................58
Metronome..................................................................................................................59
Synchronization ..........................................................................................................59
Typ ?cieek .................................................................................................................60
Inne opcje....................................................................................................................61
Przepis na utwór ................................................................................................................61
Przygotowania.............................................................................................................62
Tempo utworu.............................................................................................................63
Transpozycja i dynamika gry......................................................................................64
Nagrywanie .................................................................................................................66
Dobór instrumentów ...................................................................................................66
Edycja .........................................................................................................................68
Mikser .........................................................................................................................71
Proporcje gło?no?ci w partii perkusyjnej....................................................................72
ABC stosowania kontrolerów .....................................................................................74
Kwantyzacja................................................................................................................79
Funkcje MIDI..............................................................................................................80
Komunikaty SysEx .....................................................................................................81
Eksport do formatu SMF0 i SMF1 .............................................................................82
Praca z kilkoma urzdzeniami...........................................................................................83
Łczenie materiału MIDI i AUDIO ..................................................................................84
Podstawowe czynno?ci konfiguracyjne ......................................................................84
Wstawianie zawarto?ci plików ...................................................................................86
Nagrywanie dLwi8ku ..................................................................................................88
Rozdział 5. MIDI w praktyce..............................................................................89
Zawieszajce si8 dLwi8ki ..................................................................................................89
Przygotowanie dyskietek...................................................................................................90
Zapis i odczyt pami8ci urzdze3 .......................................................................................91
Sterowanie procesorem efektów lub wokalizerem............................................................92
Vocoder — głos a’la Cher na ywo ..................................................................................92
System Exclusive — sterowanie efektem Wah w urzdzeniach XG................................94
Mam syntezator z niestandardowym nap8dem dyskietek… .............................................95
Syntezator programowy moe zaszkodzi1 ........................................................................96
Obwiednia amplitudowa ADSR........................................................................................97
Rozdział 6. Sound Blaster Audigy w roli modułu brzmieniowego ..........................99
Wczytywanie do pami8ci banku brzmie3.............................................................................99
Adresowanie brzmie3......................................................................................................101
Rozdział 5.
MIDI w praktyce
Tytuł tego rozdziału mówi sam za siebie. Znalazły si w nim rozwizania czsto
spotykanych problemów oraz omówienia nietypowych sytuacji. Mam tu na my li
midzy innymi podrozdział opisujcy zadanie, którym obarczył mnie dobry znajomy.
Ma on stary syntezator, który nie potrafi zapisywa# ani odczytywa# dyskietek w for-
macie DOS. Jak wic przygotowa# utwór za pomoc programu Cubase i odtworzy#
go w syntezatorze? Jak przenie # dane z komputera do syntezatora?
Pozostałe problemy wygldaj mniej lub bardziej egzotycznie, ale przytrafiaj si
niemal ka,demu intensywnie działajcemu midi-kompozytorowi.
Zawieszajce si dwiki
Jest to zmora niejednego pocztkujcego twórcy MID-ów . Ich przyczyn najcz ciej
s podwójne d.wiki lub nutki o zerowym czasie trwania. Pierwsze z nich mo,na ła-
two usun#, korzystajc z wbudowanej w Cubase funkcji Functions/MIDI Functions/
Delete Doubles . Nale,y jednak zachowa# ostro,no # i sprawdzi#, czy funkcja zadziałała
wła ciwie. Je,eli nie, to czeka nas ,mudne rczne kasowanie nutek.
Lekarstwem na zerowe d.wiki jest włczenie trybu LIST i przegldanie wszystkich
komunikatów. Szukamy takich, które w kolumnie Length maj zapisan warto # 0. Po
odnalezieniu uszkodzonej nutki kasujemy j i szukamy nastpnych.
Na zako2czenie „leczenia” utworu eksportujemy go do formatu MID , przenosimy na
dyskietk i przesłuchujemy wszystko w syntezatorze. Zawsze nale,y sprawdza#
utwory w takiej konfiguracji sprztowej, w jakiej bd pracowały. Powtarzam to ju,
do znudzenia, ale to elementarna zasada.
Pamitaj! Cubase potrafi zamaskowa pewne niedoskonałoci utworu i tym sa-
mym niele napsoci. Nie traktuj go jak wyroczni. Zamiast w Cubase lepiej — na
prób — odtworzy utwór w WinAmpie lub innym tego typu programie.
888425367.014.png 888425367.015.png 888425367.016.png 888425367.001.png 888425367.002.png
90
MIDI
Przygotowanie dyskietek
Wydaje si to by# banalnie proste, a jednak warto wiedzie# o kilku sprawach, aby
unikn# przykrych niespodzianek. Oto kilka rad odno nie u,ywania tego przestarza-
łego, ale cigle ,ywego no nika danych:
1. Przede wszystkim musimy zaopatrzy# si w odpowiednie dyskietki. Kupujemy
tylko produkty markowe, zaoszczdzenie 1 zł na dyskietce mo,e si zem ci#
błdem dysku i tym samym niemo,no ci odczytania utworu.
2. Wa,n spraw jest pojemno # dyskietki. Je,eli mamy starszy model
syntezatora, mo,e si zdarzy#, ,e zamiast popularnej dyskietki o pojemno ci
1,44 MB musimy przygotowa# dysk mieszczcy 720 kB danych. Poniewa,
takie dyskietki trudno znale.# w sklepach, nale,y zaopatrzy# si w kawałek
ta my samoprzylepnej i przerobi# dyskietk. W tym celu zaklejamy jeden
z otworów w jej obudowie.
Wybieramy nie ten, który ma zasuwk zabezpieczaj)c) przed skasowaniem da-
nych. Po zaklejeniu nale+y sformatowa dyskietk, wybieraj)c opcj dla pojemno-
ci 720 kB. Je+eli formatujesz dyskietk w systemie Windows, wybierz pojemno
dysku z listy Rozmiar. Mo+na te+ sformatowa dyskietk z poziomu wiersza pole-
ce2; wpisujemy format a: /f:720.
3. Po skopiowaniu plików na dyskietk warto j sprawdzi# programem
diagnostycznym z zaznaczon opcj dokładnego skanowania powierzchni.
Je,eli pojawi si cho# jeden błdny sektor ( BAD SECTOR ), dyskietk
odkładamy do szuflady. Do naszych zastosowa2 ju, si nie nadaje. Istnieje
du,e prawdopodobie2stwo, ,e wkrótce uszkodz si kolejne sektory. Mo,emy
równie, sprawdzi# dyskietk przez wykonanie kontrolnego kopiowania
w drug stron, tzn. z dyskietki na dysk. I tu pojawia si mały kruczek.
System Windows przechowuje w pamici ostatnio kopiowane pliki, wic tak
naprawd nie skopiuje ich z dyskietki, lecz z pamici. Najlepiej wic bdzie,
je,eli przygotujesz kolejno wszystkie dyskietki i potem w takiej samej
kolejno ci bdziesz kopiował z nich pliki na dysk. Skopiuj je do tymczasowego
katalogu i zaraz potem usu2. Nie nadpisuj plików .ródłowych, które
przygotowałe w Cubase, na dysku twardym. Mo,esz je niechccy straci#.
4. Je,eli dokonujemy zmian w zawarto ci dyskietki, na przykład usuwamy jeden
lub kilka utworów i na ich miejsce kopiujemy inne, to warto skasowa#
wszystkie pliki i jeszcze raz nagra# cał dyskietk. Dlaczego? W zasadzie nie
powinno to mie# znaczenia, ale do wiadczenie mówi co innego. Otó, podczas
usuwania plików na dyskietce powstaj „dziury” w zajtym obszarze danych.
Je,eli wykasujemy plik zajmujcy 40 kB i na jego miejsce wrzucimy inny,
zajmujcy 50 kB, to jego cz # znajdzie si na miejscu tych 40 kB, a reszta
gdzie „na ko2cu” dyskietki. Plik zostanie podzielony — sfragmentowany .
W urzdzeniach, które odtwarzaj utwory w locie, nie ładujc ich w cało ci
do wewntrznej pamici, mo,e doj # do sytuacji, w której nie zd, odczyta#
tej ko2cówki i utwór zatrzyma si, zawiesi lub na przykład pewne partie
instrumentalne zaczn wyprzedza# pozostałe — utwór „rozjedzie si”.
888425367.003.png 888425367.004.png 888425367.005.png 888425367.006.png
 
Rozdział 5. MIDI w praktyce
91
Zapis i odczyt pamici urzdze
Mamy ju, za sob boje z nagrywaniem kontrolerów i d.wików. Podobnie wyglda
sprawa nagrywania tzw. zrzutu pamici ( dump memory ). Zaczynamy od połczenia
urzdze2. Tu wystarczy jeden kabel łczcy wyj cie urzdzenia zrzucajcego dane
z wej ciem interfejsu MIDI podłczonego do komputera. Zagłbiamy si w instrukcj
obsługi i gdy ju, wiemy wszystko… mo,emy zacz# procedur:
1. Otwieramy nowy utwór ( Song ) w Cubase.
2. Ustawiamy marker lewy na pocztku utworu, a prawy mo,liwie jak najdalej.
Powinno wystarczy# na pozycji 1 minuty.
3. Wyłczamy filtrowanie komunikatów SysEx ( Options/MIDI Setup/Filtering ).
Szczególnie chodzi o wyłczenie filtrowania podczas nagrywania, a wic
odznaczamy odpowiednie pole w sekcji Record (rysunek 5.1).
Rysunek 5.1.
Ustawienie filtrów
do procedury
rejestracji zrzutu
pamici urzdzenia
4. Przygotowujemy urzdzenie zewntrzne do wykonania zrzutu pamici.
5. Włczamy nagrywanie w Cubase i zaczynamy transmitowanie danych.
6. Sygnałem ko2czcym proces bdzie pojawienie si stosownej informacji
na wy wietlaczu urzdzenia. Mo,e to by# zwykłe OK lub Dump Memory
Completed . Zdaj si na swoj inteligencj.
Tak przygotowany zrzut mo,na zapisa# na dysku i… oby nigdy si nie przydał.
Proces odwrotny — zapis danych do pamici urzdzenia — przypomina odtwarzanie
utworu. Znowu zaczynamy od przeczytania instrukcji obsługi. By# mo,e trzeba odblo-
kowa# dostp do pamici (opcja w menu) lub wybra# z menu opcj nasłuchu sygnałów
na wej ciu. Gdy wszystko jest ustawione, startujemy nasz utwór i przesyłamy dane.
Zrzutu pamici warto dokonywa po ka+dej zmianie zawartoci pamici, a szcze-
gólnie przed oddaniem urz)dzenia do naprawy czy wymian) baterii podtrzymuj)cej
pami. Nigdy nie wiadomo, kiedy mo+e si przyda, wic b)d zawsze przygoto-
wany na najgorsze.
888425367.007.png 888425367.008.png 888425367.009.png 888425367.010.png 888425367.011.png 888425367.012.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin