Andy Beach kompresja dźwięku i obrazu wideo (real world) full.pdf

(21511 KB) Pobierz
888087951.002.png
Kompresja dźwięku i obrazu wideo
Szacowanie wideo dla celów kompresji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
W ­aki sposób wideo zostało zapisane? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
W ­aki sposób przeprowadzono edyc­ę wideo?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Kto ma być docelowym odbiorcą? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Rozdział 2. Język kompresji .......................................41
Odtwarzacze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Odtwarzacz QuckTime Player. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Odtwarzacz Windows Media Player . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Odtwarzacz Adobe Flash Player . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Odtwarzacz RealPlayer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Inne odtwarzacze wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Kontenery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Kodeki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Opisy powszechnie używanych kodeków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Na wszystko ­est czas i mie­sce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Kodeki inalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Kodeki edycy­ne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Kodeki przestarzałe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Parametry kompresji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Prędkości transmis­i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
VBR i CBR. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Szybkość klatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Rodza­e klatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Współczynniki kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Piksele o różnych kształtach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Rozdzielczość. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Udostępnianie przez sieć: strumieniowanie i pobieranie . . . . . . . . . . . . 73
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Rozdział 3. Recepty na sukces ....................................
Jakie są Twoje wymagania kompresji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Prezentac­e krótkotrwałe czy długotrwałe?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Jakie ­est Two­e docelowe medium prezentacy­ne? . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
W ­aki sposób zawartość wideo została dostarczona do Ciebie?. . . . . . 78
Jak wiele treści wideo kompresu­esz?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Czy kompres­a ­est ­edyną czynnością, którą wykonu­esz? . . . . . . . . . . 80
Jakość czy dostarczenie we właściwym czasie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Czy ­esteś właścicielem zawartości, czy tylko „trybikiem w maszynie”? . . . 80
Jak dużą wiedzę ma Twó­ klient? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Sprzęt i sposób działania dla różnych przypadków. . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Kodowanie ­ako montażysta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Kodowanie ­ako spec­alista kompres­i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
888087951.003.png
Spis treści
9
Automatyzac­a procesu kodu­ącego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Systemy przemysłowe: pierwsza liga. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Podstawowy sprzęt kodujący. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Sprzęt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Oprogramowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Wskazówki projektowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Rozsądna minimalizac­a utraty ­akości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Bądź uporządkowany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Konwenc­e nazewnicze plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Eksperymentowanie może być dobrym pomysłem . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Stwórz własny zbiór przepisów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Pliki pośrednie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Archiwizac­a i transkodowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Rozdział 4. Przetwarzanie wstępne ..........................101
Usuwanie przeplotu wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
łączenie pól (blend) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Weave. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Usuwanie oparte na obszarach (area-based). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Rozmywanie obrazu (motion blur). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Odrzucanie (discard). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Bob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Skanowanie progresywne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Kompensac­a ruchu (motion compensation). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Konwersja klatek i odwrócona konwersja klatek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Kadrowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Skalowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Korekc­a współczynnika kształtu obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Korekc­a współczynnika kształtu piksela . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Redukcja zakłóceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Regulacja luminancji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Korekcja gamma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Jasność i kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Modyikacja chrominancji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Nasycenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Odcień barwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Wstępne przetwarzanie ścieżki dźwiękowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
Regulac­a siły dźwięku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Redukc­a szumów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Wywiad z kompresjonistą: John Howell ...................... 11
888087951.004.png
10
Kompresja dźwięku i obrazu wideo
Rozdział . Narzędzia kompresji .............................. 121
Adobe Media Encoder . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
W ­aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 128
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
QuickTime Pro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
W ­aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 139
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Compressor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
W ­aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 148
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Microsoft Expression Encoder. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
W ­aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 156
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Zestaw do kompresji Squeeze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
W ­aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 166
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Episode Pro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
W ­aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 174
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Rozwiązania wyższe­ i niższe­ klasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Rozwiązania tańsze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Uwagi na temat rozwiązań dla rozległych środowisk . . . . . . . . . . . . . . 177
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178
Wywiad z kompresjonistą: Nico Puertollano ............... 19
888087951.005.png
Spis treści
11
Rozdział 6. Kompresowanie dla DVD ......................... 13
Co to jest DVD? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Tworzenie płyt DVD o standardowej jakości (SD) . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Media standardowe­ ­akości. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Kodeki dla DVD o standardowe­ ­akości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
A cóż to takiego VOB? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Co to jest dysk Blu-ray?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190
Tworzenie dysków Blu-ray . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .193
Przegląd technologii Blu-ray. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
Nagrywanie dysków Blu-ray . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
Sposoby tworzenia DVD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .197
Sprawa ustalania optymalnej prędkości transmisji danych . . . . . . . . . . 200
Metody tworzenia płyt DVD o standardowej rozdzielczości . . . . . . . . . 202
Kompres­a i markery w programie DVD Studio Pro . . . . . . . . . . . . . . 202
Generowanie pliku zgodnego z DVD w aplikac­i Compressor . . . . . . 204
Tworzenie płyty SD DVD w programie DVD Studio Pro . . . . . . . . . 211
Metody tworzenia płyt Blu-ray . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217
Praca z programem Premiere Pro. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
zarządzanie procesem przekazywania (handoff). . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Generowanie pliku w formacie MPEG-2 zgodnego
ze standardem Blu-ray w aplikac­i Adobe Media Encoder . . . . . . . . . 219
Generowanie pliku w formacie H.264 zgodnego
ze standardem Blu-ray w aplikac­i Adobe Media Encoder . . . . . . . . . 222
Tworzenie płyty DVD w standardzie Blu-ray
w programie Encore . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Wywiad z kompresjonistą: Ben Waggoner .................. 231
Rozdział . Kompresowanie dla Internetu .................. 23
Wczesne lata internetowego wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
Nowoczesne wideo w Internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Wzrost zainteresowania krótkotrwałymi treściami wideo . . . . . . . . . . 240
Powszechność łączy szerokopasmowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Lepsze narzędzia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Widz i twórca to te same osoby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Każdy może być gwiazdą. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Dziennikarstwo obywatelskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Tradycy­ne media przystosowu­ą się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Nowoczesne narzędzia i formaty sieciowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
888087951.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin