programowanie strukturalne i obiektowe. podręcznik do nauki zawodu technik informatyk helion.pdf

(13304 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
859515143.010.png
Spis treści
Wstęp ........................................ 11
Część I PASCAL — WProWAdzenIe
do ProgrAmoWAnIA StrukturALnego
rozdział 1. Wybór i instalacja
kompilatora języka Pascal ............... 15
1.1. Współczesne wersje kompilatorów Pascala.................16
1.2. Jak zainstalować i uruchomić kompilator Turbo Pascal? . . . . . . .17
rozdział 2. Pojęcie algorytmu ..................... 19
2.1. Sposoby reprezentacji algorytmów .......................21
2.1.1. Opis słowny .................................................21
2.1.2. Lista kroków.................................................21
2.1.3. Pseudokod ..................................................22
2.1.4. Schemat blokowy.............................................22
rozdział 3. Środowisko IDE Turbo Pascala ........... 24
3.1. Instrukcje i elementy języka .............................27
3.2. Jeśli zdarzy się błąd ...................................29
rozdział 4. Ważne polecenia i ważne słowa kluczowe . . 31
4.1. Kompilacja do pamięci RAM i do pliku EXE .................31
4.2. Słowa kluczowe Pascala................................34
859515143.011.png 859515143.012.png 859515143.013.png 859515143.001.png 859515143.002.png
 
rozdział 5. Iteracja i instrukcje warunkowe ........... 36
5.1. Tekst i tło na ekranie...................................36
5.2. Iteracja .............................................38
5.3. Jak komputery dokonują wyboru? ........................43
5.4. Operatory relacji ......................................47
rozdział 6. Tryb graiczny w Pascalu ................ 49
6.1. Inicjowanie trybu graicznego............................50
6.2. Procedury graiczne Line() i Circle() .......................53
6.3. Biblioteka graiczna Turbo Pascala: GRAPH.TPU .............55
rozdział 7. Wypełnianie wnętrza obszarów ekranu..... 65
7.1. Stałe i procedury graiczne .............................65
7.2. Ustawienie grubości i stylu linii ...........................69
rozdział 8. Okna i liczby pseudolosowe ............. 71
8.1. Okno graiczne ViewPort................................71
8.2. Generowanie i stosowanie liczb pseudolosowych ............73
rozdział 9. Tekst i czcionki w trybie graicznym ........ 77
9.1. Czcionki w trybie graicznym ............................77
9.2. Inkrementacja i dekrementacja,
specyika If-Then-Else w Pascalu .........................80
rozdział 10. Zmienne ........................... 82
10.1. Co to jest zmienna? ..................................82
10.2. Przypisywanie zmiennym wartości,
czyli inicjowanie zmiennych ............................83
10.3. Ile miejsca trzeba zarezerwować w pamięci dla zmiennej? ...85
10.4. Zmienne łańcuchowe .................................86
10.5. Deklarowanie i inicjowanie zmiennych....................87
10.6. Proste typy zmiennych ...............................88
4
859515143.003.png 859515143.004.png
rozdział 11. Praca w trybie tekstowym .............. 91
11.1. Tabela kodów ASCII ..................................92
rozdział 12. Znaki semigraiczne
i okna w trybie tekstowym .............. 95
12.1. Rysowanie ramek....................................95
12.2. Podział ekranu na okna w trybie tekstowym ..............101
rozdział 13. Obsługa klawiszy specjalnych.......... 104
13.1. O klawiszach specjalnych.............................104
13.2. Instrukcje While i Case ...............................110
rozdział 14. Macierze jednowymiarowe
i wielowymiarowe ................... 114
14.1. Tablica jednowymiarowa — wektor......................114
14.2. Określanie precyzji wydruku danych numerycznych ........118
14.3. Tablice dwuwymiarowe i wielowymiarowe ................120
rozdział 15. Programowanie strukturalne
— wprowadzenie.................... 125
15.1. Metodyka Top-Down Design ..........................126
15.2. Budowanie programu metodą Top-Down ................128
rozdział 16. Programowanie strukturalne — funkcje ... 132
16.1. Procedura może pobierać argument(y) ..................132
16.2. Konstruujemy własne funkcje..........................134
rozdział 17. Rekordy — strukturalne typy
danych i zaawansowane funkcje........ 138
17.1. Rekordy, czyli struktury danych ........................138
17.2. Zastosowanie funkcji — rozwiązywanie równań kwadratowych . 140
17.3. Jak narysować wykres funkcji?.........................142
17.4. Zagnieżdżanie funkcji................................144
17.5. Rekurencja, funkcje rekursywne........................145
5
859515143.005.png 859515143.006.png 859515143.007.png
rozdział 18. Programowanie strukturalne
— Bottom-Up Design................. 147
18.1. Metodologia Bottom-Up..............................147
18.2. Zamiana liczb dziesiętnych na dwójkowe ................149
18.3. Przez wartość czy przez referencję? ....................152
rozdział 19. Pomiar czasu rzeczywistego .......... 155
19.1. Czas rzeczywisty na ekranie ..........................155
19.2. Kłopoty z datami....................................156
Część II ProgrAmoWAnIe StrukturALne
W C I C++
rozdział 20. Języki C i C++ — wprowadzenie ....... 161
20.1. C i C++ a standard ANSI .............................161
20.2. Wykorzystanie przykładów z systemu pomocy ............162
20.3. Jak rozpocząć pracę z C++? .........................163
rozdział 21. Korygowanie błędów ................ 169
21.1. Podobieństwa kompilatorów C++ i Turbo Pascala..........169
21.2. Pisanie i uruchamianie programów .....................172
21.3. Podstawowe elementy programów w C..................172
21.3.1. Stałe i zmienne w C i C++ ..................................173
21.3.2. Wyrażenia i instrukcje C ....................................173
21.3.3. Operatory arytmetyczne....................................174
21.3.4. Identyikatory ............................................174
21.3.5. Instrukcje ...............................................175
21.3.6. Bloki instrukcji, czyli instrukcje złożone ........................175
21.4. Konstrukcja funkcji w języku C .........................176
21.4.1. Jak określa się typ funkcji?..................................176
21.4.2. Argumenty przekazywane do funkcji ..........................177
21.4.3. Ciało funkcji, czyli kod podprogramu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
6
859515143.008.png 859515143.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin