uml-2.0-w-akcji.-przewodnik-oparty-na-projektach ebook.pdf

(25352 KB) Pobierz
888433205.017.png
Spis treści
Rozdział 3. Modelowanie systemów biznesowych
39
3.1. Procesy i systemy biznesowe
40
3.1.1. Czym jest proces biznesowy?
40
3.1.2. Definicja autorstwa Workflow Management Coalition
41
3.1.3. Systemy biznesowe
42
3.1.4. Wykorzystywanie UML-a do modelowania procesów i systemów biznesowych
43
3.1.5. Praktyczne wskazówki dotyczące modelowania procesów biznesowych
44
3.2. Jeden model — dwie perspektywy
45
3.3. Perspektywa zewnętrzna
46
3.3.1. Jakie korzyści przynosi modelowany system biznesowy?
46
3.3.2. Elementy perspektywy
51
3.3.3. Diagramy przypadków użycia
53
3.3.4. Konstruowanie diagramów przypadków użycia
56
3.3.5. Diagramy aktywności
66
3.3.6. Konstruowanie diagramów aktywności
73
3.3.7. Diagramy sekwencji
77
3.3.8. Konstruowanie diagramów sekwencji
80
3.3.9. Diagramy sekwencji o wysokim poziomie abstrakcji
83
3.3.10. Diagramy sekwencji do tworzenia scenariuszy zastosowania przypadków użycia
83
3.4. Perspektywa wewnętrzna
84
3.4.1. Elementy perspektywy
84
3.4.2. Diagramy pakietów
85
3.4.3. Konstruowanie diagramów pakietów
88
3.4.4. Diagramy klas
90
3.4.5. Konstruowanie diagramów klas
93
3.4.6. Diagramy aktywności
96
3.4.7. Konstruowanie diagramów aktywności
97
Rozdział 4. Modelowanie systemów informatycznych
101
4.1. Perspektywa zewnętrzna
104
4.1.1. Perspektywa użytkownika, czyli „ważne, że działa, nieważne, jak”
104
4.1.2. Elementy perspektywy
108
4.1.3. Diagram przypadków użycia
108
4.1.4. Zdarzenia wydobywające i modyfikujące dane
112
4.1.5. Diagram sekwencji przypadku użycia
114
4.1.6. Konstruowanie perspektywy zewnętrznej
117
4.2. Perspektywa strukturalna
125
4.2.1. Obiekty i klasy
125
4.2.2. Generalizacja, specjalizacja i dziedziczenie
129
4.2.3. Statyczne i dynamiczne reguły biznesowe
131
4.2.4. Elementy perspektywy
132
4.2.5. Diagram klas
133
4.2.6. Konstruowanie diagramów klas
138
4
888433205.018.png 888433205.019.png 888433205.020.png 888433205.001.png
 
Spis treści
4.3. Perspektywa zachowań
145
4.3.1. Cykl życia obiektu
145
4.3.2. Elementy perspektywy
149
4.3.3. Diagram stanów
149
4.3.4. Konstruowanie diagramów stanów
156
4.4. Perspektywa interakcji
160
4.4.1. Obserwacja zdarzeń wewnątrz systemu informatycznego
160
4.4.2. Elementy perspektywy
164
4.4.3. Diagram komunikacji
165
4.4.4. Diagram sekwencji
169
4.4.5. Konstruowanie diagramów komunikacji
172
4.4.6. Konstruowanie diagramów sekwencji
179
Rozdział 5. Modelowanie integracji systemów
183
5.1. Terminologia interfejsów integracji systemów
184
5.2. Komunikaty w UML-u
186
5.3. Jeden model — dwie perspektywy
187
5.4. Perspektywa procesu
187
5.4.1. Model systemu biznesowego jako fundament
188
5.4.2. Elementy perspektywy
190
5.4.3. Diagramy aktywności
191
5.4.4. Diagramy sekwencji
195
5.4.5. Konstruowanie diagramów w perspektywie procesów
197
5.5. Perspektywa statyczna
204
5.5.1. Elementy perspektywy
204
5.5.2. Diagram klas
205
5.5.3. Konstruowanie diagramu klas
206
5.5.4. Przekształcanie danych z systemu informatycznego
do komunikatu „lista pasażerów”
211
5.5.5. Przekształcanie komunikatów z UML-a na różne formaty standardowe
213
Skorowidz
215
5
888433205.002.png 888433205.003.png 888433205.004.png 888433205.005.png
 
Wiele zagadnień omawianych w kolejnych rozdziałach opiera się na pewnych
podstawach, które wprowadzimy w tym rozdziale.
Do naszych analiz wykorzystamy lotnisko — nazwiemy je „lotniskiem UML”. Dzięki temu każdy
Czytelnik, który miał okazję lecieć samolotem, bez problemu zrozumie wszystkie przykłady.
Rozważania ograniczymy do tych obszarów pracy lotniska, z którymi podróżny może zetknąć
się na co dzień, zatem największą uwagę poświęcimy procedurom odprawy pasażera i jego
wejścia na pokład samolotu. Rysunek 2.1 ilustruje, w jaki sposób da się wyróżnić usługi
związane z pasażerami spośród innych związanych z pracą lotniska. Rysunek ten przedstawia
schemat operacji, w których musi wziąć udział pasażer, zanim znajdzie się na swoim fotelu
w samolocie i zapnie pasy, a samolot będzie gotów do startu. Nie wszystkie etapy działań pa-
sażera wiążą się jednak z interesującymi nas obszarami pracy lotniska. Te, które nas interesują,
zostały na rysunku ujęte w ramkę.
Tego typu sekwencja nosi nazwę scenariusza (ang. scenario). Scenariusz przedstawiony na
rysunku jest tylko jednym z możliwych, ponieważ mogą wystąpić liczne sytuacje odbiegające
od tego schematu, na przykład takie:
pasażer posiada jedynie bagaż podręczny;
pasażer nie dokonuje zakupów w kiosku z prasą;
pasażer przybył na lotnisko za późno i jest zmuszony poddać się przyspieszonej odprawie;
888433205.006.png 888433205.007.png 888433205.008.png 888433205.009.png 888433205.010.png
UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty na projektach
Rysunek 2.1. Studium przypadku — pasażer wybiera się w podróż samolotem
pasażer zgubił swój bilet;
pasażer przyleciał innym samolotem i musi po prostu dokonać przesiadki,
czyli pozostaje w obszarze tranzytowym;
pasażer poddał się odprawie, ale zasypia w poczekalni i pomimo wielokrotnego
wywoływania przez megafon nie zgłasza się, więc samolot odlatuje bez niego;
pasażer zostaje zatrzymany przy odprawie paszportowej, ponieważ jego paszport
jest nieważny.
Warto zastanowić się, które z powyższych przypadków mają rzeczywiste znaczenie podczas procedury
odprawy pasażerów oraz czy można sobie wyobrazić inne sytuacje, ważniejsze od wymienionych.
18
888433205.011.png 888433205.012.png 888433205.013.png 888433205.014.png 888433205.015.png 888433205.016.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin