moodle-dla-nauczycieli-i-trenerow.-zaplanuj,-stworz-i-rozwijaj-platforme-e-learningowa helion.pdf
(
8971 KB
)
Pobierz
Spis treci
Rozdzia 1. Zamiast wstpu, czyli dla kogo jest przeznaczona ksika ................. 7
Rozdzia 2. Czym jest zdalne nauczanie, czyli odrobina teorii ............................. 11
Rozdzia 3. Dlaczego Moodle? .......................................................................... 17
Rozdzia 4. Instalacja i wstpna konfiguracja ................................................... 27
4.1. Moodle lokalnie .................................................................................................... 27
4.2. Nasz Moodle w globalnej sieci ............................................................................. 41
Rozdzia 5. Organizacja platformy ..................................................................... 49
5.1.
Bloki, które warto lub nie umieci na stronie gównej ......................................... 53
5.1.1. Dodaj blok ................................................................................................ 53
5.1.2. Opis kursu (strony) ................................................................................... 54
5.1.3. Kalendarz .................................................................................................. 54
5.1.4. Zalogowani uytkownicy .......................................................................... 57
5.1.5. Najwiesze wiadomoci .......................................................................... 58
5.1.6. Nadchodzce terminy ............................................................................... 58
5.1.7. Co si ostatnio dziao ................................................................................ 60
5.1.8. HTML ....................................................................................................... 60
5.1.9. Osoby ........................................................................................................ 61
5.1.10. Wiadomoci .............................................................................................. 62
5.1.11. Szukaj w forach ........................................................................................ 63
5.1.12. Kursy ........................................................................................................ 63
5.2.
Jakie bloki wybra? ............................................................................................... 64
5.2.1. Poka nowoci .......................................................................................... 66
5.2.2. Poka list kursów .................................................................................... 66
5.2.3. Poka list kategorii .................................................................................. 67
5.2.4. Lista wyboru ............................................................................................. 68
Rozdzia 6. Pierwszy kurs ................................................................................. 73
6.1. Zakadanie nowego kursu ...................................................................................... 73
6.1.1. Konfiguracja kursu ................................................................................... 74
6.1.2. Zamawianie kursu ..................................................................................... 80
6.1.3. Edycja kursu ............................................................................................. 83
6.1.4. Dodawanie uytkowników do kursu ......................................................... 83
4
Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platform e-learningow
6.1.5. Formy zapisów na kurs ............................................................................. 87
6.1.6. Grupy ........................................................................................................ 88
6.1.7. Opcje Zezwolenia i Sprawd uprawnienia ................................................ 91
6.1.8. Pozostae opcje ......................................................................................... 92
6.1.9. Organizacja elementów kursu ................................................................... 93
6.1.10. Zasoby ...................................................................................................... 97
6.1.11. Skadowe .................................................................................................. 99
6.2. Planowanie szkolenia .......................................................................................... 100
6.2.1. Analiza .................................................................................................... 101
6.2.2. Projektowanie ......................................................................................... 104
6.2.3. Opracowanie ........................................................................................... 106
6.2.4. Wdroenie ............................................................................................... 107
6.2.5. Ewaluacja ............................................................................................... 107
6.3. Przygotowanie materiaów .................................................................................. 110
6.3.1. Organizacja materiaów, czyli praca z plikami ....................................... 110
6.3.2. Co robimy z naszymi odrcznymi notatkami? ........................................ 112
6.3.3. Jak powinny wyglda materiay? .......................................................... 112
6.4. Edytor HTML ..................................................................................................... 115
6.5. Formy komunikacji ............................................................................................. 124
6.5.1. Forum ..................................................................................................... 124
6.5.2. Czat ......................................................................................................... 136
6.5.3. System wiadomoci wewntrznych platformy ........................................ 141
6.5.4. Gosowanie ............................................................................................. 146
6.5.5. Ankieta ................................................................................................... 151
6.6. Publikacja materiaów ......................................................................................... 157
6.6.1. Etykieta ................................................................................................... 157
6.6.2. Strona WWW ......................................................................................... 159
6.6.3. Folder ...................................................................................................... 161
6.6.4. URL ........................................................................................................ 164
6.6.5. Zasób
....................................................................................................... 166
6.7. Lekcja, przypadek szczególny ............................................................................. 169
6.7.1. Wybór wielokrotny ................................................................................. 183
6.7.2. Prawda/fasz ............................................................................................ 184
6.7.3. Krótka odpowied ................................................................................... 185
6.7.4. Numeryczne ............................................................................................ 186
6.7.5. Dopasuj odpowied ................................................................................ 186
6.7.6. Esej ......................................................................................................... 189
6.7.7. Lekcja liniowa ........................................................................................ 189
6.7.8. Lekcja wielowtkowa ............................................................................. 190
6.7.9. Lekcja z klastrami ................................................................................... 191
6.8. Pora sprawdzi wiedz ........................................................................................ 193
6.8.1. Quiz ........................................................................................................ 193
6.8.2. Zadanie ................................................................................................... 222
6.9.
Jak jeszcze moemy publikowa i ocenia .......................................................... 234
6.9.1. Wiki ........................................................................................................ 234
6.9.2. Sownik ................................................................................................... 243
6.9.3. Baza ........................................................................................................ 253
Spis treci
5
6.10. Po prostu warsztaty ............................................................................................. 261
6.10.1. Wykorzystanie sumacyjnej (akumulacyjnej) strategii oceniania ............ 263
6.10.2. Komentarze ............................................................................................. 271
6.10.3. Liczba bdów ......................................................................................... 272
6.10.4. Ostatnia strategia Rubryka ...................................................................... 273
6.11. Pozostae zasoby kursu ........................................................................................ 278
6.11.1. IMS content package .............................................................................. 278
6.11.2. SCORM .................................................................................................. 280
Rozdzia 7. Oceny .......................................................................................... 285
Rozdzia 8. Elementy administracji ................................................................. 299
8.1. W przypadku katastrofy — kopie zapasowe ....................................................... 299
8.2. Reset kursu .......................................................................................................... 312
8.3.
Uytkownicy platformy, czyli kto jest kim w Moodle ........................................ 314
8.4. Moduy i wtyczki ................................................................................................ 317
8.5. Zmiana wygldu platformy ................................................................................. 320
8.6.
Co jeszcze moemy konfigurowa? .................................................................... 325
Rozdzia 9. W roli studenta ............................................................................ 331
Rozdzia 10. Dodatkowe narzdzia .................................................................... 339
Rozdzia 11. Jak prowadzi zdalne zajcia? ....................................................... 345
Rozdzia 12. Jak stosowa Moodle? ................................................................. 351
Rozdzia 13. Czy zrealizowalimy dobry kurs? ................................................... 357
Rozdzia 14. Zamiast podsumowania — czy warto? .......................................... 365
Literatura ..................................................................................... 367
Skorowidz .................................................................................... 371
Rozdzia 11.
Jak prowadzi
zdalne zajcia?
Najprostsza odpowied to prowadzi zajcia w sposób ciekawy i oryginalny, tak aby
zainteresowa uczestników zaj i zachci ich do samodzielnej nauki. Przekazywa
wiedz i wasne dowiadczenia, odnosi teori do sytuacji praktycznych, znanych wszyst-
kim z ycia codziennego. Czy wytyczne te odbiegaj od sposobu prowadzenia zaj
stacjonarnych? Nie starajmy si niejako „na si” dzieli zaj na stacjonarne i zdalne.
Trener i nauczyciel maj za zadanie skutecznie przekazywa wiedz i umiejtnoci
niezalenie od formy prowadzonych zaj. Nie naley wic obawia si przejcia
w zakres e-edukacji. Wikszo zjawisk znanych nam z zaj prowadzonych stacjo-
narnie wystpuje równie w zdalnych kursach internetowych, cho czasami w lekko
zmienionej formie.
Jeeli prowadzimy szkolenie mieszane, forma prowadzenia niewiele si zmieni w porów-
naniu ze szkoleniami w peni stacjonarnymi. Utrzymujc stay kontakt z uczestnikami,
moemy wszystkie niejasnoci i problemy wyjania podczas bezporednich spotka
ze studentami. Gdy mamy taki komfort pracy, elementy zdalne, które wprowadzimy, nie
powinny generowa dodatkowych problemów. Znamy osobicie z imienia i nazwiska
studentów, spotykamy si z nimi podczas zaj stacjonarnych, nawet w przypadku
uycia forów lub czatów nie powinny pojawi si adne negatywne zachowania. W tej
sytuacji student nie ma poczucia anonimowoci, a jego prace i zadania zawsze moemy
zweryfikowa podczas wspólnych zaj stacjonarnych.
W przypadku zaj cakowicie zdalnych sytuacja si komplikuje. Naszym celem jako
prowadzcych jest zrealizowanie celów kursu oraz utrzymanie zainteresowania studen-
tów szkoleniem na tyle, aby wytrwali szczliwie do jego koca. Wedug bada zdalne
kursy kocz z wynikiem pozytywnym gównie osoby, które chc si rozwija, zdoby-
wa wiedz i umiejtnoci z wasnej inicjatywy. S to te osoby o duej samodyscy-
plinie. Podczas szkolenia, szczególnie jeeli bdzie ono rozoone w duszym okresie,
musimy stale monitorowa (przegldajc np. logi z zapisem aktywnoci studentów)
i zwiksza aktywno poszczególnych uczestników (np. poprzez indywidualne dysku-
sje w ramach forów). Wykazujmy indywidualne zainteresowanie poszczególnym
uczestnikom, a unikniemy sytuacji zwizanych z rezygnacj niektórych osób z kursu.
Plik z chomika:
AGAPE_AGAPE
Inne pliki z tego folderu:
autocad 2005 i 2005 pl full.pdf
(22413 KB)
intensywny kurs przywództwa. szybki program rozwoju zdolności przywódczych full.pdf
(9732 KB)
płytki umysł. jak internet wpływa na nasz mózg helion.pdf
(34503 KB)
analiza statystyczna. microsoft excel 2010 pl cała książka.pdf
(27781 KB)
matematyczne-szkielko-i-oko.-mniej-i-bardziej-powazne-zastosowania-matmy full scan.pdf
(28897 KB)
Inne foldery tego chomika:
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(1)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(10)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(2)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin