Budowanie i wdrażanie internetowej strategii marketingowej.pdf

(253 KB) Pobierz
Prace Naukowe Nr 28
Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu
Wydział Ekonomiczno-Rolniczy
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego
Wacław Szymanowski 1 , Robert Perkowski 2
Budowa i wdrażanie internetowej strategii marketingowej
Wstęp
Rozwój Internetu w latach dziewięćdziesiątych i na początku XXI wieku
przypomina rewolucję przemysłową, gdzie siła mięśni ludzkich była zastępowana
urządzeniami mechanicznymi napędzanymi przez silniki parowe. Obecnie jesteśmy
świadkami przejścia z „chałupniczego” na wielkoprzemysłowe gromadzenie,
przetwarzanie i analizowanie danych.
Takie zmiany miały bardzo duży wpływ na rozwój gospodarki, dzięki nim
zostały wprowadzone nowe, do niedawna nie znane pojęcia. E-commerce określa
prowadzenie transakcji handlowych za pośrednictwem Internetu, natomiast określenie e-
biznes znaczy prowadzenie całej działalności (dostaw, produkcji oraz handlu) za
pośrednictwem tego medium. Pojawiły się i funkcjonują również dwa pojęcia dotyczące
marketingu : marketing internetowy i e-marketing . Pierwsze określa zastosowanie
Internetu i powiązanych z nim technologii cyfrowych oraz tradycyjnych instrumentów
marketingowych w celu osiągnięcia określonych celów marketingowych, natomiast e-
marketing oznacza wykorzystywanie jedynie elektronicznych instrumentów realizacji
powyższych celów marketingowych, stanowiąc niejako narzędzie marketingu
internetowego.
Internet może wspierać pełny zakres działania instrumentów marketingowych,
powodując wzrost przychodów przy jednoczesnej redukcji kosztów, poprawie
komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz pozwala na doskonalenie obsługi klienta.
Sieć globalna daje szansę rozwoju nie tylko dla dużych, ale również dla małych i
średnich organizacji, wyrównując ich szanse. Organizacje mogą wykorzystać Internet
jako kanał dla reklamy, public relations , dystrybucji produktów, ekspansji na nowe
rynki.
Makrootoczenie
Działalność organizacji na rynku globalnym powoduje, że przedsiębiorstwo
musi dokładnie śledzić wszelkie uwarunkowania makroekonomiczne oraz ich zmiany.
Do najistotniejszych czynników makrootoczenia należy zaliczyć: uwarunkowania
prawne, czynniki społeczne, powstające i stosowane technologie, czynniki ekonomiczne
i polityczne. Wszystkie wymienione czynniki są ściśle powiązane z uwarunkowaniami
kulturowymi i nie należy oczekiwać na szybkie ujednolicenie w/w czynników.
Makrootoczenie w różnych krajach może różnić się zdecydowanie i dlatego nie należy
zmniejszać rangi tych czynników. Niektóre organizacje tworzą tzw. lokalizacje, czyli
oddzielne wersje na dany kraj umieszczone pod oddzielnym adresem internetowym.
Innym rozwiązaniem jest stosowanie specjalnych mechanizmów (np. cookies) do
automatycznego rozpoznawania użytkownika z danego kraju i wyświetlanie informacji
przygotowanej specjalnie dla niego.
1
2
489
Prace Naukowe Nr 28
Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu
Wydział Ekonomiczno-Rolniczy
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego
Mikrootoczenie
Na mikrootoczenie organizacji działającej w Internecie składają się przede
wszystkim dostawcy, konkurencja, pośrednicy oraz konsumenci. Łatwy dostęp do
informacji oraz szeroki wybór konkurencyjnych produktów spowodowany dostępnością
Internetu, powoduje, iż pięć sił Portera (nabywcy, dostawcy, substytuty, bariery wejścia,
konkurecja) nabiera nowego znaczenia. Zasadniczą zmianą jest zdecydowany wzrost siły
nabywców, natomiast siły wywierane przez dostawców zdecydowanie osłabły ze
względu na szerszy wybór konkurencyjnych produktów na e-rynku. Rynek elektroniczny
niesie wiele możliwości zwiększenia stosowania substytutów dotychczas istniejących
produktów, usług jak również umożliwia dostarczanie nowych poszerzonych produktów .
Nowe dobra mogą się ukazywać zdecydowanie szybciej na rynku niż kanałami
tradycyjnymi wymuszając na konkurencyjnych organizacjach reakcję. Ponadto bariery
wejścia na e-rynek są zdecydowanie mniejsze, a koszt prowadzenia badań
marketingowych, czy kampanii na tym rynku zdecydowanie mniejszy. To wszystko
zaostrza walkę konkurencyjną w wyniku, czego następuje dalsza dyferencjacja dóbr oraz
skrócenie cyklu życia produktu. Do mikrootoczenia należy również zaliczyć modle
zakupu ponieważ mają one bezpośredni wpływ na bezpośrednie otoczenie organizacji.
Podejście normatywne, w warunkach niepewności a podejście
internetowe do budowy strategii
Strategia marketingu internetowego stanowi swoistą mapę dla przedsiębiorstwa.
Prawidłowa konstrukcja strategii umożliwia właściwe wykorzystanie zasobów, przez co
osiągnięcie zamierzonych celów marketingowych. Podejście internetowe do budowy
strategii jest całkowicie zorientowane na klienta, zaś podejście w warunkach
niepewności ze względu na dynamikę nie przewiduje analizy otoczenia. W podejściu
internetowym otoczenie i jego zamiany jest badane na bieżąco dzięki wykorzystaniu
technik internetowych, a na podstawie tych badań jest ustalany cel marketingowy. W
tym podejściu zasoby przedsiębiorstwa są całkowicie podporządkowane strategii i jeżeli
ona tego będzie wymagała by osiągnąć określony cel, to zasoby organizacji można
zrestrukturyzować lub zmienić.
Jednocześnie silna konkurencja wymusza ciągłe poszukiwanie nowych
pomysłów. Ważną cechą przy generowaniu wariantów strategii jest otwarty umysł i
otwartość nawet na nietypowe pomysły. Dzięki burzy mózgów jesteśmy w stanie
wygenerować wiele ambitnych strategii, które zostaną zweryfikowane bezpośrednio
przez samych klientów. Najlepiej zaopiniowane przez odbiorców pomysły (strategie)
muszą być jak najszybciej wdrożone. Oczywiście cały proces tworzenia strategii jest
procesem ciągłym i umożliwiającym powrót do poprzednich etapów w każdym
momencie.
490
Prace Naukowe Nr 28
Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu
Wydział Ekonomiczno-Rolniczy
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego
Cele na podstawie badań
rynku
Misja i Cele
Cele tylko krótkoterminowe
Monitorowanie otoczenia na
bieżąco
Analiza otoczenia
Nie do przewidzenia, więc analiza
jest stratą czasu
Rozważana zmiana zasobów,
restrukturyzacja
Analiza zasobów
Generowanie wariantów nie jest
odpowiednie gdyż wyniki są
nieprzewidywalne
Generowanie wariantów strategii
na podstawie badań i burzy
mózgów
Generowanie
wariantów strategii
Jedynie selekcja krótkoterminowa
Selekcja wariantu
strategii
Selekcja wariantów on-line przez
użytkowników
Nieformalne, dobrze mieć
przygotowane jakieś zasoby,
Wdrożenie
Szybkie wdrożenie
Rysunek 1 Porównanie strategii normatywnej, w warunkach niepewności z internetową
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: R. Lynch, Corporate Strategy, Pitman Publishing,Wielka
Brytania, 1997,str.596,599.
Cele strategii marketingu internetowego
Formułowana przez nas strategia marketingu internetowego powinna określać,
jakimi metodami i przy udziale, jakich środków przedsiębiorstwo jest w stanie osiągnąć
założone cele marketingowe. Przy tak trudnym zadaniu należy pamiętać, iż
najważniejszą rzeczą jest odpowiednie przygotowanie „warsztatu pracy”, czyli
określenie celu marketingowego i celów cząstkowych. Cele marketingowe powinny być
określone dla poszczególnych działów firmy.
Każdy sformułowany cel powinien być 1
istotny – z punktu widzenia misji i celów firmy,
konkretny – jasny i precyzyjny,
wymierny – wyrażony ilościowo,
określony w czasie – powinien mieć wyraźnie określony termin realizacji,
1 A. Payne, Marketing Usług, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1997,str.73-74.
491
1161793994.021.png 1161793994.022.png 1161793994.023.png 1161793994.024.png 1161793994.001.png 1161793994.002.png 1161793994.003.png 1161793994.004.png 1161793994.005.png 1161793994.006.png 1161793994.007.png 1161793994.008.png 1161793994.009.png 1161793994.010.png 1161793994.011.png 1161793994.012.png 1161793994.013.png 1161793994.014.png
 
Prace Naukowe Nr 28
Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu
Wydział Ekonomiczno-Rolniczy
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego
śmiały – cele powinny być realistyczne, lecz nie błahe – muszą stanowić
wyzwanie dla firmy
skoncentrowany – powinien się koncentrować na zagadnieniach związanych
zarówno z rynkami, sektorami (B2C, B2B...), jak i produktami, które firma
zamierza zaoferować.
By cele stały się realnymi wyzwaniami dla firmy, proces ich tworzenia można
usystematyzować dzieląc na poszczególne etapy 1 :
identyfikowanie poszczególnych segmentów e-rynku, (B2B, B2C oraz
podsegmenty)
określanie potrzeb klientów w danych segmentach,
ustalanie kluczowych segmentów,
określanie możliwej marży w poszczególnych segmentach e-rynku,
określenie wielkości segmentów e-rynku,
wewnętrzna analiza możliwych propozycji dla segmentów,
analiza możliwości organizacji i dostosowanie struktury do potrzeb.
Specjalizacja i pozycjonowanie
Percepcja klientów jest najważniejszym czynnikiem świadczącym o
atrakcyjności danej oferty produktowej. Konsument subiektywną oceną wartościuje
produkt i decyduje o jego zakupie lub nie. Wartość produktu w ocenie kupującego jest to
wypadkowa kilku czynników 2 :
Rysunek 2 Wartościowanie produktu przez kupującego
Powyższy rysunek przedstawia, że niska cena nie decyduje o konkurencyjności
naszych towarów. Na atrakcyjność marki duży wpływ mają inne czynniki, takie jak:
łatwość zakupu i poruszania się po witrynie oraz dobra informacja o oferowanych
produktach. Ponadto klient musi mieć zagwarantowane bezpieczeństwo podczas:
wykonywania transakcji, składania zamówienia oraz zagwarantowany serwis po
sprzedażny.
E-rynek jest niezwykle wymagający i jesteśmy skazani na przegraną, jeżeli
nasza oferta będzie miała niższą wartość w ocenie klienta. Klient za pomocą myszki jest
w stanie porównać oferty różnych firm i wybrać najkorzystniejszą. Dlatego przed
rozpoczęciem działalności należy dokładnie porównać nasze produkty do
konkurencyjnych i na podstawie takich danych, wykorzystując powyższy wzór,
stworzyć ofertę bardziej konkurencyjną.
1 Cheffey D., Mayer R., Johnston K., Ellis-Chadwicka F., Internet Marketing, Prentice Hall, 2003.str.156-157
2 Opracowanie własne na podstawie: D. Chaffey, op.cit..str.159.
492
1161793994.015.png 1161793994.016.png 1161793994.017.png 1161793994.018.png 1161793994.019.png 1161793994.020.png
Prace Naukowe Nr 28
Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu
Wydział Ekonomiczno-Rolniczy
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego
Resourcing – nowe kanały marketingu internetowego
Gwałtowny rozwój Internetu powoduje, że firmy są zasypywane nadmiarem
informacji, których nie jesteśmy w stanie przetworzyć - cierpimy na chroniczny brak
czasu. Marketing bezpośredni jest metodą stosowaną w sieci, dzięki której skutecznie
można dotrzeć do klienta i przekazać mu określone informacje. Obecnie odchodzi od
masowości na korzyść indywidualizacji kontaktów z klientem. Dotychczasowe metody
stosowane w sieci są już nie skuteczne, poczta e-mail z reklamami wysyłanymi do
przypadkowych odbiorców jest nie czytana, bannerów się nie zauważa, pop-up się
wyłącza nie czytając ich.
Chcąc dotrzeć do potencjalnego klienta w sieci i czerpać maksimum korzyści z
Internetu musimy zwiększyć jego znaczenie w naszej firmie a zwłaszcza w e-
marketingu. Stałą obecność w Internecie (własna strona www) już nie wystarcza,
nadeszła era interaktywnych połączeń i walki konkurencyjnej. Klient musi mieć
możliwość przeprowadzenia wszelkich transakcji, czynności związanych z zakupem,
serwisem za pomocą komputera. Internet umożliwia również transmisję dźwięku i
obrazu (telekonferencja), co daje wrażenie indywidualności i zainteresowania klientem,
wzbudzając zaufanie. Firmy, których głównych narzędziem komunikacji jest Internet są
nazywane Click-only 1 . To one traktują Internet jako nowy kanał marketingowy o
znaczeniu strategicznym w stosunku do pozostałych. Tworzenie nowych kanałów
internetowych nosi nazwę reintermediacja .
Priorytety w zarządzaniu relacjami z klientami
Sukces e-biznesu może być modelowany i kontrolowany na podstawie
zarządzania relacjami z klientem . Należy śledzić zachowania i podejmowane decyzje
tych, którzy decydują się na odwiedzenie witryny, na podstawie tego określić kluczowe
czynniki, jakie miały wpływ na decyzje o zakupie, zatrzymaniu się na witrynie, czy
nawet zwiedzaniu konkretnych stron. Każde zatrzymanie się internauty na dłużej jest
korzystne, wzbudza jego wiedzę o serwisie, firmie, produktach, nie powinien mieć
jednak możliwości składania przypadkowych, fikcyjnych zamówień, gdyż to w
rzeczywistości obniża wiarygodność firmy. Każda informacja i oferta umieszczona na
witrynie powinna być rzetelna i przejrzysta.
Obecnie istnieje już bardzo szeroki wybór oprogramowania typu CRM (Customer
Relationships Management), które w doskonały sposób zarządza kontaktami z klientem,
wspomaga je i pozwala zbierać wiele danych dotyczących zachowań nabywcy.
Strategia rozwoju rynku i produktu
Planując rozwój rynku i produktu musimy się najpierw zastanowić, jaką
dysponujemy: infrastrukturą, zapleczem kadrowym, siecią dystrybucji, ofertą
produktowi i ogólnie możliwościami sprzedaży naszych produktów w sieci. Nasze
kolejne kroki będą miały wpływ na dotychczasowy kształt firmy, możemy potrzebować
nowych, wyspecjalizowanych pracowników, a obecne zasoby mogą być już nie
przydatne. Aby opracować strategię należy zaadoptować macierz Ansoffa dla potrzeb
Internetu (patrz rys. 3).
1 D. Chaffey, op. cit.str.164.
493
Zgłoś jeśli naruszono regulamin