Budownictwo komunikacyjne- wykład- warunki techniczne.pdf

(470 KB) Pobierz
Dr inż. Andrzej Zalewski
Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Politechnika Łódzka
Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać
drogi publiczne i ich usytuowanie
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca
1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi
publiczne i ich usytuowanie /Dz.Ustaw RP nr 43 z 5 marca 1999r. poz. 430/
Wykład IV
Budownictwo komunikacyjne sem. V, r.ak. 2007/08
Wydział Budownictwa, Architekury i Inżynierii Środowiska
Politechnika Łódzka
901946207.004.png 901946207.005.png 901946207.006.png
Mówiąc o zagadnieniach dróg i układu drogowo - ulicznego
oraz zagospodarowania przestrzennego należy zdać sobie
sprawę, co do roli dróg i ulic w zagospodarowaniu
przestrzennym .
Droga i ulica bez względu na jej przebieg jest jednym
najważniejszych elementów zagospodarowania
przestrzennego obszaru i jest jego najtrwalszym elementem.
Zdecydowanie łatwiej jest wyburzyć budynek lub budynki,
które zestarzały się fizycznie lub są nieprzydatne ze względu
na zmieniające się potrzeby w zakresie funkcji i
intensywności zagospodarowania terenu, aniżeli
zlikwidować istniejącą drogę.
Zbudowanie nowej drogi czy ulicy wymaga często zastosowania
wywłaszczeń i wyburzeń , co zawsze powoduje wystąpienie
zaburzeń w funkcjonowaniu obszaru, o ile nie przewidziano
rezerwy pod daną trasę komunikacyjną.
901946207.007.png
Określenia podstawowe
Droga
Ulica
Korona drogi
Skrajnia drogowa
Linia rozgraniczająca
Linia zabudowy
Teren zabudowy
Obszar poza terenem zabudowy
Prędkość projektowa
Prędkość miarodajna
Pas awaryjny
Pas środkowy
Opaska wewnętrzna i opaska zewnętrzna
901946207.001.png
Droga i ulica w zależności od swej klasy funkcjonalnej jest
elementem struktury przestrzennej oraz elementem ją
kształtującym.
Funkcją dróg i ulic klas wyższych jest przede wszystkim funkcja
komunikacyjna - prowadzenie ruchu tranzytowego
niezwiązanego z danym obszarem, natomiast funkcją ulic i dróg
głównych i niższych klas jest również obsługa otoczenia, które
dzięki istnieniu danej drogi może właściwie funkcjonować.
Ponadto nie należy zapominać, że zagospodarowanie przestrzenne
ma charakter ciągły , a prowadzone drogi i ulice z obszarów
zurbanizowanych przechodzą w tereny zamiejskie
(niezurbanizowane) i na odwrót, co powoduje konieczność
zachowania ich ciągłości, uwzględniając formy
zagospodarowania, przez które przebiegają. Pełnione funkcje
dróg i ulic wg poszczególnych klas i stopnia zurbanizowania
terenu wymagają więc zastosowania odpowiednich rozwiązań
funkcjonalnych, przestrzennych i technicznych zgodnych z
obowiązującymi w danym kraju regulacjami prawnymi.
901946207.002.png
ZAKRES REGULACJI DOTYCZĄCY DRÓG I ULIC W
ZAGOSPODAROWANIU PRZESTRZENNYM ZAWARTY
W ROZPORZĄDZENIU NR 43
Wprowadzenie Rozporządzenia spowodowało, ze
dotychczasowe regulacje prawne dotyczące projektowania
dróg w obszarach zabudowy i poza terenem zabudowy,
czyli Wytyczne projektowania dróg i ulic /WPD I, WPD II,
WPD III (1995) oraz WPU (1992)/ straciły swoją rangę
dokumentów zalecanych do projektowania i stanowią
jedynie obecnie materiał uzupełniający.
901946207.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin