poradnik10(1).pdf
(
695 KB
)
Pobierz
dr Żanetta Stelter
Charakterystyka niepełnosprawności
intelektualnej
Zagadnienia szczegółowe
1. Upośledzenie umysłowe
Stan zahamowania lub niepełnego rozwoju umysłowego, charakteryzujący się zaburzeniami umiejęt-
ności odgrywających rolę w określaniu poziomu inteligencji, tzn. zdolności poznawczych, mowy, rucho-
wych i społecznych.
1.1. Współczesny paradygmat w myśleniu o upośledzeniu
Dwa podstawowe elementy pojęcia upośledzenia:
– upośledzenie to stan psychiczny, do którego się dochodzi,
– upośledzeniu towarzyszy patologiczny rozwój osobowości poprzez zablokowanie aktywności poznawczej.
1.2. Fazy w procesie dochodzenia do upośledzenia
Faza wstępna – pojawia się przed poczęciem dziecka i obejmuje zespół warunków biologicznych, psy-
chologicznych i społecznych, które źle rokują z punktu widzenia rozwoju przyszłego dziecka.
Faza I – bezpośrednie zagrożenia dla rozwoju dziecka w okresie prenatalnym, w trakcie porodu lub po
urodzeniu.
Faza II – proces patologizacji pogłębiający zaburzenia rozwojowe. (M. Kościelska)
Projekt „DOBRY START” – szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych” finansowanyzEuropejskiegoFunduszuSpołecznegoibudżetuPFRON
90
dr Żanetta Stelter
2. Rodzaje oligofrenii
3. Rodzaje dysfunkcji intelektualnych
4. Podział ludzi ze względu na iloraz inteligencji
• Osoby bardzo inteligentne
– IQ pow. 135
• Osoby inteligentne
– IQ 120-135
• Osoby umiarkowanie inteligentne
– IQ 106-119
Projekt „DOBRY START” – szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych” finansowanyzEuropejskiegoFunduszuSpołecznegoibudżetuPFRON
Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej
91
• Osoby przeciętnie inteligentne
– IQ 85-105
• Osoby mało inteligentne
– IQ 69-85
• Osoby upośledzone w stopniu lekkim
– IQ 50-69
• Osoby upośledzone w stopniu umiarkowanym
– IQ 35-49
• Osoby upośledzone w stopniu znacznym
– IQ 20-30
• Osoby upośledzone w stopniu głębokim
– IQ 0-19
4.1. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a procesy spostrzegania
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– sprawność spostrzegania w normie, czasami trudności z wyróżnieniem istotnych szczegółów.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– sprawność spostrzegania obniżona, spostrzega cechy konkretne, nie odróżnia cech ważnych.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– obniżona sprawność i szybkość spostrzegania, trudności z rozpoznawaniem przedmiotów i wyróżnia-
niem elementów z całości.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– spostrzeganie głęboko zaburzone, reakcja na ograniczone bodźce.
4.2. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a uwaga
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– uwaga dowolna na materiale konkretnym dobra, na materiale abstrakcyjnym ograniczona.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– trudności z koncentracją uwagi dowolnej, przewaga uwagi mimowolnej.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– poważne trudności z koncentracją uwagi, duże zaburzenia uwagi dowolnej.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– w niektórych przypadkach brak objawów koncentracji uwagi mimowolnej.
4.3. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a pamięć
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– dobra pamięć mechaniczna, słaba logiczna i dowolna, słabe tempo uczenia się, często uczenie bez
zrozumienia.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– ograniczony zakres pamięci, bardzo słabe tempo uczenia się.
Projekt „DOBRY START” – szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych” finansowanyzEuropejskiegoFunduszuSpołecznegoibudżetuPFRON
92
dr Żanetta Stelter
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– zapamiętywanie wybitnie utrudnione, zakres pamięci znikomy, przy małej trwałości.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– zapamiętywanie i uczenie się zniesione lub widoczne na prostych reakcjach ruchowych.
4.4. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a mowa
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– trudności z formułowaniem myśli i wypowiedzi, agramatyzm, mały zasób słownictwa, częste wady
wymowy.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– opóźniony rozwój mowy, proste zdania, wymowa wadliwa i niewyraźna, ograniczony słownik, brak
pojęć abstrakcyjnych.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– duże opóźnienie rozwoju mowy, brak zdań, dominują monosylaby, zasób słownictwa minimalny, nie
odmienia przez przypadki.
• Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– mowa niewykształcona, 2-3 wyrazy, rozumie kilka prostych poleceń.
4.5. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a myślenie
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– dominuje myślenie konkretne, zwolnione tempo, mała szybkość i giętkość, słaby krytycyzm, trudności
w definiowaniupojęć abstrakcyjnych.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– ograniczone rozumowanie przyczynowo-skutkowe, wolne tempo i sztywność, brak samodzielności
i ograniczona samokontrola.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– dominuje myślenie sensoryczno-motoryczne, pojęcia definiujeprzezużytek.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– niewykształcone.
4.6. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a emocje
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– osłabiona kontrola emocji, popędów, dążeń, zdolność uczuć wyższych.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– duża wrażliwość emocjonalna, ograniczona kontrola emocjonalna, labilność i ambiwalencja emocjo-
nalna.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– zdolność okazywania uczuć, wyrażanie uczuć w sposób prymitywny, brak kontroli emocji i popędów.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– zdolność wyrażania prostych emocji, najczęściej brak objawów życia uczuciowego.
Projekt „DOBRY START” – szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych” finansowanyzEuropejskiegoFunduszuSpołecznegoibudżetuPFRON
Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej
93
4.7. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a motoryka
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– ograniczona precyzja ruchów, słaba koordynacja.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– dość dobra samoobsługa, ruchy mało precyzyjne, niezgrabne, wolne tempo czynności ruchowych.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– może przyswoić sobie ruchy niezbędne do wykonywania prostych czynności samoobsługowych, wyma-
ga długiego ćwiczenia, słaba motoryka.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– ruchy automatyczne, stereotypowe, nie służą do wykonywania czynności.
4.8. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a dojrzałość społeczna
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– czasami utrudnione przystosowanie społeczne, maksymalny poziom dojrzałości społecznej 17-18 lat.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– można obserwować ograniczenia w przystosowaniu społecznym i samodzielności, maksymalny poziom
dojrzałości społecznej 10 lat.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– mała samodzielność, wymaga stałej kontroli i pomocy, realizuje proste potrzeby, maksymalny poziom
dojrzałości społecznej 7-8 lat.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– brak samodzielności, przy długotrwałym ćwiczeniu może sygnalizować potrzeby fizjologiczne, maksy-
malny poziom dojrzałości społecznej 4 lata.
4.9. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a nauka
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– szkoła normalna (do 5-6 klasy), szkoła podstawowa specjalna, specjalna szkoła zawodowa.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– szkoła podstawowa specjalna, czasami klasa życia, przyuczenie do prostych czynności zawodowych, WTZ.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– szkoła życia, nauka samoobsługi, WTZ.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– zwolnienie od obowiązku szkolnego.
4.10. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a praca
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– może opanować wiele czynności zawodowych i wykonywać je dobrze w zwykłych zakładach pracy
bądź zakładach pracy chronionej.
Projekt „DOBRY START” – szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych” finansowanyzEuropejskiegoFunduszuSpołecznegoibudżetuPFRON
Plik z chomika:
pysycolka1990
Inne pliki z tego folderu:
'Nowe media i gry komputerowe' - rozdz. 1 książki ''Wirtualny plac zabaw'' Mirosława Filiciaka.pdf
(11194 KB)
Izdebska.PDF
(6554 KB)
podniesienie efektywności kształcenia uczniow z specjalnymi potrzebamimateriay_szko_ii_29.11.2010.pdf
(6246 KB)
Ostojski.PDF
(3644 KB)
Kopia Braun M. - Zabawa w zabijanie cała.pdf
(2246 KB)
Inne foldery tego chomika:
A. Grobler Metodologia nauk.pdf
A.W. Maszke - metody i techniki badań pedagogicznych
Alkoholizm jest chorobą_B.Woronowicz.pdf
Anna Klim-Klimaszewska - Pedagogika przedszkolna
ANTROPOLOGIA KULTURY
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin