poradnik10.pdf

(695 KB) Pobierz
dr Żanetta Stelter
Charakterystyka niepełnosprawności
intelektualnej
Zagadnienia szczegółowe
1. Upośledzenie umysłowe
Stan zahamowania lub niepełnego rozwoju umysłowego, charakteryzujący się zaburzeniami umiejęt-
ności odgrywających rolę w określaniu poziomu inteligencji, tzn. zdolności poznawczych, mowy, rucho-
wych i społecznych.
1.1. Współczesny paradygmat w myśleniu o upośledzeniu
Dwa podstawowe elementy pojęcia upośledzenia:
– upośledzenie to stan psychiczny, do którego się dochodzi,
– upośledzeniu towarzyszy patologiczny rozwój osobowości poprzez zablokowanie aktywności poznawczej.
1.2. Fazy w procesie dochodzenia do upośledzenia
Faza wstępna – pojawia się przed poczęciem dziecka i obejmuje zespół warunków biologicznych, psy-
chologicznych i społecznych, które źle rokują z punktu widzenia rozwoju przyszłego dziecka.
Faza I – bezpośrednie zagrożenia dla rozwoju dziecka w okresie prenatalnym, w trakcie porodu lub po
urodzeniu.
Faza II – proces patologizacji pogłębiający zaburzenia rozwojowe. (M. Kościelska)
Projekt „DOBRY START” – szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych” finansowanyzEuropejskiegoFunduszuSpołecznegoibudżetuPFRON
970653206.051.png
90
dr Żanetta Stelter
2. Rodzaje oligofrenii
3. Rodzaje dysfunkcji intelektualnych
4. Podział ludzi ze względu na iloraz inteligencji
• Osoby bardzo inteligentne
– IQ pow. 135
• Osoby inteligentne
– IQ 120-135
• Osoby umiarkowanie inteligentne
– IQ 106-119
Projekt „DOBRY START” – szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych” finansowanyzEuropejskiegoFunduszuSpołecznegoibudżetuPFRON
970653206.062.png 970653206.073.png 970653206.079.png 970653206.001.png 970653206.002.png 970653206.003.png 970653206.004.png 970653206.005.png 970653206.006.png 970653206.007.png 970653206.008.png 970653206.009.png 970653206.010.png 970653206.011.png 970653206.012.png 970653206.013.png 970653206.014.png 970653206.015.png 970653206.016.png 970653206.017.png 970653206.018.png 970653206.019.png 970653206.020.png 970653206.021.png 970653206.022.png 970653206.023.png 970653206.024.png 970653206.025.png 970653206.026.png 970653206.027.png 970653206.028.png 970653206.029.png 970653206.030.png 970653206.031.png 970653206.032.png 970653206.033.png 970653206.034.png 970653206.035.png 970653206.036.png 970653206.037.png 970653206.038.png 970653206.039.png 970653206.040.png 970653206.041.png 970653206.042.png 970653206.043.png 970653206.044.png 970653206.045.png 970653206.046.png 970653206.047.png 970653206.048.png 970653206.049.png 970653206.050.png 970653206.052.png 970653206.053.png 970653206.054.png 970653206.055.png 970653206.056.png 970653206.057.png 970653206.058.png 970653206.059.png 970653206.060.png 970653206.061.png 970653206.063.png 970653206.064.png 970653206.065.png 970653206.066.png 970653206.067.png 970653206.068.png
Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej
91
• Osoby przeciętnie inteligentne
– IQ 85-105
• Osoby mało inteligentne
– IQ 69-85
• Osoby upośledzone w stopniu lekkim
– IQ 50-69
• Osoby upośledzone w stopniu umiarkowanym
– IQ 35-49
• Osoby upośledzone w stopniu znacznym
– IQ 20-30
• Osoby upośledzone w stopniu głębokim
– IQ 0-19
4.1. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a procesy spostrzegania
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– sprawność spostrzegania w normie, czasami trudności z wyróżnieniem istotnych szczegółów.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– sprawność spostrzegania obniżona, spostrzega cechy konkretne, nie odróżnia cech ważnych.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– obniżona sprawność i szybkość spostrzegania, trudności z rozpoznawaniem przedmiotów i wyróżnia-
niem elementów z całości.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– spostrzeganie głęboko zaburzone, reakcja na ograniczone bodźce.
4.2. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a uwaga
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– uwaga dowolna na materiale konkretnym dobra, na materiale abstrakcyjnym ograniczona.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– trudności z koncentracją uwagi dowolnej, przewaga uwagi mimowolnej.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– poważne trudności z koncentracją uwagi, duże zaburzenia uwagi dowolnej.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– w niektórych przypadkach brak objawów koncentracji uwagi mimowolnej.
4.3. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a pamięć
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– dobra pamięć mechaniczna, słaba logiczna i dowolna, słabe tempo uczenia się, często uczenie bez
zrozumienia.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– ograniczony zakres pamięci, bardzo słabe tempo uczenia się.
Projekt „DOBRY START” – szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych” finansowanyzEuropejskiegoFunduszuSpołecznegoibudżetuPFRON
970653206.069.png 970653206.070.png 970653206.071.png
92
dr Żanetta Stelter
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– zapamiętywanie wybitnie utrudnione, zakres pamięci znikomy, przy małej trwałości.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– zapamiętywanie i uczenie się zniesione lub widoczne na prostych reakcjach ruchowych.
4.4. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a mowa
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– trudności z formułowaniem myśli i wypowiedzi, agramatyzm, mały zasób słownictwa, częste wady
wymowy.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– opóźniony rozwój mowy, proste zdania, wymowa wadliwa i niewyraźna, ograniczony słownik, brak
pojęć abstrakcyjnych.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– duże opóźnienie rozwoju mowy, brak zdań, dominują monosylaby, zasób słownictwa minimalny, nie
odmienia przez przypadki.
• Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– mowa niewykształcona, 2-3 wyrazy, rozumie kilka prostych poleceń.
4.5. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a myślenie
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– dominuje myślenie konkretne, zwolnione tempo, mała szybkość i giętkość, słaby krytycyzm, trudności
w definiowaniupojęć abstrakcyjnych.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– ograniczone rozumowanie przyczynowo-skutkowe, wolne tempo i sztywność, brak samodzielności
i ograniczona samokontrola.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– dominuje myślenie sensoryczno-motoryczne, pojęcia definiujeprzezużytek.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– niewykształcone.
4.6. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a emocje
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– osłabiona kontrola emocji, popędów, dążeń, zdolność uczuć wyższych.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– duża wrażliwość emocjonalna, ograniczona kontrola emocjonalna, labilność i ambiwalencja emocjo-
nalna.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– zdolność okazywania uczuć, wyrażanie uczuć w sposób prymitywny, brak kontroli emocji i popędów.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– zdolność wyrażania prostych emocji, najczęściej brak objawów życia uczuciowego.
Projekt „DOBRY START” – szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych” finansowanyzEuropejskiegoFunduszuSpołecznegoibudżetuPFRON
970653206.072.png 970653206.074.png 970653206.075.png
Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej
93
4.7. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a motoryka
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– ograniczona precyzja ruchów, słaba koordynacja.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– dość dobra samoobsługa, ruchy mało precyzyjne, niezgrabne, wolne tempo czynności ruchowych.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– może przyswoić sobie ruchy niezbędne do wykonywania prostych czynności samoobsługowych, wyma-
ga długiego ćwiczenia, słaba motoryka.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– ruchy automatyczne, stereotypowe, nie służą do wykonywania czynności.
4.8. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a dojrzałość społeczna
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– czasami utrudnione przystosowanie społeczne, maksymalny poziom dojrzałości społecznej 17-18 lat.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– można obserwować ograniczenia w przystosowaniu społecznym i samodzielności, maksymalny poziom
dojrzałości społecznej 10 lat.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– mała samodzielność, wymaga stałej kontroli i pomocy, realizuje proste potrzeby, maksymalny poziom
dojrzałości społecznej 7-8 lat.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– brak samodzielności, przy długotrwałym ćwiczeniu może sygnalizować potrzeby fizjologiczne, maksy-
malny poziom dojrzałości społecznej 4 lata.
4.9. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a nauka
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– szkoła normalna (do 5-6 klasy), szkoła podstawowa specjalna, specjalna szkoła zawodowa.
Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– szkoła podstawowa specjalna, czasami klasa życia, przyuczenie do prostych czynności zawodowych, WTZ.
Niepełnosprawność w stopniu znacznym:
– szkoła życia, nauka samoobsługi, WTZ.
Niepełnosprawność w stopniu głębokim:
– zwolnienie od obowiązku szkolnego.
4.10. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a praca
Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– może opanować wiele czynności zawodowych i wykonywać je dobrze w zwykłych zakładach pracy
bądź zakładach pracy chronionej.
Projekt „DOBRY START” – szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych” finansowanyzEuropejskiegoFunduszuSpołecznegoibudżetuPFRON
970653206.076.png 970653206.077.png 970653206.078.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin