Ankieta dla nauczycieli
I SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO – TWORZENIE WARUNKÓW DO NABYWANIA WIEDZY ORAZ KSZTAŁTOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I POSTAW DZIECI
1. Kto opracował program wychowania przedszkolnego jaki realizuje Pan/Pani w grupie?
Samodzielnie
We współpracy z innymi nauczycielami w oparciu o który prowadzony jest program wychowawczo - dydaktyczny
Opracowany przez innego autora
Opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami
2. W jaki sposób ustalono zgodność tego programu z podstawą programową?
Analiza programu przez dyrektora
Analiza programu przez zespół nauczycieli
Opinia innego nauczyciela
Inne ……………………………………………………………………………..
3. Kto decyduje o doborze tematyki do pracy z dziećmi?
Nauczyciele grupy
Dyrektor
Dzieci
Tematy realizowane są kolejno wg przewodnika
...........................................................................................................................
4. Jakie czynniki mają wpływ na dobór celów (zamierzonych osiągnięć dzieci) do realizacji?
Potrzeby i możliwości dzieci
Konieczność realizacji zadań z programu
Posiadane materiały pomocnicze
...................................................................
5. W jakich momentach dnia w sposób planowy kształtowane są u dzieci umiejętności i wiadomości wynikające z realizowanego programu?
Podczas zajęć dydaktycznych
Podczas czynności higieniczno-porządkowych
Podczas spacerów i wycieczek
Podczas posiłków
Podczas obserwacji przyrodniczych
Podczas zajęć i zabaw dowolnych
Podczas współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka
Podczas współpracy ze środowiskiem lokalnym
....................................................................
6. W jaki sposób kształtuje Pan/Pani postawy dzieci?
Podczas sytuacji okolicznościowych
Cele wychowawcze znajdują się w każdym temacie kompleksowym
Planuje się tematy kompleksowe poświęcone wartościom
W grupie ustalono kodeks przedszkolaka obejmujący zasady zachowania
7. Jakie metody stosuje Pan/Pani systematycznie w realizacji zaplanowanych osiągnięć dzieci?
Metoda samodzielnych doświadczeń
Metoda kierowania własną działalnością dziecka
Metoda zadań stawianych dziecku
Metoda ćwiczeń
Obserwacja i pokaz
Osobisty przykład nauczyciela
Udostępnianie sztuki
Rozmowy
Opowiadania
Zagadki
Objaśnienia i instrukcje
Techniki relaksacyjne np. ...................................................................................
Metody aktywizujące np. ...................................................................................
............................................................................................................................
MDS
System „Edukacji przez ruch” D.Dziamskiej
Inne ...............................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................
8. W jaki sposób organizuje Pan/Pani przestrzeń edukacyjną?
Sala ma wystrój dostosowany do realizowanej tematyki
Sala ma wystrój dostosowany do pory roku
Podczas zajęć dydaktycznych korzystam z pomocy dydaktycznych
Wykorzystuję karty pracy
W sali urządzono kąciki zainteresowań: ...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
9. Jakie środki dydaktyczne stosował Pan/Pani podczas realizacji zaplanowanych zajęć?
Zeszyty ćwiczeń
Karty pracy
Pakiety edukacyjne
Gry dydaktyczne
Materiały pokazowe
Przybory umuzykalniające
Sprzęt sportowy
Pomoce multimedialne
Literaturę dla dzieci
Zabawki
Inne pomoce …………………………………………………………………
…………………………………………………………………………
10. Jakie aspekty aktywności dziecięcej wynikające z podstawy programowej realizował
Pan/ Pani w swojej grupie?
Śpiew piosenek
Muzykowanie
Tańce i zabawy taneczne
Występy w małych formach teatralnych
Rysowanie i malowanie
Miały kontakt z malarstwem, rzeźbą, architekturą
Miały kontakt z muzyką poważną
Miały kontakt z literaturą i biblioterapią
Uczestniczyły w przedstawieniu teatralnym lub seansie filmowym
Poznawały zabytki i dzieła sztuki regionu
Poznawały tradycje i obrzędy ludowe regionu
11. W jaki sposób dokonuje Pan/Pani ewaluacji postępów dzieci ?
Obserwuję postępy dziecka i odnotowuję w dokumentacji obserwacji pedagogicznych
Przeprowadzam testy wiadomości i umiejętności (zadania dla dzieci)
Analizuję dokumentację obserwacji każdego dziecka i wyciągam wnioski dotyczące pracy z tym dzieckiem
Robię zestawienie umiejętności każdego dziecka
Robię zestawienie umiejętności grupy
Inne ................................................ ..............................................................................
12. Jak wykorzystuje Pan/Pani wiedzę o postępach dzieci?
Stosuję zasadę indywidualizacji w odniesieniu do każdego dziecka podczas zajęć i innych sytuacji
Dostosowuję cele do możliwości i potrzeb dzieci
Prowadzę pracę indywidualną lub w zespole wspomagającą rozwój i postępy dziecka
Zgłaszam dyrektorowi informację o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną
Inne
…..........................................................................................................................
..............................................................................................................................
13. Inne uwagi dotyczące nabywania wiadomości, umiejętności i kształtowania postaw dzieci
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
II ZALECANE WARUNKI I SPOSÓB REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ – SPOSÓB REALIZACJI PROPORCJI ZAGOSPODAROWANIA CZASU PRZEBYWANIA W PRZEDSZKOLU
1. W jaki sposób organizuje i inspiruje Pan/Pani dzieci do zabawy?
Organizuję kąciki zainteresowań
Ustalam zasady i czas trwania zabawy
Zapraszam do gier
Inicjuję zabawy np. tematyczne
Ustalam czym dzieci mogą się bawić, a czym nie
…….......................................................................................................................
2. Jaka jest Pan/Pani rola podczas zabaw i zajęć dowolnych?
Obserwuję i czuwam nad bezpieczeństwem dzieci
Podsuwam pomysły
Proponuję zabawki, gry
Nie uczestniczę w zabawach
Uczestniczę w zabawach
Ingeruję w sytuacjach konfliktowych
Pomagam rozdzielić role i ustalić zasady zabawy np. temat...
wiktorynka3