Autonaprawa 02-2013.pdf

(8784 KB) Pobierz
Auto naprawa
ISSN 1897-3280
MIESIĘCZNIK BRANŻOWY
LUTY 2013
GOŚCINNIE
NA NASZYCH
ŁAMACH:
PRZEMYSŁAW BUSZ
OLEJE DO SILNIKÓW
NA PALIWA GAZOWE
ANDRZEJ DAMEK
ZŁĄCZA ELEKTRYCZNE (CZ.II)
MAREK GRABOWSKI
FRANCZYZOWA
SIEĆ NORDGLASS
TOMASZ KAZAKIDIS
LAKIEROWANIE
NAWIERZCHNIOWE
ANDRZEJ KOWALEWSKI
DIAGNOSTYKA
W WARSZTACIE (CZ.III)
ZENON MAJKUT
PODNOŚNIKI
WARSZTATOWE (CZ.I)
RADOSŁAW PAŁKA
ZIMOWE AWARIE ZAWIESZEŃ
PIOTR PROTASIUK
NIEPEŁNE ODSZKODOWANIA
TONI SEIDEL
KOMPOZYTOWE MATERIAŁY
KONSTRUKCYJNE
ANDRZEJ TIPPE
NISKOPOPIOŁOWE
OLEJE SILNIKOWE
Konieczność stosowania niskopopiołowych olejów silnikowych w nowych
modelach samochodów wynika z unijnej normy Euro, ograniczającej do-
puszczalną emisję substancji szkodliwych w spalinach.
Badania wykazały już dawno, iż do najgroźniejszych składników gazów traiających do at-
mosfery z układów wydechowych silników spalinowych należą tlenki azotu, szkodzące środo-
wisku naturalnemu i ludzkiemu zdrowiu, a także cząstki stałe, czyli sadza zanieczyszczająca
powietrze, glebę i wody powierzchniowe. Szkodliwość tego drugiego rodzaju zanieczysz-
czeń zwiększa fakt, że absorbują one wielopierścieniowe związki aromatyczne, zwane PCA.
Powstają one w procesie spalania i mają właściwości rakotwórcze.  str. 18
1076810780.437.png
OD REDAKCJI | 3
Auto naprawa
www.e-autonaprawa.pl
Adres redakcji:
pl. Nowy Targ 28/16
50-141 Wrocław
tel. 71 712 57 95
faks 71 343 35 41
autonaprawa@technotransfer.pl
www.technotransfer.pl
Noga
Jako uczeń podstawówki długo nie odnosiłem sukcesów w powszechnej akcji zbierania ma-
kulatury dla ratowania polskich lasów państwowych przed grożącą im zagładą. Haniebne swe
miejsce na końcu systematycznie aktualizowanej tablicy wyników dzieliłem z dziećmi rodzin,
w których nie kupowało się żadnych produktów papierowych, a stare gazety, będące popu-
larnym wówczas opakowaniem artykułów spożywczych, zużywano w potrzebach grzewczych
i higienicznych, choć w moim wypadku decydowała wyłącznie chorobliwa wręcz niechęć do
pozbywania się wszelkich zadrukowanych papierów. Przy końcu roku zostałem za karę włą-
czony do grupy odwożącej ręcznym wózkiem, w kilku kolejnych kursach, cały szkolny urobek
do punktu skupu, gdzie miałem też bezpośrednio dostarczyć osobiście zebrane przeze mnie
zapasy, istniejące jedynie w moich kłamliwych deklaracjach.
W przedsiębiorstwie obrotu surowcami wtórnymi przyjmowano również szmaty, a te rze-
czywiście obracały się nieustannie za sprawą ukrytego w nich robactwa. Załoga reagowała
na bliskie kontakty z tą fauną intensywnym czochraniem się o ściany, co przeszkadzało jej
w uważnym śledzeniu dziesiętnej wagi, a resztę już sam diabeł musiał mi podszepnąć. Tak
to przez dyskretne deptanie obciążonej makulaturą platformy stałem się liderem szkolnego
współzawodnictwa. Nie próbowałem jednak dalszej kariery w tej dyscyplinie, zwłaszcza że po
transformacji ustrojowej amatorów wyparli w niej zawodowcy.
Tamta młodzieńcza przygoda kojarzy mi się uparcie z obecną narodową dyskusją na te-
mat fotoradarów. W obu bowiem wypadkach rzecz się do tego sprowadza, by coś ukradkiem
przydepnąć i nie dać się na tym przyłapać, lecz dzisiaj śmiałkowie podejmujący walkę z urzą-
dzeniami pomiarowymi mniej mają szczęścia, a za to znacznie więcej tupetu. Gdyby swego
czasu zauważono moje chytre kombinacje przy wadze, nie miałbym raczej pomysłu skutecz-
nej obrony, jak nie mam ich teraz w konfrontacji ze wskazaniami jakichkolwiek drogowych
radarów. Wszystko, co można w takiej sytuacji powiedzieć, jedynie sprawcę ośmiesza.
Co z tego, że przymusowe dostawy makulatury bardziej szkodziły równolegle prowadzonej
polityce kierowania książek pod strzechy, niż pomagały dewastowanym lasom? To prawda, że
strzeżone fotoradarami ograniczenia prędkości bywają błędne pod względem lokalizacji i za-
kresu. Trzeba więc je zmieniać na bardziej sensowne. Żaden to jednak powód, by rezygnować
z dokładności pomiarów. Za czystą demagogię uznać trzeba postulat, by zamiast mierzyć
prędkość – modernizować drogi, budować autostrady, by było bezpieczniej. To nie ta skala
wydatków, a poza tym i w najlepszych warunkach obowiązujące przepisy trzeba egzekwować.
Absurdalna jest także sugestia, iż w radarowych inwestycjach w ogóle nie chodzi o bezpie-
czeństwo, tylko o zasilenie państwowego budżetu, gdyż i tak ostatecznie decyduje w tej spra-
wie kierowca pozujący do przydrożnej fotografii przez odpowiednie ustawienie prawej nogi.
Redaktor naczelny:
Marian Kozłowski
m.kozlowski@technotransfer.pl
Sekretarz redakcji:
Bogusława Krzczanowicz
b.krzczanowicz@technotransfer.pl
Redakcja e-autonaprawa.pl:
Adam Rudziński
a.rudzinski@technotransfer.pl
Stali współpracownicy:
Andrzej Kowalewski, Zenon Majkut,
Ewa Rozpędowska, Toni Seidel,
Leszek A. Stricker, Tomasz Szulc,
Andrzej Tippe, KrzaQ
Marketing i reklama:
Małgorzata Salamaga-Borysenko
tel. 71 733 67 56
m.salamaga@technotransfer.pl
Piotr Wojniusz
tel. 71 712 57 96
p.wojniusz@technotransfer.pl
Prenumerata:
tel. 71 712 57 95
prenumerata@technotransfer.pl
Opracowanie graficzne i skład:
Taurus CD
tel. 71 712 57 98
Wydawca:
Wydawnictwo Technotransfer
Druk i oprawa:
Delta Wrocław
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk
materiałów wyłącznie za zgodą redakcji.
Materiałów niezamówionych redakcja
nie zwraca. Zastrzegamy sobie prawo
do skrótów i redakcyjnego opracowania
tekstów przyjętych do druku. Redakcja
nie bierze odpowiedzialności za treść
reklam i ogłoszeń.
Marian Kozłowski
Zdjęcia na okładce:
Ricardo, Dieselpowermag
AUTONAPRAWA | LUTY 2013
1076810780.448.png 1076810780.459.png 1076810780.470.png 1076810780.001.png 1076810780.012.png 1076810780.023.png 1076810780.034.png 1076810780.045.png 1076810780.056.png 1076810780.067.png 1076810780.078.png 1076810780.089.png 1076810780.100.png 1076810780.111.png 1076810780.122.png 1076810780.133.png 1076810780.144.png 1076810780.154.png 1076810780.165.png 1076810780.176.png 1076810780.187.png 1076810780.198.png 1076810780.209.png 1076810780.220.png 1076810780.231.png 1076810780.242.png 1076810780.252.png 1076810780.263.png 1076810780.274.png 1076810780.285.png 1076810780.295.png 1076810780.306.png 1076810780.317.png 1076810780.328.png 1076810780.338.png 1076810780.346.png 1076810780.347.png 1076810780.348.png 1076810780.352.png 1076810780.363.png 1076810780.374.png 1076810780.384.png 1076810780.395.png 1076810780.406.png 1076810780.417.png 1076810780.428.png 1076810780.430.png 1076810780.431.png 1076810780.432.png 1076810780.433.png 1076810780.434.png 1076810780.435.png 1076810780.436.png 1076810780.438.png 1076810780.439.png 1076810780.440.png 1076810780.441.png 1076810780.442.png 1076810780.443.png 1076810780.444.png 1076810780.445.png 1076810780.446.png 1076810780.447.png 1076810780.449.png 1076810780.450.png 1076810780.451.png 1076810780.452.png 1076810780.453.png 1076810780.454.png 1076810780.455.png 1076810780.456.png 1076810780.457.png 1076810780.458.png 1076810780.460.png 1076810780.461.png 1076810780.462.png 1076810780.463.png 1076810780.464.png 1076810780.465.png 1076810780.466.png 1076810780.467.png 1076810780.468.png 1076810780.469.png 1076810780.471.png 1076810780.472.png 1076810780.473.png 1076810780.474.png 1076810780.475.png 1076810780.476.png 1076810780.477.png 1076810780.478.png 1076810780.479.png 1076810780.480.png 1076810780.002.png 1076810780.003.png 1076810780.004.png 1076810780.005.png 1076810780.006.png 1076810780.007.png 1076810780.008.png 1076810780.009.png 1076810780.010.png 1076810780.011.png 1076810780.013.png 1076810780.014.png 1076810780.015.png 1076810780.016.png 1076810780.017.png 1076810780.018.png 1076810780.019.png 1076810780.020.png 1076810780.021.png 1076810780.022.png 1076810780.024.png 1076810780.025.png 1076810780.026.png 1076810780.027.png 1076810780.028.png 1076810780.029.png 1076810780.030.png 1076810780.031.png 1076810780.032.png 1076810780.033.png 1076810780.035.png 1076810780.036.png 1076810780.037.png 1076810780.038.png 1076810780.039.png 1076810780.040.png 1076810780.041.png 1076810780.042.png 1076810780.043.png 1076810780.044.png 1076810780.046.png 1076810780.047.png 1076810780.048.png 1076810780.049.png 1076810780.050.png 1076810780.051.png 1076810780.052.png 1076810780.053.png 1076810780.054.png 1076810780.055.png 1076810780.057.png 1076810780.058.png 1076810780.059.png 1076810780.060.png 1076810780.061.png 1076810780.062.png 1076810780.063.png 1076810780.064.png 1076810780.065.png 1076810780.066.png 1076810780.068.png 1076810780.069.png 1076810780.070.png 1076810780.071.png 1076810780.072.png 1076810780.073.png 1076810780.074.png 1076810780.075.png 1076810780.076.png 1076810780.077.png 1076810780.079.png 1076810780.080.png 1076810780.081.png 1076810780.082.png 1076810780.083.png 1076810780.084.png 1076810780.085.png 1076810780.086.png 1076810780.087.png 1076810780.088.png 1076810780.090.png 1076810780.091.png 1076810780.092.png 1076810780.093.png 1076810780.094.png 1076810780.095.png 1076810780.096.png 1076810780.097.png 1076810780.098.png 1076810780.099.png 1076810780.101.png 1076810780.102.png 1076810780.103.png 1076810780.104.png 1076810780.105.png 1076810780.106.png 1076810780.107.png 1076810780.108.png 1076810780.109.png 1076810780.110.png 1076810780.112.png 1076810780.113.png 1076810780.114.png 1076810780.115.png 1076810780.116.png 1076810780.117.png 1076810780.118.png 1076810780.119.png 1076810780.120.png 1076810780.121.png 1076810780.123.png 1076810780.124.png 1076810780.125.png 1076810780.126.png 1076810780.127.png 1076810780.128.png 1076810780.129.png 1076810780.130.png 1076810780.131.png 1076810780.132.png 1076810780.134.png 1076810780.135.png 1076810780.136.png 1076810780.137.png 1076810780.138.png 1076810780.139.png 1076810780.140.png 1076810780.141.png 1076810780.142.png 1076810780.143.png 1076810780.145.png 1076810780.146.png 1076810780.147.png
 
1076810780.148.png 1076810780.149.png 1076810780.150.png 1076810780.151.png 1076810780.152.png 1076810780.153.png 1076810780.155.png 1076810780.156.png 1076810780.157.png 1076810780.158.png 1076810780.159.png 1076810780.160.png 1076810780.161.png 1076810780.162.png 1076810780.163.png 1076810780.164.png 1076810780.166.png 1076810780.167.png 1076810780.168.png 1076810780.169.png 1076810780.170.png 1076810780.171.png 1076810780.172.png 1076810780.173.png 1076810780.174.png 1076810780.175.png 1076810780.177.png 1076810780.178.png 1076810780.179.png 1076810780.180.png 1076810780.181.png 1076810780.182.png 1076810780.183.png 1076810780.184.png 1076810780.185.png 1076810780.186.png 1076810780.188.png 1076810780.189.png 1076810780.190.png 1076810780.191.png 1076810780.192.png 1076810780.193.png 1076810780.194.png 1076810780.195.png 1076810780.196.png 1076810780.197.png 1076810780.199.png 1076810780.200.png 1076810780.201.png 1076810780.202.png 1076810780.203.png 1076810780.204.png 1076810780.205.png 1076810780.206.png 1076810780.207.png 1076810780.208.png 1076810780.210.png 1076810780.211.png 1076810780.212.png 1076810780.213.png 1076810780.214.png 1076810780.215.png 1076810780.216.png 1076810780.217.png 1076810780.218.png 1076810780.219.png 1076810780.221.png 1076810780.222.png 1076810780.223.png 1076810780.224.png 1076810780.225.png 1076810780.226.png 1076810780.227.png 1076810780.228.png 1076810780.229.png 1076810780.230.png 1076810780.232.png 1076810780.233.png 1076810780.234.png 1076810780.235.png 1076810780.236.png 1076810780.237.png 1076810780.238.png 1076810780.239.png 1076810780.240.png 1076810780.241.png 1076810780.243.png 1076810780.244.png 1076810780.245.png 1076810780.246.png
 
4 | AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
WYDARZENIA | AKTUALNOŚCI | 5
Wydarzenia
Spis treści
Johnson Controls na „Skrzydłach Biznesu”
Zaprosili nas
Więcej na stronie:
www.e-autonaprawa.pl
Fundacja Jedź Bezpiecznie – na konferencję prasową
z cyklu „Porozmawiajmy o bezpieczeństwie” (Warszawa,
19 stycznia)
Johnson Controls – na konferencję prasową połączo-
ną ze zwiedzaniem fabryki akumulatorów w Zwickau
(28-29 stycznia)
Stowarzyszenie Polskich Mediów – na noworoczne spo-
tkanie mediów w Wilanowie połączone z pokazem Królew-
skiego Labiryntu Światła (Warszawa, 1 lutego)
Hella Polska – na spotkanie podsumowujące zeszły rok
oraz informujące o planach firmy na przyszłość (Warszawa,
5 lutego)
Inter Cars SA wraz z partnerami programu „Młode Kadry”
– na uroczyste otwarcie Regionalnego Centrum Szkolenio-
wego w Częstochowie (7 lutego)
ZF Friedrichshafen AG – na spotkanie prasowe prezentu-
jące cykl szkoleń warsztatowych – Sachs Roadshow 2013,
i wspólne zmagania na torze kartingowym Racing Center
Warsaw (Warszawa, 7 lutego)
IBIS CEE – na sympozjum „Rynek napraw powypadkowych
i szkód komunikacyjnych w Polsce” (Warszawa, 12 lutego)
Firma.Johnson.Controls.Aku-
mulatory. została. laureatem.
nagrody. „Skrzydła. Biznesu”.
przyznawanej. przedsiębior-
stwom,. które. są. w. stanie.
rozwijać. się. niezależnie. od.
warunków. ekonomicznych.
panujących.w.kraju..Ranking.
jest.tworzony.przez.„Dziennik.
Gazetę. Prawną”,. a. patronat.
honorowy. nad. nim. objęły.
m.in..Ministerstwo.Gospodar-
ki.i.Ministerstwo.Finansów.
AKTUALNOŚCI:
Wydarzenia................................................4
Nowości.rynkowe......................................45
Kalendarz Pirelli
EKONOMIA, BIZNES, MARKETING
Niepełne.odszkodowania...........................22
Franczyzowa.sieć.NordGlass.......................24
Rola.diagnostyki.w.naprawach..
samochodów.(cz..III).................................38
Należąca.do.tej.firmy.mar-
ka.akumulatorów.Varta.zmie-
nia. obecnie. swój. wizerunek.
rynkowy,.wprowadzając.nowe.
logo.i.hasło.oraz.odświeżone.
wzornictwo.i.przeprojektowa-
ną.stronę.WWW..Działania.te.
wspierać. będzie. zainauguro-
wana.17.stycznia,.największa.
dotychczas.kampania,.prowa-
dzona.w.20.krajach.Europy.
dla.ponad.5.milionów.użyt-
kowników.pod.hasłem.„Pew-
ny.start.to.akumulator.Varta”.
MOTORYZACJA WCZORAJ, DZIŚ,
JUTRO
Jak.szkolą.się.warsztatowcy.......................26
Instalacje.LPG?.Tak,.ale.............................28
TECHNICZNE PODSTAWY ZAWODU
Niskopopiołowe.oleje.silnikowe...................18
Oleje.do.silników.na.paliwa.gazowe............30
SsangYong z olejem Platinum
Firma.SsangYong.Motors.Pol-
ska.oficjalnie.poinformowała,.
że.zaleca.stosowanie.w.swych.
pojazdach. olejów. Platinum.
produkowanych. przez. Orlen.
Oil.. Koreański. wytwórca. sa-
mochodów. typu. SUV. oraz.
turystycznych.RV.i.Orlen.roz-
poczną.współpracę.marketin-
gowo-handlową..List.intencyj-
ny.w.tej.sprawie.został.pod.-.
pisany.9.stycznia.przez.Rena-
tę.Szostak.–.prezesa.zarządu.
Orlen.Oil.i.Katarzynę.Rożyń-
ską.–.członka.zarządu.Orlen.
Oil.oraz.Jerzego.Kozińskiego.–.
dyrektora.generalnego.Ssang-
Yong.Motors.Polska.
PRAKTYKA WARSZTATOWA
Technologie.złącz.elektrycznych.(cz..II)........12
Lakiery.bezbarwne....................................16
Niemetalowe.materiały.konstrukcyjne..........32
Podręcznik.mechaniki.pojazdowej:
Lekki.mechanizm.różnicowy.......................35
Zimowe.awarie.zawieszeń..........................36
ZENNOWACJE
Warsztatowe.podnoszenie.ciężarów.(cz..I)....32
Pojawiła. się. kolejna. edycja.
Kalendarza.Pirelli..Autorem.za-
mieszczonych.w.niej.zdjęć.jest.
Amerykanin. Steve. McCurry..
Wszystkie. wykonane. zostały.
w.okolicach.brazylijskiego.Rio.
de. Janeiro,. a. pozowały. do.
nich:. Isabeli. Fontana,. Petra.
Nemcova,.Sonia.Braga,.Hanaa.
Ben.Abdesslem,.Liya.Kebede,.
Adriana.Lima,.Summer.Rayne.
Oakes,.Kyleigh.Kuhn,.Marisa.
Monte,.Karlie.Kloss.i.Elisa.Sed-
naoui..Znacie.je?.Nie?.To.czas.
najwyższy.poznać!
PSYCHOINSPIRACJE
Mechanizm.samoobrony............................50
Zgłoszenia online
na www.zf.com/pl
OD REDAKCJI
Noga.........................................................3
Komiks.z.życia.pewnego.warsztatu..............50
Wirtualna lakiernia Standox
Pod. adresem:. www.standox.
com/godigital . zamieszczono.
praktyczne. dla. lakierników.
informacje. na. temat. sprzętu.
do.cyfrowego.zarządzania.ko-
lorem.(np..spektrofotometrów.
Geniusz),. oprogramowania.
Standovin. albo. wyszukiwa-
nia. receptur. przez. Internet..
Wirtualna. lakiernia. pozwala.
również.na.porównanie.trady-
cyjnych.i.cyfrowych.narzędzi.
stosowanych. w. warsztatach..
Opracowana. została. w. róż-
nych. wersjach. językowych.
(między.innymi.w.polskiej).
III edycja Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha
SACHS Roadshow 2013 po raz pierwszy w Polsce
Z najwyższą prędkością ku większej wiedzy!
SPIS REKLAM
Ashland/Valvoline......................................51
Corteco....................................................13
CTS.........................................................47
GG.Proits................................................15
Inter.Cars.........................................2,10-11
KYB.........................................................52
Metelli.......................................................9
ProiAuto..................................................41
Schaefler.Polska.........................................7
WKŁ........................................................49
Wollers....................................................47
ZF.Services................................................5
Robert.Bosch.przy.współpra-
cy. z. Politechniką. Warszaw-
ską.i.Wrocławską..Inicjatywę.
wsparły.ponadto.Polska.Aka-
demia.Nauk.i.Urząd.Patento-
wy. Rzeczpospolitej. Polskiej..
W.tym.roku.w.jej.ramach.pro-
wadzone.będą.warsztaty.kre-
atywne.i.konkurs.na.pomysł.
urządzenia. przyjaznego. dla.
środowiska,. ekonomicznego.
w.produkcji.i.nadającego.się.
do.szerokiego.zastosowania..
Zapisy.na.warsztaty.w.ra-
mach.Akademii.Wynalazców.
im.. Roberta. Boscha. trwają.
do.28.lutego.2013.roku..Na-
uczyciele. mogą. rejestrować.
uczniów,.wypełniając.formu-
larz. zgłoszeniowy. zamiesz-
czony.na.stronie.internetowej:.
akademiawynalazcow.edu.pl .
Poczuj atmosferę wyścigów i poszerz swoją wiedzę podczas ekskluzywnej serii szkoleń. Do tego porządnie
dodaj gazu! Aby otrzymać zaproszenie na SACHS Roadshow 2013 osiągnij maksymalny obrót w danej kate-
gorii warsztatów w terminie od 01.01.2013 do 15.04.2013. Zgłoś się już dziś!
W. styczniu. zainaugurowa-
no. trzecią. edycję. Akademii.
Wynalazców. im.. Roberta.
Boscha,.czyli.programu.edu-
kacyjnego. dla. uczniów. war-
szawskich. i. wrocławskich.
szkół. gimnazjalnych.. Projekt.
jest. prowadzony. przez. firmę.
www.zf.com/pl
AUTONAPRAWA | LUTY 2013
AUTONAPRAWA | LUTY 2013
1076810780.247.png 1076810780.248.png 1076810780.249.png 1076810780.250.png 1076810780.251.png 1076810780.253.png 1076810780.254.png 1076810780.255.png 1076810780.256.png 1076810780.257.png 1076810780.258.png 1076810780.259.png 1076810780.260.png 1076810780.261.png 1076810780.262.png 1076810780.264.png 1076810780.265.png 1076810780.266.png 1076810780.267.png 1076810780.268.png 1076810780.269.png 1076810780.270.png 1076810780.271.png 1076810780.272.png 1076810780.273.png 1076810780.275.png 1076810780.276.png 1076810780.277.png 1076810780.278.png 1076810780.279.png 1076810780.280.png 1076810780.281.png 1076810780.282.png 1076810780.283.png 1076810780.284.png 1076810780.286.png 1076810780.287.png 1076810780.288.png 1076810780.289.png 1076810780.290.png 1076810780.291.png
 
6 | AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
WYDARZENIA | AKTUALNOŚCI | 7
M-Sport i Castrol w sezonie 2013
Rośnie sprzedaż świec Denso TT
Drogowe bezpieczeństwo dzieci
INA KIT
profesjonalne zestawy
elementów rozrządu!
Świece zapłonowe Denso TT
pojawiły się na rynku wtórnym
w Rosji i Europie Wschodniej
w 2008 roku, a w pozostałych
krajach Europy w roku 2010.
Obecnie na produkty Denso
przypada około 9% rynku
wtórnego świec zapłonowych.
Świece Twin Tip (TT) sto-
suje się w najpopularniej-
szych samochodach europej-
skich, azjatyckich i amerykań-
skich (Alfa Romeo, Chevrolet,
Citroën, Fiat, Ford, Nissan,
Opel, Peugeot, Renault,
Seat, Toyota i Volkswagen).
Są one bardziej wydajne od
standardowych niklowych,
a efektywnością zapłonu do-
równują droższym od nich
irydowym. Silnik ze świecami
TT zamiast standardowych
zużywa do 5% mniej paliwa
i łatwiej daje się uruchomić
nawet przy bardzo mroźnej
pogodzie.
Firma Michelin we współpracy
z Komisją Europejską prowa-
dzi program edukacyjny RO-
SYPE ( Road Safety for Young
People in Europe ), którego
głównym celem jest poprawa
bezpieczeństwa dzieci i mło-
dzieży na drogach. Akcja ob-
jęła zasięgiem już 1,13 milio-
na młodych osób w Europie;
kilkadziesiąt tysięcy z nich to
mieszkańcy Polski.
W jej ramach realizuje
się programy dla poszcze-
gólnych grup wiekowych:
6-12 lat (rozpoczęcie eduka-
cji na temat bezpieczeństwa
drogowego), 13-16 lat (wpa-
janie zasad odpowiedzialnego
zachowania na drodze kie-
rowców skuterów i motocykli)
i 17-25 lat (szkolenia prak-
tyczne młodych kierowców
samochodów).
W Birmingham zaprezento-
wano najnowszą wersję Forda
Fiesta RS WRC przeznaczo-
ną na najbliższy sezon dla
zawodników zespołu Qatar
M-Sport WRT. Środki smarne
do tego samochodu dostarcza
Castrol. Auta zadebiutują pod-
czas Rajdu Monte Carlo. Kie-
rowcami samochodów będą:
Mads Østberg, Jewgienij No-
wikow, Thierry Neuville i Juho
Hänninen.
Napędzany silnikiem 1.6
EcoBoost Ford Fiesta RS WRC
w ubiegłym sezonie 18 razy
zdobywał miejsca w pierwszej
trójce rajdów WRC i jako jedy-
ny kończył na podium każdą
z 13 eliminacji.
Urodzinowa promocja
irmy Launch Polska
Spółka ta w związku z dziesię-
cioleciem swej działalności na
polskim rynku motoryzacyj-
nym wprowadza na wszystkie
oferowane przez nią produkty
nowe ceny, niższe o około
10 procent od katalogowych.
Szczegóły dotyczące promocji
zamieszczone są na stronie:
www.launch.pl .
Kondycja branży motoryzacyjnej
Zestaw INA KIT – profesjonalny zestaw naprawczy zawierający
niezbędne elementy do wymiany rozrządu – napinacze, rolki
prowadzące, śruby, podkładki, osłonki jak również sam pasek –
w jakości OE!
Zdaniem analityków firmy
Michael Page, wśród przed-
siębiorstw branży motory-
zacyjnej najlepiej radzą so-
bie te, które współpracują
z wieloma producentami
samochodów. Pomimo kry-
zysu ekonomicznego wiele
z nich inwestuje i rozwija
się, a równo cześnie w cza-
sie gorszej koniunktury stara
się optymalizować produkcję
i związane z nią procesy.
Po rekordowym 2007 r.,
kiedy w Europie sprzedano
16 milionów nowych aut,
rynek odnotowuje nieustanne
spadki. Prognozowany wynik
za cały ubiegły rok zamknie
się prawdopodobnie w grani-
cach 12,5 do 12,8 miliona
sprzedanych samochodów.
W Polsce sprzedaż spadła
o ponad 20 procent w sto-
sunku do 2008 roku. Naj-
bardziej odczuli to wytwórcy
najmniejszych pojazdów,
np. Fiat Auto Poland (naj-
ważniejszy w naszym kraju
producent samochodów seg-
mentu A) zapowiedział zwol-
nienie prawie 1,5 tysiąca
pracowników.
Recesja nie dotknęła ca-
łej branży motoryzacyjnej
w jednakowym stopniu,
gdyż np. Grupa Volkswa-
gen odnotowała rekordowe
wyniki, sprzedając od stycz-
nia do listopada 2012 roku
8,29 miliona pojazdów. Jest
to wynik o 10,4 procent lep-
szy od uzyskanego rok wcze-
śniej. Nieźle radzą sobie tak-
że mniejsze firmy – dotyczy
to zwłaszcza działających na
południu Polski producentów
części do pojazdów. Z ich
punktu widzenia współpraca
z wytwórcami nowych samo-
chodów (czyli rynek OEM)
jest tylko poboczną działalno-
ścią, a większość sprzedaży
przypada tu na rynek części
zamiennych.
Nadzieje dla branży mo-
toryzacyjnej budzą między
innymi dane Polskiej Agen-
cji Informacji i Inwestycji
Zagranicznych. W sektorze
motoryzacyjnym prowadzi
ona 23 projekty inwestycyjne
o łącznej wartości 1,65 mi-
liarda euro, które mogą stwo-
rzyć ponad 8 tysięcy miejsc
pracy. Należy do nich szósty
już zakład produkcyjny firmy
TRW, zlokalizowany w Biel-
sku-Białej. Pracę w nim znaj-
dzie około. 700 osób. NGK
Ceramics buduje drugi zakład
produkcyjny w Gliwicach
i zapowiada zatrudnienie
200 osób. Spółka SL Poland
podwyższyła kapitał zakła-
dowy z 5,6 do 8,45 miliona
złotych i inwestuje w nowy
zakład, którym docelowo za-
trudnienie może znaleźć po-
nad 500 osób.
Kalendarz Spies Hecker
Ponad 500 zestawów INA KIT stanowi ofertę dla ponad 92%
europejskiego parku samochodowego.
Kompletny zestaw zapewni profesjonalną wymianę elementów
rozrządu i pozwoli zaoszczędzić cenny czas.
Wiedza dla warsztatów:
E-Mail: aaminfo.pl@schaeffler.com
www.schaeffler-aftermarket.com
www.schaeffler-aftermarket.pl
Kalendarz marki Spies Hecker
na rok 2013 ilustrują fotografie
kultowych samochodów z dzie-
jów motoryzacji. Wykonano je
w lakierniach różnych krajów
Europy (modele Lincoln Con-
tinental Mark II, Ferrari 250
GTE, Fisker Karma EC, Merce-
des 190 SL) oraz Chin (BMW
X5). Całość można obejrzeć
w Internecie (Spies Hecker Ca-
lendar Passion 2013).
AUTONAPRAWA | LUTY 2013
AUTONAPRAWA | LUTY 2013
1076810780.292.png 1076810780.293.png 1076810780.294.png 1076810780.296.png 1076810780.297.png 1076810780.298.png 1076810780.299.png 1076810780.300.png 1076810780.301.png 1076810780.302.png 1076810780.303.png 1076810780.304.png 1076810780.305.png 1076810780.307.png 1076810780.308.png 1076810780.309.png 1076810780.310.png 1076810780.311.png 1076810780.312.png 1076810780.313.png 1076810780.314.png 1076810780.315.png 1076810780.316.png 1076810780.318.png 1076810780.319.png 1076810780.320.png 1076810780.321.png 1076810780.322.png 1076810780.323.png 1076810780.324.png 1076810780.325.png 1076810780.326.png 1076810780.327.png 1076810780.329.png 1076810780.330.png 1076810780.331.png 1076810780.332.png 1076810780.333.png 1076810780.334.png
 
1076810780.335.png 1076810780.336.png 1076810780.337.png 1076810780.339.png 1076810780.340.png 1076810780.341.png 1076810780.342.png 1076810780.343.png 1076810780.344.png 1076810780.345.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1076810780.349.png 1076810780.350.png 1076810780.351.png 1076810780.353.png 1076810780.354.png 1076810780.355.png 1076810780.356.png 1076810780.357.png 1076810780.358.png 1076810780.359.png 1076810780.360.png 1076810780.361.png 1076810780.362.png 1076810780.364.png 1076810780.365.png 1076810780.366.png 1076810780.367.png 1076810780.368.png 1076810780.369.png 1076810780.370.png 1076810780.371.png 1076810780.372.png 1076810780.373.png 1076810780.375.png 1076810780.376.png 1076810780.377.png 1076810780.378.png
 
8 | AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
WYDARZENIA | AKTUALNOŚCI | 9
20-milionowy EPS
HELLA Gutmann przedłuża ofertę
Hydrauliczny napęd hybrydowy
Wychodząc naprzeciw oczeki-
waniom posiadaczy urządzeń
serii Mega Macs, którzy nie
dokonywali aktualizacji ich
oprogramowania na bieżąco,
Hella Gutmann przedłuża swą
specjalną ofertę (tzw. pakiet
Recovery) do 31.03.2013.
Dotyczy to użytkowników star-
szej wersji oprogramowania.
Przy zakupie pakietu Recovery
za 3 500 PLN netto otrzymają
oni, niezależnie od posiada-
nej dotychczas wersji, naj-
nowsze aktualne oprogramo-
wanie oraz licencję Update,
czyli prawo do jego aktualiza-
cji na kolejny rok.
Po sukcesach elektrycznego
napędu hybrydowego Axle-
Split firmy Bosch w pojazdach
z silnikami Diesla produko-
wanych przez koncern PSA
Peugeot Citroën oba przed-
siębiorstwa pracują wspólnie
nad hydraulicznym napędem
hybrydowym samochodów
osobowych. Głównymi jego
elementami są dwa silniki hy-
drauliczne z akumulatorami
ciśnieniowymi. Koncepcja na-
zwana Powersplit umożliwia
korzystanie z napędu kon-
wencjonalnego lub hydrau-
licznego, albo z obydwu rów-
nocześnie. Dzięki temu silnik
spalinowy przy mniejszym
obciążeniu pracuje z minimal-
nym zużyciem paliwa, a pod-
czas hamowania odzyskiwana
Od lewej: stosowany już w seryjnej produkcji spalinowo-elektryczny napęd hybrydowy Boscha i PSA oraz schemat koncepcyjny i silnik układu hydraulicznego
energia kinetyczna magazyno-
wana jest w akumulatorze ciś-
nieniowym. Jej zapas umożli-
wia całkowicie bezemisyjną
jazdę na krótkich odcinkach
pokonywanych z napędem
wyłącznie hydraulicznym oraz
wspomaga silnik spalinowy
przy ruszaniu. Oznacza to
redukcję emisji CO 2 średnio
o 30% w nowym, europej-
skim cyklu jezdnym oraz do
45% w cyklu miejskim.
Ta innowacyjna koncepcja
daje się łączyć ze wszystkimi
rodzajami napędów spalino-
wych. Początkowo ma być
stosowana w segmencie ma-
łych samochodów, a potem
w innych ich klasach oraz
w lżejszych miejskich pojaz-
dach dostawczych. Bliska
współpraca Boscha z kon-
cernem PSA Peugeot Citroën
rozpoczęła się w 2008 roku.
W jej ramach w 2011 roku
Peugeot wprowadził na rynek
swój pierwszy seryjny samo-
chód osobowy z napędem
hybrydowym, model 3008
HYbrid4, wyposażony w silnik
Diesla oraz napęd Axle-Split.
Obecnie PSA produkuje także
model Peugeot 508 w wersji
kombi RXH oraz limuzynę
Hybrid4, a marka Citroën –
model DS5 w wersji HYbrid4,
wykorzystując tę samą kon-
cepcję układu napędowego.
Wyniki inansowe ZF
Koncern ZF Friedrichshafen
AG opublikował wstępne wy-
niki finansowe za rok 2012.
Sprzedaż produktów koncer-
nu osiągnęła w tym czasie
poziom 17,4 miliarda euro,
co oznacza dwunastoprocen-
towy wzrost w porównaniu
z rokiem 2011. Zaważył na
niejsza natomiast sytuacja
wystąpiła na rynku części do
pierwszego montażu w po-
jazdach europejskich. Słabiej
rozwijał się również segment
pojazdów ciężarowych.
W 2012 roku grupa ZF za-
inwestowała ponad 800 mi-
lionów euro w badania i roz-
Firma Nexteer Automotive wy-
produkowała 20-milionowy
EPS ( electric power steering ).
Ten jubileuszowy egzemplarz
powstał w tyskiej fabryce
Nexteer Automotive Poland,
która od 2003 roku zapewniła
już ponad połowę firmowych
dostaw tych systemów dla
światowych koncernów mo-
toryzacyjnych. Pierwszy EPS
zszedł z taśmy produkcyjnej
w 1999 roku. Od tej pory
elektryczne systemy wspoma-
gania układów kierowniczych
Nexteer pozwoliły zaoszczę-
dzić w globalnej skali około
ośmiu miliardów litrów paliwa.
Potrójny sukces Michelina
MORE
MORE THAN JUST AFTERMARKET
Określenie naszych produktów jako “części zamienne
aftermarket” jest pewnym ograniczeniem. Są stworzone
na potrzeby rynku, który szuka oryginalnej jakości.
To szeroka gama produktów ciągle aktualizowana,
a charakteryzuje je maksymalna niezawodność
i zdolność przystosowania z zagwarantowaniem
dystrybucji “kapilarnej”.
Wiecej niż proste części zamienne, należą do innej
kategorii, co sprawia, że są wyjątkowe i niezrównane
ponieważ tworzone od 50 lat z miłością i pasją dla
naszej pracy, prawdziwa gwarancja ciągłości i wartości
dodanej, które to rynek rozpoznaje.
tym m.in. wzrost zapotrze-
bowania na automatyczne
skrzynie biegów do samo-
chodów klasy Premium,
zwłaszcza w Stanach Zjedno-
czonych i w Chinach. Trud-
wój, a także stworzyła na ca-
łym świecie 3,5 tysiąca no-
wych miejsc pracy. Ogółem
zatrudnia teraz 75 tysięcy
pracowników w 121 oddzia-
łach w 27 krajach.
W tegorocznym Rajdzie Dakar
wygrały samochody osobo-
we, motocykle i ciężarówki
z oponami marki Michelin. Na
oponach Michelin Latitude C
jechał Stéphane Peterhansel
(samochód X-Raid-run ALL4
Racing MINI). Cyril Despres
w fabrycznym motocyklu KTM
450 korzystal z opon Miche-
lin Desert Race i Michelin Bib
Mousse. Modele opon cięża-
rowych XZL 14.00R20 przy-
czyniły się do zajęcia trzech
pierwszych miejsc przez ro-
syjskie załogi Kamazów.
www.metellispa.it
AUTONAPRAWA | LUTY 2013
AUTONAPRAWA | LUTY 2013
1076810780.379.png 1076810780.380.png 1076810780.381.png 1076810780.382.png 1076810780.383.png 1076810780.385.png 1076810780.386.png 1076810780.387.png 1076810780.388.png 1076810780.389.png 1076810780.390.png 1076810780.391.png 1076810780.392.png 1076810780.393.png 1076810780.394.png 1076810780.396.png 1076810780.397.png 1076810780.398.png 1076810780.399.png 1076810780.400.png 1076810780.401.png 1076810780.402.png 1076810780.403.png 1076810780.404.png 1076810780.405.png 1076810780.407.png 1076810780.408.png 1076810780.409.png 1076810780.410.png 1076810780.411.png 1076810780.412.png 1076810780.413.png 1076810780.414.png 1076810780.415.png 1076810780.416.png 1076810780.418.png 1076810780.419.png 1076810780.420.png 1076810780.421.png 1076810780.422.png 1076810780.423.png 1076810780.424.png 1076810780.425.png 1076810780.426.png 1076810780.427.png 1076810780.429.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin