Organizacja pomocy społecznej(1).doc

(76 KB) Pobierz

Organizacja pomocy społecznej

1. Ośrodki pomocy społecznej

2. Pracownicy socjalni

3. Rada pomocy społecznej

4. Nadzór i kontrola

RADA POMOCY SPOŁECZNEJ organ opiniodawczo-doradczy w sprawach pomocy społecznej

Zakres działania Rady:

1. opiniowanie projektów aktów prawnych oraz inicjowanie zmian przepisów prawa w zakresie pomocy społecznej,

2. przygotowywanie ekspertyz dotyczących wybranych obszarów pomocy społecznej,

3. przedstawienie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społęcznego okresowych informacji o swojej działalności,

4.            przyjmowanie i opiniowanie dla ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego wniosków o nagrody specjalne za wyitne osiągnięcia w zakresie pomocy społecznej

 

SKŁAD RADY

Rada składa się nie więcej niż z 20 osób reprezentujących jednostki organizacyjne pomocy społecznej, jednostki samorządu terytorialnego, wojewodów, organizacje społeczne i zawodowe, kościoły i inne związki wyznaniowe oraz środowiska naukowe.

 

Przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego rekomenduje Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.

 

Członków Rady powołuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego na okres 3 lat.

Członkowie Rady Pomocy Społecznej:

- pełnią swoje funkcje społecznie,

- korzystają ze zwolnień w pracy w celu uczestniczenia w posiedzeniach Rady i przysługuje im zwrot kosztów ze środków budżetu ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,

-zapraszają do współpracy ekspertów i inne osoby niebędące jej członkami

 

NADZÓR I KONTROLA

Wojewoda w związku z przeprowadzonym postępowaniem nadzorczym i kontrolnym ma prawo do:

 

Żądania informacji, dokumentów i danych, niezbędnych do sprawowania nadzoru i kontroli,

Swobodnego wstępu w ciągu doby do obiektów i pomieszczeń jednostki kontrolowanej,

Przeprowadzania oględzin obiektów, składników majątku kontrolowanej jednostki oraz przebiegu określonych czynności objętych obowiązujących standardem,

Żądania od pracowników kontrolowanej jednostki udzielenia informacji w formie ustnej i pisemnej w zakresie przeprowadzonej kontroli,

Wzywania i przesłuchiwania świadków,

Zwrócenia się o wydanie opinii biegłych i specjalistów z zakresu pomocy społecznej


Zespół inspektorów

To zespół pracowników kontroli organizacyjnej do spraw nadzoru i kontroli w pomocy społecznej właściwego do spraw pomocy społecznej wydziału urzędu wojewódzkiego, w składzie co najmiej dwóch osób (zatrudnia się nie mniej niż 1 inspektora na 25 jendostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku w danym województwie).

Zespół ten przeprowadzając kontrolę i nadzór jest obowiązany do okazywania legitymacji służbowych oraz imiennego upoważnienia do przeprowadzenia nadzoru albo kontroli wskazującego jednostkę organizacyjną pomocy społecznej albo kontrolowaną jednostkę.

 

Wniosek do Policji o pomoc

Wojewoda może wystapić z wnioskiem do właściwego miejscowego komendanta policji o pomoc, gdy jest to niezbędne do przeprowadzenia określonych czynności

Komendant policji zaś jest obowiązany do zapewnienia zespołowi inspektorów pomocy do wykonania określonych czynności.

Zalecenia pokontrolne

Wydaje wojewoda po kontroli przez inspektorów  jednostce organizacyjnej pomocy społcznej albo kontrolowanej jednostce

Jednostka kontrolowana może zgłaszać zastrzeżenia w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych

Wojewoda ustosunkowuje się do zastrzeżeń w terminie 14 dni od dnia ich doręczenia

W przypadku nieuwzględnienia przez wojewodę zastrzeżeń jednostka w terminie 30 dni jest obowiązana do powiadomienia wojewody o realizacji zaleceń, uwag i wniosków.

 

W przypadku uwzględnienia przez wojewodę zastrzeżeń jednostka w terminie 30 dni jest obowiązana do powiadomienia wojewody o realizacji zaleceń, uwag i wniosków, mając na uwadze zmiany wynikające z uwzględnionych przez wojewodę zastrzeżeń.

 

W przypadku stwierdzenia istotnych uchybień w działalności jednostki wojewoda niezależnie od przysługujących mu innych środków, zawiadamia o stwierdzonych uchybieniach organ założycielski tych jednostek lub organ zlecający kontrolowanej jednostce realizację zadania z zakresu pomocy społecznej.

 

Organ, do którego skierowano zawiadomienie o stwierdzonych istotnych uchybieniach jest obowiązany w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o stwierdzonych uchybieniach, powiadomić wojewodę o podjetych czynnościach.


Cofnięcie zezwolenia na prowadzenie jednostki

Może być czasowe lub stałe w przypadku niepodjęcia lub niewykonania czynności wynikających z zaleceń pokontrolnych, mających na celu ograniczenie lub likwidację stwierdzonych istotnych uchybień lub nieprawidłowości w zakresie działań i usług objętych standardami, świadczonych przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej albo kontrolowane jednostki

Jeżeli w wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych zostały ujawnione rażące zaniedbania lub zaniechania realizacji obowiązków ustawowych, wojewoda może wezwać jednostkę samorządu terytorialnego do wyznaczenia wykonawcy zastępczego, w teminie nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia otrzymania wezwania.

 

W przypadku niewyznaczenia przez jednostkę samorządu terytorialnego wykonawcy zastępczego w terminie wojewoda może wystąpić do sądu administracyjnego ze skargą na bezczynność organu jednostki samorządu terytorialnego.

 

 

Nierealizowanie zaleceń pokontrolnych

Kto nie realizuje zaleceń pokontrolnych podlega karze pieniężnej w wysokości od  200 do 6 000 zł.

Kto bez zezwolenia prowadzi plecówkę całodobową dla osób niepełnosprawnych,  przewlekle chorych lub w podeszłym wieku,  w której przebywa:

- nie więcej niż 10 osób podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł,

      więcej niż 10 osób podlega karze pieniężnej w wysokości 20 000 zł

 

W przypadku prowadzenia bez zezwolenia przez jeden podmiot więcej niż jednej placówki karę wymierza się osobno za każdą placówkę.

Kto po uprawomocnieniu się decyzji o nałożeniu kary pieniężnej za prowadzenie bez zezwolenia wojewody placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku nie zaprzestał jej prowadzenia podlega karze pieniężnej w wysokości 40 000 zł.

W przypadku stwierdzenia zagrożenia życia lub zdrowia osób przebywających w placówce zapewniającej całodobową opiekę, prowadzonej bez zezwolenia wojewoda może, poza nałożeniem kary pieniężnej, wydać decyzję nakazującą wstrzymanie prowadzenia tej placówki, z nadaniem rygoru natychmiastowej wykonalności, do czasu uzyskania zezwolenia.

 

KARY PIENIĘŻNE

- kary pieniężne w drodze decyzji administracyjnej wymierza wojewoda,

- wysokość kary ustala wojewoda biorąc pod uwagę rozmiar prowadzonej działalności, stopień, liczbę i społeczną szkodliwość stwierdzonych uchybień

- od decyzji przysługuje odwołąnie do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego

                      od nieuiszczonych w terminie kar pobiera się odsetki ustawowe

 

Obowiązek informowania przez wojewodę:

ośrodka pomocy społecznej i powiatowego centrum pomocy rodzinie właściwego ze  względu na położenie placówki, celem podjęcia  działań zmierzających do zapewnienia pomocy  osobom przebywającym w placówce oraz  nawiązania kontaktu z członkami rodziny,  opiekunami prawnymi lub kuratorami osób  przebywających w placówce

- w ramach posiadanych informacji, członków rodziny, opiekunów prawnych lub kuratorów  osób przebywających w placówce

- w przypadku nałożenia kary wojewoda przekazuje wyciąg rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę z danymi teleadresowymi placówek z terenu województwa

                      w przypadku pilnej konieczności zapewnienia pomocy osobom przebywającym w placówce wojewoda koordynuje działania zmierzające do zabezpieczenia niezbędnej pomocy osobom potrzebującym, przy udziale kierownika ośrodka pomocy społecznej gminy właściwej ze względu na położenie placówki

Przeznaczenie przychodów z tytułu kar pieniężnych:

stanowią one dochód budżetu państwa

Zgłoś jeśli naruszono regulamin