kabala pieniędzy.pdf

(2038 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: The Kabbalah of Money:
Jewish Insights on Giving, Owning, and Receiving
Tłumaczenie: Magdalena Zamorska
Projekt okładki, ilustracje: Urszula Buczkowska
ISBN: 978-83-246-3376-0
Copyright © 1996 by Nilton Bonder
All rights reserved.
Polish edition copyright © 2012 by Helion S.A.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by
any information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/kabala
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
1. Kabała środków do życia
„Ubijmy interes”
Prawdziwe pieniądze a pieniądze będące zamrożoną pracą
Budowanie dostatku
7
12
14
18
2. Ograniczenia, którym podlega bogactwo
Marnowanie czasu
Nauka dla nauki — nieprzynosząca osobistej korzyści
Ograniczenia ekologiczne i fizyczne
Kto jest prawdziwie bogaty?
Nikt nie może zabrać tego, co jest Twoje
21
23
25
27
28
30
3. Gromadzenie bogactw w różnych światach
Cykle bogactwa
Nie mogę czy nie chcę? Akceptacja tego, co niepojęte
Posiadać a mieć
35
35
40
43
4. Szacowanie bogactwa przez pryzmat tego, czego nie mamy
Unikanie kradzieży
Kradzież czasu
Kradzież oczekiwań
Kradzież informacji
Kłoda pod nogami niewidomego
Kradzież reputacji
Cedaka — antidotum na kradzież
49
52
53
55
56
58
60
61
Kup książkę
Poleć książkę
6
Technika cedaki
Terapia cedaki
Cedaka jako biznes
Kabała pieniędzy
64
67
70
5. Być bogatszym, mając mniej
Ekologia i sprawiedliwość
Uczenie się i ekologia
Prezenty i napiwki
Mniej znaczy więcej
Ucząc się od złodzieja
Sztuka posiadania
75
75
79
80
81
85
88
6. Życie w świecie materialnym
Co rabini wiedzą o pieniądzach?
Koło sukcesu i porażki
Świadomość własnych potrzeb
Loterie i cuda
Wspólnicy i umowy
Angażowanie się w nie swoje sprawy
Długi
Kredyty i odsetki
Prawdziwy biznes
Ceny i zyski
Poszukiwanie realnej ceny
Radzenie sobie z cenami
Ceny i jakość życia
Konkurencja
93
93
96
100
105
107
110
112
114
119
120
122
125
128
129
7. Czynniki wpływające na środki do życia
Szczęście
Anioły
131
131
138
8. Przeszkody na drodze do bogactwa
9. Śmierć i bogactwo: czy możesz je zabrać ze sobą?
10. Pieniądze na tamtym świecie
Bibliografia
143
151
157
163
Kup książkę
Poleć książkę
5.
Być bogatszym, mając mniej
EKOLOGIA I SPRAWIEDLIWOŚĆ
Dla rabinów ekologia stanowi element cedaki. Nie jest jałmużną, ale
inwestowaniem w sprawiedliwość. Rozważmy te dwa słowa: sprawie-
dliwość i ekologia. Co jest słuszne? Albo jeszcze dokładniej, dlaczego
rebe Eliezer uznał, że suknia ślubna dla ubogiej dziewczyny jest ważniej-
sza od sukni dla jego córki? Jeżeli jego działanie wynikałoby z senty-
mentalizmu, zasad moralnych czy też byłoby decyzją szlemiela (głupca),
rebe Eliezer pogwałciłby prawa Rynku. Dlatego niezwykle ważna dla
zachowania kapitału jest wiedza rebe Eliezera dotycząca tego, co jest
słuszne. Jeżeli jego wybór nie byłby słuszny, jeżeli nie byłoby to
właściwe posunięcie, na Rynku pojawiłoby się zamieszanie. Rebe stał-
by się po prostu biedakiem, niezdolnym do ofiarowania córce sukni
ślubnej, i tym samym obarczyłby zbierających datki dwoma zadaniami:
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin