Pandemic_PL_v1.pdf

(708 KB) Pobierz
Ty i twoi towarzysze tworzycie elitarny zespół medyczny, który musi stawić czoła czterem śmier
telnym wirusom. Twój zespół będzie przemieszczał się po całym globie, powstrzymywał falę in
fekcji i pracował nad zasobami potrzebnymi do odkrycia szczepionek. Musicie pracować razem,
uŜywając swoich indywidualnych zdolności, by zniszczyć wirusy zanim zawładną światem. Czas
upływa a nowe ogniska chorób oraz epidemie przyśpieszają rozprzestrzenianie się plagi. Czy
zdąŜysz na czas znaleźć lekarstwa? Losy ludzkości są w twoich rękach!
ELEMENTY GRY
Stos Odrzuconych
Kart Infekcji
Tor Poziomu
Infekcji
Stos Kart
Infekcji
6 STACJI
BADAWCZYCH
5 PIONKÓW
1 PLANSZA
Miasta
6 ZNACZNIKÓW
Znaczniki Szczepionek strona fiolki
Znacznik
Szczepionki
strona zachodu
słońca
Znacznik
Wybuchu
Epidemii
Znacznik
Poziomu
Infekcji
96 ZNACZNIKÓW WIRUSÓW
Po 24 w kolorach Ŝółtym, czerwonym, niebie
skim i czarnym
Wybuchy Epidemii
Obszar Odkrytych
Szczepionek
Stos Kart Gracza Stos Odrzuconych
Kart Gracza
59 KART GRACZY
48 KART INFEKCJI
5 KART RÓL
4 KARTY POMOCY
Przykłady frontów
Tył
Tył
Tył
Przykłady frontów
Przód
Tył
Przykłady frontów
1098525054.002.png
CEL GRY
Pandemia jest grą współpracy. Ty i twoi towarzysze tworzycie zespół epidemiologiczny pracujecie razem by odkryć szczepionki i zapo
biec dodatkowym wybuchom epidemii. KaŜdy z was odgrywa indywidualną rolę w zespole oraz posiada specyficzne zdolności które mogą
zwiększyć szanse zespołu jeśli tylko zostaną mądrze wykorzystane. Celem gry jest ocalenie ludzkości poprzez odkrycie szczepionek na
cztery śmiertelne wirusy (niebieski, Ŝółty, czarny, czerwony), które groŜą zawładnięciem całym światem.
Jeśli ty i twój zespół nie będziecie w stanie powstrzymać chorób zanim zostaną odkryte medykamenty planeta zostanie spustoszona a gra
skończy się poraŜką dla wszystkich… Czy jesteś przygotowany by ocalić ludzkość?
PRZYGOTOWANIE
1. UłóŜ planszę na środku stołu tak aby była łatwo dostępna dla wszystkich graczy.
2. Potasuj karty Ról i rozdaj po jednej kaŜdemu graczowi. Następnie kaŜdy z nich bierze odpowiedni pio
nek i kładzie go w Atlancie. Nadmiarowe karty Ról oraz odpowiadające im pionki włóŜ z powrotem do
pudełka.
3. Umieść w Atlancie jedną Stację Badawczą a pozostałe stacje obok planszy.
4. PołóŜ Znacznik Wybuchu Epidemii na polu „0” w obszarze Wybuchów Epidemii, Znacznik
Poziomu Infekcji na pierwszym polu Toru Infekcji (oznaczonym jako „2”) oraz 4 Znaczniki
Szczepionek w pobliŜu Obszaru Okrytych Szczepionek znajdującego się na planszy.
5. Posegreguj według koloru znaczniki wirusów i połóŜ je w pobliŜu planszy na oddzielnych stosach.
6. Wyciągnij ze stosu kart Gracza 6 kart Epidemii i na razie je odłóŜ.
7. Potasuj pozostałe karty Gracza (z niebieskim tyłem) i rozdaj je zakryte graczom według schematu:
4 GRACZY: 2 KARTY
3 GRACZY: 3 KARTY
2 GRACZY: 4 KARTY
8. Podziel pozostałe karty Gracza na stosy w zaleŜności od tego jaki chcesz uzyskać poziom trudności gry. Staraj się przygo
tować stosy moŜliwie takie same jeśli chodzi o ilość kart.
Dla Gry Wprowadzającej podziel karty na 4 stosy, (wykorzystaj tą opcję jeśli to jest twoja pierwsza gra),
Dla Gry Normalnej podziel karty na 5 stosów,
Dla Gry Heroicznej podziel karty na 6 stosów (po tym jak opanowałeś grę na poziomie Normalnym)
9. Wtasuj po jednej karcie Epidemii do kaŜdego stosu. Wszystkie stosy ułóŜ jeden na drugim tak aby utworzyły
Stos Kart Gracza (Jeśli stosy nie są tej samej wielkości, to ułóŜ je w takiej kolejności aby większe były ułoŜo
ne na stosach mniejszych). Nadmiarowe karty Epidemii odłóŜ do pudełka.
10. Potasuj karty Infekcji (z zielonym tyłem) i ułóŜ je zakryte na planszy tak
by utworzyły Stos Kart Infekcji
11. UłóŜ początkowe znaczniki Wirusów na planszy:
a) Pociągnij 3 karty ze Stosu Kart Infekcji i połóŜ je odkryte na stosie kart odrzuconych. Dla kaŜdej wyciągnię
tej karty dodaj po 3 znaczniki Wirusów (w kolorze karty) do kaŜdego miasta umieszczonego na danej karcie.
b) Pociągnij następne 3 karty i wykonaj te same czynności co powyŜej ale dodawaj tylko po 2 znaczniki do
kaŜdego miasta
c) Pociągnij 3 ostatnie karty i wykonaj to samo co powyŜej ale dodawaj tylko 1 znacznik do kaŜdego miasta.
12. Zaczyna gracz który ostatnio chorował.
1098525054.003.png
POSUMOWANIE PRZYGOTOWANIA
1. Każdy z graczy ma na ręku:
2. Umieść na planszy:
3. Zainfekuj niektóre miasta:
Potasuj karty Infekcji i wyciągnij 9 kart
losową
kartę roli
kartę pomocy
Pionek kaŜde
go z graczy i 1
Stację Badaw
czą w Atlancie
Znacznik
Poziomu
Infekcji oraz
Znacznik
Wybuchu
Epidemii
Ustaw 3 znaczniki
w 3 pierwszych
miastach
Ustaw 2 znaczniki
w 3 kolejnych
miastach
Ustaw 1 znacznik
w 3 ostatnich
miastach
początkowo na ręce
4 GRACZY: 2 KARTY
UŜyj znaczników w kolorze kart
OdłóŜ 9 kart na stos kart odrzuconych
Pozostałe karty infekcji ułóŜ zakryte na stosie
3 GRACZY: 3 KARTY
2 GRACZY: 4 KARTY
Znaczniki Szczepionek stro
ną fiolki (w pobliŜu obszaru
Odkrytych Szczepionek)
4. Umieść w pobliżu
planszy:
4. Przygotuj Stos Kart Gracza:
Podziel pozostałe karty Gracza na
równe stosy
Pozostałe znaczniki wirusów
posortowane po typie
GRA WPROWADZAJĄCA: 4 STOSY
GRA NORMALNA: 5 STOSÓW
Pozostałe Stacje Badawcze
GRA HEROICZNA: 6 STOSÓW
Wtasuj 1 kartę Epidemii do kaŜ
dego stosu
NałóŜ wszystkie stosy jeden na
drugi tak aby utworzyły Stos Kart
Gracza
1098525054.004.png
RUNDA GRY
Gracze kolejno, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara, wykonują swoje ruchy w danych rundach aŜ do zakończenia gry.
W kaŜdej rundzie aktualny gracz musi:
1
Wykonać 4 akcje
2
Dobrać 2 karty i dodać je do swojej ręki
3
Przeprowadzić fazę rozprzestrzenienia chorób
Po zakończeniu fazy rozprzestrzenienia chorób kończy się kolejka gracza i zaczyna kolejny po lewej stronie.
1
AKCJE
Gracz podczas swojej tury dostaje do wykorzystania pulę 4 akcji. W ramach tej puli gracz moŜe wybrać do wykonania dowolną dostępną
akcję Podstawową lub Specjalną. Dana akcja moŜe być zrealizowana wielokrotnie podczas tury jeśli za kaŜdym razem wykorzystujemy
następną akcję z puli. KaŜda z Ról graczy daje unikalne zdolności specjalne. Gracze mogą teŜ spasować jeśli nic innego nie mogą wykonać.
Niewykorzystane akcje nie mogą być przenoszone do następnej rundy.
AKCJE PODSTAWOWE
Przewóz (lub Prom)
Przesuń swój pionek do sąsiedniego miasta. Miasta są w sąsiedztwie jeśli są ze sobą połączone czerwoną linią. Czerwone
linie, które wychodzą poza krawędź planszy mają swoją kontynuację po przeciwnej stronie planszy i prowadzą do zazna
czonego miasta. (np.: Sydney i Los Angeles są w sąsiedztwie)
Lot Bezpośredni
Zagraj kartę z ręki i przenieś swój pionek do miasta oznaczonego na karcie. OdłóŜ kartę na Stos Odrzuconych Kart Gra
cza.
Lot Czarterowy
Zagraj kartę zgodnie z aktualną pozycją twojego pionka i przenieś go do dowolnego miasta na planszy. OdłóŜ kartę na
Stos Odrzuconych Kart Gracza.
Lot Linią Regularną
Jeśli twój pionek jest w mieście ze Stacją Badawczą to przenieś go do dowolnego miasta, które równieŜ posiada Stację
Badawczą. (sprawdź poniŜej szczegóły dotyczące budowy Stacji Badawczej)
Pas
Gracz moŜe równieŜ spasować akcję (i nic nie wykonywać).
Dyspozytor podczas swojej kolejki moŜe przesuwać pionki innych graczy (wykorzystując dowolne dostępne akcje Pod
stawowe) tak jakby to były jego własne. MoŜe on równieŜ wykorzystać akcję by przenieść pionek do dowolnego miasta
w którym jest inny pionek. Dyspozytor moŜe przemieścić inny pionek tylko wtedy gdy gracz mu na to pozwoli.
Uwaga: Aby wykonać akcję Lotu Czarterowego dyspozytor musi zagrać kartę odpowiadającą aktualnej pozycji pionka,
którego chce przenieść.
1098525054.005.png
AKCJE SPECJALNE
Wybudowanie Stacji Badawczej
Wybudowanie Stacji Badawczej pomaga twojemu zespołowi w przemieszczaniu się z miejsca na miejsce.
Stacje Badawcze są równieŜ niezbędne do odkrycia szczepionek.
Zagraj kartę, która odpowiada aktualnej pozycji twojego pionka a następnie umieść w tym mieście Stację Badawczą.
OdłóŜ kartę na Stos Odrzuconych Kart Gracza. Jeśli w zapasie nie została Ŝadna Stacja Badawcza wtedy wybierz dowol
ną, która juŜ uczestniczy w grze i przenieś ją do miejsca gdzie znajduje się pionek.
Ekspert Operacyjny nie musi zagrywać karty odpowiadającej danemu miastu jeśli wykonuje akcję Budowy Stacji Ba
dawczej. Aby dodać Stację Badawczą do swojego aktualnego miasta wykorzystuje tylko akcję z dostępnej puli.
Odkrycie Szczepionki
Wygrywasz w momencie gdy twój zespół odkryje wszystkie 4 szczepionki.
Jeśli twój pionek znajduje się w mieście ze stacją badawczą to odrzuć 5 kart tego samego koloru by odkryć szczepionkę
na danego wirusa. Weź znacznik szczepionki i połóŜ go (stroną fiolki do góry) w obszarze Odkrytych Szczepionek aby
zaznaczyć którego wirusa udało się wyleczyć. Wykorzystane karty odłóŜ na Stos Odrzuconych Kart Gracza.
Naukowiec, podczas przeprowadzania powyŜszej akcji specjalnej, potrzebuje tylko 4 kart danego koloru aby Odkryć
Szczepionkę na wirusa odpowiadającemu temu kolorowi.
Leczenie Chorych
W trakcie gry twój zespół, aby zyskać na czasie potrzebnym do odkrycia szczepionek, moŜe podjąć się leczenia chorych.
Usuń znacznik wirusa z miasta w którym jest twój pionek (kaŜdy usunięty znacznik kosztuje jedną akcję). OdłóŜ usunięty
znacznik na stos obok planszy. Jeśli gracze odkryli szczepionkę na danego wirusa zamiast jednego usuń, z twojego aktual
nego miasta w ramach 1 akcji, wszystkie znaczniki tego wirusa.
Wytępienie wirusa
Jeśli została odkryta szczepionka na danego wirusa oraz wszystkie znaczniki w kolorze odpowiadającym temu wirusowi
zostały usunięte z planszy obróć znacznik Szczepionki dla tego wirusa na stronę „Zachodu słońca”. Od tej pory karty w
tym kolorze, jeśli zostały wyciągnięte w fazie rozprzestrzenienia chorób, nie mają Ŝadnego wpływu na rozgrywkę.
Wszystkie znaczniki wirusa który został wytępiony włóŜ do pudełka – nie będą juŜ one uŜywane do końca gry.
Medyk podczas akcji Leczenia Chorych moŜe usunąć wszystkie znaczniki (zamiast 1) jednego koloru. Ponadto, w kaŜ
dym momencie gry, gdy Medyk znajdzie się w mieście w którym znajdują się znaczniki wyleczonego wirusa, moŜe on
natychmiast wszystkie te znaczniki usunąć. Z tej unikalnej zdolności moŜna korzystać podczas kaŜdego ruchu i nie kosz
tuje to Ŝadnej akcji.
Wymiana wiedzy
Czasami trudno jest uzbierać jednemu graczowi karty potrzebne do odkrycia szczepionki. W takim przypadku akcja Wy
miany Wiedzy (choć trudna do wykonania) moŜe być przydatna.
Przenieś kartę od jednego do drugiego gracza. KaŜda przeniesiona karta kosztuje 1 akcję. Obydwa pionki, twój oraz two
jego współgracza, muszą być w tym samym mieście i moŜesz tylko przenieść kartę z tego miasta. (np.: Jeśli obydwoje
jesteście w Moskwie to tylko karta Moskwy moŜe być przenoszona pomiędzy graczami). Jeśli w rezultacie transferu kart
któryś z graczy posiada więcej niŜ 7 kart wtedy wszystkie karty nadmiarowe musza być natychmiast odrzucone na Stos
Odrzuconych Kart Gracza.
Badacz podczas akcji Wymiany Wiedzy moŜe przekazać współgraczowi dowolną kartę, którą ma na ręce. Nie jest on
ograniczony do transferu karty ze wspólnego miasta jak inni gracze. To udogodnienie ma zastosowanie tylko w przypad
ku gdy to Badacz przekazuje kartę – natomiast karty otrzymuje na tych samych zasadach co reszta graczy. Badacz moŜe
wykorzystać tą zdolność podczas ruchu dowolnego gracza jeśli tylko uczestniczy w akcji Wymiany Wiedzy.
1098525054.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin