Magdalena Jaciow, Robert Wolny polski-e-konsument---typologia,-zachowania ebook.pdf

(20120 KB) Pobierz
887644029.049.png
Spis treci
Spis treci
Wprowadzenie .................................................................................... 5
Rozdzia 1. Jak definiowa polskiego e-konsumenta?
— dylematy terminologiczne.............................................................. 9
1. E-konsument i jego zachowania nabywcze............................................................................. 10
2. Uwarunkowania zachowa nabywczych e-konsumenta ......................................................... 17
Rozdzia 2. Jak bada polskiego e-konsumenta?
— dylematy metodologiczne .............................................................27
1. róda informacji o e-konsumencie........................................................................................ 28
2. Metody i techniki badania e-konsumenta .............................................................................. 40
3. Zaoenia metodologiczne badania polskiego e-konsumenta ................................................ 48
Rozdzia 3. Jaki jest polski e-konsument?
— dylematy poznawcze ...................................................................57
1. Portret demograficzny, spoeczno-zawodowy i ekonomiczny polskiego e-konsumenta ........ 58
2. Portret psychologiczny polskiego e-konsumenta.................................................................... 65
3. Czas wolny polskiego e-konsumenta...................................................................................... 78
4. Internet w yciu polskiego e-konsumenta .............................................................................. 96
Rozdzia 4. Jak kupuje polski e-konsument?
— dylematy poznawcze ................................................................. 107
1. Struktura asortymentowa koszyka zakupów polskiego e-konsumenta ................................ 108
2. Motywy dokonywania zakupów w sieci ................................................................................ 112
3. róda informacji o ofercie produktowej w sieci .................................................................. 116
4. Determinanty wyboru produktów ........................................................................................ 132
5. Miejsca i warunki zakupów w sieci....................................................................................... 144
Rozdzia 5. Jak wykorzysta wiedz o polskim e-konsumencie?
— dylematy aplikacyjne................................................................. 167
1. Typy polskiego e-konsumenta .............................................................................................. 167
2. Wytyczne do dziaa marketingowych w handlu elektronicznym ........................................ 178
Bibliografia ..................................................................................... 187
Jak kupuje polski e-konsument?
ROZDZIA 4.
Jak kupuje polski e-konsument?
— dylematy poznawcze
P ienidze szczcia nie daj, dopiero zakupy! Jak pokazuj wyniki bada, ta stara maksyma
sprawdza si do dzi. Chocia wikszo badanych oszczdza pienidze 1 , to jednak wielu lubi
je wydawa, a e-konsumenci bardzo chtnie w Internecie. Co kupuj e-konsumenci w sieci?
Jak czsto e-konsumenci kupuj w sieci? Od kiedy kupuj w sieci?
Ponad 90% badanych e-konsumentów w 2010 roku dokonao zakupów w Internecie. Zaku-
pów online dokonyway zarówno kobiety, jak i mczyni (z niewielk przewag mczyzn)
oraz osoby do 24 lat, jak i powyej 25 lat (z przewag modszych) — tabela 4.1.
Tabela 4.1. Zakupy w Internecie w 2010 roku wedug pci i wieku e-konsumentów (w procentach)
Respondenci wedug
Wyszczególnienie
Ogóem
pci
wieku
kobiety
mczyni
do 24 lat
25 i wicej
E-konsumenci, którzy dokonali zakupu online
94,5
93,3
95,7
93,7
95,0
E-konsumenci, którzy nie dokonali zakupu online
5,5
6,7
4,3
6,3
5,0
Jak wynika z bada, e-konsumenci maj dobr pami, poniewa tylko niewielu z nich nie pamita,
kiedy dokonao pierwszych zakupów przez Internet. Niemal co czwarty badany jest dojrzaym
nabywc w sieci — zakupów online dokonuje ju od 5 – 10 lat. S to czciej mczyni oraz
osoby do 24 lat. Niemal poowa badanych deklaruje kupowanie w sieci od 2 do 5 lat. Tutaj z kolei
przewaaj kobiety oraz osoby do 24 lat. Niemal co dziesity badany pierwszych zakupów
w Internecie dokona nie wczeniej ni w 2008 roku (a byy to czciej kobiety), i niemal tyle sa-
mo w 2009 i 2010 roku. Duy odsetek tzw. nowych konsumentów wiadczy o wysokiej dynamice
wzrostu sprzeday w sieci. Swoich pierwszych zakupów w ostatnim roku dokonyway czciej
osoby do 24. roku ycia.
1 Zobacz rozdzia 3., pkt. 2.
887644029.055.png 887644029.056.png 887644029.057.png 887644029.001.png 887644029.002.png 887644029.003.png 887644029.004.png 887644029.005.png 887644029.006.png 887644029.007.png 887644029.008.png 887644029.009.png 887644029.010.png 887644029.011.png 887644029.012.png
 
108
POLSKI E-KONSUMENT — TYPOLOGIA, ZACHOWANIA
Nie bdzie zaskoczeniem równie fakt, e bardziej dowiadczeni w kupowaniu w sieci s
mczyni. Zdecydowanie czciej ni kobiety deklarowali, e pierwszych zakupów online do-
konali jeszcze w latach 90. (tabela 4.2).
Tabela 4.2. Pierwsze zakupy zrealizowane przez Internet wedug pci i wieku e-konsumentów (w procentach)
Respondenci wedug
Wyszczególnienie
Ogóem
pci
wieku
kobiety
mczyni
do 24 lat
25 i wicej
W cigu ostatnich 6 miesicy
8,1
8,0
8,1
10,0
6,9
½ – 1 rok temu
3,6
4,0
3,1
3,5
3,6
1 – 2 lata temu
8,5
9,9
7,1
10,8
7,2
2 – 5 lat temu
45,6
48,6
42,7
48,1
44,1
5 – 10 lat temu
27,9
24,1
31,7
22,5
31,2
Ponad 10 lat temu
2,4
1,5
3,3
1,4
3,0
Nie pamitam
3,9
3,9
4,0
3,7
4,1
Badajc zachowania nabywcze konsumentów w Internecie, nie sposób wyzby si pokusy po-
równa czstotliwoci takich zakupów z zakupami tradycyjnymi. Czy sam fakt daty pierwszych
zakupów w Internecie wiadczy o swobodzie i wygodzie takich zakupów, a co za tym idzie
o skonnoci e-konsumentów do coraz czstszego kupowania w sieci? Zdecydowanie nie! Prawie
¾ e-konsumentów kupuje w sieci od co najmniej 2008 roku, ale niemal poowa nie robi tego
czciej ni kilka razy w roku. Trudno w tym miejscu o jednoznaczn ocen i wniosek, e
skoro nie kupuj zbyt czsto, to s to tylko zakupy sporadyczne (moe nawet przypadkowe),
a wic czciej musz dokonywa zakupów tradycyjnych. Problem ten jest bardziej zoony,
bo na czstotliwo zakupów wpywa na pewno przedmiot zakupu, a porównanie dokonywania
zakupów w sposób tradycyjny oraz w Internecie bdzie omówione w dalszej czci rozdziau.
Znaczna cz e-konsumentów dokonuje jednak zakupów w sieci czciej ni kilka razy w roku
— niemal co pity raz w miesicu, a co czwarty kilka razy w tygodniu. Czciej zakupów do-
konuj mczyni oraz e-konsumenci powyej 25. roku ycia (tabela 4.3).
1. Struktura asortymentowa koszyka zakupów
polskiego e-konsumenta
W Internecie mona kupi wszystko, ale jakie produkty kupuj w Internecie e-konsumenci?
Z bada wynika, e nie ma produktów, które jednoznacznie dominowayby w zakupach e-konsu-
mentów. Niemal co dziesity e-konsument deklarowa, e w zakupach, jakich dokona ostatnio,
887644029.013.png 887644029.014.png 887644029.015.png 887644029.016.png 887644029.017.png 887644029.018.png 887644029.019.png 887644029.020.png 887644029.021.png 887644029.022.png 887644029.023.png 887644029.024.png 887644029.025.png 887644029.026.png 887644029.027.png 887644029.028.png 887644029.029.png 887644029.030.png 887644029.031.png 887644029.032.png
 
109
Jak kupuje polski e-konsument?
Tabela 4.3. Czstotliwo zakupów w Internecie wedug pci i wieku e-konsumentów (w procentach)
Respondenci wedug
Wyszczególnienie
Ogóem
pci
wieku
kobiety
mczyni
do 24 lat
25 i wicej
Kilka razy w tygodniu
1,2
1,6
0,7
0,8
1,4
Raz w tygodniu
2,3
2,5
2,1
1,4
2,9
Kilka razy w miesicu
28,0
27,3
28,7
23,7
30,6
Raz w miesicu
17,8
15,3
20,3
20,4
16,2
Kilka razy w roku
45,0
45,8
44,1
46,4
44,1
Raz w roku
2,3
2,5
2,1
2,9
1,9
Rzadziej ni raz w roku
2,0
2,7
1,3
2,3
1,8
Tylko raz robiam/robiem zakupy przez Internet
1,5
2,4
0,6
2,2
1,1
znalazy si ksiki, odzie lub usugi turystyczne, ubezpieczeniowe, transportowe, w zakresie
kultury, sportu i fotograficzne (rysunek 4.1).
Rysunek 4.1. Produkty kupione w Internecie w 2010 roku (w procentach)
887644029.033.png 887644029.034.png 887644029.035.png 887644029.036.png 887644029.037.png 887644029.038.png 887644029.039.png 887644029.040.png 887644029.041.png 887644029.042.png 887644029.043.png 887644029.044.png 887644029.045.png 887644029.046.png 887644029.047.png 887644029.048.png 887644029.050.png 887644029.051.png 887644029.052.png 887644029.053.png 887644029.054.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin