PLAN MIESIĘCZNY
pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi
3 – letnimi na miesiąc
marzec 2009
TEMATY KOMPLEKSOWE
1. Strach ma wielkie oczy – cień
2. W krainie smoków
3. Marzec czarodziej
4. Wiosenna pogoda
Temat kompleksowy: Strach ma wielkie oczy – cień
Poniedziałek
Temat dnia: Cień
· Zabawa na powitanie „Jesteśmy w przedszkolu”
· Ćwiczenia poranne –„Jesteśmy samodzielni- tyle już potrafimy”- opowieść ruchowa (zbiór własny)
· „Teatrzyk cieni”– wysłuchanie wiersza A. Rumuńskiej, zapoznanie ze zjawiskiem powstawania cienia, przedstawienie na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego teatrzyku cieni pt.„Kto w lesie mieszka”
· Teatralna orkiestra- rozpoznawanie osoby ukrytej za parawanem i instrumentu perkusyjnego na którym gra
· Zabawa dramowa na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego „ Kto mieszka w lesie”
Cele operacyjne:
Dzieci:
· Zapoznają się ze zjawiskiem powstawania cienia
· Poznają nowe techniki teatralne
· Eksperymentują z cieniem
· Rozwijają umiejętność operowania sylwetami
· Rozpoznają ukryte za parawanem cienie dzieci i odgadną na jakim instrumencie grają.
Środki dydaktyczne:
„W co się bawić z dziećmi” M. Bogdanowicz s.42 + płyta CD 1, melodia „Hej tam pod lasem” CD1, lampa, biały materiał, wycięte z kartonu sylwety zwierząt leśnych: sarny, lisa, sroki, zająca, dzięcioła, kukułki, sowy i kilku drzew, instrumenty perkusyjne, orzech, „Księga uśmiechu trzylatka”- przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz.2 s. 42
Uwagi:
Wtorek
Temat dnia: Czyj to cień?
· Rytmika
· „Czyj to cień”- zabawa na spostrzegawczość
· Zabawa „Sesja zdjęciowa”- obrysowywanie przez nauczycielkę cienia profilu głowy dziecka powstałego w wyniku jego oświetlenia lampką
· Zabawa twórcza z latarkami
· Zabawa plastyczna: „Portret cienia” zamalowywanie na szaro konturów swoich cieni poprzez rozcieranie za pomocą wacików opiłków pasteli,
· Wprawki dramowe dzieci w roli aktorów odgrywają różne scenki : kołysanie drzew, witanie się, przejście przez kałużę itp.
· Rozwiną twórcza ekspresję poprzez zinterpretowanie muzyki w dowolny sposób
· Doskonalą spostrzegawczości wzrokową
· Doskonalą umiejętność manualną
· Czerpią radość z zabawy w teatr
Środki dydaktyczne: „Księga uśmiechu trzylatka”- przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz.2 s. 44, białe kartony, lampa, gruby flamaster, czapki, kapelusze, waciki, pastele,
Środa
Temat dnia: Dzień i noc
· „Ogród przedszkolny w dzień i w nocy” odnajdywanie różnic między dwoma obrazkami, rozmowa kierowana przez nauczycielkę w celu podkreślenia różnic.
· Wysłuchanie wiersza A. Rumuńskiej „Dzień i noc”- rozmowa z dziećmi o strachu, czego się boją, wyrażanie swoich emocji ruchem, gestem,
· Karta pracy wg nr 71: wskazanie przez dz. obrazka przedstawiającego noc i dzień doklejanie i dorysowywanie brakujących elementów
· Zagadka słuchowa „Dzień i noc”, CD 1 „Jadą, jadą misie i Już księżyc zgasł” dopasowywanie rysunków do wysłuchanej muzyki.
· Wypowiedzą się na temat swoich lęków
· Wyrażą swoje emocje poprzez gesty, ruch, mimikę twarzy
· Utrwalą pojęcia: nad, pod
· Dostrzegą różnicę między dniem i nocą
· Rozwiną umiejętność kojarzenia muzyki z obrazem
Środki dydaktyczne: minki wyrażające emocje, piosenki z CD 1 „Jadą, jadą misie i Już księżyc zgasł” karta pracy, dwa obrazki przedstawiające to samo w dzień i w nocy, kredki, klej, „Księga uśmiechu trzylatka”- przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz.2
Czwartek
Temat dnia: Poranek
· Zabawa ruchowo - naśladowcza „Płonące promienie”
· Teatrzyk cieni do miniatury fortepianowej Feliksa Rybickiego „Kot i mysz” CD 1
· Połącz w pary – dopasowywanie zwierząt do ich cienia
· Wysłuchanie wiersza M. Konopnickiej „Poranek”- rozmowa na temat jak wygląda opisane w wierszu słońce, układanie ze sznurków o różnej długości słońca i jego promieni – porównywanie długości sznurków poprzez przyłożenie, wskazanie długich i krótkich sznurków
· „Chmurki i słoneczko” zabawa ruchowa
· Prawidłowo zróżnicują dźwięki wysokie i niskie
· Określą długość przedmiotów, stosując pojęcia: długi, krótki
· Porównają liczebność przedmiotów w zabawie ( ilość chmurek przy promyku)
Środki dydaktyczne: sznurki i różnej długości, tekturowe sylwety kotów i myszy, biały materiał zawieszony na sznurku, miniatura fortepianowa Feliksa Rybickiego „Kot i mysz” CD 1, karta pracy, obrazek słońca, „Księga uśmiechu trzylatka”- przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz.2
Piątek
Temat dnia: Ja i mój cień
· Zestaw zabaw ruchowych nr 12 „ Nasze zabawy”
· „ Tajemniczy koncert” dowolne wcześniej poznane piosenki, rozpoznawanie piosenki po fragmencie melodii lub rytmu. Próba śpiewania solo lub w duecie znanych piosenek
· Zabawa „Cień” naśladowanie ruchów partnera podczas tańca.
· Karta pracy „Lampa” -do czego może służyć to urządzenie (burza mózgów) przeliczanie kół na lampie, dorysowanie czwartego koła, przypomnienie dzieciom o zakazie samodzielnego podłączania urządzeń elektrycznych do prądu. Kolorowanie lampy.
· Zachowają równowagę chodząc po linii (kładce)
· Poruszają się po sali bez potrącania kolegów
· Zaśpiewają na forum grupy w małych zespołach lub solo
· Podadzą swoje propozycje:, do czego może służyć lampa?
· Przeliczą wskazane elementy
· Dorysują brakujące koło
· Utrwalą informację o zakazie samodzielnego podłączania urządzeń elektrycznych do prądu.
Środki dydaktyczne: Plany miesięczne – 3l. I. Salach s.61, karta pracy „Lampa”, kretki, piłki, linka, płyta CD ze znanymi piosenkami, „Księga uśmiechu trzylatka”- przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz.2
Temat kompleksowy: W krainie smoków
Temat dnia: Smoki i smoczki
· Zabawa „Ludzie do ludzi” wg M. Bogdanowicz
· Ćwiczenia poranne H. Trawińskiej
· Wysłuchanie wiersza A. Rumuńskiej „Smoki i smoczki”, wyjaśnienie dzieciom różnicy między smokiem- postacią z bajki, a smokiem do ssania. Zwrócenie uwagi, że czasem te same słowa mogą oznaczać różne rzeczy np. bąk, zamek, piłka. Oglądanie różnych smoków przyniesionych przez dzieci z domu.
· Wykonanie karty pracy wg nr 74, kolorowanie dużego smoka na zielono, smoczek – na kolor czerwony.
· Zabawa naśladowcza „ Smoki i smoczki” zabawa przy muzyce ze zmianą tempa
· Kształtują świadomość swojego ciała przez zabawę
· Kształtują mowę komunikatywną poprzez wypowiedzi na temat wiersza
· Wiedza, że te same słowa mają różne znaczenie
· Zauważą różnicę między smokiem - postacią z bajki, a smokiem do ssania.
· Połączą w pary obrazki przedstawiające przedmioty o tej samej nazwie
„Zabawy rozwijając...
Kasiaaga1