PLAN MIESIĘCZNY marzec.doc

(134 KB) Pobierz
PLAN MIESIĘCZNY

PLAN MIESIĘCZNY

 

pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi

3 – letnimi na miesiąc

 

marzec 2009

 

 

 

 

CELE:

 

  1. Zapoznanie ze zjawiskiem powstania cienia, poznanie nowej techniki teatralnej- eksperymentowanie z cieniem.
  2. Rozwijanie umiejętności dostrzegania różnic na przykładzie kontrastu między dniem i nocą.
  3. Kształcenie mowy komunikatywnej poprzez wypowiedzi dzieci
  4. Ćwiczenie narządów mowy
  5. Poznanie i obserwowanie zmian atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia (topnienie śniegu, opady deszczu, coraz wyższe temperatury)
  6. Poznanie zwiastunów wiosny

 

 

 

 

 

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE

 

1.    Strach ma wielkie oczy – cień

2.    W krainie smoków

3.    Marzec czarodziej

4.    Wiosenna pogoda

 

 

 

 

Temat kompleksowy: Strach ma wielkie oczy – cień

 

 

Poniedziałek

Temat dnia: Cień

 

·         Zabawa na powitanie „Jesteśmy w przedszkolu”

·         Ćwiczenia poranne „Jesteśmy samodzielni- tyle już potrafimy”- opowieść ruchowa (zbiór własny)

·         „Teatrzyk cieni” wysłuchanie wiersza A. Rumuńskiej, zapoznanie ze zjawiskiem powstawania cienia, przedstawienie na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego teatrzyku cieni pt.„Kto w lesie mieszka”

·         Teatralna orkiestra- rozpoznawanie osoby ukrytej za parawanem i instrumentu perkusyjnego na którym gra

·         Zabawa dramowa na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego „ Kto mieszka w lesie”

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         Zapoznają się ze zjawiskiem powstawania cienia

·         Poznają nowe techniki teatralne

·         Eksperymentują z cieniem

·         Rozwijają umiejętność operowania sylwetami

·         Rozpoznają ukryte za parawanem cienie dzieci i odgadną na jakim instrumencie grają.

 

 

Środki dydaktyczne:

 

„W co się bawić z dziećmi” M. Bogdanowicz s.42 + płyta CD 1, melodia „Hej tam pod lasem” CD1, lampa, biały materiał, wycięte z kartonu sylwety zwierząt leśnych: sarny, lisa, sroki, zająca, dzięcioła, kukułki, sowy i kilku drzew, instrumenty perkusyjne, orzech, „Księga uśmiechu trzylatka”- przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz.2 s. 42

 

 

Uwagi:

 

 

Wtorek

 

 

Temat dnia: Czyj to cień?

·         Rytmika

·         „Czyj to cień”- zabawa na spostrzegawczość

·         Zabawa „Sesja zdjęciowa”- obrysowywanie przez nauczycielkę cienia profilu głowy dziecka powstałego w wyniku jego oświetlenia lampką

·         Zabawa twórcza z latarkami

·         Zabawa plastyczna: „Portret cienia” zamalowywanie na szaro konturów swoich cieni poprzez rozcieranie za pomocą wacików opiłków pasteli,

·         Wprawki dramowe dzieci w roli aktorów odgrywają różne scenki : kołysanie drzew, witanie się, przejście przez kałużę itp.

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         Rozwiną twórcza ekspresję poprzez zinterpretowanie muzyki w dowolny sposób

·         Doskonalą spostrzegawczości wzrokową

·         Doskonalą umiejętność manualną

·         Czerpią radość z zabawy w teatr

 

 

Środki dydaktyczne: „Księga uśmiechu trzylatka”- przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz.2 s. 44, białe kartony, lampa, gruby flamaster, czapki, kapelusze, waciki, pastele, 

 

 

 

Uwagi:

 

 

Środa

 

Temat dnia: Dzień i noc

 

·         „Ogród przedszkolny w dzień i w nocy” odnajdywanie różnic między dwoma obrazkami, rozmowa kierowana przez nauczycielkę w celu podkreślenia różnic.

·         Wysłuchanie wiersza A. Rumuńskiej „Dzień i noc”- rozmowa z dziećmi o strachu, czego się boją, wyrażanie swoich emocji ruchem, gestem,

·         Karta pracy wg nr 71: wskazanie przez dz. obrazka przedstawiającego noc i dzień doklejanie i dorysowywanie brakujących elementów

·         Zagadka słuchowa „Dzień i noc”, CD 1 „Jadą, jadą misie i Już księżyc zgasł dopasowywanie rysunków do wysłuchanej muzyki.

 

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         Wypowiedzą się na temat swoich lęków

·         Wyrażą swoje emocje poprzez gesty, ruch, mimikę twarzy

·         Utrwalą pojęcia: nad, pod

·         Dostrzegą różnicę między dniem i nocą

·         Rozwiną umiejętność kojarzenia muzyki z obrazem

 

Środki dydaktyczne: minki wyrażające emocje, piosenki z CD 1 „Jadą, jadą misie i Już księżyc zgasł” karta pracy, dwa obrazki przedstawiające to samo w dzień i w nocy, kredki, klej, „Księga uśmiechu trzylatka”- przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz.2

 

 

Uwagi:

 

Czwartek

 

Temat dnia: Poranek

 

·         Zabawa ruchowo - naśladowcza „Płonące promienie”

·         Teatrzyk cieni do miniatury fortepianowej Feliksa Rybickiego „Kot i mysz” CD 1

·         Połącz w pary – dopasowywanie zwierząt do ich cienia

·         Wysłuchanie wiersza M. Konopnickiej „Poranek”- rozmowa na temat jak wygląda opisane w wierszu słońce, układanie ze sznurków o różnej długości słońca i jego promieni – porównywanie długości sznurków poprzez przyłożenie, wskazanie długich i krótkich sznurków

·         „Chmurki i słoneczko” zabawa ruchowa

 

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         Prawidłowo zróżnicują dźwięki wysokie i niskie

·         Określą długość przedmiotów, stosując pojęcia: długi, krótki

·         Porównają liczebność przedmiotów w zabawie ( ilość chmurek przy promyku)

 

Środki dydaktyczne: sznurki i różnej długości, tekturowe sylwety kotów i myszy, biały materiał zawieszony na sznurku, miniatura fortepianowa Feliksa Rybickiego „Kot i mysz” CD 1, karta pracy, obrazek słońca, „Księga uśmiechu trzylatka”- przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz.2

 

 

Uwagi:

 

 

 

Piątek

 

Temat dnia: Ja i mój cień

 

·        Zestaw zabaw ruchowych nr 12 „ Nasze zabawy”

·         „ Tajemniczy koncert” dowolne wcześniej poznane piosenki, rozpoznawanie piosenki po fragmencie melodii lub rytmu. Próba śpiewania solo lub w duecie znanych piosenek

·         Zabawa „Cień” naśladowanie ruchów partnera podczas tańca.

·         Karta pracy „Lampa” -do czego może służyć to urządzenie (burza mózgów) przeliczanie kół na lampie, dorysowanie czwartego koła, przypomnienie dzieciom o zakazie samodzielnego podłączania urządzeń elektrycznych do prądu. Kolorowanie lampy.

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         Zachowają równowagę chodząc po linii (kładce)

·         Poruszają się po sali bez potrącania kolegów

·         Zaśpiewają na forum grupy w małych zespołach lub solo

·         Podadzą swoje propozycje:, do czego może służyć lampa?

·         Przeliczą wskazane elementy

·         Dorysują brakujące koło

·         Utrwalą informację o zakazie samodzielnego podłączania urządzeń elektrycznych do prądu.

 

 

Środki dydaktyczne: Plany miesięczne – 3l. I. Salach s.61, karta pracy „Lampa”, kretki, piłki, linka, płyta CD ze znanymi piosenkami, „Księga uśmiechu trzylatka”- przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz.2

 

 

Uwagi:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat kompleksowy: W krainie smoków

 

Poniedziałek

Temat dnia: Smoki i smoczki

 

·         Zabawa „Ludzie do ludzi” wg M. Bogdanowicz

·         Ćwiczenia poranne H. Trawińskiej

·         Wysłuchanie wiersza A. Rumuńskiej „Smoki i smoczki”, wyjaśnienie dzieciom różnicy między smokiem- postacią z bajki, a smokiem do ssania. Zwrócenie uwagi, że czasem te same słowa mogą oznaczać różne rzeczy np. bąk, zamek, piłka. Oglądanie różnych smoków przyniesionych przez dzieci z domu.

·         Wykonanie karty pracy wg nr 74, kolorowanie dużego smoka na zielono, smoczek – na kolor czerwony.

·         Zabawa naśladowcza „ Smoki i smoczki” zabawa przy muzyce ze zmianą tempa

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         Kształtują świadomość swojego ciała przez zabawę

·         Kształtują mowę komunikatywną poprzez wypowiedzi na temat wiersza

·         Wiedza, że te same słowa mają różne znaczenie

·         Zauważą różnicę między smokiem - postacią z bajki, a smokiem do ssania.

·         Połączą w pary obrazki przedstawiające przedmioty o tej samej nazwie

 

 

Środki dydaktyczne:

„Zabawy rozwijając...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin