David Morrell - Rambo - Pierwsza Krew Tom 3.rtf

(483 KB) Pobierz
David Morrell

David Morrell

 

 

 

RAMBO 3

Przełożył Maciej Pertyński

 

 


Od autora

W mojej książce Pierwsza krew Rambo umiera. W filmie żyje nadal.

Z podziękowaniami dla Andy'ego Vajny, Mario Kassara i ich zespołu w wytwórni Carolco (tu specjalny ukłon w stronę Jeanne Joe, Xochitl Contis, Stephanie PondSmith, Toma Graya, Rolanda Neveu i Yonny'ego Lucasa, bez których przygotowania do napisania tej książki trwałyby wieki).

Nóż używany przez Rambo w tej książce został stworzony przez Gila Hibbeńa, P.O. Box 24213, Louisville, Kentucky 40224. Trzysta pięćdziesiąt sztuk takich noży, opatrzonych jego podpisem i numerem seryjnym rozprowadzono wśród kolekcjonerów. W sprzedaży osiągalna jest bliżej nieokreślona liczba lekko różniących się egzemplarzy.

Łuk i strzały z tej książki, zmodyfikowane wersje opisywanych w książce Rambo. Pierwsza krew II są dziełem Pracowni Łucznictwa Hoyt Easton, 605 North Challenger Road, Salt Lakę City, Utah 84116. Składam tu podziękowania Joe Johnstonowi za uświadomienie mnie, jak bardzo wymyślne to twory.

Walka duchowa jest równie brutalna, jak walka ludzi. Ale wizja sprawiedliwości jest czystą przyjemnością dla Boga.

Arthur Rimbaud


CZĘŚĆ PIERWSZA


Rozdział 1

Życie to cierpienie, Pogrążając się w medytacji nad tą pierwszą z Czterech Prawd Buddy, Rambo zacisnął dłoń na gładkiej bambusowej powierzchni wspaniałego kilkusetletniego łuku. Opuścił go nisko przy lewym boku, zamknął oczy i głęboko oddychając, usiłował zapanować nad zamętem w duszy. Przez jego muskularny tors przebiegały fale napięcia, potężna klatka piersiowa i szerokie mięśnie grzbietu naprężały się i rozluźniały. Po chwili szpiczaste dachy buddyjskiego klasztoru w Bangkoku, w Tajlandii, zniknęły z jego myśli tak, jak zniknęły mu z oczu, kiedy je zamknął. Przestały dla niego istnieć zdobne złoceniami iglice świątyni i poblask zachodzącego słońca, odbijający się od terakoty i marmuru.

Ale inne zmysły wciąż reagowały. Rambo słyszał pobrzękiwanie poruszanych wiatrem dzwonków modlitewnych, a nozdrza drażnił mu aromat kadzideł. Łuk wciąż przypominał o swym istnieniu niezwykłą twardością uchwytu. Rozdrażniony, że nie jest w stanie odciąć się od wszystkich rozpraszających go bodźców, Rambo otworzył oczy i skupił się tylko na celu.

Był to oddalony o trzydzieści metrów piętnastocentymetrowy kwadratowy kawałek drewna, przymocowany do grubej, ciasno splecionej wiązki słomy, opartej o gładki kamienny mur po drugiej stronie dziedzińca klasztornego. Rambo wpatrywał się w drewno, aż wreszcie wydało mu się, że cel rośnie i podpływa do niego, zasłaniając całe pole widzenia. Nie słyszał już dzwonków, nie czuł kadzideł ani twardości łuku. Znikły dachy i iglice klasztoru, nie istniało już zachodzące słońce, nie było mnichów, rozpoczynających wieczorne modlitwy. Był tylko cel. I jego targana niepokojami dusza.

Całe życie jest cierpieniem, nauczał Budda.

Rambo nauczył się tego dobrze. Krzyżujące się, długie, głębokie blizny na jego plecach i piersi, poszarpane brzegi szramy na jego prawym bicepsie, nierówne rozcięcie lewej kości policzkowej, te i inne ślady po ostrzach bagnetów i noży, pocisków karabinowych i odłamkach szrapnela, torturach zadawanych drutem kolczastym i ogniem, wszystkie one były potwierdzeniem prawdziwości nauk Buddy:

Życie to ból.

Wpatrując się w cel, Rambo na nowo przeżywał Wietnam... upał, robactwo, pełną pijawek dżunglę... niezliczone strzelaniny... nie kończący się chaos wrzasków i wybuchów, ryku śmigłowców i wizgu pocisków smugowych; gwizdu moździeży i suchych eksplozji min, tryskającej krwi i rozrywanych ciał.

Ponownie czuł cierpienie swego uwięzienia i sześciomiesięcznych tortur, morderczą ucieczkę. Ale jedną wojnę zastąpiła druga.

W Ameryce.

Ten gliniarz! Dlaczego on mi nie dał spokoju? Chciałem tylko tego, co osiągnąłem, wolności wyboru dokąd iść i co robić, nie wchodząc nikomu w drogę. Dlaczego musiał być taki wredny?

Ale przecież ty byłeś jeszcze wredniejszy!

Nie miałem wyboru!

Na początku miałeś! Mogłeś przecież zrobić to, czego chciał. Mogłeś się wynieść.

Ale czy właśnie po to walczyłem w Wietnamie? Żeby mnie przepędzali, kiedy wreszcie wróciłem do domu? Przecież mam jakieś prawa!

Jak cholera! I na pewno nauczyłeś tego gliniarza, że je masz. Ale rzecz polega na czym innym. Kiedy już rozpieprzyłeś jego miasto na strzępy i kiedy cię wreszcie zamknęli w więzieniu, jakie tam miałeś prawa? Prawo do walenia młotem w kamieniołomie? Prawo do czucia, jak ściany twojej celi spadają ci na głowę? Gdyby pułkownik nie dotrzymał słowa i cię nie wyciągnął...

Pułkownik. Tak. Rambo uśmiechnął się. Pułkownik. Trautman, który go szkolił, który był jego dowódcą w Wietnamie, który był dla niego jak ojciec.

Jedyny człowiek, któremu Rambo ufał.

Dzięki interwencji Trautmana u władz, Rambo odkupił swą wolność za cenę zgody na powrót do piekła, na powtórny wyjazd do Wietnamu i obozu jenieckiego, gdzie kiedyś był więziony i torturowany. Wciąż trzymano tam amerykańskich żołnierzy, których Rambo miał uratować. Zrobił to. Wiele lat po zakończeniu wojny wreszcie ją wygrał. Zrobił to, a przy okazji zdołał pokonać jeszcze jednego wroga - ucieleśniony w jednym człowieku, odrażający i pełen hipokryzji system, który wysyłał na tę wojnę amerykańskich żołnierzy, ale nie zawracał sobie głowy zapewnieniem im środków do jej wygrania.

O tak, wypełnił misję.

Ale jakim kosztem! Nie tylko dla swego ciała. Prawdziwe rany odniosła jego dusza, bo za każdym razem, kiedy kogoś zabijał, kiedy widział czyjąś śmierć, część jego duszy także umierała. Bóg jeden wie, ile razy umarł.

Szczególnie jedna śmierć niemal go zabiła. Jej imię samo wspomnienie było torturą - brzmiało Co. Wietnamska dziewczyna, dwadzieścia kilka lat. Niebywałe delikatna. Prześliczna. Była jego łącznikiem, kiedy zrzucono go na spadochronie w Wietnamie. Pomogła mu uratować więźniów. Jemu też uratowała życie.

A po drodze nauczyła go czegoś, co uważał za niemożliwe. Kochać.

Ale nie było czasu na miłość. Bo Co zginęła.

A Rambo przeżył. Przeżył, bo furia i wściekłość po jej śmierci dała mu siły. Choć nieżywa, Co znów uratowała mu życie.

Rozpacz i ból szarpały jego duszą. Jego potężna pierś unosiła się w szybkim oddechu, kiedy tak stał na dziedzińcu klasztoru, ściskał łuk i wpatrywał się w oddalony o trzydzieści metrów cel. Medytacja odniosła skutek. Cel był wszystkim.

Z jednym wyjątkiem. Rzemyk wokół jego szyi. A na nim miniaturowy Budda.

Ten wisiorek należał do Co. Zdjął go z jej zwłok. A teraz rzemyk parzył jego szyję jak rozżarzony węgielek.


Rozdział 2

Cierpienie wywołane jest żądzą posiadania rzeczy nietrwałych. To Druga Prawda Buddy.

Rambo przyłożył długą na metr strzałę do blisko dwumetrowego łuku. Postępując ściśle według wielowiekowego rytuału, jakiemu podlegało napinanie łuku przez strzelca zen, wyprostował przed sobą obie ręce. Lewa dłoń trzymała łuk, a prawa strzałę. Z jednakową siłą zaczął rozciągać ramiona, zginając łuk, napinając cięciwę i ciągnąc strzałę. Nawet gdyby zastosował normalny sposób napinania łuku, ten, którego nauczył go czarownik, kiedy Rambo jeszcze jako mały chłopiec mieszkał w rezerwacie Navajów w Arizonie, to i tak byłoby to niezwykle trudne zadanie, ponieważ wymagało zastosowania siły wynoszącej czterdzieści pięć kilogramów. Do czegoś takiego był zdolny tylko ktoś o fizycznych możliwościach Rambo.

Ale napinanie łuku w niekonwencjonalny sposób tylko utrudniało całe zadanie. Mięśnie ramion Johna zaczęły drżeć. Czoło pokryło się potem.

Wszystko, co żyje, umiera, pomyślał. Wszystko, co fizyczne, rozpada się w pył.

Wojna potwierdzała mądrość Buddy. W tym świecie przemocy poszukiwanie szczęścia w innej osobie lub rzeczy oznaczało skazywanie się na gorycz rozczarowania. Bo rzeczy wybuchały, a ludzie ginęli od strzałów karabinowych.

Tak, jak zginęła Co.

Wytężył siły do maksimum, napinając wyciągnięte przed siebie ramiona i ciągnąc łuk w lewo, a strzałę w prawo. W normalnych okolicznościach nie dałby rady; ale skupienie i medytacja splotły ducha z ciałem i podwoiły jego moc.

A może była to czysta siła duchowa? Jeśli Budda miał rację, nic, co fizyczne, nie było realne, również łuk. Prawdziwy był tylko duch, zginający wyimaginowany łuk.

Drżąc z wysiłku, rozciągnął ramiona na całą długość strzały. Zgięty łuki napięta cięciwa tworzyły teraz niemal koło. Koło, pełnię istnienia, wszechpełność Boga, zupełność Tego, Który Jest Wszystkim.

Zastygł w tej zabójczej dla ciała pozycji. Pot już nie kapał mu na czoło, lał się strumieniami na opinającą naprężone mięśnie skórę.


Rozdział 3

Cierpienie się kończy, kiedy to, co nietrwałe, zostaje odrzucone. Trzecia Prawda Buddy.

Żaden przedmiot i żadna osoba nie jest w stanie dać szczęścia. W świecie przemocy i bólu, zniszczenia i śmierci, warto dążyć tylko do celów wiecznych.

Miłość do Co napełniała go przygnębieniem, bo gdyby Co nie umarła rok temu, i tak umarłaby za jakiś czas. A każde uczucie ma swój odpowiednik w przeciwnym i równorzędnym uczuciu w przyszłości.

Ale przecież... jeśli Budda miał racje... Rambo niemal się zdekoncentrował... jeśli Budda miał rację, przyszłość nie istnieje. Jest tylko teraz.

Czy to oznacza, że miłość do kogoś, nawet trwająca tylko sekundę, powinna być chwytana i hołubiona, bo ten moment jest wieczny?

Miał ochotę krzyczeć. Pod wpływem strasznego wysiłku, z jakim odciągał od siebie łuk i cięciwę, wygięty koniec łuku wpierał się z coraz większą siłą w jego pierś, drżąc od straszliwego napięcia. Strzała skierowana była w lewą stronę, tak jak lewy bark łucznika, wskazujący cel. Wystarczyło teraz tylko zwrócić w lewo również głowę. Wzrok Rambo podążył wzdłuż strzały i skupił się na celu.


Rozdział 4

Poszukuj tego, co wieczne. Tego, co trwa zawsze. Boga. Czwarta Prawda Buddy.

Ale Rambo musiał już, natychmiast, pokonać targające nim niepokoje.

Czegóż chcesz?

Spokoju!

Zwolnił cięciwę łuku. Strzała wyleciała w powietrze z przerażającą siłą. Cięciwa jęknęła, wibrując i oddając energię, dostrajając się do pulsu wszechświata.

Rambo właściwie nie celował. Raczej prowadził strzałę siłą woli. Jego dusza, cięciwa i strzała zlały się w mistyczną jedność z celem.

Strzała nie tylko trafiła w cel, ale go rozniosła. Ostry trzask rozszczepianego drewna przytłaczał swą siłą. Rozpryskujące się kawałki celu z hałaśliwym klekotem posypały się na kamienne płyty dziedzińca. Echo zrykoszetowało o ściany i mury, aby w końcu uderzyć w bębenki uszne strzelca. Rambo poczuł, jak odgłos wwierca się w jego umysł. Czas się wydłużył.

Rozciągnął.

Pogłębił.

Zatrzymał.

Teraźniejszość stała się wiecznością. Teraz było zawsze.


Rozdział 5

Z kolejnym uderzeniem serca czas znów ruszył, Rambo opuścił łuk i powoli odetchnął. Potrząsnął głową, rozprostował barki i stopniowo wrócił do rzeczywistości. Terakota i marmury klasztoru. Dzwonki modlitewne i zapach kadzideł. Po przeciwnej stronie dziedzińca ogromna złota statua BuddjMśniła, odbijając promienie zachodzącego słońca. Wielki Nauczyciel siedział ze skrzyżowanymi nogami, opierając dłonie na kolanach, uchwycony w pozie wiecznego nauczania.

Rambo powoli zbliżył się do niego, czując się niczym w porównaniu ze wspaniałością statuy. Stanął przed Buddą i pochylił głowę. Choć był pół-Włochem (wychowywanym w duchu katolickim) i pół-Navajo (którego namawiano do poddania się nakazom religii szczepu), studiował religię buddyjską u przewodnika z Montagnard, który uratował mu życie i pielęgnował go po tym, jak Oddział A, macierzysta jednostka Rambo, został rozbity w zasadzce w Północnym Wietnamie.

Ból nie jest realny. Nie istnieje. Poza duchem wszystko jest iluzją.

W tym piekielnym świecie była to atrakcyjna teoria. Ale mimo niej piekło wciąż istniało.

Czego ja chcę, na Boga? - powtarzał Rambo w myślach. Ale odpowiedzi już nie wykrzyczał. Wyszeptał ją do siebie.

Spokoju.

Odwrócił się od olbrzymiego posągu złotego Buddy i znieruchomiał pod przeszywającym wzrokiem wpatrującego się weń z drugiej strony dziedzińca mnicha. To właśnie ten tajski mnich wziął na siebie odpowiedzialność za Johna, kiedy Rambo błąkał się po Bangkoku po powrocie ze swego drugiego koszmaru w Wietnamie, by w końcu zapukać do wrót klasztoru i poprosić o pozwolenie na pobyt w nim.

Wówczas mnich odparł:

- Mój synu, wybacz mi, nie jesteś jednym z nas. Nie potrafisz pojąć naszych myśli. Jaka według ciebie jest twoja religia?

- Zen.

- Na czym ją opierasz?

- Budda... zanim został mędrcem... był wojownikiem. Ja również jestem wojownikiem.

- Tak?

- I z całego serca pragnę wybrać mądrość, nie wojnę.


Rozdział 6

Brzdęki

Potężny młot spadł na kawałek rozgrzanego do czerwoności metalu. Siła uderzenia miażdżyła uszy. Mimo że dźwięk był wysoki, grzmiał. Pełne dymu pomieszczenie odpowiedziało huczącym pogłosem.

Rambo mocniej zacisnął prawą dłoń na młocie i uderzył jeszcze silniej, napinając mięśnie lewej ręki na kleszczach, którymi trzymał rozjarzony kawałek metalu na starym kowadle.

Brzdęk!

Siła uderzenia wprawiła w drżenie całe jego ciało. Znowu opuścił młot.

I znowu. Pod coraz potężniejszymi ciosami młota dygotało kowadło. Kawałek metalu w kleszczach zaczął ustępować pod upartymi uderzeniami.

Rozpłaszczył się, powiększył, zaczął przybierać kształt płytki.

Metalem był brąz. Dużo wcześniej, w innej części tej kuźni, jeszcze chyba starszej niż masywne kowadło, miedź i cyna zostały stopione ze sobą w stosunku siedem do jednego.

Dodano do nich niewielką ilość cynku i magnezu, po czym płynnym stopem napełniono formy, gdzie wystygł i stwardniał w blokach. Teraz jeden z nich roztopiono i poddano nieustępliwym atakom młota, trzymanego przez Rambo.

Brąz.

Legendarny stop starożytności. Mocny i sprężysty. Twardy i niełamliwy. Materiał na miecze i tarcze, które przetrwały walczących nimi wojowników.

Wieczny.

Tak, jak wieczna jest wojna.

Ale i piękno jest wieczne. Artefakty starożytności, brązowe medaliony i bransolety przodków również przetrwały wieki, były równie trwałe, jak atrybuty wojny.

I przekują swoje miecze na lemiesze, a swoje włócznie na sierpy.

Żaden naród nie podniesie miecza przeciwko drugiemu narodowi i nie będą się już uczyć sztuki wojennej.

Biblijny Izajasz był marzycielem. To, czego narody nauczyły się najlepiej, to wszczynanie i prowadzenie wojen.

Ale nie ja! Rambo z furią uderzył młotem w rozgrzany do czerwoności kawał brązu. Już nie!


Rozdział 7

Nauczył się kowalstwa od tego samego czarownika z plemienia jego matki, który szkolił go w łucznictwie.

- Poszukuj dyscypliny i siły - powiedział mu starzec. Zmień myśl w czyn. Naucz się szanować umiejętności rzemieślnika. Naucz się rozumieć, że dobrze wykonane zadanie wydaje się łatwe, ale w istocie jest potwornie trudne. Wygląd jest zwodniczy. Oto lekcja kowalstwa. Przedmioty wokół ciebie, które wyglądają tak trwale, są zmienne. Podkowa może być medalionem, a miecz lemieszem. Tylko duch, zamknięty w metalu, pozostaje stały.

Duch. Prawda Indian Navajo. A także prawda buddystów.

Przez lata, jakie minęły od opuszczenia rezerwatu, zapomniał już, jaką satysfakcję odczuwał, kiedy ciężko pracował pod okiem mędrca w wioskowej kuźni - przyjemność twórczego wysiłku, związane z nim poczucie godności. Ale przed tygodniem, kiedy nawet kojąca atmosfera buddyjskiego klasztoru nie wystarczała, by uciec przed demonami, nagle przypomniał sobie dzieciństwo i tak bardzo podobnego do mnicha mądrego starca, który był jego pierwszym nauczycielem.

Odwrócenie się od świata nie jest odpowiedzią. Świat nie jest realny. Bez wątpienia to tylko iluzja, jaką Bóg zgotował mu, żeby miał przeciwność do pokonania.

Musiał działać, tworzyć, pracować. Jego mięśnie aż do bólu domagały się ruchu. Ale nie dla prowadzenia wojny. Dla tworzenia piękna.

Włócząc się po wąskich, zatłoczonych uliczkach Bangkoku, Rambo odkrył tę kuźnię brązu tuż nad rzeką. Wiedziony wewnętrznym przymusem, a nie świadomym wyborem, wszedł do wypełnionego gryzącym dymem, dusznego, ciasnego wnętrza. Jako biały spotkał się z wrogim przyjęciem. Ale właściciel kuźni, raz po raz obrzucając wzrokiem potężną muskulaturę Rambo, dał się skusić, kiedy się dowiedział, że będzie mógł płacić temu Okrągłookiemu mniej niż swym zwykłym pracownikom. Zgodził się, żeby Rambo udowodnił swoją użyteczność. W ciągu dwóch dni zrozumiał, że ubił wyjątkowy interes.

Iskry leciały na boki. W nieznośnym skwarze nagi tors kowala spływał kaskadami potu. Kiedy Rambo znów napiął mięśnie, krople trysnęły na kuty kawał brązu. Metal zasyczał.

Chciał cierpieć na tyle, by zapomnieć.

O śmierci Co;

O wojnie.

O tym, co robił najlepiej i czego najbardziej nienawidził.

Ale zapomnieć nie potrafił. Grzmiące odgłosy uderzeń młota o kowadło przypominały wybuchy i wystrzały. Słysząc je, miał przed oczami inny młot, uderzający w inny metal... w uszach dźwięczały mu odgłosy walenia młotem w klin, wbity w skałę w więziennym kamieniołomie, gdzie odbywał karę za obronę swych praw przed tym skurwysyńskim gliniarzem, któremu nie podobał się jego wygląd.

Uderzył wściekle.

Brzdęk!

Chciałem tylko spokoju.

Brzdęk!

Ale medytacja mi nie wystarczyła.

Brzdęk! .

Umiejętności, jakich go nauczył jego pierwszy mentor, też nie wystarczały. Co muszę uczynić?


Rozdział 8

Ryk tłumu wstrząsał falistą blachą ścian magazynu. Hałas wydostawał się z budynku drzwiami i oknami, odbijając się echem od chat stojących nad kanałem i ginąc wśród neonów oświetlających wejścia do pobliskich barów i burdeli.

Rambo zatrzymał się w drodze powrotnej z kuźni do klasztoru. Poczuł woń rozkładających się ryb, gnijących nieczystości i czegoś jeszcze, czegoś ostrzejszego, cierpkiego - marihuany. Zwrócił głowę w stronę, skąd dolatywał gryzący dym, w stronę otwartych drzwi magazynu, w stronę wrzasków, z których istnienia zdał sobie nagle sprawę. Zmarszczył brwi zastanawiając się przez chwilę, po czym podjął swój marsz wzdłuż kanału.

Ale nagła fala głośniejszego ryku zmusiła go do ponownego zatrzymania się. Znów zerknął na otwarte drzwi. Za nimi dojrzał przyćmiony kłębami dymu papierosowego poblask reflektorów, w świetle których tańczyły ludzkie cienie, wiły się, drżały i skręcały, przywodząc mu na myśl dusze w piekle. Jak przedtem u progu kuźni, poczuł wewnętrzny przymus i przekroczył wrota magazynu.

Budynek był wielki, wysoki i szeroki, a jego metalowe ściany ciemniały olbrzymimi plamami rdzy. Zawieszone na długich kablach żarówki chwiały się pod topornymi kloszami, oświetlając co najmniej pięciuset ściśniętych mężczyzn. Wszyscy oni wrzeszczeli, podskakiwali, zaciągali się “tajskimi laskami” - grubymi papierosami z marihuaną - i wymachiwali pięściami, w których ściskali zwitki banknotów.

Czterej Azjaci, ubrani w drogie garnitury i obwieszeni złotą biżuterią, stali na rogach pustej kwadratowej przestrzeni pośrodku pomieszczenia i odwrzaskiwali coś w Odpowiedzi tłumowi, łapczywie wyrywając wyciągane w ich stronę zmięte pieniądze. Z rzadka też, z wyraźną niechęcią, oddawali komuś kilka banknotów. Bukmacherzy. Scena przywodziła na myśl walki kogutów, psów lub knurów.

Ale na otwartej przestrzeni pomiędzy bukmacherami stali ludzie, a nie zwierzęta. Jeśli nie liczyć opasek na biodrach, byli zupełnie nadzy. Ich napięte mięśnie lśniły od potu, zmrużone oczy jarzyły się nienawiścią, a ciała aż drżały z wywołanej przypływem adrenaliny niecierpliwości.

Po prawej stronie od wejścia Rambo dostrzegł drewnianą skrzynię. Wdrapawszy się na nią miał lepszy widok i wówczas zauważył, że mężczyźni mieli bose stopy, a w każdej dłoni trzymali dwudziestocentymetrowe pałki.

Człowiek z błyszczącym złotym zębem, najwyraźniej sędzia, zaskrzeczał coś do ustnika megafonu. Tłum znów zawył, aby po chwili wpaść w amok, kiedy przeciwnicy rzucili się na siebie, kopiąc się i okładając pałkami.

Rambo pokręcił głową z obrzydzeniem; Zdolność człowieka do wymyślania nowych form brutalności nie miała granic. To spotkanie było kombinacją boksu syjamskiego, tajskiej sztuki walki, z escrima - pochodzącą z Filipin metodą walki pałkami. Dla zaspokojenia prymitywnych instynktów publiczności i na potrzeby hazardu połączono dwie śmiercionośne formy sztuki wojennej.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin