wychowawca-przywódca. nie ma trudnych dzieci, są tylko niewłaściwi opiekunowie full version.pdf

(4828 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Idź do
Przykładowy
rozdział
Wychowawca-przywódca.
Nie ma trudnych dzieci,
są tylko niewłaściwi
opiekunowie
Spis treści
Katalog książek
Autor: Małgorzata Skarbecka
ISBN: 978-83-246-2998-5
Format: 140 × 208, stron: 152
Nowości
Bestsellery
Bestsellery
Nowe książki
Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie
za ciężki obowiązek.
Zamów drukowany
katalog
Zapowiedzi
Albert Einstein
Nauczycielu! Wychowawco!
Prawdopodobnie uczymy różnych przedmiotów, ale wierzę, że Ty i ja mamy podobne podejście
do młodzieży — zamiast pacyikacji wybieramy współpracę i rozwój. Wierzymy, że naszym
zadaniem nie jest wyłącznie zapoznawanie dzieciaków z programem nauczania. Pokazujemy im
również, jak należy zachowywać się w grupie, rozmawiać z innymi, doceniać wartość wszystkich
osób i pracować nad swoją własną. Mimo że czasy są trudne, a młodzież wymagająca,
otwieramy się na współpracę i dzięki tej otwartości uzyskujemy świetne efekty. Jeśli szukasz
skutecznych narzędzi rozwoju Twoich uczniów, ta książka na pewno Ci się przyda!
Znajdziesz tu praktyczne pomysły na lekcje i twórcze spojrzenie na klasę oraz proste narzędzia,
które w krótkim czasie przyniosą zadziwiające efekty wychowawcze. Wyniki nauczania
sprawią, że dzieciaki będą zadowolone, otwarte na Twoje nowe pomysły oraz chętne
do eksperymentowania i rozwoju.
Doskonale wiem, że podczas pracy w szkole traiają się złe dni, kiedy mimo najlepszych
intencji nic nie idzie po naszej myśli. Przeżyłam to wielokrotnie. Ale czyż nie podbudowuje Cię
myśl, że tam, za drzwiami, czekają na Ciebie Twoi uczniowie? To Ty jesteś ich nauczycielem.
Jesteś dla nich wzorem. Drogowskazem. Wychowawcą. Przywódcą. Możesz zmienić znacząco
ich życie — spoczywa na Tobie wielka odpowiedzialność.
Twój koszyk
Twój koszyk
Dodaj do koszyka
Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
Cennik i informacje
Zamów cennik
Zamów cennik
Zamów informacje
o nowościach
Zamów informacje
o nowościach
Małgorzata Skarbecka
Wydawnictwo Helion SA
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
857978817.023.png 857978817.024.png 857978817.025.png 857978817.026.png 857978817.001.png 857978817.002.png 857978817.003.png 857978817.004.png 857978817.005.png 857978817.006.png 857978817.007.png 857978817.008.png 857978817.009.png 857978817.010.png 857978817.011.png 857978817.012.png 857978817.013.png 857978817.014.png 857978817.015.png 857978817.016.png 857978817.017.png 857978817.018.png 857978817.019.png 857978817.020.png 857978817.021.png
 
857978817.022.png
Spis treci
Wstp
Dla wszystkich tych, którzy uwaaj,
e pracuj z „trudn modzie”
9
Rozdzia 1. Bolibrzuch i chiski paragraf
13
Rozdzia 2. Zarzdzanie konfliktem,
czyli dziewczyny kontra chopaki
33
Rozdzia 3. Kady ma swojego sonia
53
Rozdzia 4. O co naprawd chodzi zoliwej Dominice?
67
Rozdzia 5. Skuteczne NIE, czyli jak obroni swoje niadanie
85
Rozdzia 6. Czy czujesz zapach zachodu soca?
105
Rozdzia 7. Klasa 20 dzieci
to klasa 20 kompletnie rónych osób
117
Rozdzia 8. Jak skutecznie dmucha baki mydlane
133
Rozdzia 2.
Zarzdzanie konfliktem,
czyli dziewczyny kontra
chopaki
Jak sprawi, aby klasa bya i integracyjna, i zintegrowa-
na, a kady szybko zauway, jak rol peni w grupie
i dlaczego mu dobrze w tej roli.
Godzina dwudziesta. Oczywicie ju po lekcjach. Po radzie
pedagogicznej. Po wywiadówce. Siedz z koleank w samo-
chodzie przed jej domem (ja jestem t uczynn zmotoryzowa-
n koleank) i wakujemy temat sfrustrowanej matki, która
sama ju nie wie, co robi, bo jej dziecko jest nieakceptowane
i le si czuje w klasie. Koleanka jest wychowawc klasy, do
której chodzi to dziecko.
— Sam zaczyna, prowokuje, a potem pacze i skary! Dzieci
go nie lubi! Dokuczaj... normalnie okropno! A tak fajnie
ju byo, mylaam, e si polubili! Czemu nigdy nie moe by
fajnie?
Wiem, o kim mowa. Te dzieciaki naprawd si lubi, s ra-
zem od pierwszej klasy. Teraz s w czwartej i pomijajc normal-
ne tarcia, s naprawd zgran i mi w nauczaniu klas.
34
W YCHOWAWCA - PRZYWÓDCA
Prócz jednego ucznia, który jest CAKIEM NOWY. Wróci
do Polski po wielu latach pobytu z rodzicami za granic. Tam
chodzi do szkoy, uczy si, tam zdobywa umiejtno ycia
w grupie. Zgodnie z tym, co mówia matka, tam te mia pro-
blem z integracj. Obcokrajowiec, z Polski, sabiej mówi w j-
zyku, ma inne nawyki, tradycje, inn kultur — sprawa jakby
oczywista, e nie do koca przystaje i e sam czuje si nie na
miejscu.
Ale to byo tam, a tutaj jest tutaj. Bariery jzykowej ani kul-
turowej przecie nie ma. Ma pene prawo, by czu si „u siebie”.
Ale znów jest obcy. Bo ma troch inny akcent, jest nieco inaczej
ubrany, ma inne zeszyty. Szybko wic dosta etykietk „jest
stamtd”.
Nic dziwnego, e gdy matka sucha opowieci syna o tym, jak
min mu dzie (jak pite koo u wozu, z dala od zabaw i roz-
mów), to boli j ta sytuacja. Zwaszcza e kuje j poczucie
winy, bo to przecie bya ich — rodziców — decyzja o wyjedzie
z Polski. I przez t decyzj jej syn ma teraz problemy, popa-
kuje, chodzi osowiay.
Za granic matka zebraa si w sobie, posza do wychowawcy,
a nawet wyej, eby pomóc. Poruszya tamtejsze kuratoryjne
niebo i ziemi, tak e wadze owiatowe wyday oficjalny zakaz
dzieciom z klasy wyzywa syna od „Polaków”.
I teraz, po powrocie do ojczyzny, ma przechodzi dokadnie
to samo?
Co zrobi trzeba, to nie ulega wtpliwoci. I to szybko, za-
nim chopiec przestanie chodzi do szkoy, zanim zacznie si
wagarowanie, zanim matka wyruszy do kuratorium. Tylko wia-
domo te, e w kuratorium nie wywalczy ani sympatii, ani ak-
ceptacji dla syna, ani zaprosze na urodziny do kolegów i kole-
anek, ani podawania piki w trakcie zaj sportowych. Chopiec
Zgłoś jeśli naruszono regulamin