MB3.pdf

(1480 KB) Pobierz
POLITECHNIKA WARSZAWSKA
INSTYTUT MASZYN ROBOCZYCH CIĘŻKICH
LABORATORIUM MASZYN ROBOCZYCH
ĆWICZENIE MB3
WSPÓŁPRACA MASZYN ROBOCZYCH
Z OŚRODKIEM GRUNTOWYM -
BADANIE UKŁADU GĄSIENICOWEGO
INSTRUKCJA
Opracowanie:
Andrzej Selenta, Jan Maciejewski, Marek Poncyliusz, Sebastian Bąk
Warszawa 2012
1
1144841424.007.png 1144841424.008.png 1144841424.009.png
Cel ćwiczenia.
Celem ćwiczenia jest obserwacja i zrozumienie współpracy gąsienicowego układu jezdnego z
ośrodkiem gruntowym, zapoznanie z najczęściej stosowanymi rodzajami płyt nośnych,
będących podstawowymi elementami wieloogniwowych pasów gąsienicowych, stosowanych w
maszynach budowlanych oraz poznanie wpływu ich wybranych cech konstrukcyjnych na siłę
jazdy generowaną w podłożu. Zasadniczym celem ćwiczenia jest wyznaczenie zależności
pomiędzy siłą jazdy a poślizgiem.
Najczęściej stosowane rodzaje płyt gąsienicowych .
Ze względu na właściwości różnych płyt gąsienicowych producenci oferują szereg rozwiązań
o szerokim lub specjalnym zastosowaniu. Płyty gąsienicowe pasów wieloogniwowych mogą być
wykonane z metalu, bądź z tworzyw sztucznych (zazwyczaj z utwardzonego poliuretanu).
Najczęściej używanym materiałem, z którego wykonuje się stalowe płyty gąsienicowe maszyn
budowlanych (podobnie jak gąsienice czołgów) jest austenityczne manganowe staliwo stopowe
Hadfielda, o zawartości węgla 1,0-1,4% i 12,0-14,0% manganu. Walcowane wzdłużnie
elementy (bądź ostatnio odkuwane) są następnie indukcyjnie hartowane.
Charakterystycznymi cechami części maszyn wykonanych ze staliwa Hadfielda są:
duża odporność na zużycie przy wysokich naciskach i naprężeniach;
twardość rosnąca wraz ze wzrostem temperatury elementu.
Należy w tym miejscu stwierdzić, że podczas pracy gąsienicowych maszyn na podłożach
charakteryzujących się wysoką wartością współczynnika tarcia zewnętrznego (tarcia
występującego dla pary ciernej: stal-podłoże ), jakimi są np. rozkruszone bryły skał
metamorficznych i wulkanicznych, temperatura występująca na powierzchni kontaktu płyt
gąsienicowych z tymi cząstkami przekracza niekiedy poziom 600°C. W związku z tym, rosnąca
wraz z temperaturą twardość powierzchni płyty jest bardzo istotną cechą zwiększającą jej
żywotność.
Rys. 1. Spycharka CAT D11R (bez lemiesza)
2
1144841424.010.png
Wśród rozwiązań konstrukcyjnych stalowych płyt gąsienicowych, stosowanych w maszynach
budowlanych, możemy wyróżnić trzy podstawowe:
płyty jednoostrogowe (stosowane głównie w spycharkach-zrywarkach); na rys. 1
przedstawiono spycharkę firmy CAT, wyposażoną w płyty z pojedynczą, wysoką ostrogą
o prostopadłościennym kształcie, zapewniającą dobrą penetrację w grunt i dużą wartość
dodatkowej siły jazdy, wywołanej jej obecnością, lecz wywołującą istotne opory podczas
skrętu maszyny (rys. 4a);
płyty dwuostrogowe, stosowane najczęściej w ładowarkach gąsienicowych oraz
opcjonalnie w koparkach; na rys. 2 przedstawiono płyty z dwiema średniej wysokości
ostrogami, zapewniającymi mniejszą wartość dodatkowej siły jazdy, ale powodującymi
słabsze opory skrętu i mniejsze zniszczenie sztywnej nawierzchni (rys. 4b);
płyty trójostrogowe (stosowane zasadniczo w koparkach gąsienicowych - rys. 3) - z
trzema niskimi ostrogami, zapewniającymi najmniejszą penetrację ostróg w podłoże, a co
za tym idzie najmniejsze opory skrętu i stopień zniszczenia sztywnego podłoża, jednakże
przy najmniejszej wartości dodatkowej siły jazdy wywołanej ich obecnością (rys. 4c).
Rys. 2. Ładowarka gąsienicowa CAT 973C
Rys. 3. Koparka hydrauliczna LIEBHERR R900
Rys. 4. Standardowe typy płyt gąsienicowych maszyn budowlanych, produkowane w wielu
rozmiarach przez włoską firmę BERCO: (a) płyta spycharkowa; (b) płyta ładowarkowa; (c) płyta
koparkowa
3
1144841424.001.png 1144841424.002.png
Rys. 6. Gąsienica koparki LIEBHERR 994D
Rys. 5. Pas z przyciętymi ostrogami włoskiej firmy
Berco
Jak widać na powyższych rysunkach, w większości stosowanych maszyn roboczych płyty
pasów gąsienicowych posiadają ostrogi przeciwślizgowe. Ich głównym zadaniem jest
zwiększanie rozwijanej na danym podłożu siły jazdy, czyli reakcji tego ośrodka na ich ścinające
działanie. Ostrogi te posiadają najczęściej formy trapezoidalne i umieszczane są poprzecznie w
stosunku do pasa gąsienicy. Najprostszą i najtańszą w produkcji formę trapezoidu wzbogaca
się czasami przez np. skośne ścięcia (pod kątem 30 ÷ 50° - rys. 5), bądź promieniowe
zaokrąglenia bocznych wierzchołków (w celu przeciwdziałania wyłamywaniu się wierzchołków
w zwartych, bądź kamienistych ośrodkach).
W większości przypadków płyty gąsienicowe powstają na drodze walcowania dłużyc
stalowych, które następnie tnie się w poprzek otrzymując płyty dowolnej szerokości (z
identyczną ostrogą). Niektóre płyty są odkuwane, w szczególności te, które mają mieć
poprzeczną fałdę, równoległą do ostrogi (ostróg).
W ostatnich latach coraz większą popularność zdobywają płyty odlewane. Początkowo
wykonywano w ten sposób jedynie płyty gładkie, przeznaczone do koparek wielonaczyniowych
lub żurawi samojezdnych. Specjalizująca się w wytwarzaniu elementów podwozi gąsienicowych
włoska firma BERCO, zaprezentowała płyty odlane wraz z krzywoliniowymi ostrogami,
utrudniającymi boczny wypływ spod obciążonej płyty śniegu, bądź mało zwięzłego gruntu (rys.
6). Tego rodzaju pasy gąsienicowe są przeznaczane głównie dla największych maszyn, ze
względu na wysoki koszt wytwarzania płyt
Siła jazdy generowana przez płyty płaskie.
Przez siłę jazdy rozumie się reakcję podłoża na niszczące działanie elementów układu
jezdnego przesuwających się po podłożu, natomiast przez siłę uciągu - siłę będącą nadwyżką
4
1144841424.003.png 1144841424.004.png 1144841424.005.png
siły jazdy nad wspomnianymi oporami toczenia. W ogólnym przypadku prawdziwym jest zapis
wektorowy wspomnianej różnicy sił (1), tj.
P u =P j -P f .
(1)
W przypadku prostoliniowej jazdy maszyny po płaskim podłożu można założyć, że skalarny
zapis równania (1) także będzie prawdziwy.
Załóżmy, że maksymalna wartość siły jazdy, generowanej przez płaski pas gąsienicowy
oznaczona będzie jako P jmax , a dodatkowa siła powstającą wskutek istnienia ostróg będzie
miała nazwę ∆P jmax .
Określenie maksymalnej wartości siły jazdy otrzymywanej w konkretnym podłożu, przez
znany układ jezdny, związane jest z przyjętym stopniem uproszczenia tego układu. Układ
jezdny wolnobieżnej maszyny gąsienicowej, zastosowany w badaniach J.Y.Wonga (będących
nadal najlepiej opisującymi rzeczywistość) został przedstawiony na rys. 7.
Pas gąsienicy stanowi łańcuch połączonych ze sobą sztywnych, bezostrogowych płyt
przenoszących w głąb odkształcalnego podłoża nacisk pojazdu. W przedstawionej na rysunku
maszynie, stosunek podziałki rolek nośnych t k (odległości pomiędzy rolkami, przy założeniu
równomiernego ich rozstawienia) do podziałki łańcucha gąsienicy t g jest większy niż 2,5.
Rys. 7. Model wolnobieżnej maszyny gąsienicowej wg Wonga [1]
W takim przypadku rozkład ciśnień w warstwie kontaktowej podłoża z pasem gąsienicy może
wyglądać jak na rys. 8. Nacisk nie przenosi się równomiernie, lecz przenoszony jest zasadniczo
przez płyty kontaktujące się z rolkami, a w przestrzeniach pomiędzy nimi jest wielokrotnie
mniejszy. Kiedy środek masy maszyny nie leży w połowie długości strefy styku gąsienicy z
gruntem, lecz jest wzdłużnie przesunięty, lokalne wartości szczytowe narastają w takim samym
porządku (przesunięcie poprzeczne, w większości maszyn niewielkie, nie jest zazwyczaj brane
pod uwagę).
W maszynach budowlanych rolki nośne rozstawione są gęściej i przyjmuje się, że jeżeli
t k /t g ≤1,7÷1,9 (a jest tak w większości maszyn - rys. 9), to rozkład nacisków można traktować w
przybliżeniu jako rozkład równomierny, trapezowy lub trójkątny (w zależności od wartości
5
1144841424.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin