W kręgu realizmu.doc

(193 KB) Pobierz

Propozycje opracowania materiału literackiego

269

W kręgu realizmu

D. Defoe Robinson Crusoe

Robinson Crusoe D. Defoe zamieszczony w nowym programie na Liście lektury obowiązkowej reprezentuje typ powieści przygodowo-podróżniczej. Wydana po raz pierwszy w 1719 roku tłumaczona była na wiele języków (polskie przekłady od 1769 r.). Autor oparł się na autentycznych przeżyciach angielskiego marynarza Alexandra Selkirka. Historia rozbitka, który na bezludnej wyspie stwarza warunki cywilizowanego życia, dała początek odmianie powieści przygodowej zwanej robinsonadą.

Chociaż w programie podany jest tytuł książki bez żadnego komentarza, należy sądzić, że chodzi o adaptację dla młodzieży, np. pióra S. Stampfla. Napisana jest ładnym językiem, zachowuje

najważniejsze wątki i oddaje klimat epoki. Pełny przekład utworu mógłby zainteresować niektórych uczniów, dla przeciętnego dwunastolatka jest on za trudny. W opracowaniu Stampfla główna narracja prowadzona jest w trzeciej osobie. Autor wpro­wadził także narrację pierwszoosobową (w 5 rozdziałach na 53), Jest to pamiętnik Robinsona, bohatera tytułowego, który zna­lazłszy papier, inkaust i pióro na wraku „Diany” postanawia spisać swoje dzieje „innym ludziom dla nauki”. Ponadto każdy rozdział poprzedzony jest fragmentem pamiętnika, który wyprzedza relację- narratora trzecioosobowego i zawiera najczęściej komentarz i ocenę wydarzeń, np. „Zlekceważywszy tedy boskie przykaza­na ...” (przed rozdz. 3). „Diabeł nie śpi. I nigdy przecież nie wia­domo, w jaką człowiek trafi matnię” (przed rozdz. 4). Lekturę książki ułatwiają tytuły rozdziałów pobudzające wyobraźnię mło­dego czytelnika, np. „Morze po raz pierwszy”, „Oberża kulawego Piotra”, „Czarny ląd i czarna flaga”, „Piraci z Sale”.

W Robinsonie Crusoe nie ma akcji w ścisłym tego słowa zna­nemu. Pomiędzy zdarzeniami zachodzą główne związki przyczy­nowo-skutkowe, co jest cechą powieści osiemnastowiecznych. Książkę D. Defoe charakteryzuje także przewaga postaci epizo­dycznych nad drugoplanowymi. Pozostał temu wierny autor adaptacji. Zgodnie z pierwowzorem wiele miejsca poświęcił opisom


270

Kształcenie literackie

stanów psychicznych bohatera w czasie jego pobytu na bezludnej wyspie. Ciekawym materiałem do przemyśleń jest konflikt we­wnętrzny Robinsona: obowiązki wobec najbliższych czy spełnie­nie własnych pragnień? Wychowany w surowych zasadach posłu­szeństwa bohater po opuszczeniu domu rodzicielskiego ma kom­pleks syna marnotrawnego, a wygnanie traktuje jako karę. Nie­zależnie od tej autooceny, która jest zgodna z siedemnastowiecz­nymi ideałami wychowania, obiektywna wymowa postępowania Robinsona jest inna. Tradycyjnej bierności i posłuszeństwu prze­ciwstawiony został czynny stosunek do życia, który wyraża się zarówno w sferze duchowej, jak i materialnej. Bohater idzie prze­cież za głosem swojego powołania, wybiera morze zamiast kan­celarii adwokackiej, w której nie widzi dla siebie miejsca. Na pytanie — czy byłby szczęśliwy, gdyby posłuchał ojca — nie znajdujemy w tekście odpowiedzi. Dla dwunastoletniego czytel­nika są to trudne zagadnienia. Z większym zainteresowaniem bę­dzie śledził proces aktywnego przystosowywania bohatera a: życia w samotności, w warunkach odmiennych niż te, do których przywykł.              v

Ciekawa osobowość bohatera tytułowego daje okazję do kształ­cenia umiejętności charakteryzowania postaci literackiej (na pod­stawie jej postępowania). Ze względu na bardzo bogaty mat en a: wskazany jest etap przygotowawczy. Na każdej lekcji. czy w związku z pracą domową, uczniowie zastanawiają się nad osobowością bohatera, określają jego cechy i wpisują do zeszytu wraz z argumentacją. W przedstawionej koncepcji charakterysty­ka Robinsona Crusoe porządkuje i zamyka pracę nad książką D. Defoe.

Ukierunkowanie lektury:

1.        Z jakimi postaciami związane są wątki utworu? Zwróć uwagę na postacie epizodyczne.

2.     Czy zdarzenia fabularne rozwijają się w kierunku jakiegoś określonego celu?

3.         Określ czas fabuły na podstawie informacji zawartym w tekście.

4.         Co można powiedzieć o narracji w utworze?


Propozycje opracowania materiału literackiego

271

5.     Robinson Crusoe — powieść czy nowela? Uzasadnij swoją odpowiedź.

6.        Określ charakter książki ze względu na temat.

7.         Podczas lektury Robinsona Crusoe poszukaj w atlasie świa­ta nazw geograficznych wymienionych w tekście.

W celu lepszego zapamiętania zanotuj w brudnopisie swoje odpowiedzi na pytania i polecenia.

Wyniki samodzielnej pracy uczniowie będą referowali na pierwszej lekcji poświęconej książce D. Defoe.

Temat 1: Sprawozdanie z samodzielnej pracy nad książką Robinson Crusoe D. Defoe.

Na lekcji przydadzą się atlasy geograficzne, globus.

1.     Uczniowie dzielą się swoimi wrażeniami z lektury.

2.     Przechodzimy do realizacji tematu lekcyjnego, wykorzystując polecenia i wskazówki, które otrzymali przed lekturą:

           wątek główny Robinsona Crusoe,

           wątki poboczne — Piętaszka, Koziego Króla, kapitana

           Hermandeza i jego załogi,

          dużo postaci epizodycznych,

          brak wyrazistej akcji,

          czas fabuły obejmuje ponad 40 lat (od 1632 — rok urodzę- ma bohatera; 1 IX 1651-—30 IX 1659 — osiem lat tułaczki przed pobytem na wyspie; 12 lat, 9 miesięcy i 17 dni — pobyt na wyspie; czas pobytu w domu po powrocie nie jest okre­ślony),

           główna narracja prowadzona jest w trzeciej osobie, rolę narratora przejmuje kilkakrotnie bohater tytułowy (pamiętnik robinsona — narracja pierwszoosobowa),

            Robinson Crusoe jest powieścią (rozbudowana fabuła, brak •wyrazistego zakończenia, dużo postaci epizodycznych) o cha­rakterze przygodowo-podróżniczym.

Na podstawie sprawozdania skorygowanego na lekcji przez nauczyciela uczniowie uzupełniają i porządkują swoje notatki i wpisują je w domu do zeszytu.

Przygotowanie do następnej lekcji:

1.     Wyobraź sobie, że jesteś Robinsonem. Przygotuj w jego


272

Kształcenie literackie

imieniu wypowiedź o przyczynach i okolicznościach opuszczenia domu rodziców. Następnie zastanów się, jakie pytania można by zadać bohaterowi książki w związku z jego ucieczką z domu.

2. Zapisz w formie punktów, jakie istotne zdarzenia poprze­dziły pobyt bohatera na bezludnej wyspie.

Temat 2: Zanim Robinson znalazł się na bezludnej wyspie...

1.         Uczeń przedstawia przyczyny i okoliczności opuszczenia domu z pozycji bohatera (w pierwszej osobie). Po zakończeniu rela­cji koledzy zadają mu pytania (praca domowa), na które od­powiada zgodnie z fabułą utworu (np. Czy nie kochałeś swo­ich rodziców? Czy zachowałbyś się podobnie, gdyby można było cofnąć czas?).

2.         Uczeń samodzielnie redaguje ramowy plan przygód i podróży bohatera przed pobytem na wyspie.

Na przykład:

           Pierwsza nieudana podróż morska.

           Wyprawa na „Eleonorze” po kość słoniową.

           W rękach piratów z Sale.

           Ucieczka z niewoli wzdłuż brzegów Afryki.

            Z Brazylii do Gwinei po wielką fortunę.

           Na nieznanym brzegu.

3.         Jakie cechy Robinsona ujawniły się w okresie poprzedzającym pobyt na bezludnej wyspie?

(notatka do charakterystyki postaci)

           niespokojna natura, żądna przygód (nie może usiedzieć na. miejscu),

           ma pasję żeglarską i jest ciekaw świata (chce być mary­narzem, opuszcza spokojny dom rodziców),

           ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin