ciechanowsko_plocki1.pdf

(1761 KB) Pobierz
Oddziaływanie funduszy strukturalnych na poziomie podregionów NUTS 3
PODREGION CIECHANOWSKO - PŁOCKI
Analiza wykonana na zamówienie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Wykonawca:
PROKSEN - PBS DGA
Współpraca/koordynacja metodyczna: Radomir Dyjak
Warszawa, czerwiec 2007
Niniejsze opracowanie zostało przygotowane w okresie 16.01.2007 06.06.2007 w oparciu o informacje z baz danych przekazanych
Wykonawcy przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Bazy danych zawierały informacje z systemu monitoringu, aktualne na dzie ń 31
czerwca 2006 r.
1
SPIS TRE Ś CI
1. WSTĘP - CEL I ZAKRES RAPORTU.........................................................................................................................................................................................4
2. PODSUMOWANIE ......................................................................................................................................................................................................................5
3. STRESZCZENIA ROZDZIAŁÓW. ...........................................................................................................................................................................................10
3. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PODREGIONU ORAZ SYTUACJI SPOŁECZNO-GOSPORARCZEJ W ROKU 2003 ..............................................17
4. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA KIERUNKÓW I TENDENCJI WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW STRUKTURALNYCH W PODREGIONIE ........19
4.1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA REALIZOWANYCH PROJEKTÓW ...........................................................................................................................19
4.2. RODZAJE REALIZOWANYCH PROJEKTÓW....................................................................................................................................................................20
5. WPŁYW FUNDUSZY UNIJNYCH NA ROZWÓJ SPOŁECZNO-GOSPODARCZY PODREGIONU .................................................................................24
5.1. WPŁYW INWESTYCJI Z ZAKRESU INFRASTRUKTURY SPOŁECZNEJ, LOKALNEJ INFRASTRUKTURY TRANSPORTOWEJ ORAZ
LOKALNEJ INFRASTRUKTURY KOMUNALNEJ NA ROZWÓJ SPOŁECZNO-GOSPODARCZY PODREGIONU..........................................................24
5.1.1. INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA ...................................................................................................................................................................................24
5.1.2. LOKALNA INFRASTRUKTURA TRANSPORTOWA .....................................................................................................................................................28
5.1.3. LOKALNA INFRASTRUKTURA KOMUNALNA............................................................................................................................................................30
5.2. WPŁYW PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI PROJEKTÓW NA ROZWÓJ SFERY B+R W PODREGIONIE ...................................................................33
5.3. WPŁYW PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI PROJEKTÓW NA PODNIESIENIE POZIOMU ZATRUDNIENIA W PODREGIONIE ............................36
5.4. WPŁYW PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI PROJEKTÓW NA ZWIĘKSZENIE DOSTĘPU DO EDUKACJI ORAZ PODNIESIENIE POZIOMU
EDUKACJI .....................................................................................................................................................................................................................................40
5.5. WPŁYW PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI PROJEKTÓW NA ROZWÓJ MSP .................................................................................................................43
5.6. ŚRODKI FINANSOWE NA UTRZYMANIE POWSTAŁEJ INFRASTRUKTURY ORAZ ICH WPŁYW NA MOśLIWOŚCI ROZWOJOWE
PODREGIONU ...............................................................................................................................................................................................................................48
5.7. CZY PRZYJĘTE DO REALIZACJI PROJEKTY W RAMACH BADANEGO PODREGIONU SĄ WZGLĘDEM SIEBIE KOMPLEMENTARNE, A
PRZY ICH REALIZACJI WYSTĄPI EFEKT SYNERGII?..........................................................................................................................................................54
5.8. PROPORCJE POMIĘDZY PROJEKTAMI UKIERUNKOWANYMI NA WSPIERANIE NAJBARDZIEJ EFEKTYWNYCH I SKUTECZNYCH
PRZEDSIĘWZIĘĆ A INWESTYCJAMI PROKONSUMPCYJNYMI .........................................................................................................................................60
5.9. WPŁYW PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI PROJEKTÓW NA WZMOCNIENIE ENDOGENICZNEGO POTENCJAŁU ROZWOJOWEGO
PODREGIONU ...............................................................................................................................................................................................................................63
6. WPŁYW FUNDUSZY UNIJNYCH NA DOSTĘPNOŚĆ I SPÓJNOŚĆ PRZESTRZENNĄ PODREGIONU ........................................................................69
6.1. WPŁYW PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI PROJEKTÓW Z ZAKRESU INFRASTRUKTURY TRANSPORTOWEJ NA ZWIĘKSZENIE
DOSTĘPNOŚCI NA LINII PODREGION A METROPOLIA WOJEWÓDZTWA ORAZ AGLOMERACJA/CJE PODREGIONU A PERYFERIA
PODREGIONU ...............................................................................................................................................................................................................................69
6.2. WPŁYW FUNDUSZY UNIJNYCH NA ZMNIEJSZENIA ISTNIEJĄCYCH ZRÓśNICOWAŃ ROZWOJOWYCH WEWNĄTRZ PODREGIONU
ORAZ MIĘDZY BADANYM PODREGIONEM A PODREGIONAMI SĄSIADUJĄCYMI .....................................................................................................71
6.3. WPŁYW FUNDUSZY UNIJNYCH NA WZMOCNIENIE WYMIARÓW MIĘDZYREGIONALNEJ WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ ..................74
6.4. WPŁYW FUNDUSZY UNIJNYCH NA WZMOCNIENIE WSPÓŁPRACY ORAZ PARTNERSTWA MIĘDZY OŚRODKAMI MIEJSKIMI,
STREFAMI OKOŁOMIEJSKIMI I OBSZARAMI WIEJSKIMI ..................................................................................................................................................75
6.5. WPŁYW FUNDUSZY UNIJNYCH NA ZWIĘKSZENIE ROLI MAŁYCH I ŚREDNICH MIAST ORAZ WZMOCNIENIE SPÓJNOŚCI SPOŁECZNO-
GOSPODARCZO-PRZESTRZENNEJ PODREGIONÓW............................................................................................................................................................78
2
7. WPŁYW FUNDUSZY UNIJNYCH NA REALIZACJĘ STRATEGII I PLANÓW ROZWOJU .............................................................................................80
7.1. PRZYJĘTE DO REALIZACJI PROJEKTY A CELE POSTAWIONE W NARODOWYM PLANIE ROZWOJU/PODSTAWACH WSPARCIA
WSPÓLNOTY NA LATA 2004–2006 ...........................................................................................................................................................................................80
7.2. PRZYJĘTE DO REALIZACJI PROJEKTY A CELE STRATEGII LIZBOŃSKIEJ .............................................................................................................82
7.3. PRZYJĘTE DO REALIZACJI PROJEKTY A POTRZEBY ROZWOJOWE PODREGIONU .............................................................................................83
7.4. WPŁYW CZYNNIKÓW SYSTEMOWYCH ORAZ INNYCH CZYNNIKÓW NA RODZAJ PROJEKTÓW PRZYJMOWANYCH DO REALIZACJI 86
8. WNIOSKI DO NOWEGO OKRESU PROGRAMOWANIA WYNIKAJĄCE Z DOŚWIADCZEŃ WDRAśANIA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH W
LATACH 2004–2006......................................................................................................................................................................................................................88
9. ZAŁĄCZNIKI DO RAPORTU.
3
1. WST Ę P - CEL I ZAKRES RAPORTU
Głównym celem badania jest analiza oddziaływania (w tym oddziaływania potencjalnego/przewidywanego) funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności,
inicjatywy EQUAL i INTERREG na rozwój społeczno-gospodarczo-przestrzenny na poziomie podregionu ciechanowsko-płockiego. Cele szczegółowe
badania to: (1) Określenie wpływu funduszy unijnych na rozwój społeczno-gospodarczy podregionu, w tym na rozwój przedsiębiorczości (ze szczególnym
uwzględnieniem MSP), wzrost zatrudnienia (zwłaszcza w sektorze usług), podniesienie poziomu edukacji oraz wzrost inwestycji w sferze B+R;
(2) Określenie wpływu funduszy unijnych na dostępność i spójność przestrzenną wybranych podregionów, w tym wpływu inwestycji w zakresie
infrastruktury transportowej; (3) Określenie wpływu funduszy unijnych na realizację strategii i planów rozwoju.
Badanie obejmowało analizę dostarczonej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego bazy danych, zawierającej projekty, na które podpisano umowy
o dofinansowanie z programów pomocowych Unii Europejskiej i które zostały zrealizowane lub były w trakcie realizacji wg stanu na dzień 31 czerwca 2006
r. W ramach badania przeanalizowano dane statystyczne związane z podregionem ciechanowsko-płockim zawarte w bazach GUS i dotyczące roku 2003 i
2005 oraz opracowania strategiczne łączące się z badanym podregionem – głównie analizy i strategie rozwoju na szczeblu województwa i powiatów – co
pozwoliło ustalić główne cele i determinanty rozwoju badanego podregionu. Zestawienie danych statystycznych wraz z głównymi celami i determinantami
rozwoju podregionu stanowiły główny punkt odniesienia dla wnioskowania odnośnie celu i zakresu wykorzystania funduszy strukturalnych i innych funduszy
pomocowych Unii Europejskiej oraz ich wpływu na rozwój społeczno-gospodarczo-przestrzenny.
Badane programy wsparcia UE – fundusze strukturalne, Fundusz Spójności, inicjatywy EQUAL i INTERREG – są głównymi narzędziami realizacji załoŜeń
Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Tym samym omawiane programy mają decydujący wpływ na osiągnięcie zakładanych celów NPR i rozwój sytuacji
społeczno-gospodarczej naszego kraju.
Szeroki zakres tematyczny badania oraz stosunkowo krótki okres od zakończenia realizacji projektów utrudniał formułowanie wniosków dotyczących
długofalowego oddziaływania funduszy na rozwój badanych podregionów. Atutem badania było jednak przyjęcie wąskiego zakresu przestrzennego. Dzięki
temu moŜliwe było bardziej dokładne przyjrzenie się pojedynczym projektom realizowanym w wybranych obszarach. Ewaluatorzy skoncentrowali się na
dotarciu do jak największej liczby beneficjentów celem dogłębnego poznania skali oraz siły oddziaływania funduszy unijnych z perspektywy poszczególnych
podregionów, powiatów i gmin.
Mając na uwadze zbliŜający się okres programowania na lata 2007-2013, wyniki ewaluacji oraz ich wdroŜenie mogą okazać się istotne w kontekście
konstrukcji i optymalnego dopasowania zapisów dotyczących funduszy strukturalnych w przyszłości. NaleŜy podkreślić, Ŝe kwestia wdraŜania funduszy
unijnych w Polsce jest nowym zagadnieniem i znajduje się wciąŜ w początkowej fazie. Zespół badawczy nie ma na celu przedłoŜenia krytyki wdraŜania
programów Unii Europejskiej, lecz jego konstruktywną ocenę, która umoŜliwi doskonalenie sytemu oraz wzajemne uczenie się zarówno osób
zaangaŜowanych w proces wdraŜania programów, jak równieŜ ewaluatorów.
W trakcie pracy nad raportem zespół napotkał na szereg trudności, związanych z brakiem spójności pomiędzy danymi statystycznymi i empirycznymi lub ich
brakiem na poziomie wszystkich podregionów. Istotnym utrudnieniem były równieŜ nieścisłości w przekazanej przez MRR bazie danych z których część
udało się wyjaśnić poprzez bezpośredni kontakt z instytucjami zarządzającymi i z beneficjentami.
4
2. PODSUMOWANIE
Ogólnej odpowiedzi na pytanie na ile fundusze unijne wpłynęły na rozwój społeczno-gospodarczy podregionów moŜna udzielić na podstawie zestawienia
wydatków inwestycyjnych ponoszonych przez JST i przedsiębiorców ze źródeł własnych w stosunku do środków pozyskanych z dotacji unijnych. Wyniki
zestawienia dla poszczególnych podregionów przedstawia tabela poniŜej. W niektórych przypadkach moŜna mówić o zdecydowanym znaczeniu wsparcia,
jakie uzyskano ze środków strukturalnych, w innych o niewielkim znaczeniu.
W podregionie w zróŜnicowanym stopniu korzystano z pomocy funduszy strukturalnych dla finansowania rozwoju. Średnia wartość pomocy nie przekroczyła
33|% wartości inwestycji finansowanych ze środków własnych. Jednocześnie widać, Ŝe w wydatkach wielu powiatów zabrakło całkowicie wsparcia ze strony
funduszy strukturalnych.
Tabela: Wska ź nik udziału pozyskanego wsparcia z funduszy UE za lata 2004-2006 do poniesionych wydatków maj ą tkowych/ nakładów inwestycyjnych ogółem
za lata 2004-2005 1
Wydatki na
kultur ę i ochron ę
dziedzictwa
narodowego
Wydatki na
gospodark ę
komunaln ą i ochron ę
ś rodowiska
Wydatki na
transport i
ł ą czno ść
Inwestycje
materialne w
przedsi ę biorstwach
Wydatki na
ochron ę
zdrowia
Wydatki na
o ś wiat ę i
wychowanie
Jednostka terytorialna
17,9%
163,3%
1,1%
91,8%
14,2%
21,1%
Podregion ciechanowsko-płocki
Powiat ciechanowski
2,8%
5844,0%
0,4%
1101,3%
0,0%
58,3%
Powiat gostyniński
0,0%
5,8%
2,4%
0,0%
0,0%
0,0%
Powiat mławski
9,4%
392,9%
0,9%
1574,7%
23,6%
37,5%
Powiat płocki
26,9%
918,3%
11,2%
144,9%
0,0%
43,2%
Powiat płoński
9,9%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
Powiat sierpecki
4,0%
87,2%
5,5%
65,7%
0,0%
12,4%
Powiat Ŝuromiński
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
Powiat m.Płock
19,7%
0,0%
0,4%
16,4%
0,0%
0,0%
Największy udział środków z funduszy strukturalnych odnotowano w obszarze kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, gdzie fundusze te średnio były 1,6
krotnie większe od środków własnych przeznaczanych na ten cel przez JST, a w przypadku powiatu ciechanowskiego nawet prawie 60-krotnie większe!
Znaczącą rolę fundusze unijne odegrały równieŜ w sferze ochrony zdrowia, gdzie ich udział średnio był na poziomie porównywalnym do funduszy własnych
JST, przy czym naleŜy pamiętać, Ŝe wartościach bezwzględnych wielkość tej pomocy jest nieduŜa, co oznacza, Ŝe nawet niewielkie zwiększenie wydatków
ma silne przełoŜenie na opisywany wskaźnik.
Najsprawniej realizowano projekty w zakresie walki z bezrobociem. Na te cele przeznaczono znaczną ilość środków i zrealizowano wiele róŜnorodnych
projektów. Wydaje się, Ŝe było to głównie zasługą zintegrowanej polityki skupionej wokół urzędów pracy działających w ramach jednolitej struktury.
Jednocześnie badania społeczne wykazały, Ŝe poziom wsparcia był za mały, by w sposób istotny determinować poprawę na rynku pracy. Tym niemniej warto
wskazać, iŜ w większości realizowane projekty dotyczyły zmiany postaw oraz rozwoju ogólnych umiejętności w zakresie poszukiwania pracy. Nieliczne
1 Dane GUS o nakładach inwestycyjnych gmin i powiatów dostępne tylko do roku 2005
5
1164178341.018.png 1164178341.019.png 1164178341.020.png 1164178341.021.png 1164178341.001.png 1164178341.002.png 1164178341.003.png 1164178341.004.png 1164178341.005.png 1164178341.006.png 1164178341.007.png 1164178341.008.png 1164178341.009.png 1164178341.010.png 1164178341.011.png 1164178341.012.png 1164178341.013.png 1164178341.014.png 1164178341.015.png 1164178341.016.png 1164178341.017.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin