Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Plan badań marketingowych mających na celu określenie poglądów i opinii konsumentów płynu do mycia naczyń „Ludwik”.
Celem tej pracy jest stworzenie planu badawczego mającego odpowiedzieć na pytania jakimi przesłankami kierują się klienci przy wyborze płynu do zmywania naczyń, jakie są ich oczekiwania i w jakim kierunku należy poszukiwać dróg rozwoju produktu. Aby jednak taki plan mógł powstać potrzebne są podstawy teoretyczne. Dlatego też praca ta składa się z dwu części. Pierwsza z nich, teoretyczna, wprowadza podstawowe pojęcia z zakresu badań marketingowych, w części drugiej natomiast staram się rozwiązać postawiony problem w oparciu o wcześniejsze informacje.
CZĘŚĆ PIERWSZA – TEORETYCZNA
– wybór rodzaju badania
Umiejętność przewidywania zmian, określania ich intensywności i kierunków, pozwala na dostosowanie strategii marketingowej do wymagań rynku. Badania marketingowe są najlepszym sposobem pozyskiwania informacji z rynku m.in. o preferencjach i potrzebach nabywców, działaniu konkurencji, reakcjach rynku na zmiany w atrybutach produktów. Badania marketingowe pozwalają na ograniczenie ryzyka przy podejmowaniu decyzji rynkowych. Zakres badań marketingowych, jest bardzo szeroki i może dotyczyć m.in. takich obszarów jak:
· badanie aktualnych i przyszłych potrzeb nabywców
· badanie postaw, opinii, postępowania i motywów zakupu nabywców
· badanie popytu
· analizy konkurencji
· analizy segmentów rynku
· oceny dostępności produktów w sieci sprzedaży i skuteczności działania pośredników handlowych
· oceny konkurencyjności cenowej produktów na rynku
· oceny wizerunku firmy na rynku
· określenie poziomu ceny akceptowanej przez rynek
· badania akceptacji produktów (testy opakowania, nazwy)
· testy reklamy
· trendy w branży (tzw. serwisy branżowe przygotowywane na bazie danych wtórnych)
· badanie skuteczności oddziaływania instrumentów marketingowych (reklamy, działań promocyjnych, efektów wprowadzenia nowego produktu na rynek, zmiany ceny, nowego miejsca sprzedaży itp.)
Badania stanowią więc integralną część systemu informacji marketingowej w firmie co oznacza, że powinny być one dobrze zorganizowane i zaplanowane, a do ich przeprowadzania powinno wykorzystywać się naukowe metody gromadzenia, analizowania i interpretacji danych.Badania często określane są jako proces i jako taki można je podzielić na dwie fazy.
Pierwszą z nich jest faza przygotowania badania. Na tym etapie należy przede wszystkim skoncentrować się na jasnym i precyzyjnym określeniu problemu, wyborze źródeł danych określeniu metody badawczej oraz wykorzystywanych narzędzi. Następnie należy określić dobór próby, oraz sposoby dotarcia do respondentów
Faza druga- realizacji badania polega na zbieraniu danych, ich analizie i w końcowym etapie prezentacji i ocenie uzyskanych wyników.
Wybór metody badawczej w zależności od typu źródeł danych oraz rodzaju i formy pomiaru przedstawia poniższa tabela
Rodzaje źródeł
Rodzaje pomiarów
Formy pomiarów
Wybrane metody pomiarowe
Źródła wtórne
Pomiary wtórne
Zbieranie danych wewnętrznych
Wybór, kolekcjonowanie, studiowanie różnych źródeł wtórnych wewnątrz firmy
Zbieranie danych zewnętrznych
Wyszukiwanie, kompilacja, kopiowanie, notowanie, kupno gotowych zbiorów danych
Źródła pierwotne
Pomiary pierwotne
Pierwotne sondaże pośrednie
Ankiety
Ankieta pocztowa, prasowa, audytoryjna, ogólna, bezpośrednia
Inne sondaże pośrednie
Metoda delficka, wywiad telefoniczny, inne metody sondaży pośrednich
Pierwotne sondaże bezpośrednie
Wywiady
Wywiad osobisty, grupowy, metody projekcyjne
Inne sondaże bezpośrednie
Pomiary fizjologiczne, panele, degustacje, oceny próbek
Eksperymenty
Laboratoryjne
Test audytoryjny, tachistoskopowy, symulowany test rynkowy
Terenowe
Testy rynkowe
Symulacje
Wyróżnić można dwa podstawowe typy badań. Pierwsze eksploracyjne (jakościowe) prowadzone w celu rozpoznania i zdefiniowania sytuacji na rynku (np. czy ktokolwiek na rynku jest zainteresowany nabyciem naszego nowego produktu) Stosowane wówczas gdy niewiele wiemy o problemie, ich cechami charakterystycznymi są nieustrukturalizowanie i elastyczność. Głównym celem ich prowadzenia jest sformułowanie problemu bardziej wąsko pogłębienie jego znajomości, szczegółowe określenie podstawowych celów przyszłego badania, identyfikacja alternatywnych sposobów działania, rozwijanie hipotez i izolacja kluczowych zmiennych i stosunków dla przyszłego badania. Drugą kategorię stanowią badania rozstrzygające (ilościowe), które z kolei dzielą się na:
przyczynowe – określające powód lub zależności przyczynowo skutkowe (eksperymentalne) prowadzone są w celu identyfikacji przyczyn wywołujących określone zjawiska na rynku (np. testowanie różnych wariantów opakowania) Pozwalają one na kontrolowaną manipulację zmienną niezależną. Ich celem z kolei jest zrozumienie co jest przyczyną a co skutkiem oraz ustalenie między nimi związku oraz
opisowe – prowadzone w celu scharakteryzowania m.in. populacji konsumentów, możliwych do zdefiniowania segmentów konsumentów grupy docelowej, zebrania informacji dotyczących wielkości sprzedaży czy określenia udziału w rynku. Badania te opisują (najczęściej w liczbach) jaka jest rzeczywistość, po której porusza firma bardzo często są poprzedzone badaniami eksploracyjnymi. Badania te są ustrukturalizowane i zaplanowane. Często ich zadaniem jest potwierdzenie lub zaprzeczenia stawianym przez nas hipotezom. Głowy cel to opisanie charakterystyk istotnych grup, ocena percepcji właściwości produktu oraz ocena siły relacji między zmiennymi.
Rodzaje badań ilościowych
Rodzaj
Rodzaj informacji
Nazwa badania
Analiza źródeł wtórnych
Analiza danych dostępnych na rynku
Desk Research
Badanie konsumentów
Świadomość produktów różnych marek
Usage and Attitudes
Konsumpcja, opinie na temat produktów
U&A
Segmentacja
Panel
Pozycjonowanie
Tracking
Potencjał rynku
Badanie produktu
Akceptacja produktu (produkt, nazwa, opakowanie, cena)
Test Produktu
Udział w rynku
Retail Audit
Badanie reklamy
Rozumienie i akceptacja reklamy
Test Reklamy
Intencja zakupu pod wpływem reklamy
Badanie dystrybucji
Hurtownie
Store Check
Obecność produktu w sklepach
...
stary_hipis