pytania z marketingu.doc

(155 KB) Pobierz
1

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

1.Definicje marketingu

Marketing jest to wprowadzenie towarów na rynek i ich kupowanie.

Mark. (wg. Buttera)- to kombinacja czynników branych pod uwagę

przy sprzedaży lub działania mające na celu jej popieranie.

Mark. (wg Showa)- to zespół czynników w ruchu do których zalicza

się produkcje, dystrybucję, czynności administracyjne (finanse,

gromadzenie towarów w partie sprzedaż oraz księgowanie.

Mark. –to zespół zintegrowanych działań mających na celu kształtowanie

produkcji, obrotu towarowego i usług z punktu widzenia potrzeb rynku

krajowego, zagranicznego oraz interesów gospodarki narodowej

Mark. (wg F. Kotler)- to proces społeczny dzięki któremu jednostki i

grupy otrzymują to czego potrzebują wytwarzając produkty oraz

wymieniając je z innymi podmiotami. Marketing jest to ukierunkowanie

wszelkiej działalności gospodarczej na klientów i rynek.

2.Marketing tradycyjny-(bierny) celem jest produkcja, badania rynkowe są

tak podporządkowane ile produkować i czy wyprodukowany produkt

znajdzie odbiorcę na rynku.

3.Marketing współczesny- przyjmuje za punkt wyjścia do wszelkiej

działalności gospodarczej i handlowej rynek. Bada relacje klientów nie tylko

na produkt ale również na cenę, na sposób i miejsce sprzedaży.

4.Marketingowa klasyfikacja popytu

Przesłanki sformułowania marketingowego

Cel marketingu

Rodzaje marketingu

1.Popyt negatywny nie mający uzasadnienia społecznego i ekonomi.

odwrócenie popytu

Marketing zmieniający opinię finalnych nabywców tj mark. Przekonujący

2.popyt negatywny uzasadniony

zmiana struktury asortymentowej podaży i jakości produktów

Mark. zmieniający strukturę podaży

3.brak popytu

utworzenie popytu

Market. pobudzający

4.popyt potencjalny lub wyczekujący

rozwój nowego produktu, pobudzenie producenta

Marketing rozwojowy skierowany na producenta

5.popyt nowy

rozwijanie popytu

Mark. rozwojowy skierowany na potencjalnego nabywcę

6.obniżenie popytu

pobudzenie popytu bądź odnowa popytu

Remarketing

7.popyt nieuregulowany

synchronizacja popytu i podaży

Marketing synchronizujący

8.popyt zaspokojony

podtrzymywanie popytu

Mar. zachowawczy

9.popyt niezaspokojony o charakterze przejściowym

obniżenie popytu i pobudzenie podaży

Demarketing i mark. pobudzający podaż

10.popyt niezaspokojony o charakterze trwałym

obniżenie popytu

Demarketing

11.popyt szkodliwy

likwidacja lub znaczne obniżenie popytu

Marketing przeciwdziałający

 

5.Etapy ewolucji rynku

Era produkcyjna –wywołała rewolucję przemysłowa co umożliwiło

wytworzenie produktów na masowa skale po niskim koszcie

wytworzenia oraz powstanie masowego popytu. Dominowała sytuacja

określona jako rynek sprzedawcy. W tej sytuacji uwaga

przedsiębiorstw skupiała się na organizacyjnych i technicznych

problemach masowego wytwarzania stosunkowo prostych

wyrobów przeznaczonych dla przeciętnego nabywcy, a także na

zaopatrzeniu materiałowym i technicznym warunkującym

utrzymanie ciągłości produkcyjnych. Problemem nurtującym

przedsiębiorców tego okresu było: jak wytwarzać dużo i tanio ,aby

uczynić wyrób dostępnym szerokiemu gronu nabywców i uzyskać

kosztową przewagę nad ewentualnymi konkurentami przy zachowaniu

wymaganej staranności wykonania produktu.

Era sprzedaży –powstała w rozwijających się gospodarczo państwach

europejskich i trwała do lat 50-tych. Niebywały wzrost produkcji i

wynalazków rewolucjonizuje życie i zaspokajanie potrzeb. Wytworzyło to

różniącą się podaż produktów i konkurencje oraz konieczność

aktywizowania sprzedaży wspieranej przez reklamę.

Era marketingowa –trwająca od zakończenia ery sprzedaży do czasów

obecnych, wnosząca nową filozofie przedsiębiorstw i nowa orientację

rynkową Następujący w tym okresie szybki wzrost nauki i techniki

sprzyja nasilaniu się procesów innowacyjnych. W konsekwencji skraca

się przeciętny cykl życia produktów na rynku. Wzrasta kapitałochłonność

prac badawczo –rozwojowych oraz inwestycji związanych z uruchamianiem

produkcji i wprowadzaniem na rynek nowych wyrobów. Istotę orientacji

marketingowej można wyrazić pytaniem: jak wybrać i zdobyć, ewentualnie

–stworzyć, a następnie utrzymać rynek zbytu, który zapewniłby

przedsiębiorstwu źródło przychodów odpowiednie do jego potrzeb i

aspiracji rozwojowych. Konsekwencjami tych założeń były- szybki

wzrost zapotrzebowania na wyniki badań rynku jako podstawowego

źródła informacji dla podejmowania decyzji, harmonizacja wszelkich

środków oddziaływania na wybrane grupy potencjalnych konsumentów

i nabywców przy pomocy tzw. marketingu mix.

6.Marketing strategiczny-polega na określeniu celu przedsiębiorstwa, a

następnie strategii marketingowej. Cel przedsięwzięcia ustala się

odpowiadając na pytanie: na czym polega nasz interes?, kim są nasi

klienci?, jaką wartość mają nasze usługi dla klientów?, jak będzie się

rozwijać i jak powinien się rozwijać nasz interes. Strategia marketingu

obejmuje środki i sposoby realizacji celów marketingowych średnio i

długookresowych.

7.Marketing operacyjny –obejmuje  decyzje i rozstrzygnięcia o

charakterze instrumentalnym tj. taktyczne zespolenie instrumentów

marketingowych służy w kształtowaniu rozwoju produktów, polityki

kontroli, dystrybucji i komunikacji społecznej. Przedsięwzięcia

zaliczane do marketingu operacyjnego mają charakter krótkookresowy.

8.Hierarchia potrzeb

Potrzeba to stan, odczucie braku pewnego rodzaju

usatysfakcjonowania wynikającego z warunków życia.

Potrzeby ludzi tworzą określoną hierarchię.

Hierarchia potrzeb wg. Oppacher’a:

Oppacher wyspecjalizował 7 rodzajów potrzeb:

1.Potrzeby fizjologiczne i podtrzymywania życia, związane z

jakością zdrowia fizycznego jak i jakością środowiska naturalnego

2.potrzeby związane z bezpieczeństwem publicznym

3.potrzeby bezpieczeństwa publicznego

4.potrzeba miłości, współzależności i współpracy

5.potrzeba szacunku do samego siebie, godności osobistej, poczucia

wartości, własnych celów i dążeń

6.potrzeba samorealizacji, rozwoju i kompetencji

7.potrzeba celu i zrozumienia

Piramida potrzeb wg Maslowa:

1.Potrzeby samo urzeczywistnienia  - potrzeba samorealizacji

2.P. osobiste (status, szacunek, prestiż)

3.P. społeczne( potrzeba przyjaźni, przywiązania, miłości, potrzeba

drugiego człowieka)

4.P. bezpieczeństwa (bezpieczeństwo fizyczne, finansowe, psychiczne,

wolności, od krzywd)

5.P. fizjologiczne (jedzenie, oddychanie, wydalanie, sen, woda)

Możemy również powiedzieć że potrzeby to istniejące w naturze

ludzkiej odczucie braku czegoś co jest niezbędne do potrzymania

życia, rozwoju fizycznego i psychicznego, dobrego samopoczucia a

także do usunięcia braku czyli zaspokojenia potrzeby.

9.Teoria konsumpcji

1.konsument chce tak wydatkować środki aby krańcowa użyteczność

dóbr i usług, które nabywa pozostawały w tych samych proporcjach co

wzajemna relacja cen dóbr i usług

2.spadek cen dóbr i usług powoduje zwiększenie konsumpcji i odwrotnie

–wzrost cen powoduje zmniejszenie konsumpcji

3.wzrost realnych dochodów powoduje zwiększenie konsumpcji i

odwrotnie

 

 

 

 

 

 

10.Orientacje przedsiębiorstw na rynku:

Orientacja na jak najlepsze zaspokojenie potrzeb nabywców-

orientacja ta jest celem istnienia i zadaniem każdego przedsiębiorstwa,

orientacja ta wymaga kreowania podaży produktów i usług. Koncentracja

uwagi zaspokojenia potrzeb przedsiębiorstwa została przeniesiona na

zaspokojenie potrzeb konsumenta w związku z tym uważa się że

koncentracja na konsumencie może być podstawą do osiągnięcia zysku.

Orientacja na przewagę nad konsumentami oznacza konieczność

wytwarzania lepszych produktów, świadczenia korzystniejszych usług,

sprzedawania po bardziej atrakcyjnej cenie, sprzedawanie w dogodnych

dla konsumentów miejscach i w dogodnym dla konsumentów czasie.

Orientacja na społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstwa wiąże

się ze ścisłym przestrzeganiem prawa i norm etycznych biznesu.

11.Marketing oświeconystanowi połączenie:

1.Marketingu zorientowanego na konsumenta –oznacza że

przedsiębiorstwo całą swoja działalność opiera na punkcie widzenia

konsumentów i koncentruje swoje wysiłki na zaspokojeniu potrzeb

kupującego jako istotnego źródła zysków przedsiębiorstwa

2.Market. innowacyjnego- przedsiębiorstwo nieustannie dąży do

wytwarzania najlepszych produktów i do doskonalenia swojej

działalności marketingowej stale szukając nowych możliwości i

sposobów dostarczenia coraz lepszych produktów i usług.

3.Mark. wartości- polega na przekazaniu wysokich nakładów na

inwestowanie w zasoby służące zwiększaniu wartości wytwarzanych

produktów i usług.

4.Market. misji- oznacza, że jego misja nie ogranicza się do

sprzedawania produktów bądź usług lecz podkreśla społeczną

odpowiedzialność co pozwala pracownikom lepiej swoje zadania i

cele a menagerom ułatwia właściwe ukierunkowanie działalności

przedsiębiorstwa zgodnie z jego rolą na rynku

12.Kryteria segmentacji rynku

Segmentacja –podział rynku według określonego kryterium na

jednorodne grupy konsumentów

Kryteria segmentacji: Segmentację można przeprowadzić

biorąc za punkt wyjścia konsumenta lub produkt.

I kryterium odnoszące się do konsumenta

1)społeczno-ekonomiczne: dochód, zawód, wykształcenie, kryteria

geograficzne, miejsce zamieszkania

2)...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin