Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
1.Definicje marketingu
Marketing jest to wprowadzenie towarów na rynek i ich kupowanie.
Mark. (wg. Buttera)- to kombinacja czynników branych pod uwagę
przy sprzedaży lub działania mające na celu jej popieranie.
Mark. (wg Showa)- to zespół czynników w ruchu do których zalicza
się produkcje, dystrybucję, czynności administracyjne (finanse,
gromadzenie towarów w partie sprzedaż oraz księgowanie.
Mark. –to zespół zintegrowanych działań mających na celu kształtowanie
produkcji, obrotu towarowego i usług z punktu widzenia potrzeb rynku
krajowego, zagranicznego oraz interesów gospodarki narodowej
Mark. (wg F. Kotler)- to proces społeczny dzięki któremu jednostki i
grupy otrzymują to czego potrzebują wytwarzając produkty oraz
wymieniając je z innymi podmiotami. Marketing jest to ukierunkowanie
wszelkiej działalności gospodarczej na klientów i rynek.
2.Marketing tradycyjny-(bierny) celem jest produkcja, badania rynkowe są
tak podporządkowane ile produkować i czy wyprodukowany produkt
znajdzie odbiorcę na rynku.
3.Marketing współczesny- przyjmuje za punkt wyjścia do wszelkiej
działalności gospodarczej i handlowej rynek. Bada relacje klientów nie tylko
na produkt ale również na cenę, na sposób i miejsce sprzedaży.
4.Marketingowa klasyfikacja popytu
Przesłanki sformułowania marketingowego
Cel marketingu
Rodzaje marketingu
1.Popyt negatywny nie mający uzasadnienia społecznego i ekonomi.
odwrócenie popytu
Marketing zmieniający opinię finalnych nabywców tj mark. Przekonujący
2.popyt negatywny uzasadniony
zmiana struktury asortymentowej podaży i jakości produktów
Mark. zmieniający strukturę podaży
3.brak popytu
utworzenie popytu
Market. pobudzający
4.popyt potencjalny lub wyczekujący
rozwój nowego produktu, pobudzenie producenta
Marketing rozwojowy skierowany na producenta
5.popyt nowy
rozwijanie popytu
Mark. rozwojowy skierowany na potencjalnego nabywcę
6.obniżenie popytu
pobudzenie popytu bądź odnowa popytu
Remarketing
7.popyt nieuregulowany
synchronizacja popytu i podaży
Marketing synchronizujący
8.popyt zaspokojony
podtrzymywanie popytu
Mar. zachowawczy
9.popyt niezaspokojony o charakterze przejściowym
obniżenie popytu i pobudzenie podaży
Demarketing i mark. pobudzający podaż
10.popyt niezaspokojony o charakterze trwałym
obniżenie popytu
Demarketing
11.popyt szkodliwy
likwidacja lub znaczne obniżenie popytu
Marketing przeciwdziałający
5.Etapy ewolucji rynku
Era produkcyjna –wywołała rewolucję przemysłowa co umożliwiło
wytworzenie produktów na masowa skale po niskim koszcie
wytworzenia oraz powstanie masowego popytu. Dominowała sytuacja
określona jako rynek sprzedawcy. W tej sytuacji uwaga
przedsiębiorstw skupiała się na organizacyjnych i technicznych
problemach masowego wytwarzania stosunkowo prostych
wyrobów przeznaczonych dla przeciętnego nabywcy, a także na
zaopatrzeniu materiałowym i technicznym warunkującym
utrzymanie ciągłości produkcyjnych. Problemem nurtującym
przedsiębiorców tego okresu było: jak wytwarzać dużo i tanio ,aby
uczynić wyrób dostępnym szerokiemu gronu nabywców i uzyskać
kosztową przewagę nad ewentualnymi konkurentami przy zachowaniu
wymaganej staranności wykonania produktu.
Era sprzedaży –powstała w rozwijających się gospodarczo państwach
europejskich i trwała do lat 50-tych. Niebywały wzrost produkcji i
wynalazków rewolucjonizuje życie i zaspokajanie potrzeb. Wytworzyło to
różniącą się podaż produktów i konkurencje oraz konieczność
aktywizowania sprzedaży wspieranej przez reklamę.
Era marketingowa –trwająca od zakończenia ery sprzedaży do czasów
obecnych, wnosząca nową filozofie przedsiębiorstw i nowa orientację
rynkową Następujący w tym okresie szybki wzrost nauki i techniki
sprzyja nasilaniu się procesów innowacyjnych. W konsekwencji skraca
się przeciętny cykl życia produktów na rynku. Wzrasta kapitałochłonność
prac badawczo –rozwojowych oraz inwestycji związanych z uruchamianiem
produkcji i wprowadzaniem na rynek nowych wyrobów. Istotę orientacji
marketingowej można wyrazić pytaniem: jak wybrać i zdobyć, ewentualnie
–stworzyć, a następnie utrzymać rynek zbytu, który zapewniłby
przedsiębiorstwu źródło przychodów odpowiednie do jego potrzeb i
aspiracji rozwojowych. Konsekwencjami tych założeń były- szybki
wzrost zapotrzebowania na wyniki badań rynku jako podstawowego
źródła informacji dla podejmowania decyzji, harmonizacja wszelkich
środków oddziaływania na wybrane grupy potencjalnych konsumentów
i nabywców przy pomocy tzw. marketingu mix.
6.Marketing strategiczny-polega na określeniu celu przedsiębiorstwa, a
następnie strategii marketingowej. Cel przedsięwzięcia ustala się
odpowiadając na pytanie: na czym polega nasz interes?, kim są nasi
klienci?, jaką wartość mają nasze usługi dla klientów?, jak będzie się
rozwijać i jak powinien się rozwijać nasz interes. Strategia marketingu
obejmuje środki i sposoby realizacji celów marketingowych średnio i
długookresowych.
7.Marketing operacyjny –obejmuje decyzje i rozstrzygnięcia o
charakterze instrumentalnym tj. taktyczne zespolenie instrumentów
marketingowych służy w kształtowaniu rozwoju produktów, polityki
kontroli, dystrybucji i komunikacji społecznej. Przedsięwzięcia
zaliczane do marketingu operacyjnego mają charakter krótkookresowy.
8.Hierarchia potrzeb
Potrzeba to stan, odczucie braku pewnego rodzaju
usatysfakcjonowania wynikającego z warunków życia.
Potrzeby ludzi tworzą określoną hierarchię.
Hierarchia potrzeb wg. Oppacher’a:
Oppacher wyspecjalizował 7 rodzajów potrzeb:
1.Potrzeby fizjologiczne i podtrzymywania życia, związane z
jakością zdrowia fizycznego jak i jakością środowiska naturalnego
2.potrzeby związane z bezpieczeństwem publicznym
3.potrzeby bezpieczeństwa publicznego
4.potrzeba miłości, współzależności i współpracy
5.potrzeba szacunku do samego siebie, godności osobistej, poczucia
wartości, własnych celów i dążeń
6.potrzeba samorealizacji, rozwoju i kompetencji
7.potrzeba celu i zrozumienia
Piramida potrzeb wg Maslowa:
1.Potrzeby samo urzeczywistnienia - potrzeba samorealizacji
2.P. osobiste (status, szacunek, prestiż)
3.P. społeczne( potrzeba przyjaźni, przywiązania, miłości, potrzeba
drugiego człowieka)
4.P. bezpieczeństwa (bezpieczeństwo fizyczne, finansowe, psychiczne,
wolności, od krzywd)
5.P. fizjologiczne (jedzenie, oddychanie, wydalanie, sen, woda)
Możemy również powiedzieć że potrzeby to istniejące w naturze
ludzkiej odczucie braku czegoś co jest niezbędne do potrzymania
życia, rozwoju fizycznego i psychicznego, dobrego samopoczucia a
także do usunięcia braku czyli zaspokojenia potrzeby.
9.Teoria konsumpcji
1.konsument chce tak wydatkować środki aby krańcowa użyteczność
dóbr i usług, które nabywa pozostawały w tych samych proporcjach co
wzajemna relacja cen dóbr i usług
2.spadek cen dóbr i usług powoduje zwiększenie konsumpcji i odwrotnie
–wzrost cen powoduje zmniejszenie konsumpcji
3.wzrost realnych dochodów powoduje zwiększenie konsumpcji i
odwrotnie
10.Orientacje przedsiębiorstw na rynku:
Orientacja na jak najlepsze zaspokojenie potrzeb nabywców-
orientacja ta jest celem istnienia i zadaniem każdego przedsiębiorstwa,
orientacja ta wymaga kreowania podaży produktów i usług. Koncentracja
uwagi zaspokojenia potrzeb przedsiębiorstwa została przeniesiona na
zaspokojenie potrzeb konsumenta w związku z tym uważa się że
koncentracja na konsumencie może być podstawą do osiągnięcia zysku.
Orientacja na przewagę nad konsumentami oznacza konieczność
wytwarzania lepszych produktów, świadczenia korzystniejszych usług,
sprzedawania po bardziej atrakcyjnej cenie, sprzedawanie w dogodnych
dla konsumentów miejscach i w dogodnym dla konsumentów czasie.
Orientacja na społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstwa wiąże
się ze ścisłym przestrzeganiem prawa i norm etycznych biznesu.
11.Marketing oświecony –stanowi połączenie:
1.Marketingu zorientowanego na konsumenta –oznacza że
przedsiębiorstwo całą swoja działalność opiera na punkcie widzenia
konsumentów i koncentruje swoje wysiłki na zaspokojeniu potrzeb
kupującego jako istotnego źródła zysków przedsiębiorstwa
2.Market. innowacyjnego- przedsiębiorstwo nieustannie dąży do
wytwarzania najlepszych produktów i do doskonalenia swojej
działalności marketingowej stale szukając nowych możliwości i
sposobów dostarczenia coraz lepszych produktów i usług.
3.Mark. wartości- polega na przekazaniu wysokich nakładów na
inwestowanie w zasoby służące zwiększaniu wartości wytwarzanych
produktów i usług.
4.Market. misji- oznacza, że jego misja nie ogranicza się do
sprzedawania produktów bądź usług lecz podkreśla społeczną
odpowiedzialność co pozwala pracownikom lepiej swoje zadania i
cele a menagerom ułatwia właściwe ukierunkowanie działalności
przedsiębiorstwa zgodnie z jego rolą na rynku
12.Kryteria segmentacji rynku
Segmentacja –podział rynku według określonego kryterium na
jednorodne grupy konsumentów
Kryteria segmentacji: Segmentację można przeprowadzić
biorąc za punkt wyjścia konsumenta lub produkt.
1)społeczno-ekonomiczne: dochód, zawód, wykształcenie, kryteria
geograficzne, miejsce zamieszkania
2)...
stary_hipis